A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kezeli és működteti 2020. július 1-jétől

A Webes Ügysegéddel lehet bejelenteni a

  • a tevékenység elkezdését,
  • az adatváltozást,
  • a szünetelést, illetve
  • a szünetelés utáni folytatást és
  • a tevékenység megszüntetését.

A Webes Ügysegéddel hatósági bizonyítványt is kérhet az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában kezelt adatairól.

A fentiek közül

  • az adatváltozás,
  • a szünetelés, illetve
  • a szünetelés utáni folytatás

kizárólag a Webes Ügysegéddel vagy a NAV Infóvonalán jelenthető be.

Az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelése alatt a székhelyadatban bekövetkezett változás is kizárólag a Webes Ügysegéddel jelenthető be. A szünetelés időtartama alatt kizárólag a megváltozott székhelyadat jelenthető be, más adatváltozás bejelentésére nincs lehetőség.

Nem lehet a Webes Ügysegéddel bejelenteni továbbra sem

  • az adózással kapcsolatos adatok változását,
  • a tevékenység özvegyi, örökösi jogon történő elkezdését.

Nem a Webes Ügysegéddel, hanem közvetlenül a NAV-hoz kell benyújtani továbbra is a különböző adózási nyilatkozatok, például az áfához, katához kapcsolódó nyilatkozatok változását, valamint a különböző adózási adat- és változásbejelentéseket.

Ha tevékenységét özvegyi, örökösi jogon kezdi el, a tevékenység elkezdését a Webes Ügysegéddel nem jelentheti be, a bejelentést személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kell megtennie.

További információ telefonon a NAV Infóvonalán a 1819-es számon vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kérhető.

 

Az adózással kapcsolatos adat- és változásbejelentések, nyilatkozatok módosítása

A továbbiakban is a NAV-hoz kell benyújtani a különböző adózási nyilatkozatok, például az áfához, katához kapcsolódó nyilatkozatok változását, valamint a különböző adat- és változásbejelentéseket: 

·       az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) kitölthető ’T101E jelű űrlapon vagy

·       az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) „Egyéni vállalkozó bejelentése menüpontjában.

Az ONYA-n a bejelentés – KAÜ-azonosítás után – közvetlenül, online megtehető a NAV-hoz, az alkalmazás a bejelentés eredményéről és esetleges hibáiról, hiányosságairól azonnali visszajelzést ad.

 

Lekérdezés az egyéni vállalkozók nyilvántartásából

Az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő nyilvános adatok megismerésének módja nem változott, az adatokat a nyilvános lekérdezőfelületen nyilvántartási számmal vagy adószámmal kérdezheti le.

 

Elérhetőségek

A gazdasági kamarák tájékoztatást adnak a képesítéshez, hatósági engedélyhez, valamint bejelentéshez kötött gazdasági tevékenységekről. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara honlapján elérhető a Kamarai Vállalkozói Információs Rendszer (KAVIR, https://kavir.mkik.hu/), amely az egyes tevékenységek képesítési, engedélyeztetési, bejelentési követelményeiről nyújt tájékoztatást.

 

Kapcsolódó tájékoztatók:

 

További információ

További információ telefonon a NAV Infóvonalán a 1819-es számon vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kérhető.

 

Fogalmak

Gyakran ismételt kérdések