A mentesség választása az elismert belföldi kiegészítő adó elszámoló bevallásban és a GloBE törvény 44. § (5) bekezdés d) pontjának megfelelően az adatszolgáltatásban történik meg, így az előlegbevallásban tett nyilatkozattól eltérő nyilatkozat jelölése az elszámoló bevallásban nem tiltható meg.
A kérdésben említett GloBE tv. 53. § (3) bekezdés szerint, amennyiben egy multinacionális vállalatcsoport vagy nagyméretű belföldi vállalatcsoport a CBCR-mentesség alapján az adóévi kiegészítő adót nem tekinti nullának az átmeneti adóévben, akkor a 32. § (2) bekezdése szerinti mentesség későbbi adóévben nem választható. E mentesség alkalmazása érdekében tehát az átmeneti adóévről szóló éves bevallásban és az adatszolgáltatásban meg kell tenni az erről szóló nyilatkozatot, amennyiben az átmeneti adóévre vonatkozóan a CBCR-mentességre vonatkozó tesztek alapján jogosult lenne a mentesség érvényesítésére.
A kiegészítő (IIR illetve QDMTT) adó alóli kizárás alkalmazásának választását ebben az esetben a nagyméretű belföldi vállalatcsoport a kiegészítőadó-bevallás (24GLBADO) benyújtásával tudja teljesíteni, melyben az [NY-1] Nyilatkozatok mezőcsoport 21. sorában nyilatkoznia szükséges arról, hogy a GloBE tv. 3. § 67. pontja szerinti nagyméretű belföldi vállalatcsoportnak minősül vagy sem.
Ezt követően az adó- és adóelőleg kötelezettségek menüpont alatt a „Menteségi nyilatkozatok” mezőben az adózó nyilatkozhat arról, hogy nagyméretű belföldi vállalatcsoportként a fizetendő IIR adót és/vagy az elismert belföldi kiegészítő adót nullára csökkenti a GloBE tv. 47. § (1) bekezdés b) pontja és/vagy a (11) bekezdés b) pontja alapján.
Tehát attól függően, hogy melyik kiegészítő adóra vonatkozóan szeretné a kizárást alkalmazni,
- IIR adó esetén az [IIR] „IIR adókötelezettség és nyilatkozatok” mezőcsoport,
- QDMTT adó esetén a [QDMTT-ELSZ-CS] „Elismert belföldi kiegészítőadó (QDMTT adó) kötelezettség” mezőcsoport
„Mentességi nyilatkozat” mezőjében a „6=kizárás okán mentes (..)” mentességi ok kiválasztásával tudja jelölni a kizárás alkalmazását.
A minimumadóban a mentességre vonatkozó nyilatkozatokat a tényleges adókulcs (ETR) számításának megfelelő bontásban kell megtenni [4/2026. NGM rendelet[1] 4. § (1) bekezdés].
Ez azt jelenti, hogy bizonyos tagokat nem lehet a teljes vállalatcsoporttal együtt kezelni az ETR számításakor, illetve a mentesség meghatározásakor, hanem külön „egységként” (azaz külön alcsoportként) kell vizsgálni őket, saját tényleges adómértékkel, saját mentességgel.
A vállalatcsoport belföldi csoporttagjai tehát alcsoportokat (közös vállalkozáscsoport, kisebbségi tulajdonban lévő alcsoport,) alkothatnak, mely alcsoportok tényleges adómértéküket alcsoportonként külön-külön számítják, illetve az elismert belföldi kiegészítőadóra vonatkozó mentességüket alcsoportonként külön-külön állapítják meg. Ekkor az alcsoport minden tagjára ugyanaz a tényleges adómérték vagy ugyanaz a mentességi ok vonatkozik.
