A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (a továbbiakban: Dohánytörvény) 13. § (3) bekezdése értelmében a nyitvatartási idő a tevékenység végzésének helyére vonatkozó alapvető adatnak minősül, amelyet a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély iránti kérelemben a vámhatóság felé be kell jelenteni. Amennyiben a nyitvatartási idő megváltozik, úgy a dohánytermék-kiskereskedőt szintén bejelentési kötelezettség terheli. A Dohánytörvény 13. § (7) bekezdésében foglaltak szerint az engedély jogosultja a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység körébe tartozó, az engedély kiadásánál figyelembe vett tény, vagy körülmény (mint amilyen a nyitvatartási idő is) változásáról a vámhatóságot tizenöt napon belül köteles értesíteni.
Amennyiben a dohánybolt zárása rendszeresen, illetve állandóan a nyitvatartási időn túl történik, akkor a nyitvatartási időt módosítani kell és a módosítást be kell jelenteni. Ebben az esetben azonban a nyitvatartási idő vége előtt az üzletet bezárni nem lehet. Amennyiben a nyitvatartási időn túli zárás csak eseti jelleggel fordul elő, tehát a módosítást a fogyasztói szokások nem indokolják, akkor figyelemmel kell lenni arra, hogy nyitvatartási időn túl vásárló már ne menjen be az üzletbe és kizárólag a már bent tartózkodók kiszolgálása történjen meg.
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény 15. § (5) bekezdése kizárólag annyit határoz meg, hogy valamennyi forgalmazott dohánytermékből típusonként, márkajelzésenként, illetve – ha ilyen van – a márkajelzések minden alfajtája után legalább egyet-egyet a dohányboltban a pultvonal felett kell megjeleníteni. Arra vonatkozóan nincs jogszabályi előírás, hogy a fogyasztók kiszolgálása csak a pultvonal felett elhelyezett termékekből történhet. Tehát nincs jogszabályi akadálya annak, hogy a dohánytermék-kikereskedő a fogyasztót ne a pultvonal feletti csúszkából, hanem a pult alóli gyűjtőcsomagolásból szolgálja ki.
A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás egyes szabályairól szóló 181/2013. (VI. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. számú mellékletének 2.5. pontjának a) alpontja szerint 2014. május 30. napját követően tilos dohánybolt üzemeltetése olyan építményben, illetve abból leválasztva, amelyben működik legalább egy olyan kereskedelmi egység, amely eladóterének alapterülete meghaladja a 2500 m2-t. Nem ütközik a hivatkozott rendelkezésbe dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység folytatása olyan építményben, amelyben egy vagy több, legfeljebb 2500 m2 alapterületű eladótérrel rendelkező üzlet működik, függetlenül azok eladóterének összeadott együttes alapterületétől.
A Dohánytörvény 3. § 8. pontja tételesen meghatározza azon termékek körét, amelyek dohányboltban forgalmazhatók. Tekintettel arra, hogy a Dohánytörvény nem rendelkezik arról, hogy pontosan mit ért ásványvíz és üdítőital alatt, így az általános, köznapi értelmezés alapján a szikvíz/szódavíz is beletartozik ebbe a kategóriába, így álláspontom szerint dohányboltban történő forgalmazásának nincs akadálya abban az esetben, ha ezt a vámhatósághoz bejelenti.
A bejelentéshez szükséges elektronikus nyomtatvány a vámhatóság internetes oldalán elérhető. A bejelentés elektronikus, illetve postai úton, vagy személyesen nyújtható be az engedélyt kiadó megyei vám- és pénzügyőri igazgatósághoz. A bejelentés történhet az engedélykérelem benyújtásával egyidejűleg, az engedélyezési eljárás folytatása alatt, vagy az engedély kiadását követően is.
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény a csomagolóeszköz tekintetében nem tartalmaz rendelkezéseket. A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység keretében – mint dohánytermék forgalmazásával, értékesítésével közvetlenül összefüggő szolgáltatás nyújtása a fogyasztók részére – a dohánytermék-kiskereskedő egyéni döntése alapján tartható a dohányboltban csomagolóeszköz és az akár ingyen, akár térítés ellenében adható a vevőnek.
Dohányboltban a dohányterméken kívül – a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény 3. §-ában meghatározott – egyéb termék forgalmazásához működési engedélyre nincs szükség. Erre a dohánytermék-kiskereskedőknek vámhatósági engedély birtokában van lehetőségük abban az esetben, ha az egyéb termékek forgalmazását a vámhatósághoz bejelentik. A bejelentést postai úton, személyesen írásban, illetve elektronikus úton előterjesztett, a vámhatóság által e célra rendszeresített formanyomtatványon (DK02-es nyomtatvány), vagy a vámhatóság internetes honlapjáról letöltött és kinyomtatott formátumú iratban lehet megtenni.
A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység folytatásához szükséges engedélyt a vámhatóság többek között abban az esetben adja meg, ha a Dohánytörvény 13. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően, a kérelmező a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység végzésének helyére vonatkozó alapvető adatokat (cím, helyrajzi szám, alapterület, nyitva tartás idő, helyszínrajz) bejelenti.
A Dohánytörvény 13. § (7) bekezdésében foglaltak szerint az engedély jogosultja a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység körébe tartozó, az engedély kiadásánál figyelembe vett tény, vagy körülmény változásáról tizenöt napon belül köteles értesíteni a vámhatóságot.
A fenti jogszabályi rendelkezések alapján a koncessziót gyakorló cég székhelyét nem kell az engedélyezési eljárás során a kérelmezőnek bejelentenie, így annak változásáról sem kell a vámhatóságot tájékoztatni.
