X

Tisztelt Ügyfelünk!

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a NAV következő oldalain 2018. január 1-je után közzétett tájékoztatóknak megfelelően jár el, akkor az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 247. §-a alapján jogkövetkezmény az Ön részére nem állapítható meg. A fentiek alkalmazása az esetleges adóhiány megfizetése alól nem mentesít.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

X
  • Közérdekű adatok
  • Sajtószoba
  • Ügyfélszolgálatok
  • Igazgatóságok
  • Kapcsolat
  • Magánszemélyek
    • Adószámmal nem rendelkező
    • Adószámmal rendelkező nem áfaalany
    • Adószámmal rendelkező, áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
  • Egyéni vállalkozók
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Áfaalany
  • Társaságok
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Kivaalany
    • Non-profit
  • Kiemelt adózók
  • Adó
    • Adószámla
    • Adózás rendje
    • Általános forgalmi adó
    • Biztosítás, járulék, egészségügyi hozzájárulás
    • Egyéb kötelezettség és költségvetési támogatás
    • Egyszerűsített vállalkozói adó
    • Energiaadó
    • Illetékek
    • Jövedéki adó
      • EMCS
      • Jogszabályok
      • Tájékoztatók, információk
        • Dohánygyártmányok kiskereskedelmi eladási ára
        • Brent napi jegyzési adatok alapján meghatározott átlagár
        • Jövedéki adó fajtakódok és Jöt. szerinti jogcímkódok
        • Engedélyes, illetve nyilvántartásba vett jövedéki alanyok
        • Dohánygyártmány nyomonkövetési azonosító kibocsátójának adatai
        • Tájékoztatók
      • Trafiktörvény
        • Közérdekű információk
        • Érdeklődőknek
    • Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata)
    • Kisvállalati adó (kiva)
    • Különadó
    • Megállapodások, egyezségek
    • Népegészségügyi termékadó
    • Regisztrációs adó
    • Személyi jövedelemadó
    • Szociális hozzájárulási adó
    • Társasági adó
    • Távközlési adó
    • Egyéb
    • Hagyományos pénztárgépek, taxaméterek
    • Online pénztárgépek friss
    • Online pénztárgépek
  • Vám
    • Váminformációk
      • AEO (engedélyezett gazdálkodó)
      • ATA eljárások
      • Áruosztályozás
        • EBTI3
        • Áruosztályozáshoz szükséges adatbázisok
        • Kombinált Nómenklatúra
        • Tájékoztatók/ Hirdetmények
        • Tarifális vonatkozású Országos Parancsnoki tájékoztatók/NAV elnökének tájékoztatói
      • Behozatal
      • Beléptetés
      • Egységes vámokmány kitöltési útmutatója
      • EORI-szám
      • Gazdasági vámeljárások
      • Kiléptetés
      • Kivitel
      • Nem kereskedelmi forgalom
      • Származás
      • Szellemi tulajdonjogok védelme
      • Vámérték
      • Vámfizetés
      • Vámudvarok
      • Egyéb
    • BREXIT információk
    • Határforgalom
    • Környezetvédelmi termékdíj
    • Felderítési eredmények
    • Fémkereskedelem
      • Ld- Fémkereskedelem
      • Hírek
      • Jogszabályok
      • Segédletek
      • Engedélyesek frissített listája
      • Eltulajdonított tárgyak
      • Piaci érték
    • Külföldi gépjárművek gépjármű adója
    • Végrehajtás - Árverés
    • Egyéb
  • Bűnügy
    • Szervezet
    • Elérhetőségek
    • Bűncselekmények
    • Eredményeink
  • Pénzmosás
    • Nemzeti Kockázatelemzés
      • Ld - Nemzeti Kockázatelemzés
    • A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni intézményrendszer
    • Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda
    • Bejelentés
    • Elemző-értékelő tevékenység
    • Pmt. és Kit. szerinti elektronikus bejelentés
    • Pmt. és Kit. szerinti kijelölt személyre vonatkozó tájékoztatás
    • Éves jelentések, féléves tájékoztatók
    • A terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem
    • Pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések
    • Felügyeleti tevékenység
      • Tájékoztatók
      • Típusszabályzatok
      • Határozatok közzététele
    • Hasznos linkek, dokumentumok
    • Jogforrások
      • Nemzeti Jogforrások
      • Nemzetközi jogforrások
  • OLAF
    • Bemutatkozás
    • OLAF Koordinációs Iroda
    • Szakértői tevékenység
    • Szabályozási háttér
    • Dokumentumtár
      • Ld - Dokumentumtár
    • Hasznos linkek
    • Elérhetőségek
    • Hírek
  • KEKI
    • Vezetők
    • Alaptevékenység, feladat
    • ÁBPE képzések
    • Pénzügyőr Zenekar
      • Bemutatkozás
      • Karmesterek
      • Zenekari formációk
      • Koncertkalendárium
      • Kiadványok
      • Elérhetőség
    • Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum
      • Múzeumtörténet
      • Schiffer-villa
      • Információ
      • Eseménynaptár
      • Publikációk
        • Ld - Publikaciok
      • Felhívás
      • Rólunk írták
    • Hírek
  • Együttműködő szervek
Főlap▶Tudjon róla! Segíthet!
Betűméret növeléseBetűméret csökkentése
2018.08.15. Cikk továbbküldéseCikk nyomtatása
A 8+1 legfontosabb dolog, amit érdemes tudni az online pénztárgép üzemeltetéssel kapcsolatban

