Az Online Számla rendszer használata

Kötelező adatot küldeni a NAV-hoz minden olyan számláról, módosító, érvénytelenítő számláról, amire az áfatörvény számlázási szabályai vonatkoznak. 

A kötelező adatszolgáltatást a NAV erre a célra létrehozott elektronikus felületén, az Online Számla rendszerben kell teljesíteni. [Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) 10. számú melléklet.]

A számlázó programot és a kézi számlát használóknak is az Online Számla rendszerben kell adatot szolgáltatniuk.

A NAV lehetőséget biztosít arra, hogy az adatszolgáltatásra kötelezett adózók a tesztfelületen próbálhassák ki az adatrögzítés menetét, illetve a számlázó programok fejlesztői tesztelhessék az általuk rendszer-rendszer kapcsolattal, elektronikus szabványüzenetben küldött számlaadatok fogadására szolgáló informatikai rendszert. Az Online Számla tesztoldalának elérhetősége: https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/

Bejelentkezés a NAV Felhasználókezelő alkalmazás felületén

  1. A NAV Felhasználókezelő egy központi bejelentkezési felület, amely könnyű és gyors hozzáférést biztosít a felhasználóknak az Online Számla rendszerhez, az Online Számlázó programhoz és az eÁFA-rendszerhez.
  1. Az Online Számla (https://onlineszamla.nav.gov.hu), az eÁFA (https://eafa.nav.gov.hu), és az Online Számlázó felületre belépő elsődleges és másodlagos felhasználók a NAV Felhasználókezelő weboldalára kerülnek átirányításra, innen tudnak bejelentkezni az említett oldalakra. Emellett a NAV Felhasználókezelő oldaláról a https://uam.nav.gov.hu/ címen közvetlenül is be lehet jelentkezni az online rendszerekbe.
  1. A NAV Felhasználókezelő alkalmazást az elsődleges felhasználó (a természetes személy adózó, az adóalany törvényes képviselője, illetve állandó meghatalmazottja) KAÜ-azonosítással használhatja. Az állandó meghatalmazottnak az ügyintézéshez a következő jogosultságok egyikével kell rendelkeznie:
  • ADÓÜGYEK (kivéve egyes jövedéki ügyek) ügycsoport (UJEGYKE-adatlap D. blokk 1. sor), vagy
  • Áfához és egyéb közvetett adókhoz kapcsolódó ügyekügycsoport (UJEGYKE-adatlap E. blokk 1. sor), vagy
  • Áfához és egyéb közvetett adókhoz kapcsolódó ügyek (külföldi adóalany áfa-visszatérítési jogának érvényesítésével kapcsolatos és OSS-, IOSS-, SA-ügyek kivételével) ügycsoport (UJEGYKE-adatlap E. blokk 1. a) sor).
  1. Először a „Bejelentkezés”gombra kell kattintani, majd az „Elsődleges felhasználó” menüpontot kell kiválasztani.
  1. Ekkor a rendszer átnavigál a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) oldalára. Erre azért van szükség, hogy azonosítható legyen a bejelentkező személy. Az elektronikus azonosításhoz ügyfélkapura vagy más hiteles azonosítási módra, például e-személyi igazolványra vagy telefonos azonosításra van szükség.
  1. A sikeres KAÜ-azonosítás után, visszatérve a NAV Felhasználókezelő alkalmazás felületére, az Adózó-felhasználó kapcsolatok felületen az összes olyan adózó megjelenik, akire/akikre vonatkozóan aktív képviseleti jogosultság található.Ha a felhasználónak csak egy aktív adózó-felhasználó kapcsolata van, akkor a bejelentkezés automatikus, több kapcsolat esetén ki kell választani a használni kívánt adózó-felhasználót.
  1. Technikai felhasználót kell létrehozni az online számlaadat-szolgáltatás és az áfabevallási kötelezettség gép-gép kapcsolaton keresztüli teljesítéséhez, illetve az interfészes OPG-napló-lekérdezéshez. Technikai felhasználót csak elsődleges felhasználó hozhat létre.
  1. Az elsődleges felhasználó bizonyos funkcióinak kezelésére létrehozhat képviseleti joggal nem rendelkező, úgynevezett „Másodlagos felhasználó”-t is. A másodlagos felhasználó jogosultságait az elsődleges felhasználó határozza meg. A másodlagos felhasználó a „Bejelentkezés” gombra kattintva a „Másodlagos felhasználó” menüponton keresztül kétlépcsős azonosítás után tud bejelentkezni.
  1. Egy adózónak több – az adózó nevében eljárni jogosult – elsődleges felhasználója is lehet. Az elsődleges felhasználók egymással azonos, teljes körű jogosultsággal rendelkeznek, így egyaránt jogosultak az adatszolgáltatásra, a felület használatára, vagy akár új technikai és másodlagos felhasználót létrehozni.

Bővebb információ a NAV Felhasználókezelő felhasználói kézikönyvben található: https://uam.nav.gov.hu/tartalmak/dokumentaciok.

Kétlépcsős azonosítás a NAV Felhasználókezelő alkalmazás felületén

A még biztonságosabb elektronikus ügyintézésért a másodlagos felhasználók csak kétlépcsős azonosítással léphetnek be a NAV Felhasználókezelő alkalmazásba.

Ez azt jelenti, hogy a másodlagos felhasználók felhasználónevük és jelszavuk mellett

  • egy külön alkalmazás által küldött belépési értesítés jóváhagyásával, vagy
  • egy, a mobileszközükre (mobiltelefon, tablet) telepített külön alkalmazással generált kóddal

jelentkezhetnek be.

A NAV Felhasználókezelő alkalmazás webes felületén a másodlagos felhasználó első bejelentkezésekor a felhasználónév és jelszó megadása után megjelenik a „Kétlépcsős azonosítás bekapcsolása” felület. A felület a másodlagos felhasználót négy lépésen keresztül vezeti végig a kétlépcsős azonosítás bekapcsolásához.

  1. lépés: Azonosítási mód kiválasztása

Meg kell jelölni, hogy a kétlépcsős azonosításnak mely módját kívánja alkalmazni.

Választhat

  • az értesítésalapú azonosítás és
  • a kódgenerálás

között.

Értesítésalapú azonosítási mód választásakor a NAV Felhasználókezelő alkalmazás értesítést küld a mobiltelefonjára, amelyre kattintva jóváhagyhatja a belépést. Ehhez a mobiltelefonjának internetelérésre van szüksége.

Kódgenerálás választásakor a mobiltelefonjára letöltött alkalmazás által generált, korlátozott ideig használható kódot kell megadnia a NAV Felhasználókezelő alkalmazás webes felületén, melyhez a mobiltelefonon nem szükséges internetkapcsolat.

  1. lépés: Alkalmazás letöltése, megnyitása

Értesítésalapú azonosítás választásakor le kell tölteni a mobiltelefonjára a Google Play Áruházból vagy az App Store-ból a NAV Azonosító alkalmazást. Az alkalmazás letöltése ingyenes, futtatható iOS-es és Android-os készülékeken is.

Kódgenerálás választásakor szintén le kell tölteni egy alkalmazást. Szabadon választhat a NAV Azonosító alkalmazás, vagy bármely más TOTP azonosító alkalmazás (például Google Hitelesítő) közül.

Ha már használja az Online Számlázó mobilalkalmazást, akkor nem kell letöltenie külön alkalmazást, mivel az Online Számlázó mobilalkalmazás „Kétlépcsős azonosítás” menüpontja is alkalmas az azonosításra.

  1. lépés: Összekapcsolás

A mobiltelefonjára telepített alkalmazást össze kell kapcsolnia a NAV Felhasználókezelő alkalmazással a webes felületen. Az összekapcsoláshoz a NAV Felhasználókezelő alkalmazás által generált QR-kódot kell a mobiltelefon kamerájával beolvasni az alkalmazásba, vagy, ha a beolvasás nem működik, a 16 jegyű kódot kézzel beírni. A párosítást csak az első használatkor kell elvégezni.

  1. lépés: Ellenőrzés

A kétlépcsős azonosítás bekapcsolásának utolsó lépéseként a mobiltelefonjára telepített alkalmazásban megjelenő ellenőrző kódot kell megadnia a NAV Felhasználókezelő alkalmazás webes felületén. A „Sikeres ellenőrzés” felületen jelennek meg azok a biztonsági kulcsok, amelyek lehetővé teszik a bejelentkezést olyan esetekben is, amikor a kétlépcsős azonosítás sikertelen. Ezt követően az alkalmazás által generált kód megadásával, vagy a belépési értesítés jóváhagyásával (attól függően, hogy az 1. lépésben milyen azonosítási módot választott) már be tud jelentkezni.

A felhasználónév és jelszó megadása minden bejelentkezéskor kötelező a másodlagos felhasználóknak, a kétlépcsős azonosítás módja szabadon módosítható a Felhasználói profilban.

Bővebb információ a NAV Felhasználókezelő felhasználói kézikönyvben, a NAV Azonosító alkalmazás felhasználói kézikönyvben, és az Online Számlázó Mobilalkalmazás felhasználói kézikönyvben található https://uam.nav.gov.hu/tartalmak/dokumentaciok