Adószámla-egyenlegéről csak az kap értesítést, akinek ötezer forintnál több tartozása vagy ezer forintnál több túlfizetése van, vagy 2022-re késedelmi pótléka keletkezett. Országosan mintegy kétmillióan kapnak postán adószámla-értesítőt vagy várhatják az elektronikus értesítést.

Akinek ugyanis van KAÜ-azonosítása (ügyfélkapu, e-személyi igazolvány, arcképes videós azonosítás, telefonos azonosítás), az elektronikus tárhelyére (https://tarhely.gov.hu) kapja az adószámlájával kapcsolatos tájékoztatót, melyről e-mail-értesítés érkezik a regisztrációkor megadott címre. Ilyenkor érdemes minél előbb megnyitni a tárhelyet, mivel a beérkezett üzenetek harminc nap elteltével automatikusan törlődnek a felületről, kivéve, ha azokat a megnyitás után a tartós tárba helyezik. Ha valaki nem nézte meg a tárhelyére érkezett üzenetet, de az e-mail-értesítésben látja, hogy folyószámla-rendezés kapcsán küldött üzenetet a NAV, akkor adószámla-egyenlegét az Ügyfélportálon is lekérdezheti. A NAV honlapján elérhető „Adószámla-lekérdezési útmutató” címmel egy részletes útmutató, ami lépésről lépésre bemutatja a lekérdezés menetét.

Akinek tartozása van, az legegyszerűbben (banki költségek nélkül) az Ügyfélportálon fizetheti meg az összeget. Ehhez be kell lépni a portálra, majd a kezdőoldalon található adószámla egyenlegnél a Bővebb információra kattintva kell lekérdezni az adószámlát és a „Hátralék rendezés” gombbal már indítható is a fizetés. Az összeg emellett rendezhető még banki átutalással (közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet), csekken vagy akár a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával. Csekket igényelni a legegyszerűbben a 1819-es ingyenesen hívható NAV Infóvonalon lehet a 3-as menüpontban.

A túlfizetés kiutalása vagy tartozásra átvezetése az Átvezetési és kiutalási kérelem (ATVUT17) elnevezésű űrlapon kérhető. Az űrlap legegyszerűbben szintén az Ügyfélportálról érhető el, az adószámla lekérdezése után, a „Túlfizetés rendezés” gombbal, külön segédprogram telepítése nélkül, bármilyen okoseszközről, akár mobiltelefonról is.

Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez, általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon. Konkrét ügyek intézéséhez mindössze ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges. Ügyfél-azonosító szám legegyszerűbben az ONYA-ban igényelhető a TEL-nyomtatványon, ennek menetéről szintén elérhető a NAV honlapján egy részletes útmutató.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal