A kontroladat-szolgáltatás elkészítésének lépéseit a NAV honlapon az E-bevallás, Java/Általános tudnivalók az e-bevallásról/Útmutató a kontrolladat-szolgáltatás elkészítéséhez menüpontban találja meg.
A Hivatali Kapu használatához a https://segitseg.magyarorszag.hu/etananyag/hivatali_kapu.html?highlight=hivatali kapu oldalon talál segítséget.
A leírt jelenség akkor tapasztalható, ha proxy szervert használ, és nem frissül rajta megfelelően az internetes tartalom. Ebben az esetben javasoljuk a proxy cache törlését.
Amennyiben nem használ proxy szervert, javasoljuk még 1.) a Java cache és 2.) az Ön által használt internetes böngésző ideiglenesen letöltött fájljainak törlését is.
1.) Java cache törlése: Vezérlőpult>Java, a Java Control Panelen> General fül >Temporary Internet Files > [Settings...] gomb kiválasztása. A megnyíló új ablakban pedig a [Delete Files] gombra kell kattintani. A törlés végeztével a nyomtatványkitöltő program telepítése megismételhető.
2.) Az internetes böngészők ideiglenesen letöltött fájljainak törléséhez, a www.nav.gov.hu oldalon az E-bevallás,Java/Általános tudnivalók az e-bevallásról/ABEV-eBEV gyakran ismételt kérdések menüpontjában, a "Böngészők" címszó alatt található útmutatás.
Igen. A figyelmeztetés azt jelzi, hogy a számítógépen az ÁNYK-AbevJava program és/vagy a nyomtatvány(ok) verziószáma régebbi, mint a NAV honlapján lévő(k). A frissítés elvégzéséhez az ÁNYK-AbevJava program Szerviz> Frissítések menüjét javasoljuk használni. Innen frissítheti az ÁNYK-AbevJava programot és – kijelölés után – a nyomtatványokat is, a [Telepít] gombra kattintva. Az ÁNYK-AbevJava program frissítése csak a program újraindítását követően lép életbe.
Ügyeljen rá, hogy a Szerviz > Beállítások >Internetbeállítások menüpontban a proxy beállítás a tényleges helyzetnek megfelelő legyen.
A nyomtatvány kitöltése a program szerint hibás. A nyomtatványok megfelelő kitöltésének érdekében javasoljuk a kitöltési útmutató átolvasását.
Sok esetben nyújt megoldást az Adatok> Számított mezők újraszámítása menüpont alkalmazása.
Amennyiben egyik javaslat sem hoz megoldást, javasoljuk, hívja a tájékoztatási vonalat vagy kérdését küldje el e-mailben a www.nav.gov.hu oldalon található Kapcsolatfelvétel menüpont alól.
Valószínűleg megsérült a kitöltő program beállításait tartalmazó settings.enyk állomány. A megoldáshoz az állományt el kell távolítani:
Nyissa meg az ÁNYK-AbevJava programot, és lépjen be a Szerviz>Névjegy menüpontba.
Jegyezze fel a "Mentett bevallások helye" útvonalát.
Ezen az útvonalon a "mentesek" mappával egy szinten, a "beallitasok" könyvtárban található settings.enyk állományt törölje. A törlés után, a program induláskor új alapértékekkel ismét létrehozza a fájlt.
Kattintson az abevjava_start.bat fájlra (útvonala megtekinthető az ÁNYK-AbevJavaban: Szerviz>Névjegy>Indítási könyvtár) a jobb egérgombbal, itt válassza: Tulajdonságok>Kompatibilitás>Képernyő beállítások>Futtatás 256 színben lehetőséget.
Ha a probléma ezt követően is fennáll, akkor javasoljuk a videokártya telepítő programjának (driver) frissítését/újratelepítését.
A www.nav.gov.hu portálon a weblap láblécén található Archív oldalak menüpontban találhatók meg a korábbi évek nyomtatványkitöltő programjai és telepíthető nyomtatványai.
1208-as bevallásnál sokszor marad a bevallásban üres M-es lap, amely miatt súlyos hibát jelez a program. Az üres nyomtatványt a bevallás megjelölése előtt ki kell törölni. Ennek menete a következő:
A törölni kívánt M-es nyomtatvány legyen megnyitva az ablakban.
Kattintson a képernyő jobb felső részén található "Megjelenített nyomtatvány törlése" ikonra.
Kattintson az "A főnyomtatvány újraszámolása" ikonra. (A változtatás átvezetése érdekében.)
Az ÁNYK-AbevJava>Beállítások>Nyomtatás fülön legyen kikapcsolva a "Közös azonosító nyomtatása" és az "Import azonosító nyomtatása" opció.
Ha az eBEV Portálra való bejelentkezés alkalmával az idézett üzenet jelenik meg, akkor viszontazonosítási problémáról van szó. Konkrétan: Az Önről tárolt adatok eltérnek egymástól a bejelentkezéskor vizsgált nyilvántartásokban (Okmányiroda, NAV). (Esetleg csak egy karakterben, pl. szóköz helyett kötőjel szerepel valahol, hiányzik egy ékezet, több utóneve van, de az egyik nyilvántartásban csak az egyik utónév szerepel. Külföldön született, de a két nyilvántartásban különböző nyelven szerepel a születési hely neve stb.)
A viszontazonosítási hibával érintett ügyfeleinket kérjük, hogy szíveskedjenek lekérdezni az Ügyfélkapu regisztrációs adatbázisában szereplő adataikat (belépve az Ügyfélkapun, a Saját adatok menüpontban), és azt tételesen ellenőrizni, az írásjelekre is kiterjedő figyelemmel. Fontos tudni, hogy a legapróbb eltérés is hibajelzéshez vezet, mivel a számítógép nem képes mérlegelni a különbségeket, csak regisztrálja őket. Kérjük továbbá, hogy az adatokat szíveskedjenek bemutatni az illetékes NAV igazgatóság ügyfélszolgálatán. A két nyilvántartásban szereplő adatok összevetése alapján állapítható meg, hogy fennáll-e adateltérés, szükséges-e az adatok módosítása.
Ehhez lépjen be az Ügyfélkapu (www.magyarorszag.hu) oldalon az eBev-szolgáltatásokba. Azon belül a Lekérdezések>Üzenetek lekérdezése menüpontban tudja ellenőrizni, hogy érkezett-e nyugta a bevallás feltöltése után. Csak abban az esetben sikeres a bevallás küldése, ha a bevallás nyugtája elfogadó, és szerepel rajta NAV iktatószám (vonalkód, bárkód).
Amennyiben tesztnyomtatványt küld (a nyomtatvány neve: 09teszt), annak nyugtája mindig elutasító lesz! A tesztnyomtatvány letölthető a www.nav.gov.hu E-bevallás,Java>Általános tudnivalók az e-bevallásról oldalon.
Az eBev Portálon elolvasható a portál felhasználói leírása, a Súgó>Felhasználói leírás menüpont alatt.
Az elutasító eBEV nyugták üzenettartalma szerint:
"A filet már beküldték!" Leggyakoribb oka:
Korábban (esetleg az előző hónapban) már befogadott fájlt küldtek el még egyszer.
Ügyfélkapun való feltöltés során a feltöltés sikertelenségére utaló hibaüzenetet kaptak, ezért még egyszer feltöltötték a bevallást/adatszolgáltatást. Ez utóbbira érkezik a fenti üzenet.
Fontos tudni, hogy az ilyen elutasítás megléte nem jelenti azt, hogy a bevallást/adatszolgáltatás egyszer már biztosan beérkezett. Kérjük ebben az esetben is ellenőrizzék, hogy van-e elfogadó eBEV nyugta a bevallásról. Ha nincs, akkor a titkosítást és a küldést meg kell ismételni, az eredeti fájlról készített másolattal. A nyomtatványkitöltő programokban (Abev 2006, ÁNYK-AbevJava) van ilyen másolatkészítő funkció. A műveletről a programok súgójában talál részletes leírást.
"A beküldött bevallásában/adatszolgáltatásában feltüntetett adatokat rendszerünk
nem tudja értelmezni." Ez az üzenet arra utal, hogy az adatfájl a titkosítás vagy a feltöltés során
megsérült, ezért rendszerünk nem tudja értelmezni azt. Sikeres eBEV nyugta hiányában
mindenképpen meg kell ismételni feltöltést, az eredeti fájlról készített másolattal.
A nyomtatványkitöltő programokban (Abev 2006, ÁNYK-AbevJava) van ilyen másolatkészítő
funkció. A műveletről a programok súgójában talál részletes leírást.
"Nincs regisztrálva vagy nem élő a regisztráció!" A bevallás/adatszolgáltatás elküldésének pillanatában az aláíró nem rendelkezik érvényes regisztrációval az adóalanyhoz. Ön az eBEV Portálon, a Lekérdezések>Jogosultságok megtekintése menüpontban tudja ellenőrizni, hogy mely adóalanyokhoz, milyen jogosultsággal rendelkezik.
"A beküldő személyét nem tudtuk beazonosítani az adózóhoz vagy az adózó bizonylataihoz! Kérjük, hogy az eBev Portálra lépjen be a viszontazonosítás elvégzéséhez." Ezt az alábbi hibák okozhatják:
Nem sikerült az Ügyfélkapuval való viszontazonosítás. Ebben az esetben eltérés van a beküldő személyes adataiban az okmányirodai és az NAV nyilvántartásai között. A viszontazonosításhoz jelentkezzen be az eBEV-szolgáltatásokba. Amennyiben van adateltérés az okmányirodai adatai és az NAV nyilvántartásában meglévő adatok között, akkor erre vonatkozó hibaüzenet jelenik meg az eBEV Portálra történő belépés kezdeményezésekor.
A beküldő nincs aláíróként regisztrálva az adózóhoz. Az eBEV Portálon az Lekérdezések>Jogosultságok megtekintése menüpontban ellenőrizheti, hogy mely adóalanyokhoz, milyen jogosultsággal rendelkezik.
Nem rendelkezik jogosultsággal az adott bevallás/adatszolgáltatás benyújtására. Az eBEV Portálon az Lekérdezések>Jogosultságok megtekintése menüpontban ellenőrizheti, hogy mely adóalanyokhoz, milyen jogosultsággal rendelkezik.
"Az aláírók között nincs érvényes aláírási csoport! Kérjük, küldje újra az állományt!"
A hiba oka, hogy nem a megfelelő számú\jogosultságú aláíró hitelesítette a bevallást\adatszolgáltatást.
"Ezt a bizonylat típust nem tudjuk fogadni, mert a bevallás, adatszolgáltatás, adatbejelentés elektronikusan nem küldhető! " Olyan bizonylatot küldött, amelyet az eBEV Portál nem fogad. Oka lehet:
Már nem küldhető ez a bizonylat elektronikusan (másik nyomtatványt kell használni).
Az adott bizonylat eleve nem küldhető elektronikus formában, csak papíron. Erről meggyőződhet, ha a nyomtatvány internetes letöltésének helyén, a küldés módjára vonatkozó ikont megnézi.
"A küldött bevallását/adatszolgáltatását elutasítjuk, mivel az nem a bevallásának/adatszolgáltatásának benyújtásakor érvényes verziójú programmal készült. Kérjük, hogy töltse le honlapunkról (www.nav.gov.hu) a legfrissebb verziójú bevallás-kitöltő programot, majd bevallását/adatszolgáltatását e verzió alkalmazásával ismételten küldje be. " A nyomtatvány beküldésekor létezett újabb verzió a nyomtatványból. Ezt kell telepíteni és mégismételni a küldést az új verzióval.
Ha rendelkezik az adózó a konkrét bizonylat típus lekérdezéséhez szükséges jogosultságokkal az eBEV Portálon, akkor a www.magyarorszag.hu oldalon válassza az eBev-szolgáltatásokat. Belépve az eBEV Portálra a Szolgáltatások>Bevallás (dokumentum) lekérdezés>Beküldött dokumentumok menüpontban,lehet visszaigényelni a beküldött bevallásokat.
A Szolgáltatások>"Folyószámla és pótlékadatok>"Folyószámla kivonat" menüpontra kattintva a korábban (max. 30 nappal ezelőtt) már igényelt folyószámla-kivonatok közül választhat letöltendőt. (Megnyitáskor a "Lekérdezés dátuma" mezőben lévő időszak alatt elkészült kivonatok listázódnak ki. Ha a mezőben megadott időintervallumban nem kért még le folyószámlát, a „Nincs a feltételnek megfelelő tétel!” üzenet jelenik meg.)
Az új folyószámla-kivonat igényléséhez az [Új lekérdezés] gombra kattintson. Az igénylés befejezése után – [Indítás] gomb – a listában is megjelenik egy új sor, a "Letöltés" oszlopban pedig a kivonatot tartalmazó, letölthető PDF, vagy XML formátumú fájl.
A folyószámla-kivonat lekérdezése nem online módon működik, ezért történik két lépésben az igénylés elküldése és a folyószámla letöltése. A folyószámla – egy adott időpontban, az összes folyószámla-kivonat igénylések számától függően - a kérés rögzítésétől számított néhány perc elteltével, ritkább esetben néhány óra várakozás után válik letölthetővé. A várakozási idő alatt az eBEV Szolgáltatások-ból nyugodtan kiléphet. Az eBEV Portálra történő visszajelentkezés után az igénylést nem kell újra megismételnie, ha azt már előzőleg rögzítette a rendszer.
A másik gépen lévő, korábbi ÁNYK-AbevJava program "Kuldendo" és "Elkuldott" könyvtárának (útvonala megtekinthető a Szerviz>Névjegy>Postázó könyvtár útvonalánál) tartalmát át kell másolni, az új gépen lévő program postázó könyvtárának megfelelő ("Kuldendo" és "Elkuldott" ) mappáiba. . Ha ezek üresek, a rendszer "Módosítható" státuszúnak jelzi az összes nyomtatványt. A "Kuldendo" könyvtár tartalmának átmásolása után a "Küldésre megjelölt", az "Elkuldott" könyvtár átmásolása után az "Elküldött" státuszúak is állapotuknak megfelelően látszanak majd.
