A személyi kedvezményhez szükséges orvosi igazolást szakambulancia, kórházi osztály szakorvosa, vagy az általuk készített orvosi dokumentáció alapján a háziorvos állíthatja ki.

Az orvosi igazolás kötelező tartalmi elemei:

  • a súlyosan fogyatékos személy természetes személyazonosító adatai (családi és utóneve, születési családi és utóneve,születési helye ésszületési ideje, anyja születési családi és utóneve), lakóhelye, adóazonosító jele,
  • az igazolás alapjául szolgáló szakorvosi dokumentáció kiadásának dátuma,
  • a súlyos fogyatékosság jellege (végleges vagy ideiglenes),
  • ideiglenes igazolásnál annak hatálya,
  • az igazolás kiállításának dátuma,
  • az igazolást kiállító szakorvos/háziorvos aláírása.

Aki évközben szeretné érvényesíteni a nyilatkozatát, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) teheti meg.

Ha az adóév, esetleg több adóév elteltével utólag állapítják meg a kedvezményre való jogosultságot, akkor az igazoláson feltüntetett kezdő naptól a kedvezmény az 5 éves elévülési időn belül, visszamenőleg érvényesíthető az adóbevallás(ok) önellenőrzésével.

A háziorvosoknak, szakorvosoknak a tavaly kiállított személyi kedvezményre jogosító igazolásokról január 31-ig kell elektronikusan adatot szolgáltatni a NAV-nak. A személyi kedvezményre való jogosultságot alátámasztó orvosi igazolást a magánszemélyeknek nem kell beküldeniük a NAV-hoz, azt csupán meg kell őrizniük az elévülési idő végéig.

Azoknak az orvosoknak, szakorvosoknak, akik személyi kedvezményre jogosító igazolást állítottak ki 2024-ben, adatot kell szolgáltatniuk 2025. január 31-ig. Az adatszolgáltatáshoz szükséges K51-es nyomtatvány a NAV honlapjáról letölthető, és kizárólag elektronikusan nyújtható be.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal