A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) többféle levelet küldhet Önnek.
Egyes küldemények, mint a határozatok, végzések joghatással bírnak, tehát kötelező érvényűek, mások tájékoztatják valamilyen fontos információról határidőről, változásról, tudnivalóról, vagy épp valamilyen intézkedést várnak el Öntől, például egy elrontott bevallás javítását vagy adószámlája rendezését.
Abban, hogy mi a teendője, minden esetben segít eligazodni a levél tárgya.
Levéltípusok
Határozat A NAV érdemi döntését határozatba foglalja, például:
|
Végzés
|
Idézés A NAV idézést küld, ha személyesen – adózóként vagy tanúként – meg kell jelennie a hatósági eljárás során. |
Értesítés
|
Felszólítás Ha valamilyen intézkedést kell tennie, felszólítást kap a NAV-tól, például
|
Tájékoztatás Ez a levél fontos információkat tartalmaz, amelyek segítik jogai gyakorlását, például tájékoztatást kap
|
Fizetési meghagyás A NAV fizetési meghagyásban tájékoztatja illetékfizetési kötelezettségéről.
|
Jegyzőkönyv A NAV ebben rögzíti az ellenőrzés megállapításait és az egyes eljárási cselekményeket, például jegyzőkönyvet kaphat
|
A leggyakoribb levéltípusokhoz kapcsolódó teendők
Levéltípus | Teendő |
Adószámla-kivonat | Adószámla-egyeztetés, esetleges tartozás rendezése, túlfizetés kiutaltatása az ATVUT17-es nyomtatványon, fizetési könnyítési kérelem benyújtása a FAM01. vagy FAG01. nyomtatványon |
Hibaüzenet benyújtott bevalláshoz kapcsolódóan | Javított bevallás benyújtása a hibaüzenetben szereplő „bevallás vonalkódja” feltüntetésével |
Bevallás NAV általi javításáról szóló értesítés (például számítási hiba esetén) | Ha egyetért vele, nincs teendő |
Túlfizetés hatósági átvezetéséről, vagy kiutalni kért összeg visszatartásáról szóló értesítés | Szükség esetén egyeztetés, tartozás rendezése |
Egészségügyi szolgáltatási járulékkal kapcsolatos értesítés | Kötelezettség vitatása esetén egyeztetés. (Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultsággal kapcsolatos egyeztetés az egészségbiztosítóval (NEAK), biztosítási jogviszonyt érintő egyeztetés a NAV-val), fizetési könnyítési kérelem benyújtása a FAM01. vagy FAG01. nyomtatványon |
Köztartozásmentes adózói adatbázisból való kikerülésről szóló értesítés | Köztartozás megfizetése vagy gyeztetés, észrevétel benyújtása |
Fizetési meghagyás, például lakásvásárlási illetékről | Illeték befizetése, esetleg fizetési könnyítési kérelem benyújtása a FAM01. vagy FAG01. nyomtatványon, illetékmentességre, -kedvezményre vonatkozó kérelem benyújtása kötetlen formában (ePapíron is) |
Gépjárműadóhoz kapcsolódó határozatok és végzések | Gépjárműadó befizetése, kedvezmény, mentesség bejelentése a GJADO nyomtatványon |
További információ, segítség
Ha a NAV levelével kapcsolatban kérdései merülnek fel, és a levél felső részében feltüntettük az ügyintézőt, keresse bizalommal munkatársunkat, egyéb esetben segítséget kérhet, tájékozódhat a következő elérhetőségeinken:
- A NAV honlapján(például: információs füzetek, „Fontos” és „Friss információk” rovatok).
- Írásban:
- Telefonon a NAV Infóvonalán
- belföldről a 1819,
- külföldről a +36 (1) 461-1819 hívószámon.
A NAV Infóvonal hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.
Egyedi tájékoztatáshoz és ügyintézéshez ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő alkalmazásban (ONYA). Ha nem a saját ügyében szeretne egyedi tájékoztatást kérni vagy ügyet intézni, akkor adjon be EGYKE-adatlapot is! Az egyedi tájékoztatás és ügyintézés az Infóvonal 2. menüpontján érhető el.
- Személyesen:
- ügyfélszolgálat-kereső(hogy megtalálja az Önhöz legközelebbi ügyfélszolgálatot),
- időpontfoglalás(egyes ügyfélszolgálataink esetében elérhető, hogy időt takarítson meg).