Online kitöltés az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA)
Az ONYA-ba ugyanúgy KAÜ-azonosítással lehet belépni, mint korábban az eBEV-portálra.
Az első különbség, hogy az ONYA-ban ügyféli profilt lehet választani. Ha a magánszemély (ideértve az egyéni vállalkozót is) saját maga kíván állandó meghatalmazást adni a felületen, tehát ő a meghatalmazó, akkor az adóazonosító jeléhez tartozó „profilját” kiválasztva tudja ezt megtenni.
Ezután az „Új nyomtatvány/Meghatalmazások” menüpontot kell választania, majd a felugró párbeszédablakban a „Meghatalmazó” lehetőséget. A következő oldalon az UJEGYKE-adatlapra kell kattintani, ezt követően egy olyan oldal jelenik meg, ahol a meghatalmazó jelenleg érvényes meghatalmazásai láthatók, ha vannak ilyenek.
Érvényes meghatalmazást a listában szereplő tételre majd a „Módosítás” lehetőségre kattintva lehet módosítani vagy lezárni. Új bejelentéshez az oldal alján az „Új bejelentés” gombot kell választani. A korábbi adatlap módosításakor vagy lezárásakor az adatlapon már szerepel a korábban bejelentett valamennyi adat. Új bejelentésnél a meghatalmazó adatait tölti be a rendszer.
A nyomtatványt ki kell tölteni, majd az Ellenőrzés és benyújtás gombra kell kattintani. Ha a nyomtatvány nem tartalmaz súlyos hibát, akkor a rendszer megvizsgálja, hogy szükséges-e valakinek a jóváhagyása a bejelentés érvényességéhez. Az előzőekben vázolt esetben a meghatalmazást a meghatalmazó magánszemély saját magára nézve jelentette be, ezért a jóváhagyása nem szükséges. Ez egy másik jelentős különbség a korábbi rendszerhez képest. A meghatalmazó által indított bejelentésnél jóváhagyás csak akkor szükséges, ha meghatalmazottként jogi képviselőt jelentenek be.
Ha a magánszemély meghatalmazottként jelenti be a meghatalmazást, azt szintén az adóazonosító jeléhez tartozó „profiljából” indulva teheti meg a fenti lépések szerint. Ekkor értelemszerűen a párbeszédablakban a „Meghatalmazott” lehetőséget kell választania. Módosításnál, lezárásnál a módosítandó, lezárandó adatokat szintén előtölti a rendszer. Új bejelentéskor a bejelentkezett magánszemély adatait az adatlapon a képviselő magánszemély adataiként tölti be a felület. Ha az adatlapot a meghatalmazott töltötte ki, az adatlapot a meghatalmazónak jóvá kell hagynia.
Az a magánszemély, aki valamely szervezet törvényes képviselője, az általa képviselt szervezet profiljából a szervezet nevében is tud bejelentést indítani akár meghatalmazóként, akár meghatalmazottként (meghatalmazottként például akkor, ha az adott gazdasági társaság számviteli szolgáltatási tevékenységet végez). Ekkor a kiválasztott szerepnek (meghatalmazó vagy meghatalmazott) megfelelően tölti elő a profil szerinti ügyfél adatait a felület az adatlapon (tehát, ha meghatalmazóként tölti ki a törvényes képviselő a szervezet profiljában az adatlapot, akkor a képviselt adatai közé kerülnek a szervezet adatai. Ha meghatalmazottként, akkor a képviselő szervezet adatai közé).
Magánszemély törvényes képviselője csak meghatalmazóként töltheti ki az adatlapot.
Kitöltés az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK)
Az ÁNYK-val kitöltött nyomtatványt, ahogy eddig is, arról az elektronikus tárhelyről kell beküldeni, amit az ügyfél a NAV-os kapcsolattartásra köteles használni. Ha a benyújtó fél (a meghatalmazó vagy a meghatalmazott) nem kötelezett elektronikus kapcsolattartásra, az adatlapot papíralapon is beküldheti.
Az adatlap kitöltésében mind az ONYA-n, mind az ÁNYK-ban vannak változások, ezekről részletesen a kitöltési útmutatókból tájékozódhatnak az ügyfelek. A korábbi bejelentéshez képest nem változott az, hogy az online (ONYA-s) bejelentéshez nem kell meghatalmazást csatolni. Ha nyomtatványt tárhelyéről vagy papíron küldi be a bejelentő, hiteles meghatalmazást kell csatolni.