Mi az az ICS2?

Az ICS2 egy központi rendszer, amelyet az Európai Bizottság fejlesztett az Európai Unióba beszállítandó áruk kockázatelemzésére. Lényege, hogy a gazdálkodóknak a Shared Trader Interface-en (STI) keresztül kell benyújtaniuk belépési gyűjtő árunyilatkozataikat a Common Repository-ba (CR), függetlenül attól, hogy mely tagállamban lesz az első belépési vámhivatal.

A folyamat a jelenlegihez képest egyszerűsödik, hiszen a CR fogja továbbítani az adatokat a tagállami vámhatóságoknak nemzeti kockázatelemzés céljából, és a nemzeti vámhatóságok is a CR-be fogják visszaküldeni válaszukat, majd a CR az STI-n keresztül válaszol a gazdálkodónak. Így elegendő az ügyfeleknek egy rendszerhez kapcsolódniuk, nem kell alkalmazkodniuk a tagállamok különböző váminformatikai környezeteihez.

Milyen fázisai vannak az ICS2 bevezetésének?

  1. fázis:
  • kezdete: 2021. március 15.,
  • érintettek: a légi forgalomban szállított postai és a gyorspostai küldemények.
  1. fázis:
  • kezdete: 2023. március 1.,
  • érintettek: a teljes légi forgalom – beleértve a postai és gyorspostai folyamatokat.
  1. fázis:
  • kezdete: 2024. június 3.,
  • érintettek: a fennmaradó fuvarozási módok (közút, vasút, tengeri és belvízi fuvarozás).

Ebben a szakaszban a fuvarozóknak három lépésben kell csatlakozniuk a rendszerhez, a fuvarozási módok szerint.

Hogyan csatlakozhatnak a fuvarozók jelenleg az ICS2-höz?

Az ICS2-höz az alábbi három lépésben csatlakozhatnak:

ICS2 táblázat ICS2 táblázat

A fenti kezdő időpontok után halasztás kérhető a csatlakozásra a vámhatóságtól, melyek végső határideje, lépésenként, a következő:

  1. lépésben: 2024. december 4-ig.
  2. lépésben: 2025. április 1-ig.
  3. lépésben: 2025. szeptember 1-ig.

Mindig a fuvarozónak kell benyújtania a belépési gyűjtő árunyilatkozatot?

Nem. Ugyanis az ICS2-ben alkalmazható az úgynevezett többszöri benyújtás (multiple filling). Ez azt jelenti, hogy ha a belépési gyűjtő árunyilatkozat benyújtására kötelezett fuvarozó nem kapja meg a szükséges információkat a házifuvarlevél-kitöltőktől, akkor a házifuvarlevél-kitöltőknek kell benyújtaniuk a szükséges adatokat, és a fuvarozónak az áruk megérkezése előtt már csak a korábban be nem küldött adatokat kell megadnia.

Hogyan lehet felkészülni az ICS2-höz csatlakozásra?

A legfontosabb feladatok:

  1. A fuvarozónak el kell döntenie, hogy saját rendszert fejleszt, vagy egy szoftverszolgáltató rendszerén keresztül küldi be az árunyilatkozatokat.

Saját szoftver fejlesztésekor egy megfelelőségi tesztet (self conformance test) kell a csatlakozás előtt lefuttatni, ellenőrizve, hogy a rendszer megfelelően kommunikál-e az STI-vel.

  1. A fuvarozónak egyeztetnie kell partnereivel, hogy a rendelkezésére bocsátják-e a szükséges adatokat, vagy a többszöri benyújtással élnek, hiszen a vámhatóságnál a belépési gyűjtő árunyilatkozat adatainak rendelkezésre kell állniuk már az áruk megérkezése előtt, a jogszabályban meghatározott határidőkön belül.

Mivel a fuvarozó a benyújtásra kötelezett, ezért, ha ő nem akarja beküldeni az árunyilatkozatokat, akkor meg kell bíznia erre valakit.

Milyen adatokat kell megadni a belépési gyűjtő árunyilatkozatokban?

A szükséges adatokat, adatelemeket az FJA[1] B melléklete I. címének 2. fejezetében felsorolt adatkészletek határozzák meg, az alábbi melléklet szerint:

Egyéb tudnivalók

Az ICS2-höz csatlakozásról az Európai Bizottság által létrehozott ICS2-oldalon hasznos információk, információs lapok találhatók, valamint a gyakran ismételt kérdésekre adott válaszok is olvashatók.

Az Európai Bizottság által közzétett információs lap magyar nyelvű változatát az alábbi melléklet tartalmazza:

[1] A 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az Uniós Vámkódex egyes rendelkezéseire vonatkozó részletes szabályok tekintetében történő kiegészítéséről szóló 2015/2446 bizottsági rendelet