Ideális esetben az egyeztetéskor az derül ki, hogy az adószámla adatai megegyeznek az adózó saját nyilvántartásával. A tartozását azonban célszerű haladéktalanul rendeznie, így elkerülhető a további késedelmi pótlék felszámítása, illetve az esetleges végrehajtás.
A tartozás befizetéssel vagy átvezetéssel rendezhető.
A befizetés módja alapvetően attól függ, hogy valaki pénzforgalmiszámla-nyitásra kötelezett-e – elsősorban jogi személyek, áfakörös egyéni vállalkozók – vagy sem – a természetes személyek.
- Befizetés
- Aki pénzforgalmi számla nyitására kötelezett, fő szabályként átutalással fizethet.
- Aki nem kötelezett számlanyitásra, az csekken vagy lakossági folyószámlájáról banki átutalással is fizethet.
- A tartozás az Ügyfélportálon átutalással (EFER Házibank szolgáltatása) és egyes adónemeknél bankkártyával (VPOS) is megfizethető.
- A NAV ügyfélszolgálatain személyesen, POS-terminálon is rendezhető a hátralék.
A „Közlemény” rovatban mindig fel kell tüntetni az adószámot vagy adóazonosítót.
A bankkártyás fizetésről és a befizetési módokról a NAV honlapján elérhető, „Ki, hogyan fizethet a NAV-nak” című tájékoztató tartalmaz bővebb információkat.
Csekket kérhet:
- a NAV Infóvonalán, a 3-as menüpontban – belföldről a 1819-es, külföldről a +36 (1) 461-1819-es hívószámon;
- az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) a CSEKK elnevezésű kérelemmel, az új nyomtatvány/bejelentés gombra kattintva, a kérelmek menüpontból, mely beküldhető
- elektronikus azonosítással online vagy
- elektronikus azonosítás nélkül kinyomtatva, papíron az illetékes NAV-igazgatósághoz; valamint
- a NAV ügyfélszolgálatain személyesen.
- Átvezetés
Ha saját nyilvántartása szerint is túlfizetése van, azt átvezetheti arra az adónemre, amelyen tartozása van. Az átvezetés kérhető az „Átvezetési és kiutalási kérelem” (ATVUT17) nevű űrlapon, legegyszerűbben az Ügyfélportálról, adószámláját lekérdezve.
A nyomtatvány elérhető az ONYAÚj nyomtatvány > Kérelmek > Átvezetési és kiutalási kérelem útvonalon (ATVUT17).
Az átvezetés kérhető telefonon, a NAV Infóvonalán vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain.
Az átvezetésről részletes tájékoztatás olvasható az Átvezetési és kiutalási kérelem, valamint a bevallások kitöltési útmutatójában.
A NAV INFÓVONALA
- Belföldről a 1819-es telefonszámon,• külföldről a +36 (1) 461-1819-es telefonszámon hívható.
A szolgáltatás munkanapokon, hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, pénteken 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig érhető el. Az egyedi ügyintézéshez ügyfél-azonosító szám szükséges, amit a TEL-adatlapon kell kérni, legegyszerűbben az ONYA-ban.
Átvezetésnél az alábbiakra kell figyelni:
- Csak valós túlfizetés átvezetése kérhető. Számos ok miatt lehet a túlfizetés csak „látszólagos”, például amikor a befizetés már megjelenik az adószámlán, a bevallás adatai viszont még nem, mert az javítás alatt áll. Látszólagos túlfizetést okozhat továbbá az évközi adóelőleg megfizetése és a bevallás későbbi benyújtási határideje is (például, ha ingatlan-bérbeadás után szja-t kell fizetni).
- A túlfizetés is elévülhet, fő szabályként annak a naptári évnek az utolsó napjától számított 5 év elteltével, amikor az igényléshez való jog megnyílt. Például, amelyik évben valaki az előírtnál nagyobb összeget fizetett be, vagy szja-bevallása alapján visszaigényelhető adója lett, és annak kiutalását vagy átvezetését nem kérte. Ha a túlfizetés már elévült, akkor annak az átvezetése csak az elévülést követő napon fennálló tartozásra kérhető.