2019. december 15. óta az
ügyfeleknek az AEO-kérelemmel és engedéllyel kapcsolatos műveleteket az
eAEO-STP (eAEO Specific Trader Portal) alkalmazáson keresztül kell
indítványozniuk. Ide érkeznek a NAV-nak küldött megkeresések, közlések, és a beadványokra
adott válaszok is. Az alkalmazás használatát megkönnyítendő, a gyakorlatban
felmerült kérdések alapján készült el ez a tájékoztató, amit időről időre újabb
kérdésekkel és válaszokkal bővítünk.
1. Mi az
az eAEO-STP alkalmazás és miért van rá szükség?
Ez egy EU
Ügyfél Portál (EU General Trader Portal – GTP) alatt működő alkalmazás. Az
ügyfél ezen keresztül tud kommunikálni a NAV-val a benyújtott AEO-engedély
iránti kérelmével vagy meglévő AEO-engedélyével kapcsolatban.
Az
eAEO-STP rendszer célja, hogy az engedélyezett gazdálkodók (AEO-k) és a NAV
olyan informatikai alkalmazásokban és olyan módon végezzék az AEO-kérelmek és
AEO-engedélyek feldolgozását, ami valós időn belül, korszerűen teljesíti a
korábbi, papíralapú eljárás műveleteit.
2. Ki használja
az eAEO-STP-t?
Az, aki
AEO-engedély iránti kérelmet nyújt vagy nyújtott be, és akinek érvényes AEO-engedélye
van.
A NAV
AEO ügyekben illetékes igazgatóságai nem az eAEO-STP-t használják, hanem egy
Economic Operator System (EOS) nevű alkalmazást. A két alkalmazás interfészen
keresztül kommunikál egymással, ami azt jelenti, hogy egy eAEO-STP-ről
beküldött beadvány megjelenik az EOS-ban, és fordítva, az igazgatóság által
küldött közlés az EOS-ból érkezik az eAEO-STP-re.
3. Hol
érem el az eAEO-STP-t?
Az EU
Ügyfél Portálon (Generic Trader Portal – GTP): https://customs.ec.europa.eu/gtp/
4. Bármelyik
internetes böngészőt használhatom az eAEO-STP-hez?
Az
Európai Bizottság tájékoztatása szerint az általa központilag fejlesztett,
felügyelt és üzemeltett alkalmazás a következő böngészőkkel működik
optimálisan:
Google
Chrome
Mozilla
Firefox
5. Az
eAEO-STP-t csak saját nevemben eljárva használhatom?
Nem. Lehetőség
van képviselőn keresztül is igénybe venni az alkalmazást, így eljárhat a
gazdálkodó felhasználóként a saját nevében, de delegálhatja hozzáférését, így
az
AEO-műveletek intézését is munkavállalója vagy vámjogi képviselője részére.
Delegált hozzáférés esetén gondoskodni kell a képviseleti jogosultság
bejelentéséről (EGYKE).
6. Kell
regisztrálni az eAEO-STP-n?
Az
alkalmazás használatához regisztráció nem kell, viszont a felhasználó
azonosítása nemzeti ügyfélkapus kapcsolattal működik. Segítségül a Hozzáférés-kezelés az UUM&DS rendszeren keresztül
Gazdálkodói útmutatót ezen a linken érheti el:
https://nav.gov.hu/nav/vam/vaminformaciok/aeo/Az_eAEO_1__fazisa_20120191001.html
Minden,
érvényes AEO-kérelemmel, illetve engedéllyel rendelkező gazdasági szereplőnek
érdemes időben meggyőződnie, hogy megfelelően végezte-e el az eAEO-STP
alkalmazásba való belépési műveleteket. Ha belépési akadály merül fel, akkor a
11. kérdéshez tartozó útmutató szerint kell eljárni.
7. Van-e
lehetőség e-mailértesítés beállítására az eAEO-STP alkalmazásban?