Az utóbbi hetekben végzett fővárosi és balatoni ellenőrzéseken tapasztaltak nyomán nyolc pontban összegyűjtöttük azokat a legfontosabb tudnivalókat, amelyek ismerete segíti az online pénztárgépet használókat, hogy betartsák a vonatkozó szabályokat. A plusz egy tudnivaló pedig a mulasztás következményeire hívja fel a figyelmet.

1. Az értékesítésről mindig bizonylatot kell kiállítani

A termék értékesítésekor (vagy a szolgáltatás nyújtásakor) minden esetben bizonylatot kell kiállítani és azt átadni a vásárlónak. A bizonylat lehet számla (ami tartalmazza a vevő nevét, címét) vagy nyugta. A pénztárgép használatra kötelezettek – speciális esetektől eltekintve – kizárólag pénztárgéppel állíthatnak ki nyugtát.

Ha tehát a vásárló akár csak egy doboz gyufát vásárol, a nyugta kiállítása akkor is kötelező. A nyugtát a vételár átvételekor a vevőnek át kell adni, vagy olyan helyre kell tenni, ahonnan a vevő könnyen el tudja venni.

A nyugtaadást a NAV ellenőrzi, és elmulasztását szigorúan bünteti.

2. Az értékesítésről vagy nyugtát, vagy számlát kell kiállítani

Abban az esetben, ha a vásárló számlát („áfás számlát”) kér, akkor a számla mellett nyugtát már nem kell kiállítani.

(Ez értendő a belföldi áfa-alany részére kiállított 100 000 forintot elérő áfa tartalmú számlákra is, amelyek adatainak meg kell jelennie az online számlaadat-szolgáltatásban. Ha az ilyen számla mellett pénztárgépes nyugta is készül – amelyről az online pénztárgép rendszer szintén küld adatot a NAV-nak –, akkor a kétszeres adatszolgáltatásból problémák adódhatnak.)

Amennyiben a vevő számlát kért és az ellenértéket készpénzzel fizette meg, akkor az eladónak az összeg kasszafiókba helyezéséről befizetési bizonylatot kell készítenie (lásd 3. pont)."

3. Minden más pénzmozgásról is bizonylatot kell kiállítani

A kasszában ténylegesen található összegnek meg kell egyeznie azzal, ami a kiadott bizonylatokból következik. Ezt a NAV ellenőrzi és az érdemi eltérést bünteti.

Az egyezőség alapja, hogy a napi kasszanyitáskor pontosan szükséges rögzíteni a nyitó pénzkészletet (összegét és összetételét). A nap folyamán szabad a kasszából pénzt kivenni (pl. szállító kifizetésére) vagy betenni (pl. számlás értékesítés, váltópénz) a normál üzletmenet szerint, de ilyenkor minden esetben ki kell állítani egy kifizetési vagy egy befizetési bizonylatot. Ilyen bizonylat kiállítására minden pénztárgép képes.

4. A pénztárgép AP számát jól látható helyre ki kell írni

Minden pénztárgépnek – hasonlóan az autók rendszámához – van egy egyedi azonosítószáma, ez az ún. „AP szám”. Ezt a pénztárgép üzemeltetője köteles a pénztárgépen, vagy hozzá egyértelműen köthetően (pl. mellette egy táblán), a vevő számára jól látható helyen, legalább 3 cm-es betűkkel kiírni.

5. A pénztárgépnaplónak mindig a helyszínen kell lennie

A pénztárgéphez pénztárgépnapló tartozik, amit vásárláskor kap meg a pénztárgép üzemeltetője. A napló a pénztárgép „életútjával” kapcsolatos bejegyzéseket tartalmazza: üzembehelyezés, éves felülvizsgálat, meghibásodás, átadás a szerviznek javításra, stb.

Abban az esetben, ha a pénztárgépet a szervizes magával viszi a javítás miatt, ezt a tényt is rögzíteni kell a gépnaplóban. Fontos, hogy a naplót továbbra is (a javítás ideje alatt is) az üzemeltetési helyen kell tartani, mert egy esetleges ellenőrzéskor a naplóbejegyzés tanúskodik arról, hogy az üzemeltető az adott időszakban miért cserepénztárgéppel vagy kézi nyugtával tesz eleget bizonylatkiállítási kötelezettségének.

6. Az adatkapcsolat fenntartásáról gondoskodni kell

A pénztárgép üzembe helyezésekor annak üzemeltetője szerződést köt valamelyik mobilszolgáltatóval a pénztárgép és a NAV közötti adatkapcsolat biztosítására.

Ha a mobilszolgáltató ezt az adatkapcsolatot az üzemeltető saját hibájából (pl. a szolgáltatási díj megfizetésének elmaradása miatt) szünetelteti, akkor az üzemeltető büntethető a NAV felé meghiúsult adatszolgáltatás miatt.

7. Az éves felülvizsgálat elvégeztetése kötelező

A pénztárgépen évente egyszer éves felülvizsgálatot kell végeztetni, és a felülvizsgálat megtörténtét a műszerésznek a pénztárgépnaplóban rögzítenie kell.

A felülvizsgálattal bármelyik olyan pénztárgép műszerészt meg lehet bízni, aki az adott pénztárgéptípus forgalmazója által szervezett tanfolyamot sikeresen elvégezte. Az éves felülvizsgálat díja a két fél közötti megegyezés tárgya.

8. A pénztárgépben levő adatokat bárki ki tudja olvasni

A NAV-nak küldött adatokat a pénztárgép helyben is tárolja. Ezeket a naplóállományokat bárki ki tudja olvasni a pénztárgépből – a művelet nem igényel semmilyen speciális ismeretet vagy eszközt –, így azok az üzemeltető segítségére lehetnek az ügymenet gyorsításában, egyszerűsítésében. Mivel a naplóállományok – mint egy nagyon részletes, elektronikus kontrollszalag – minden értékesítési és műszaki adatot tartalmaznak, egy erre felkészített programmal gyorsan és egyszerűen rögtön táblázatba rendezhetők a napi zárási adatok.

+1. Mulasztási bírságot és üzletbezárást is kockáztat a szabályszegő

Amennyiben a NAV a pénztárgéppel összefüggő szabályok kapcsán mulasztást tár fel, úgy – az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) értelmében – az eset összes körülményét mérlegelve dönt a mulasztási bírság kiszabásáról, vagy annak mellőzéséről.

Abban az esetben, ha szükséges a mulasztási bírság alkalmazása, annak mértékének az adózási érdeksérelemhez kell igazodnia, de összege – az Art. 234. § b) pontja alapján – természetes személy esetén akár az ötszázezer forintot, nem természetes személy esetén pedig az egymillió forintot is elérheti.

A mulasztási bírság mellett már az első alkalommal mulasztó adózónak is számolnia kell azzal a kockázattal, hogy az adóköteles tevékenysége célját szolgáló helyiség 12 nyitvatartási napra lezárásra kerülhet (Art. 245. §). Ismételt mulasztás esetén pedig már nem tekinthet el a NAV az üzletbezárástól, ezt a szankciót a második alkalomtól már mérlegelés nélkül, mindenképpen alkalmaznia kell.

 

KIEMELT TÉMÁK
  • KIVA
  • EKÁER
  • Online Számla
SZJA
ADÓPERCEK
Jelentkezz pénzügyőrnek
INTERNETES
VÁSÁRLÁS
Tájékoztatók
  • Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás
  • Nyomtatványkitöltő programok
  • Letöltések - egyéb
  • E-bevallás, Java
TÁJÉKOZTATÓK
  • Információs füzetek
  • Szabályzók
  • Kiadványok
  • Álláspályázatok
  • Tájékoztatások az üzemszünetekről
  • GYIK
KAPCSOLAT
magyarorszag.hu
Határidők
előző2019. decemberkövetkező
HKSzCsPSzV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
ADÓtraffipax
Tudjon róla!
Segíthet!
Mentorálás
BREXIT
információk
SZOLGÁLTATÁSOK
  • Közérdekű bejelentés, panasz
  • Adóelőleg-nyilatkozatok 2019.
  • Személyes adónaptár
  • Hírlevél-regisztráció
  • Adatbázisok
  • Több adatbázis együttes lekérdezője
  • Hirdetmények
  • Szolgáltatások
  • Szja 1+1%
  • Közösségi adószámok megerősítése
  • Távolról is nyújtható szolgáltatások (MOSS)
Megyei
rendezvények
Alkalmazható üzemanyagárak

december(Ft/l)

ESZ-95 ólmozatlan
motorbenzin

386

Gázolaj

412

Keverék

423

LPG autógáz

238

Bővebben

EU támogatások
A NAV weboldalai szerzői jogvédelem alatt állnak.
A honlapon szereplő információk változatlan tartalommal és formában szabadon terjeszthetők.

Kapcsolatfelvétel | Archív oldalak | További honlapok | Adatvédelmi tájékoztató | Impresszum | Közadatkereső
1054 Budapest, Széchenyi u. 2. - Telefon: +36 (1) 428-5100 - Fax:+36 (1) 428-5509
Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak. Részletek
Süti tájékoztató letöltése (.pdf) Adatvédelmi tájékoztató Süti beállítások