Adóügyeik intézésére 2025. február 1-jétől állandó meghatalmazást nem a képviselő szervezet, tagjának, alkalmazottjának, hanem magának a szervezetnek (így például a könyvelőirodának vagy az adótanácsadó cégnek) adnak az adózók. Ez azt jelenti, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) előtti ügyekben a képviselő szervezetek a képviseltek közreműködése nélkül jelölhetik ki azt a személyt, aki a képviselt helyett eljárhat – ha személyesen, vagy elektronikusan akar adóügyet intézni.
A 2025. február 1. előtt nyilvántartásba vett állandó meghatalmazások 2027. december 31-ig még érvényesek, ezért azonnali teendő nincs. De ezzel együtt nem érdemes utolsó pillanatig várni: célszerű a meglévő képviseleti jogviszonyokat felülvizsgálni, és ha szükséges, módosítani.
A 2025. február 1. előtt papíralapon, személyesen, illetve az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) vagy az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) elektronikusan benyújtott (postára adott) – még a korábbi szabályok szerinti jogviszonyra vonatkozó – bejelentéseket még a február előtti szabályoknak megfelelően dolgozza fel a NAV. Az ONYA-ban február 1. előtt benyújtott bejelentések akkor érvényesek, ha a véglegesítés után az összes szükséges jóváhagyás is beérkezik még ma.
A megújult képviseleti szabályok támogatják az átállást a gépi interfészen keresztüli kommunikációra, biztosítják például az úgynevezett M2M-szolgáltatás igénybevételekor a szervezeti szintű azonosítást. A szervezet állandó meghatalmazásával ugyanis az űrlapot ténylegesen benyújtó személy jogosultságának vizsgálata nélkül is teljesíthetővé válnak egyes adókötelezettségek, ami jelentős adminisztrációcsökkentés az M2M-szolgáltatással élő ügyfeleknek.
Részletesebb tájékoztató a NAV honlapján érhető el: https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/eljarasikerdesek/Februartol_egyszerusodnek_a_NAV_elotti_kepviselet_szabalyai
Nemzeti Adó- és Vámhivatal