Ideális esetben az egyeztetéskor az derül ki, hogy az adószámla adatai megegyeznek az adózó saját nyilvántartásával. A tartozást haladéktalanul rendezni kell. Így elkerülhető a további késedelmi pótlék, illetve az esetleges végrehajtás.

A fennálló tartozás befizetéssel vagy átvezetéssel rendezhető.

A befizetés módja alapvetően attól függ, hogy valaki pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett-e (elsősorban jogi személyek, áfakörös egyéni vállalkozók) vagy sem (természetes személyek).

  • Befizetés:

Pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózók befizetéseit főszabályként átutalással kell teljesíteni. Ha valaki nem kötelezett pénzforgalmi számlanyitásra, akkor csekken, vagy lakossági folyószámlájáról banki átutalással is fizethet. Mindettől függetlenül a tartozás az interneten keresztül, az Ügyfélportálról indítva átutalással (EFER Házibank szolgáltatása) és meghatározott adónemeknél bankkártyával (VPOS) is megfizethető. Az előzőeken túl a NAV ügyfélszolgálatain személyesen POS terminál útján is rendezhető a hátralék.
A bankkártyás fizetési lehetőségről bővebben a NAV honlapján elérhető, „Tájékoztató bankkártyás adófizetésről” szóló, 35. Bankkártyás adófizetés információs füzet tájékoztat, a befizetés módjaiban pedig bővebben a „Ki, hogyan fizethet a NAV-nak” című tájékoztatás segít.
Csekket a „Kérelem Postai készpénzátutalási megbízás (csekk) igényléséhez” elnevezésű űrlap kitöltésével és elektronikus beküldésével, vagy és az illetékes, azaz lakóhely, székhely szerinti igazgatósághoz történő eljuttatásával (postán vagy személyesen) lehet igényelni. Az űrlap kitöltésében, illetve a csekkigénylés további módjaiban a NAV honlapján, a CSEKK linken elérhető csekknyomtatvány kitöltési útmutatója nyújt segítséget.

  • Átvezetés

A tartozás adónemek közötti átvezetéssel is rendezhető, ha az adószámla egy másik adónemén túlfizetés van. Az átvezetés kérhető az „Átvezetési és kiutalási kérelem” (ATVUT17) űrlapon, legegyszerűbben az Ügyfélportálról indítva, az adószámla lekérdezését követően. A nyomtatvány elérhető a NAV honlapján, az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban ATVUT17 - ÁNYK és közvetlenül az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) felületén is.

Az átvezetés kérhető telefonon, az Infóvonalon keresztül is.

A NAV INFÓVONALA


• belföldről a 1819 telefonszámon,
• külföldről a +36 (1) 461-1819 telefonszámról hívható.


A szolgáltatás munkanapokon, hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, pénteken 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig érhető el.
Használata regisztráció (a TEL nyomtatvány kitöltése és beküldése) után, ügyfél-azonosító számmal lehetséges.

Átvezetésnél az alábbiakra kell figyelni:

  • Csak valós túlfizetés átvezetése kérhető. Számos ok miatt lehet a túlfizetés csak „látszólagos”, például amikor a befizetés már megjelenik az adószámlán, a bevallás adatai viszont még nem, mert az javítás alatt áll. Látszólagos túlfizetést okozhat továbbá az évközi adóelőleg megfizetése és a bevallás későbbi benyújtási határideje is (például ha ingatlan-bérbeadás alapján személyi jövedelemadót kell fizetni).
  • Figyelni kell a túlfizetés elévülésére is. Ez főszabályként annak a naptári évnek az utolsó napjától számított 5 év elteltével következik be, amikor az igényléshez való jog megnyílt (például amelyik évben valaki az előírtnál nagyobb összeget fizetett be, vagy személyijövedelemadó-bevallása alapján visszaigényelhető adója lett, és annak kiutalását vagy átvezetését nem kérte). Ha a túlfizetés már elévült, akkor annak az átvezetése csak az elévülést követő napon fennálló tartozásra kérhető.