A belföldi vállalatcsoporton belüli alcsoport(ok) mellett alcsoportba nem tartozó belföldi csoporttag(ok) is lehet(nek). Az alcsoportba nem tartozó belföldi csoporttagra az alcsoporttól eltérő tényleges adómérték vagy mentességi ok vonatkozhat. Ha több alcsoportba nem tartozó belföldi csoporttag van, akkor ezen belföldi csoporttagokra azonos tényleges adómérték vagy mentességi ok vonatkozik, mely eltérhet az alcsoport(ok) tényleges adómértékétől vagy mentességi okától.
A vállalatcsoport több belföldi alcsoporttal is rendelkezhet. Ha a vállalatcsoporton belül nincs alcsoport, úgy a belföldi csoporttagokra azonos tényleges adómérték vagy mentességi ok vonatkozik.
[1] A globális minimum-adószintet biztosító kiegészítő adókkal kapcsolatos bejelentési, bevallási és adófizetési kötelezettség részletes szabályairól szóló 4/2026. (I. 26.) NGM rendelet (a továbbiakban: 4/2026. NGM rendelet)
A GloBE tv. 3. § 47. pontja a kijelölt helyi szervezetre vonatkozóan úgy fogalmaz, hogy ő lesz az, aki az összes belföldi csoporttag nevében benyújtja a kiegészítő adóval kapcsolatos bejelentést, adatszolgáltatást, bevallást és nyilatkozatot. Tekintettel arra, hogy az alcsoportok is az érintett vállalatcsoporthoz tartoznak, csak a kiegészítő adó megállapítása, levezetése kapcsán kell őket külön alcsoportként kezelni, ezért ha van az érintett vállalatcsoport belföldi csoporttagjai között külön alcsoportba (közös vállalkozáscsoportba, kisebbségi tulajdonban lévő alcsoportba) tartozó és ilyen alcsoportba nem tartozó csoporttag is, akkor az alcsoportba tartozó belföldi csoporttagokra és az alcsoportba nem tartozó belföldi csoporttagokra is ugyanaz a szervezet lehet kijelölt helyi szervezetként a bevallás benyújtására bejelentve.
A 4/2026. NGM rendelet 2. § (5) bekezdése úgy rendelkezik, hogy ha a GloBE tv. 44. § (1) bekezdése szerinti bejelentést benyújtó kijelölt helyi szervezet megváltozik, akkor a változást a változás hatályosulásától számított 90 napon belül, vagy – ha az korábbi időpont – a soron következő adóelőleg bevallás vagy adóbevallás benyújtására nyitva álló határidő utolsó napjáig be kell jelenteni. Mivel a 4/2026. NGM rendelet 6. § (2) bekezdése értelmében a rendelet szabályait először a 2025-ben kezdődő adóévi kiegészítő adókötelezettségre kell alkalmazni, ezért a 2024. adóévre vonatkozó GLOBE bejelentés módosítása nem kötelező a kijelölt helyi szervezet változása okán, az adózó arra vonatkozó választása esetén azonban megtehető.
Amennyiben a 2025. adóévre vonatkozó GLOBE bejelentéshez képest módosulna a kijelölt helyi szervezet személye, akkor az új kijelölt helyi szervezetnek a 2025. adóév vonatkozásában új GLOBE adatlapot szükséges beadnia a 4/2026. NGM rendelet 2. § (5) bekezdésének megfelelően, melyben a „Jelölje, ha a kijelölt helyi szervezet megváltozott” opció választása mellett minden, a vállalatcsoportra vonatkozó adatot újból meg kell adni. Az új kijelölt helyi szervezet által megtett, fentieknek megfelelő bejelentéssel a kijelölt helyi szervezet változásának bejelentése teljesítettnek tekinthető, a korábban kijelölt helyi szervezetként bejelentett csoporttagnak nem kell külön a korábban megtett bejelentését helyesbítenie.
