Tisztelt Ügyfelünk!
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a NAV következő oldalain 2018. január 1-je után közzétett tájékoztatóknak megfelelően jár el, akkor az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 247. §-a alapján jogkövetkezmény az Ön részére nem állapítható meg. A fentiek alkalmazása az esetleges adóhiány megfizetése alól nem mentesít.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
A NAV előtti meghatalmazói vagy meghatalmazotti státusz nem releváns a cégkaputárhelyhez tartozó jogosultságok beállításainál. A cégkaputárhelyen a jogosultság beállításait a cégkapumegbízott végzi el, aki nem feltétlenül azonos a NAV-nál nyilvántartott meghatalmazó (törvényes képviselő) vagy meghatalmazott személyével.
Ha az adózó és a meghatalmazott közösen döntenek arról, hogy a meghatalmazottnak is elérhetővé teszik az adózó cégkapuját, azaz hozzárendelik ahhoz, akkor a hozzárendelést az adózó cégkapumegbízottjának kell elvégeznie.
Ilyenkor az egyes ügyfelek cégkapujához hozzárendelés önmagában nem jelenti azt, hogy az adózó adóügyeiben eljárhat, ahhoz továbbra is szükséges a meghatalmazás és annak bejelentése a NAV-hoz (ha ezt korábban megtették, azt nem kell megismételni).
A bevallás cégkapuról történő beküldésekor nincs szükség együttes jóváhagyásra. A cégkapuról érkezett bevallást a cégkapu tulajdonosa jognyilatkozatának kell tekinteni külön jóváhagyás nélkül.
A gazdálkodó szervezetek Cégkapu használatára kötelezettek, így az e-papírt is Cégkapun keresztül küldhetik be.
Az Eüsztv. 14. § (4) bekezdése szerint a hivatalos elérhetőségre kézbesített küldemény kézbesítettnek minősül,
a) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató a küldemény ügyfél által történő átvételét igazolja vissza, az igazolásban feltüntetett időpontban,
b) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldemény átvételét a címzett megtagadta, a megtagadásra vonatkozó igazolásban feltüntetett időpontban, vagy
c) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldeményt a címzett kétszeri értesítése ellenére nem vette át, a második értesítés igazolásban feltüntetett időpontját követő ötödik munkanapon.
Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 76. §-a szerint a biztonságos kézbesítési szolgáltatás igénybevételével kézbesített iratnál az átvételre jogszabály eltérő rendelkezése hiányában 5 munkanapot kell biztosítani. Ha a címzett a küldeményt a határidőn belül nem veszi át, és az átvételt nem tagadja meg, akkor a kézbesítésről – az első kézbesítési kísérletre vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával – az 5. munkanap elteltét követő első munkanapon másodszor is értesítést kap.
A Cégkapu-regisztrációkor kapott azonosítót jelenti, azaz a Cégkapu esetében egy számsort (az adószám első nyolc számjegye) /Hivatali Kapu esetében a rövid nevet. Ha többször szeretné az adózó használni ugyanazokat az azonosító adatokat a beküldésre, akkor jelölje be az „Azonosító adatok megjegyzése” jelölőnégyzetet. (A cégkapu felhasználói kézikönyvében olvasható róla információ).
Válassza az ÁNYK program „Szerviz-Beállítások” menüjét. A „Beállítások” menüben a „Működés” almenü alatt engedélyezhető a cégkapus beküldés. A beállítás után újra kell indítani az ÁNYK programot. Az ÁNYK-val elkészített elektronikus űrlap a „Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval” küldhető el beállítás és újraindítás után. A nyomtatványok beküldése az alábbi módon történik: „Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval” à „Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre”. Ha a „Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre” menüpontot választja, akkor megtörténik a betöltött nyomtatvány ellenőrzése, nyomtatványtól függően AVDH szolgáltatással aláírása, tömörítése, majd titkosítása. Az így elkészült állományt Ügyfélkapun a „Kapcsolat az Ügyfélkapuval/Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül” menüponttal vagy a Cég/Hivatali Kapun a „Kapcsolat a Cég/Hivatali Kapuval/Nyomtatvány közvetlen beküldése” menüponttal benyújtható. A témával kapcsolatos tájékoztató videó elérhető a NAV honlapján a „Fontos” menüpontban.
