A 2021. július 1-jétől működő OSS/IOSS-rendszer, vagyis a One Stop Shop/import One Stop Shop – Egyablakos Rendszer olyan adózóknak kínál egyszerű, hatékony elektronikus ügyintézési lehetőséget a Közösség más tagállamában esedékes hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére, akik
-
nem áfaalany fogyasztóknak, vagyis jellemzően magánszemélyeknek az Európai Közösség más tagállamaiba nyújtanak szolgáltatásokat, illetve
-
nem adóalany vevőnek, vagy a Közösségi termékbeszerzés tekintetében adófizetésre nem kötelezett adóalany vevőnek értékesítenek Közösségen belüli távértékesítés vagy import távértékesítés keretében terméket.
Az OSS-rendszer a 2015 óta működő MOSS, azaz a Mini One Stop Shop – Mini Egyablakos Rendszer utódja kibővített adózói és ügyleti körrel. Az OSS/IOSS-rendszer alkalmazása választható, nem kötelező.
Mikor érdemes választani?
Ha az Ön vállalkozása a Közösség valamely más tagállamában nem adóalanyoknak nyújt szolgáltatásokat, Közösségen belüli távértékesítést teljesít, vagy importált termékek távértékesítését végzi, akkor a fogyasztó, vevő letelepedése, illetve a termék rendeltetési helye szerinti tagállamban adóznia kell.
Ha Ön nem használja az OSS/IOSS-rendszert, akkor
-
a vevő, megrendelő tagállama szerinti minden egyes nemzeti adóhatósághoz külön-külön be kell jelentkeznie, majd
-
az egyes tagállamokban az ott érvényes szabályok szerint külön bevallásokat kell benyújtania és
-
külön befizetéseket kell teljesítenie.
Ha Ön az OSS/IOSS-rendszer használata mellett dönt, akkor elegendő
-
a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) által üzemeltetett OSS-portálon bejelentkeznie, és
-
bevallási időszakonként egy egységes bevallást benyújtania minden tagállamra vonatkozóan.
Ekkor Magyarország mint azonosítót kiadó tagállam a bevallási adatokat továbbítja azoknak a tagállamoknak, amelyeket Ön a bevallásában feltüntet. Az adófizetés egy összevont utalással teljesíthető, amelyet a NAV a bevallásnak megfelelően továbbít a teljesítés helye szerinti tagállamoknak.
Az OSS-rendszeren keresztül Ön a NAV-nak jelezheti adatváltozásait, beküldheti és módosíthatja bevallásait, megtekintheti mindezek állapotát, teljesítheti befizetéseit, illetve igénybe veheti a Helpdesk-szolgáltatást.
Vállalkozásának letelepedési helye és tevékenységei függvényében az OSS-rendszer következő sémáiba regisztrálhat:
a) Uniós séma
Milyen ügyekben alkalmazható?
Közösségen belüli távértékesítésekre, továbbá
minden olyan szolgáltatásra, amelyet a Közösség valamely más tagállamába nem adóalany megrendelőnek nyújtanak.
Ki alkalmazhatja?
A belföldön gazdasági céllal letelepedett adózó szolgáltatásaira és távértékesítéseire.
A Közösségben nem letelepedett harmadik országos adózó távértékesítéseire. A Közösségben nem letelepedett adóalanynak pénzügyi képviselőt kell megbíznia.
Elektronikus felületek, a közreműködésükkel teljesített távértékesítésekre és egyes belföldi termékértékesítésekre.
b) Nem uniós séma
Milyen ügyekben alkalmazható?
Közösségen belüli, nem adóalanyoknak nyújtott szolgáltatások.
Ki alkalmazhatja?
Közösségben nem letelepedett, harmadik országos adózó. Nem kell pénzügyi képviselőt megbíznia.
c)Importséma (IOSS)
Milyen ügyekben alkalmazható?
Harmadik államból importált, 150 eurót meg nem haladó belső értékű, nem jövedékiadó-köteles termékek távértékesítését (import távértékesítés) terhelő hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére.
Használatával a termék behozatala, importja – az IOSS-regisztráció vámhatósági ellenőrzése után – adókivetés mellőzésével történik (a behozatal mentes az import áfa alól).
Milyen ügyekben nem alkalmazható?
A Közösségben lévő vámraktárból szabad forgalomba bocsátott termékeknél az importséma nem alkalmazható.
Ki alkalmazhatja?
A belföldön, a Közösség más tagállamában, továbbá harmadik országban letelepedett adózók, valamint az elektronikusfelületek a közreműködésükkel teljesített import távértékesítés tekintetében, választhatják. A belföldön nem letelepedett adózók - a Norvég Királyságban letelepedett adózók kivételével – az importsémát belföldön letelepedett közvetítő igénybevételével alkalmazhatják.
Regisztráció az OSS/IOSS-rendszerbe
Az OSS/IOSS-rendszerbe az előregisztráció már 2021. április 1-jén megkezdődött, azonban a rendszer 2021. július 1-jei indulása miatt csak a 2021. június 30. után teljesített ügyleteket lehet bevallani az új felületen.
Az OSS/IOSS-portál a következő linken érhető el: https://oss.nav.gov.hu/
A rendszer szabályainak alapjait a NAV honlapján „Az elektronikus kereskedelemre vonatkozó új áfaszabályok” című, 2021. március 16-i tájékoztató foglalja össze.
A kisértékű importküldemények áfamentességének megszűnéséről az alábbi tájékoztató szól: https://nav.gov.hu/nav/sajtoszoba/hirek/Megszunik_a_22_euros_20210408.html
Az OSS-rendszerről további információkat olvashat magyar nyelven a következő linken:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/
vatecommerceexplanatory_28102020_hu.pdf