OLAF
Koordinációs Iroda
Az OLAF
Koordinációs Iroda (továbbiakban: Iroda) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi
Irányításán belül, feladatkörében függetlenül, önállóan, külön jogszabály által
meghatározott rendelkezések alapján jár el, együttműködve az Európai Csalás
Elleni Hivatallal (a továbbiakban: OLAF).
Az
Iroda hatósági jogkörrel, önálló jogi személyiséggel nem rendelkezik,
feladatainak végrehajtása során - hasonlóan az OLAF-hoz - befolyástól mentesen,
önállóan jár el.
Az
Európai Unió pénzügyi érdekeinek védelmével kapcsolatos feladatai végrehajtása
érdekében közvetlen kapcsolatot tart az OLAF-fal, a tagállamok csalásellenes
szolgálataival, valamint az érintett hazai intézményekkel, továbbá biztosítja
az együttműködést az OLAF és az érintett magyarországi szervezetek és hatóságok
között, és elősegíti az információáramlást a szakterület hazai szervezetei
között.
Az
Iroda részt vesz az Európai Unió – és ezzel összefüggésben a nemzeti
költségvetés – pénzügyi érdekeinek védelméhez kapcsolódó jogi, adminisztratív
és operatív kötelezettségek hazai végrehajtásának koordinációjában,
figyelemmel, az OLAF által 2002-ben kialakított, 2013-ban kiegészített AFCOS
koncepcióra.
Az
Iroda a 2004. évi XXIX. törvény szerint meghatározott alapfeladatai körében:
- elősegíti az Európai Unió pénzügyi érdekeinek védelmével
kapcsolatban az OLAF által végzett vizsgálatok lebonyolítását,
- koordinálja az OLAF által lefolytatott helyszíni ellenőrzések
során felmerülő feladatokat,
- továbbítja az uniós költségvetési támogatások felhasználása
során észlelt szabálytalanságok tekintetében a közösségi szektorális
jogszabályokban meghatározott jelentéseket az OLAF felé,
- meghívottként részt vesz az Európai Unió által nyújtott egyes
pénzügyi támogatások felhasználásával megvalósuló programok monitoring
bizottságainak ülésein,
- kizárólag az OLAF által vizsgált üggyel kapcsolatban, a
jelentéstétel céljából, kizárólag az ahhoz szükséges mértékben személyes,
illetve bűnügyi személyes adatot kezelhet,
- az OLAF által elrendelt egyedi vizsgálatokhoz,
információkérésekhez kapcsolódóan továbbítja az OLAF megkereséseit legkésőbb 15
napon belül a megkereséssel érintett szervek felé,
- segítséget nyújt a vizsgált személyek és szervezetek, illetve a
vizsgálattal nem érintett személyektől és szervezetektől érkező
szabálytalansági kérdésekben történő megkeresések, bejelentések esetén is, ha
megítélésük szerint valamely szerv, szervezet vagy személy eljárása, illetőleg
mulasztása az Európai Unió pénzügyi érdekeit sérti vagy veszélyezteti, egyúttal
haladéktalanul intézkedik a megkeresések, bejelentések továbbításáról a
hatáskörrel és illetékességgel rendelkező közigazgatási szervek felé,
- az Európai Unió pénzügyi érdekeit sértő szabálytalanságokról
olyan statisztikai célú nyilvántartást vezet, amely személyes adatot nem
tartalmaz,
- évente összefoglaló jelentést készít az adópolitikáért felelős
miniszter részére az Európai Unió pénzügyi érdekeit sértő, a vonatkozó
törvényben meghatározott szabálytalanságokról, valamint az OLAF Magyarországgal
kapcsolatos vizsgálatairól.
Fentiek mellett az OLAF
Koordinációs Iroda
- részt vesz a tevékenységi körét érintő, az OLAF által irányított
állandó és ad hoc szakmai munkacsoportokban, képviseli Magyarországot az
Európai Unió Tanácsának csalás elleni küzdelemmel foglalkozó munkacsoportjában,
ellátja a kapcsolódó koordinációs, szakmai feladatokat;
- elvégzi az OLAF szabálytalansági nyilvántartásával kapcsolatos
koordinációs, adategyeztetési feladatokat;
- a tagállami szabálytalanság jelentési kötelezettség megfelelő
teljesítésének biztosítása érdekében képzéseket, szakmai rendezvényeket
tart/szervez a hazai intézményrendszer munkatársai számára, gondoskodik a hazai
jelentési struktúra megfelelő működéséhez szükséges szakmai, koordinációs
feladatok ellátásáról,
- figyelemmel kíséri az európai uniós források kezelésére
vonatkozó európai uniós és hazai jogszabályi környezetet, különös tekintettel
a
szabálytalanságkezelésre vonatkozó szabályozásra, azonosítja a
szabálytalanságkezelési rendszer hiányosságait, megfogalmazza a szakterületéhez
tartozó fejlesztési irányokat, valamint javaslatot tesz a vonatkozó
jogszabályok módosítására.