Aki egyéni vállalkozó, illetve korábban az volt, vagy annak igazolását kéri, hogy nem szerepel az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában.
Ki igényelhet hatósági bizonyítványt?
Hol intézhető
Hatósági bizonyítvány igényelhető:
- a Webes Ügysegéddel,
- személyesen a NAV ügyfélszolgálatain,
- postán, az illetékes adó- és vámigazgatóságnak címezve.
A Webes Ügysegéd a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) általi azonosítással vehető igénybe.
Az igénylés benyújtható a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán – személyesen vagy meghatalmazott segítségével is.
Postai igénylésnél a „Kérelem hatósági bizonyítvány kiállítására” elnevezésű formanyomtatványt kell kitöltés után a NAV illetékes igazgatóságához elküldeni. A kérelem kitöltését a következő kitöltési útmutató segíti: „Kitöltési útmutató hatósági bizonyítvány iránti kérelemhez”.
Szükséges iratok
Az ügyfélszolgálatos ügyintézéskor szükség van
- a kitöltött, „Kérelem hatósági bizonyítvány kiállítására” elnevezésű űrlapra
- személyazonosításra alkalmas érvényes okmányra (állandó személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya formátumú vezetői engedély), valamint
- a meghatalmazotti eljárás esetében magát a meghatalmazást is be kell mutatni.
Költségek
A hatósági bizonyítvány igénylése díj- és illetékmentes, azaz ingyenes.
További információ
További információ telefonon a NAV Infóvonalán, a 1819-es számon vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kérhető.
Ügyintézési idő
A NAV a hatósági bizonyítványt a kérelem előterjesztésétől számított nyolc napon belül kiadja, és elektronikusan továbbítja a kérelmező tárhelyére, vagy postán az általa megadott címre.
Érdemes tudni
A NAV az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában szereplő adatokat a megszűnéstől számított tíz évig kezeli az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény értelmében.
Az új szabályozás 2010. január 1-jén lépett hatályba, ezzel egyidejűleg az egyéni vállalkozók korábbi nyilvántartása, az Egyéni Vállalkozói Igazolvánnyal Rendelkező Vállalkozók Központi Nyilvántartása megszűnt. A korábbi nyilvántartásból a jogszabály által meghatározott adatkör átkerült a jelenlegi, Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásába, a többi adatot pedig a nyilvántartó szerv törölte. A korábbi nyilvántartásban az egyéni vállalkozók adatait a vállalkozói tevékenység megszűnésétől számított két évig kezelte a nyilvántartást vezető szerv, a korábbi szabályozás, vagyis az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény értelmében.
Ebből következően lehetséges, ha a kérelmező korábban már volt egyéni vállalkozó, de tevékenysége 2008. január 1. előtt megszűnt, a NAV adatbázisában már nem szerepelhet. Ezeket az adatokat az egyéni vállalkozó utolsó székhelye szerint illetékes járási hivatal tartja nyilván.
Elektronikus ügyintézés
Webes Ügysegéd
A hatósági bizonyítványt elektronikusan a Webes Ügysegéddel lehet igényelni.
A Webes Ügysegéd használatának általános feltételei
Azonosítás
A Webes Ügysegéd KAÜ-azonosítással vehető igénybe.
A KAÜ-szolgáltatással kapcsolatos kérdéseivel forduljon bizalommal a 1818-as hívószámon elérhető Kormányzati Ügyfélvonalhoz.
Bejelentkezés
A Webes Ügysegédbe KAÜ-azonosítással lehet bejelentkezni. Az azonosítási mód kiválasztása és az azonosító adatok megadása után néhány másodpercen belül megjelenik a Webes Ügysegéd főoldala.
A Webes Ügysegéd legtöbb szolgáltatásának használatához, például új kérelem, bejelentés, nyilatkozat benyújtásához be kell jelentkezni.
Személyes adatok megadása az első belépéskor
Sikeres azonosítás után, a Webes Ügysegéd első használatakor meg kell adni a hiányzó azonosító adatokat és az elektronikus levélcímet (e-mail-címet) is.
Kérelem, bejelentés, nyilatkozat összeállítása
A sikeres azonosítás után a kiválasztott ügytípushoz tartozó űrlap jelenik meg, amelynek mezőit értelemszerűen kell kitölteni. A Webes Ügysegéd a kitöltés közben megjeleníti az esetleges hibákat.
Kérelem, bejelentés, nyilatkozat benyújtása
A kérelem, bejelentés, nyilatkozat benyújtásával az ügy intézése megkezdődik, ezt a Webes Ügysegéd visszaigazolja.
Kérelem, bejelentés, nyilatkozat státusza
Ismételt bejelentkezéssel akár utólag is megtekinthetők a Webes Ügysegédről indított ügyek és azok státusza.
A bejelentett adatok ellenőrizhetők az egyéni vállalkozók nyilvántartásának nyilvános lekérdezőfelületén.