Kérdés:
Hogyan tudnak számlát adni és arról adatot szolgáltatni az adóhatóság felé a színházak?
Válasz:
Számlaadás
A színházaknak két esetben kell számlát kibocsátaniuk:
- ha szolgáltatásukat adóalany, vagy nem adóalany, de jogi személy veszi igénybe,
- illetve, ha a szolgáltatásukat igénybe vevő magánszemély számlát kér.
A színházak számlakibocsátási kötelezettségüknek számlázó programmal vagy kézi számlatömb használatával tudnak eleget tenni.
Fontos változás, hogy 2020. július 1-jétől a szolgáltatást igénybe vevő belföldi adóalany adószámának első 8 számjegyét fel kell tüntetni a számlán!
Adatszolgáltatás
2020. július 1-jétől a színházaknak is adatot kell szolgáltatniuk a NAV-hoz minden olyan számláról, amit egy másik belföldön nyilvántartásba vett adóalanynak, belföldön teljesített ügyletről bocsátottak ki, függetlenül annak áthárított áfatartalmától. A számlaadat-szolgáltatást az Online Számla rendszerben (https://onlineszamla.nav.gov.hu) kell teljesíteni.
A számlázó programnak alkalmasnak kell lennie az új szabályok szerinti adatszolgáltatásra. A piacon számos olyan szoftver elérhető, ami képes a megfelelő adatszolgáltatásra. Ilyen a NAV ingyenes Online Számlázó programja is, ami már mobilapplikációként is elérhető.
Kézi számlánál az adatokat az Online Számla rendszerben kézzel kell rögzíteni, a számla kibocsátását követő négy naptári napon belül. Ha a számlában az áthárított áfa összege eléri vagy meghaladja az 500 000 forintot, akkor ezt a számlakibocsátást követő naptári napon kell megtenni.
A témáról részletesebben a NAV honlapján a következő tájékoztatóban olvashat: „A számlaadat-szolgáltatás 2020. július 1-jétől alkalmazandó szabályai kibocsátói oldalon”.