Van rá
lehetőség, hogy az AEO-kérelemmel, engedéllyel kapcsolatban az eljáró
igazgatóság által tett intézkedésekről a rendszerbe történő belépés nélkül is
értesüljön az ügyfél. Ehhez meg kell adni az értesítések fogadására szánt
e-mail címet. Előfordulhat azonban, hogy az e-mail üzenet nem jön létre egy
adott hatósági válasz idején, például informatikai frissítés esetén, ezért
fontos, hogy az AEO-kérelmekkel, engedélyekkel kapcsolatos folyamatokat a
gazdálkodó nyomon kövesse az eAEO-STP-ben, ne hagyatkozzon csupán az e-mail
üzenetre.
Fontos
tudni, hogy az e-mail üzenet tartalma csak arról ad információt, hogy történt
valamilyen intézkedés, annak konkrét tartalma csak a rendszerbe lépést
követően, az Irányítópult oldalán tekinthető meg. Részletes, képernyőképekkel
illusztrált leírást a 7. E-mail cím
beállítás című letölthető dokumentum tartalmaz.
8. Van
elérhető felhasználói leírás az eAEO-STP működéséről?
Az EU
Ügyfél Portálra (Generic Trader Portal - GTP https://customs.ec.europa.eu/gtp/ )
belépve az Irányítópultról elérhető a GTP, valamint az itt helyet kapott BTI és
eAEO alkalmazások felhasználói útmutatója. A belépést követően a jobb felső sarokban,
a nyelv beállítási lehetőség alatt látható figurára kattintva a megjelenő
menüpontok között kiválasztható a Felhasználói kézikönyv, amit a következő kép
illusztrál:
eaeo.png
/data/cms517797/eaeo.png
1920
1040
-
eaeo.png
/data/5414461/tn_eaeo.png
56
31
thumbnail: -
Az
alkalmazás első használata előtt javasolt az eAEO útmutatót áttekinteni, mert
sok, később felmerülő kérdésre választ ad.
9. Elérhető
eLearning anyag az eAEO-STP-ről?
Az Europa website-on a „UCC programme” alatt 18. modulként elérhető a
vonatkozó eLearning modul, melynek időtartama 1 óra. Az ismeretanyag az alábbi
elérési úton hozzáférhető, jelenleg még csak angol nyelven:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/eu-training/general-overview/ucc-elearning-programme_en
10. Az
eAEO-STP jelenlegi formája és funkciója végleges vagy várható még változás?
Az
alkalmazás fejlesztése és üzembe állítása két lépésben történt meg:
az
új AEO-engedély iránti kérelmekkel kapcsolatos beadványokat 2019. október 1.
óta,
a
már kiadott engedélyekkel is kapcsolatos beadványokat 2019. december 15. óta
kell az
eAEO-STP-n keresztül kezelni. Az alkalmazás ezzel teljesíti az elérni kívánt
célt. Az Európai Bizottság és fejlesztő partnere azonban, a tervek szerint
további frissítéseket alkalmaz. Ilyen lehet az egyes funkciók bővítése, úgymint
a csatolmányfeltöltés lehetősége olyan felületen, ahol jelenleg még nem lehet
ezt használni (pl. változás-bejelentésnél); hibaüzenetek és egyéb szövegek
fordításának pontosítása. Ha a jövőben nagyobb volumenű módosítás következne
be, arról a NAV tájékoztatást ad.
11. Kihez
forduljak, ha informatikai jellegű problémát észlelek az eAEO-STP használata
közben?
Az
alkalmazás működésében tapasztalt hibákról a NAV Helpdesk-nél kell bejelentést
tenni a hiba részletes leírásával és képernyőkép csatolásával, és annak
megadásával, hogy melyik NAV igazgatósághoz akarta beküldeni beadványát.
E-mail
cím: IT.Helpdesk@nav.gov.hu
12. Ha informatikai
hiba miatt nem tudom a kérelmemet, bejelentésemet beküldeni az eAEO-STP-n
keresztül, hogyan továbbítsam azt az illetékes igazgatóságnak?
Ha
valamilyen informatikai akadály merül fel a bejelentés beküldésekor, lehetőség
van a NAV_V04 formanyomtatvány alkalmazására ÁNYK-n keresztül. Ezzel egyidejűleg
értesíteni kell a NAV Helpdesk-et a felmerült hibáról (IT.Helpdesk@nav.gov.hu ).
A
hiba elhárítását követően az így beküldött kérelmet, bejelentést az eAEO-STP-n
keresztül pótolni kell.
13. Milyen
bejelentéseket indítványozhatok eAEO-STP-n keresztül?
AEO-engedély
iránti új kérelem; befogadott AEO-engedély iránti kérelem módosítása; AEO-engedély
iránti kérelem visszavonása; AEO-engedély módosítása; az AEO-engedély érvényben
maradását befolyásoló információ megadása (változás-bejelentés); AEO-engedély
felfüggesztése vagy visszavonása.
14. Ha
még nincs benyújtott AEO-engedély iránti kérelmem, AEO ügyekben akkor is az
eAEO-STP-n kell felvennem a kapcsolatot az illetékes NAV igazgatósággal?
Nem. Az
eAEO-STP alkalmazást először az AEO-engedély iránti kérelem benyújtásakor kell
használni. A benyújtást megelőzően ún. előzetes egyeztetés kezdeményezhető és
javasolt annál az igazgatóságnál, amelyik illetékes az adott AEO ügyben:
NAV
Baranya Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU21000)
NAV
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóság (HU411000)
NAV
Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU511000)
NAV
Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatósága (HU170000)
NAV
Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU821000)
NAV
Győr-Moson-Sopron Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU611000)
NAV
Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU711000)
NAV
Kiemelt Adó- és Vámigazgatósága (KAVIG) (HU102000)
Az
igazgatóságok elérhetőségei itt találhatók: https://nav.gov.hu/nav/igazgatosagok
15. Milyen
dokumentumot kell benyújtanom az AEO-engedély iránti kérelemmel és hol tudom
azt megtenni?
Az eAEO-STP-n
kitöltött kérelem felületén fel kell tölteni a kötelezően benyújtandó
Önértékelési kérdőívet.
Ha az
AEO-engedély iránti kérelmet nem közvetlenül a gazdálkodó vagy a cégjegyzésre
jogosult
személy küldi be, hanem delegálja a beküldést alkalmazottjára vagy vámjogi
képviselőjére, abban az esetben a kitöltött Önértékelési kérdőívet ki kell
nyomtatni, cégszerűen aláírni, és annak beszkennelt példányát kell feltölteni
az eAEO-STP-be.
A
feltölthető dokumentum formátuma PDF vagy ZIP fájl lehet.
Az
Önértékelési kérdőívvel ZIP fájlba csomagolva benyújtható egyéb dokumentum is,
ha
az szükséges (pl. belső szabályzat).
16. Mit
jelent az „Érvényesítési hibák az oldalon belül” hibaüzenet?
Akár
kérelem rögzítésekor vagy kérelem adatainak módosításáról van szó, a lenti hiba
üzenet mindig ugyanazt jelenti: a kérelem űrlap 12. rovatában történt hibás
rögzítést.
Részletes,
képernyőképekkel illusztrált leírást az 16. Érvényesítési hibák az oldalon belül című
letölthető dokumentum tartalmaz.
17. Hol
tudok meglévő AEO-engedélyemmel kapcsolatban változást bejelenteni eAEO-STP-n
keresztül?
Az eAEO-STP felületén az AEO engedélyeim menüpontra kattintva
megjelenik az AEO-engedélyes engedélye.
A „Műveletek” funkciónál a jelre
kattintva megjelenik az engedély adatainak oldala, ahol két lehetőség van az
engedéllyel kapcsolatos változás megadására:
„Módosítás kérelmezése”, pl. Állandó üzleti telephely
(PBE) adatok megadása
„Információ megadása”, vagyis a tipikus változás
bejelentés, ami kihatással lehet az engedély fenntartására
A képernyőképekkel alátámasztott részleteket
a 17. Változás-bejelentés című, letölthető
dokumentum tartalmazza.