A „Bevallás jellemzői” mezőcsoportban a bevallási időszak kezdő napjaként a bevallást benyújtó belföldi csoporttag vagy az összes belföldi csoporttag nevében eljáró kijelölt helyi szervezet üzleti évének első napját, a bevallási időszak végéhez az üzleti év utolsó napját kell megadni. A „végső anyavállalat konszolidált beszámolója szerinti adóév kezdete és vége” mezőket a kitöltő program automatikusan feltölti a „bevallási időszak kezdete és vége” mezőkben megadott adatokkal.
Amennyiben a végső anyavállalat konszolidált beszámolója szerinti adóév eltér a bevallást benyújtó belföldi csoporttag vagy az összes belföldi csoporttag nevében eljáró kijelölt helyi szervezet üzleti évétől, akkor ezt a bevallásban a „végső anyavállalat konszolidált beszámolója szerinti adóév” mezőkben korrigálni szükséges a végső anyavállalat konszolidált beszámolója szerinti adóév feltüntetésével. A kiegészítő adó kötelezettségek teljesítését ugyanis a végső anyavállalat konszolidált beszámolója szerinti adóév határozza meg.
A „bevallás sorszáma” mezőt abban az esetben kell kitölteni, ha az adózó ugyanazon bevallási időszakra, azaz a vállalatcsoport adóévére (ami a végső anyavállalat konszolidált beszámolója szerinti adóéve), több bevallást nyújtana be. Ilyen esetben az egyes bevallásokat növekvő sorszámmal kell ellátni: az elsőként beadott bevallást 01-es sorszámmal, az azt követően beadott bevallást 02-es sorszámmal, és így tovább.
A bevallás sorszáma mező használata azokban az esetekben indokolt, mikor ugyanazon bevallási időszak alatt például
- egy csoporttag vállalatcsoportot vált, vagy
- az anyavállalat személye megváltozik.
A csoporttag adóvének kezdete és vége mezőben a belföldi csoporttag üzleti évének kezdetét és végét kell megadni.
A „csoporttagra vonatkozó QDMTT adó számítási időszakának kezdete és vége” mezőkben pedig azt az időszakot kell megadni, amelyre a belföldi csoporttag az elismert belföldi kiegészítő adó kötelezettségét megállapította. Ez az időszak eltérő lehet a csoporttag adóévének kezdete és vége dátumtól és egy évnél rövidebb időszak is lehet, amennyiben például a csoporttag vállalatcsoport váltással érintett a 2024. adóévben.
Az „IIR adókötelezettség és nyilatkozatok” mezőcsoportban aggregáltan kell megadni az IIR adó összegét. Ez azt jelenti, hogy ha több országból eredően merül fel IIR adókötelezettség, akkor a bevallás „IIR adó összege” mezőjében a végső, valamennyi országra vonatkozóan összesített adókötelezettség szerepeltetendő, nem kell csoporttag (ország) szintre lebontva megadni az adatokat.
Ebből következően, ha az IIR adó vonatkozásában a bevallásban adókötelezettség szerepel, akkor mentességi ok nem választható. Mentességi ok az „IIR adókötelezettség és nyilatkozatok” mezőcsoportban kizárólag akkor jelölhető, ha az IIR adó összege 0, tehát minden érintett országban valamennyi csoporttag mentességet élvez. Ha egyik országra vonatkozóan fizetési kötelezettség merül fel, egy másik országra vonatkozóan viszont a csoporttagok mentességet élveznek, akkor kizárólag az adókötelezettség összegét kell a bevallásban megadni. Ha IIR adófizetési kötelezettség nem merül fel, viszont az egyes érintett országokra vonatkozóan különböző mentességi okok állnak fenn, akkor a „mentességi nyilatkozat” mezőben a ”8 = több okból mentes” opciót kell kiválasztani az értéklistából.
Az egyes országok szintjére lebontott adatok (kötelezettségek, mentességek) az adatszolgáltatásból rendelkezésre állnak majd, azokat nem kell az IIR adókötelezettségre vonatkozó bevallásban szerepeltetni.