A tesztidőszak után 2023. február 6-án éles környezetben is elindul a NAV új szolgáltatása, amivel gép–gép kapcsolaton keresztül letölthetők az online pénztárgépekből érkező adatok.

A webes szolgáltatással az adózó könyvelőprogramja vagy más ügyviteli alkalmazása is hozzáférhet a pénztárgépeiről érkezett naplóállományokhoz, ha a programban a szoftver fejlesztője kialakítja a megfelelő funkciót. A pénztárgép adatainak gépi letöltésével automatizálható az adatbevitel, lehetővé válik a pénztárgépes bevételek gépi vagy gépileg támogatott könyvelése, a pénztárgéppel kiállított nyugták és más bizonylatok részletes elemzése, értékesítési statisztikák és más kimutatások készítése is.

A szolgáltatás specifikációjának aktuális verziója a NAV GitHub oldalán érhető el:

Online Pénztárgépnapló-lekérdező SOAP API interfészleírás és fejlesztői dokumentáció

A specifikáció tartalmazza a szolgáltatás ügyféloldali megvalósításához szükséges információkat, így többek között a lekérdező programokkal szembeni követelményeket, a lekérdező interfész működésének ismertetését, valamint a felhasználó- és jogosultságkezelési szabályokat.

A lekérdező interfész használatával kapcsolatos fontosabb tudnivalók:

  • Minden adózó csak az általa üzemeltetett pénztárgépek naplóállományaihoz férhet hozzá.
  • Csak gépi úton, az adózó által használt szoftverrel, például könyvelőprogrammal kérdezhetők le adatok. A lekérdező interfészt bármely program igénybe veheti, amely képes a specifikációban meghatározott kommunikációra. Az ehhez szükséges feltételeket az adózónak kell biztosítani.
  • Az interfész használatához az online pénztárgépet üzemeltető adózónak technikai felhasználóval kell rendelkeznie az Online Számla rendszerben, a megfelelő jogosultsági beállításokkal.[1] (Az Online Számla rendszerben létrehozott új, vagy már létező technikai felhasználónak be kell állítani az „OPG-napló-lekérdezés” jogosultságot.)
  • A naplóállományok a pénztárgép által beküldött P7B-formátumban kerülnek átadásra. Tartalmukat a 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet[2] és a pénztárgép naplóállomány-ellenőrző sémája[3] szerint kell értelmezni.
  • A naplóállományok korlátozott ideig érhetők el, a rendszer indulásakor 14 napra visszamenőleg kérdezhetők le, de ez az időszak a későbbiekben változhat.

A webszolgáltatással az adózók további eszközt kapnak adminisztrációs terheik csökkentéséhez, üzleti folyamataik ellenőrzéséhez és ügyvitelük digitalizációjához.

 

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

 

[1] A technikai felhasználó beállításával kapcsolatos részletes információk az Online Számla rendszer oldalán olvashatók.

[2] 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet

[3] Közlemény az onlinepénztárgép-gyártók és -forgalmazók számára a naplóállomány-ellenőrző séma (XSD-állomány) változásáról