Saját tárhely használata esetén nincs relevanciája annak, hogy a képviselt adózó Cégkapu, vagy KÜNY-tárhely használatára kötelezett, így nincs szükség a működési logika felülvizsgálatára sem. Ha a meghatalmazott az adózó tárhelyét használja, akkor ügyelnie kell arra, hogy az ÁNYK programban a megfelelő küldési módot válassza.
Saját tárhely használata esetén nincs relevanciája annak, hogy a képviselt adózó Cégkapu, vagy KÜNY-tárhely használatára kötelezett. Az említett példa esetében az egyéni vállalkozó meghatalmazott (könyvelő) a saját KÜNY-tárhelyén keresztül (ÁNYK-ban ügyfélkapus küldés opciót választva) nyújthatja be mind a Cégkapu használatra kötelezett gazdasági társaságok, mind a KÜNY-tárhely használatára kötelezett egyéni vállalkozók áfabevallásait. A könyvelő saját KÜNY-tárhelyéről nyújthatja be az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett természetes személyek egyéb beadványait is. Ha a meghatalmazott mégis az adózó tárhelyét használja, akkor természetesen ügyelnie kell arra, hogy az ÁNYK programban a megfelelő küldési módot válassza.
Az, hogy a kérdésben szereplő könyvelőt ügyfelei hozzárendelik-e saját cégkapujukhoz, vagy a kommunikáció továbbra is a könyvelő elérhetőségén1 keresztül történik, az az ügyfél saját döntése. Ha minden ügyfél cégkapujához hozzárendelik a könyvelőt, akkor a könyvelő, az elektronikus azonosítás után az ügyfelek cégkapuját külön-külön éri el. Tehát az egyes ügyfelek cégkapujához történő hozzárendelés önmagában nem jelenti azt, hogy az adózó adóügyeiben eljárhat, ahhoz továbbra is meghatalmazás kell, amit be kell jelenteni a NAV-hoz (ha ezt korábban megtették, azt nem kell megismételni).
Tapasztalatok szerint a meghatalmazáson alapuló képviselet esetén 2019. január 1. óta továbbra is az számít bevett gyakorlatnak, hogy a meghatalmazott a saját elektronikus tárhelyét használja a képviseltekre vonatkozó űrlapok benyújtásához. A kérdésben szereplő probléma ezért csak abban az esetben merülhet fel, ha a meghatalmazott és a képviselt együttes döntése alapján a meghatalmazott a képviselt cégkapuját használja, ebben az esetben külön-külön kell belépni.
Az EGYKE adatlap benyújtásának módja nem változik 2019-ben. Az EGYKE adatlap elektronikus benyújtásának módjáról a NAV honlapján található részletes információ „A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikus úton történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése 2019” című dokumentumban.
Saját cégkapu használata esetén a dokumentum feltöltéshez és a bevallás beküldéshez szükséges az ügykezelőként való beállítás. A NAV-nál nyilvántartott állandó meghatalmazások, az EGYKE adatlapon megtett bejelentések a cégkapu-hozzáférést és a saját cégkapuról történő dokumentum beküldést nem befolyásolják. Az adózó saját döntése és belső ügye, hogy kinek biztosít hozzáférést a cégkapujához. Ha annak, akinek hozzáférést biztosít az adózó, de nem jogosult adóügyekben eljárni (például nem kapott meghatalmazást, vagy a képesítési követelményeknek nem felel meg), akkor kizárólag dokumentumokat küldhet és fogadhat.
Saját cégkapu használatakor a dokumentum feltöltéshez és a bevallás beküldéshez szükséges az ügykezelőként való beállítás. A NAV-nál nyilvántartott állandó meghatalmazások a cégkapu-hozzáférést nem befolyásolják.