Kérdését elküldheti a NAV portál Kapcsolatfelvétel>E-mail küldése>Levélküldés oldalán.
A 2012. január 1-től bevezetendő valamennyi bevallás, adatszolgáltatás nyomtatványának kitöltése kizárólag ÁNYK-AbevJava programmal lehetséges. A program letölthető a www.nav.gov.hu Letöltések>Nyomtatványkitöltő programok menüpontja alól.
A nyomtatványok és a keretprogram különféle programcsomagokban tölthetők le, attól függően, hogy milyen operációs rendszerre kívánja telepíteni a programot, illetve van-e közvetlen internet kapcsolat a számítógépen. Bővebb információt itt talál.
Ellenőrizze, hogy telepítette-e a Java programot (min. 1.6.0 verzió számú vagy magasabb).
Ellenőrizze, hogy rendelkezik-e a program telepítéséhez szükséges jogosultsággal.
Ellenőrizze, hogy a telepítő fájl (abevjava_install.jar) hozzá van-e rendelve a Java futtató környezethez. Részletes leírás a NAV honlap E-bevallás,Java\ÁNYK-AbevJava kitöltőprogram\Információk az kitöltőhöz oldalán található a „JAR-állományok hozzárendelése a Java futtatási környezethez” című leírásban.
Ellenőrizze, hogy a gépen melyik „java” verzió indul el. Ezt a 3. kérdésre adott válasz alapján teheti meg. Ha 1.6.0 verziószámnál alacsonyabb, akkor ez okozza a problémát.
A PATH környezeti változó szabályozza, hogy melyik könyvtárból indul el a java.exe. Előfordulhat, hogy egy korábbi verziót tartalmazó könyvtár van megadva a PATH környezeti változók között a java indítási könyvtáraként. Ebben az esetben két megoldás javasolt:
A PATH környezeti változóban a java.exe indítási könyvtárának módosítása.
Java program/ok szabályos eltávolítása (Vezérlőpulton keresztül), és a registry-ből a JavaSoft kulcs eltávolítása (HKEY_LOCAL_MACHINE\Software). A számítógép újraindítását követően a minimális feltételként megadott 1.6.0 vagy magasabb verziójú Java program telepítése.
Windows 7 operációs rendszer esetén javasoljuk, olvassa el a www.nav.gov.hu E-bevallás,Java>Általános tudnvalók az e-bevallásról>ABEV- EBEV gyakran ismételt kérdések menüpontban a Java program telepítése és beállításai leírást.
Amennyiben az ÁNYK-AbevJava programból történő nyomtatáskor a lap aljára kerülő szöveg csak félig látszik a kinyomtatott lapon, javasoljuk a margók értékének növelését. (Módosítása lehetséges a programból: Szerviz>Beállítások>Nyomtatás menüpontban.)
Amennyiben a hálózati meghajtó mindenki számára írható, úgy az abevjavapath.cfg állomány (elérési útvonala megtekinthető a program Szerviz>Névjegy menüpontjában) minden hálózatban lévő számítógépre történő átmásolásával biztosítható, hogy az ÁNYK-AbevJava minden számítógépen frissíthető legyen. Ezzel összefüggésben a www.nav.gov.hu oldalon az E-bevallás,Java>ÁNYK-AbevJava kitöltőproram>Információk az Általános nyomtatványkiltöltőhöz menüpontban olvasható dokumentációk is segítséget nyújthatnak.
A nyomtatványok telepítését azért választottuk külön a kitöltési útmutató (aktív súgó) telepítésétől, mivel a nyomtatvány verzióváltásai általánosságban nem egyeznek meg a kitöltési útmutatók változásaival (általában a nyomtatvány módosítása nem vonja maga után a kitöltési útmutató módosulását is). A Szerviz> Frissítések funkcióban a kitöltési útmutatókat is frissíti a program, így megoldható, hogy a frissítések során mind a kitöltő, mind a súgófájl egyszerre frissüljön.
A kérdések és a válaszok jelenleg a www.nav.gov.hu E-bevallás, Java >Általános tudnivalók az e-bevallásról oldalon, az "ABEV-eBEV gyakran ismételt kérdések" című cikkben olvashatók.
Kérjük, nézzék meg az E-bevallás,Java>ÁNYK-AbevJava kitöltőprogram>Információk az Általános nyomtatványkitöltőhöz (ÁNYK-AbevJava) című cikkünket is.