A Dohánytörvény 3. § 2. pontjában foglaltaknak megfelelően a dohányterméket kiegészítő terméknek az olyan áru minősül, amely a dohánytermék fogyasztását közvetlen módon elősegíti. A fenti jogszabályi rendelkezésnek megfelelően a beadványában felsorolt termékek (dohánytartó, szivartok, szivarvágó, hamutartó, cigaretta-tálca, vízipipa és tartozékai) dohányboltban forgalmazhatóak.
A kérdés folytatása: ... A tervezett „mozgó trafik” mindenben megfelel a Dohánytörvény előírásainak, abban külön vásárló- és üzlettér, valamint a beláthatatlanságot biztosító technikai megoldások kerülnének kialakításra. Emellett a jelenleg is üzemelő Nemzeti Dohányboltok minden formai- és működési előírásaihoz illeszkedne, rendezvényekre való kitelepülési céllal jönne létre.
VÁLASZ:
A Dohánytörvény 3. § 8. pont i) alpontjában foglaltak szerint a dohányboltban újság, napilap, folyóirat, periodikus kiadvány forgalmazható. A jogszabályi rendelkezés a kiadványok megjelenési időszakára, típusára, célközönségére vonatkozó kitételt nem tartalmaz, így a dohányboltban 18 éven aluliak részére szóló kiadványokat is forgalmazhat.
A Dohánytörvény 3. § 8. pont d) alpontjában foglaltak szerint a dohányboltban a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvényben meghatározott szeszes ital forgalmazható. Ugyanakkor a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 110. § (7) bekezdésében foglalt rendelkezések szerint a vendéglátóhelyek kivételével az üzlethelyiség raktárában, továbbá az üzlethelyiség eladóterében az alkoholterméket kizárólag bontatlan, zárjeggyel ellátott palackban, a bort bontatlan palackban, továbbá bontatlan, hivatalos zárral ellátott kannában, hordóban is lehet tárolni, értékesíteni.
A Dohánytörvény fenti rendelkezése lehetőséget biztosít szeszesital forgalmazására, de míg a kávé helyben is fogyasztható (Dohánytörvény 3. § 8. pont f) alpont), addig a szeszesitalok esetében a Dohánytörvény rendelkezései erre nem adnak lehetőséget, hiszen a Jöt. citált rendelkezése csak a bontatlan palackban, kannában engedélyezi az alkoholtermékek és borok dohányboltban történő értékesítését. A fentieket összefoglalva tehát, dohányboltban forralt bor nem értékesíthető.A Dohánytörvény 13. § (3) bekezdésének rendelkezései szerint a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység végzésének helyére vonatkozó alapvető adatokat (cím, helyrajzi szám, alapterület, nyitva tartási idő, helyszínrajz) az engedélyezési eljárás során be kell jelenteni. A Dohánytörvény 13. § (7) bekezdésében foglaltak szerint az engedély jogosultja a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység körébe tartozó, az engedély kiadásánál figyelembe vett tény, vagy körülmény változásáról a vámhatóságot tizenöt napon belül köteles értesíteni. Az idézett jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően a dohánytermék-kiskereskedőnek az állami- és nemzeti ünnepekhez kapcsolódó nyitva tartás változását is be kell jelentenie a vámhatóság részére. A bejelentési kötelezettség teljesítésére a jogszabály a változás bekövetkezését követő tizenöt napot határozza meg, de amennyiben lehetséges, kérem, a nyitvatartási idő változását a változást megelőzően bejelenteni szíveskedjen.
Az ünnepi nyitva tartással kapcsolatosan fontos információ, hogy a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság honlapján 2013. június 7-én tájékoztatás jelent meg (www.ommf.gov.hu, Tájékoztatás-Felvilágosítás menüpont), mely szerint a dohányboltok ünnepnapokon is nyitva tarthatnak
A Dohánytörvény 3. § 8. pontja határozza meg, hogy a dohánytermékeken kívül milyen termékek forgalmazhatóak a dohányboltban. A jogszabályi rendelkezés a tea, vagy a tea alapú italok forgalmazására vonatkozóan nem tartalmaz rendelkezéseket, azokat nem nevesíti a forgalmazható termékek között, ugyanakkor a tea, illetve a tea alapú ital, mint üdítőital akár hidegen, akár melegen is értékesíthető. A cappuccino, mint kávé alapú ital forgalmazása a Dohánytörvény rendelkezései szerint lehetséges, de a forró csoki értékesítését jogszabályi rendelkezés nem teszi lehetővé. Fontos megjegyezni, hogy tea filter, vagy instant tea dobozban (ital alapanyagaként) a dohányboltban nem forgalmazható.
A nyilvántartás-vezetési, illetve adatszolgáltatatási kötelezettség tartalmát, formáját és módját a dohánytermék-kiskereskedők által vezetendő nyilvántartásokról, valamint a dohányboltban forgalmazott egyes termékekre vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséről szóló 244/2013. (VI. 30.) Korm. rendelet határozza meg. Mivel az adatszolgáltatást a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. (a továbbiakban: Zrt.) részére kell teljesíteni, javaslom, hogy az adatküldéssel kapcsolatos kérdéseivel a Zrt.-t szíveskedjen megkeresni.
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (a továbbiakban: Dohánytörvény) a csomagolóeszköz tekintetében nem tartalmaz rendelkezéseket. A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység keretében – mint dohánytermék forgalmazásával, értékesítésével közvetlenül összefüggő szolgáltatás nyújtása a fogyasztók részére – a dohánytermék-kiskereskedő egyéni döntése alapján tartható a dohányboltban csomagolóeszköz és az akár ingyen, akár térítés ellenében adható a vevőnek.