Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdését
- ügyfélkapus azonosítással a Webes Ügysegéden vagy
- személyesen, akár meghatalmazott megbízásával a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán
lehet bejelenteni.
Postai, papíralapú, illetve telefonos ügyintézésre nincs lehetőség.
Személyes ügyintézésnél
- a személyazonosításra alkalmas érvényes okmányt (állandó személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya formátumú vezetői engedély), illetve
- a meghatalmazotti eljárás esetében magát a meghatalmazást is
eredetben kell bemutatni.
Költségek
A tevékenység megkezdésének bejelentése díj- és illetékmentes, azaz ingyenes.
Ügyintézési idő
- Ha a bejelentő a Webes Ügysegéden elérhető vagy a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán kapott bejelentési űrlapot megfelelően kitöltötte,
- a NAV haladéktalanul megállapítja az egyéni vállalkozó adószámát és beszerzi az egyéni vállalkozó statisztikai számjelét,
- ezzel egyidejűleg egyéni vállalkozóként nyilvántartásba veszi, és a nyilvántartásba bejegyzett adatokat a Webes Ügysegéden elérhetővé teszi, vagy személyesen átadja a bejelentőnek.
Az egyéni vállalkozó a nyilvántartásba vétel napján kezdheti meg tevékenységét.
ÖVTJ-kódok
Egyéni vállalkozás alapítása előtt érdemes ellenőrizni, hogy a választott tevékenység engedély-, illetve bejelentésköteles-e, valamint tájékozódni a tevékenységi körök képesítési követelményeiről a hatályos jogszabályokban, és a gazdasági kamaráknál.
Az egyéni vállalkozó a nyilvántartásba olyan tevékenységet jelenthet be, amely szerepel az Önálló Vállalkozók Tevékenységi Jegyzékében (ÖVTJ-kódok), és amelynek jogszabályi feltételeit teljesíti. Ha nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, tevékenységét törölnie kell.
A gazdasági kamarák tájékoztatást adnak a képesítéshez, hatósági engedélyhez, valamint bejelentéshez kötött gazdasági tevékenységekről.
- A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara honlapján elérhető a Kamarai Vállalkozói Információs Rendszer (KAVIR), amely az egyes tevékenységek képesítési, engedélyeztetési, bejelentési követelményeiről nyújt tájékoztatást.
- A KSH honlapján további segítség található a választható tevékenységek ÖVTJ-kód szerinti besorolásáról.
Hibás bejelentés
Ha a bejelentő az elektronikus bejelentési űrlapot nem megfelelően töltötte ki, erről a Webes Ügysegéden azonnali, automatikus visszajelzést kap. A visszajelzés tartalmazza a bejelentés esetleges hiányosságait, illetve hibáit, és az egyéni vállalkozói tevékenység bejelentés nélküli megkezdésének, valamint folytatásának jogkövetkezményeit.
A bejelentett adatok ellenőrizhetők az egyéni vállalkozók nyilvántartásának nyilvános lekérdezőfelületén.
Bejelentkezés a gazdasági kamarához
A NAV az egyéni vállalkozók nyilvántartásába bejelentett adatokról a vállalkozó székhelye szerint illetékes gazdasági kamarát is értesíti.
Ettől függetlenül a bejegyzési kérelmet a kamarai nyilvántartásba a vállalkozónak külön kamarai űrlapon kell benyújtania az illetékes területi gazdasági kamarához 5 munkanapon belül, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának pedig az agrárgazdasági tevékenység bejelentését követően haladéktalanul.
A kamarának korábban bejelentett adatok változását is a kamarai űrlapon kell bejelenteni. A kamarai regisztrációs kötelezettségről további tájékoztatás található
- az MKIK (https://mkik.hu/vallalkozoi-regisztracio) és
- a NAK oldalán (https://www.nak.hu/kamara/dokumentumok/dokumentumok-regisztraciohoz).
Elektronikus ügyintézés
Az egyéni vállalkozással kapcsolatos ügyek többsége elektronikusan, a Webes Ügysegéden intézhető:
- a tevékenység megkezdésének bejelentése,
- az adatváltozás bejelentése,
- a tevékenység szüneteltetésének bejelentése,
- a tevékenység szünetelés utáni folytatásának bejelentése,
- a tevékenység megszüntetésének bejelentése.
Kizárólag elektronikusan intézhető:
- az adatváltozás bejelentése,
- a tevékenység szüneteltetésének bejelentése,
- a tevékenység szünetelés utáni folytatásának bejelentése.
Nem lehet a Webes Ügysegéddel bejelenteni továbbra sem
- az adózással kapcsolatos adatok változását,
- a tevékenység özvegyi, örökösi jogon történő elkezdését.
Nem a Webes Ügysegéddel, hanem közvetlenül a NAV-hoz kell benyújtani a különböző adózási nyilatkozatok, például az áfához, katához kapcsolódó nyilatkozatok változását, valamint a különböző adózási adat- és változásbejelentéseket:
- az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) „Egyéni vállalkozó bejelentése” menüpontjában.
- az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) kitölthető ’T101E jelű űrlapon.
A tevékenység özvegyi, örökösi jogon történő elkezdését személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kell bejelentenie.