A Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a Kormányzati Társintézmények Mesterséges Intelligencia Munkacsoport
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) adatvagyonában meglévő értékek kiaknázása és ennek révén a tudományos módszertanok és az adózási, adóztatási tapasztalatok szinergiájának a közteherviselés szolgálatába állítása, továbbá a más, jelentős adatvagyonnal rendelkező állami szervek és adatvagyonok jobb, összehangoltabb hasznosítása érdekében a Kormány javaslattevő, véleményező, tanácsadó tevékenységet végző testületként létrehozta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a Kormányzati Társintézmények Mesterséges Intelligencia Munkacsoportot (a továbbiakban: Munkacsoport).
Jelen Munkacsoport létrehozásának közvetlen előzménye a NAV égisze alatt 2022. március 29-től működő, az 1080/2022. (II. 23.) Korm. határozattal létrehozott NAV Mesterséges Intelligencia Munkacsoport (a továbbiakban: NAV MIMCS), mely tudományos eredményeket, módszereket és ismereteket állított a kormányzati adatvagyon-hasznosítás szolgálatába. A NAV MIMCS kutatási-elemzési projektjeiben a NAV munkatársai, más szervek szakértői, tekintélyes egyetemi kutatók vettek részt. A szigorú adatvédelmi feltételek betartása érdekében a NAV MIMCS zárt kutatószobát hozott létre. A kutatószoba informatikai környezetét a NAV biztosítja.
Szervezeti együttműködések
A Munkcsoport összetételében széleskörű kormányzati reprezentációt jelenít meg. A kormányzati szervek és más szervezetek közötti adatfelhasználási együttműködés az adatalapú működés fontos eleme. A munkacsoporti forma pedig jó keretet ad tagjai célra orientált, egyenrangú kooperációjához. Ennek jegyében több együttműködési megállapodás jött létre a munkacsoport megalakulása óta. A BM-MÁK-NAV együttműködés a felek tevékenységi körébe tartozó, kormányzati adatvagyon-felhasználás optimalizálásának támogatását, a kormányzati döntéseket alátámasztó elemzési készség megteremtését, az erre vonatkozó szervezeti folyamatok és eljárások közös fejlesztését, adatvédelmi módszertanok kidolgozását célozza. Együttműködési megállapodás jött létre a HUN-REN Központtal, a felhő-informatikai erőforrás és a szakmai kompetenciák bevonására, az SE EKK-val a két szervezet közötti szinergikus kapcsolaton alapuló, egymás adatelemzéseit kiegészítő kutatási tevékenységekre, valamint az MNB-vel is, melynek célja a NAV-val közös kutatásokhoz szükséges adatok átadása az MNB részére, valamint a kutatás során létrejött eredmények hasznosításának szabályozása.
A digitális átalakulás létjogosultsága
A digitális korszakban az adatok értékes eszközzé váltak. A digitális átalakulás teszi lehetővé, hogy adatokat gyűjtsenek, elemezzenek és értelmezzenek, végül adatokra alapozott döntéseket hozzanak. Túlmutat a meglévő folyamatok digitalizálásán, a digitális technológia a szervezet feladatellátása, és az ügyfelekkel való kapcsolattartás megváltoztatását szolgálja.
Az adatelemzés lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy jobban megértsék ügyfeleik viselkedését. Segít azonosítani az innovatív lehetőségeket, és személyre szabni az ügyfélkapcsolatot.
Az átalakulás során megvalósulhat bizonyos folyamatelemek, folyamatok automatizálása is. Például az adatbevitel, a dokumentum-jóváhagyás és a jelentéskészítés automatizálásával a szervezet csökkentheti a hibákat, s felszabadíthatja a munkatársak idejét humánerőforrást igénylő feladatokra.
A digitális átalakulás nem egyetlen akció, nem „rövidtávfutás”, hanem „maraton”. Az adatokban rejlő potenciál kiaknázásához a szervezeteknek robusztus adatkezelési gyakorlatokat kell kidolgozniuk, beleértve az adatkezelést, az adatvédelmi és biztonsági intézkedéseket. A fejlett analitika és mesterséges intelligencia technológiák kihasználásával a szervezetek értéket teremthetnek adataikból.
MI az adatelemzésben
A klasszikus elemzési módszerek esetében a szakértő ember fogalmazta szabályok programozhatók algoritmussá. A MI-vel maga a tanuló modell válik képessé arra, hogy a bennünket érdeklő jelenségeket, trendeket, extremitásokat észlelje és bemutassa. Ezt az új eszközt azért alkalmazza az adóhatóság, mert egyrészt a tranzakciós adatokat gyorsan, akár valós időben képes feldolgozni és elemezni, másrészt nagyon sok és sokféle adaton tudja ezt megtenni. Ráadásul feltár tipikus és szokatlan jelenségeket, amire korábban csak hosszabb idejű adatgyűjtés után, kézi elemzéseket végezve lehettek képesek a szakértők. Folyamatosan összefüggéseket kereshet sokféle adat együttesében, például az online pénztárgépek, a számlaadatok és a tranzakciók sokaságából kiolvasható szokások adataiban.
A MI-modellek értelmezése kihívást jelent, ám teljesítményük, gyorsaságuk, rugalmasságuk nehezen lenne nélkülözhető, jelenlétük és terjedésük létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen. Ezért erős szabályozási figyelem irányul a méltányosság, az elszámoltathatóság és az átláthatóság biztosítására az EU-ban és az USA-ban egyaránt. Fontos megjegyezni azonban, hogy az emberi, szakterületi tudás és tapasztalat nem nélkülözhető, és ez így marad a jövőben is.