Ha a kérdés szerinti meghatalmazott nem az adózó saját nagykorú foglalkoztatottja, és ha a meghatalmazott cégkapunyitásra kötelezett szervezethez köthető (a meghatalmazott számviteli, könyvviteli szolgáltatás nyújtására jogosult gazdasági társaság tagja/alkalmazottja), akkor a bevallások a meghatalmazotti cégkapuról is beküldhetőek. Ha a meghatalmazott egyéni vállalkozó, akkor a bevallások benyújthatóak a meghatalmazott KÜNY-tárhelyéről. Ezekben az esetekben nem kell az adózó cégkapujához őket hozzárendelni.
Az állandó képviseleti jogosultság NAV-hoz történő bejelentésével kapcsolatban nincs változás, a már bejelentett képviseleti jogosultságok nem szűnnek meg, azokat nem kell megújítani. A NAV-hoz beküldendő elektronikus űrlap (például bevallás) elektronikus benyújtásának módjáról a NAV honlapján található részletes információ „A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikus úton történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése 2019” című dokumentumban. Szintén a NAV honlapján megtalálható a Cégkapu használatával kapcsolatos valamennyi információ „A cégkapu nyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően” című dokumentumban.
Az elektronikus űrlapok befogadásával kapcsolatos eBEV nyugtát a benyújtón kívül valamennyi, az adott űrlap benyújtására jogosult képviselő is megkapja. Tehát arról, hogy a NAV befogadta vagy elutasította az űrlapot (bevallást), a cég is és a meghatalmazott is értesítést kap.
Ezen kívül a NAV a küldeményeit a képviselőnek küldi meg, ha képviselő szervezettel vagy egyéni vállalkozó képviselővel rendelkezik, kivéve, ha az ügyet nem az adózó saját maga kezdeményezte. Azaz a kérdés szerinti bevallással összefüggő hiánypótlás esetén, ha a bevallást a gazdálkodó szervezet adta be, akkor a hiánypótlás a cég cégkapujára érkezik. Hivatalból indult ügyben pedig az iratot (határozat, megbízólevél) a NAV, az adózó adott ügyben eljárni jogosult meghatalmazottjának kézbesíti. Az „értesítések” rendje tehát nem függ attól, hogy az ügyfél cégkapujához hozzárendelték-e a képviselőt vagy sem.
2019. január 1. óta a törvényes képviselő az általa képviselt gazdasági társaság adóügyeiben nem használhatja a KÜNY-tárhelyét. Ha a bevallást mégis a KÜNY tárhelyről küldte be a képviselő és a NAV befogadónyugtával igazolta a befogadást, akkor a beküldést a NAV kifejezett kérése alapján kell csak megismételni.
Ha az adózó nevében a meghatalmazottja jár el, akkor a NAV az iratot a meghatalmazottnak kézbesíti. Ha az adózó a képviselőnek nem ad meghatalmazást, vagy azt nem jelenti be a NAV-hoz, és nincs más bejelentett meghatalmazottja sem, akkor a NAV a küldeményeket az adózónak kézbesíti (ahol a kérdés szerinti esetben ahhoz hozzáfér a könyvelő is).
Ha a Cégkapu használatára kötelezett adózó az adott ügyben nem rendelkezik a NAV-hoz bejelentett képviselő szervezettel (számviteli, könyvviteli szolgáltatásra jogosult gazdasági társaság vagy egyéb szervezet tagjaként, alkalmazottjaként eljáró meghatalmazottal), de ugyanazon ügytípusban egyidejűleg egyéni vállalkozó meghatalmazottja és saját alkalmazottként bejelentett meghatalmazottja is van, akkor a NAV az adott ügyben elsődlegesen a meghatalmazó, azaz az adózó cégkapujára helyezi ki küldeményeit.
Ha a kérdés szerinti esetekben a NAV-hoz bejelentették a könyvelőnek adott meghatalmazást, akkor a küldemények kézbesítése a meghatalmazott elérhetőségére történik (akár van az adózó cégkapujához a könyvelőnek hozzáférése, akár nincs).
Az, hogy az űrlapokat (bevallások, kérelmek, bejelentőlapok) ki nyújtja be, az adózó döntése. Az adózó dönthet úgy, hogy akkor is maga nyújtja be azokat, ha meghatalmazottja van. Ekkor, ha az űrlappal kapcsolatos iratot a NAV az adózónak küldi meg, feltételezve, hogy az adózó, az ügy gazdájaként nem kívánta igénybe venni a meghatalmazottat. Ha az adózó úgy dönt, hogy a nevében meghatalmazottja járjon el, úgy a NAV a meghatalmazottól (a rá vonatkozó szabályok szerinti tárhelyről) befogadja azokat.
A kézbesítési szabályokkal kapcsolatban a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) a főoldalon a „Fontos” menüpont alatt található részletes információ, „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal előtti elektronikus ügyintézés általános szabályai 2019” című dokumentumban.
Az egyéni vállalkozó könyvelő nem nyithat cégkaput, ő KÜNY-tárhelyen keresztüli kommunikációra kötelezett, mind a saját, mind az ügyfelei tekintetében.
A gazdálkodó szervezet a '08-as jelű bevallást beküldheti saját cégkapuján keresztül vagy benyújthatja nevében meghatalmazottja. Ahhoz, hogy a gazdálkodó szervezet (saját nevében eljáró) meghatalmazottat vehessen igénybe a bevallás beküldéséhez, a meghatalmazást a bevallás benyújtása előtt be kell jelentenie a NAV-nál. A korábban bejelentett meghatalmazásokat nem kell megismételni. Ha a gazdálkodó szervezet nevében szintén cégkapu használatára kötelezett meghatalmazott szervezet jár el, akkor a meghatalmazott a saját cégkapuján keresztül benyújthatja a járulékbevallást. Ha a meghatalmazottnak KÜNY-tárhelyén keresztül kell kapcsolatot tartania a NAV-val (egyéni vállalkozó könyvelő), akkor a KÜNY-tárhelyét kell használnia.
A társasház cégkapu nyitására nem, de elektronikus kapcsolattartásra az Air. által meghatározott esetekben kötelezett. Elektronikusan a 2018-ban megszokott módon, azaz a képviselője KÜNY-tárhelyén keresztül tarthat kapcsolatot a NAV-val és a bevallásait így nyújthatja be.
Az egyéni vállalkozók nem kötelezettek Cégkapu nyitására kötelezettek. Az egyéni vállalkozó hivatalos elektronikus elérhetősége a KÜNY-tárhelye.1
Jogszabályi hivatkozás:
Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Kormányrendelet 88/A. §-a alapjánA nagykövetség, mint diplomáciai szerv nem kötelezett cégkapu nyitására.1 Ha egy külföldi ország budapesti nagykövetsége a NAV előtt elektronikusan intézné ügyeit, illetve elektronikus kapcsolattartásra kötelezett2, akkor az ügyintézést, a bevallás beküldését a NAV-hoz bejelentett képviselője (állandó meghatalmazottja) útján, a képviselő saját KÜNY-tárhelyén keresztül teljesítheti. Ha a követség adóügyeinek intézéséhez meghatalmazottat vesz igénybe, úgy a meghatalmazott a rá irányadó szabályok szerint köteles a követség ügyeiben is kommunikálni a NAV-val.
Jogszabályi hivatkozás:
A helyi önkormányzatok és az önkormányzati költségvetési szervek elektronikus ügyintézés biztosítására kötelezett, úgynevezett együttműködő szervnek minősülnek.1 Mint együttműködő szervek, az elektronikus kapcsolattartás során hivatali tárhely használatára kötelezettek.2
Jogszabályi hivatkozás:
A külföldi gazdasági társaságnak nem kell cégkaput használnia, így regisztrációra nem kötelezett, továbbra is a 2018-ban is érvényes módon elektronikusan tarthat kapcsolatot a NAV-val. Ha nem választ meghatalmazottat, akkor a képviselője KÜNY-tárhelyén keresztül továbbra is benyújthatja a bevallásokat. Ha az áfaregisztrált adózó adóügyeit meghatalmazottja útján intézi, aki egy könyvelőiroda foglalkoztatottja, akkor a könyvelőiroda cégkapuján keresztül is benyújthatja az áfabevallásait. A meghatalmazást a NAV-hoz be kell jelenteni.