Tisztelt Ügyfelünk!
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a NAV következő oldalain 2018. január 1-je után közzétett tájékoztatóknak megfelelően jár el, akkor az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 247. §-a alapján jogkövetkezmény az Ön részére nem állapítható meg. A fentiek alkalmazása az esetleges adóhiány megfizetése alól nem mentesít.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
1. Hol jelezhetem előzetesen, hogy az AEO-kkal történő egyes kockázati információk
megosztása tekintetében megállapodást kívánok kötni a vámhatósággal? Hol kaphatok
felvilágosítást?
A NAV KI Vám Főosztálynál a ki.vfo@nav.gov.hu email címen.
2. Mi történik, miután jeleztem a NAV KI Vám Főosztálynál, hogy megállapodást
kívánok kötni?
A NAV KI Vám Főosztály ellenőrzi, hogy a gazdálkodó jogosult-e a megállapodás
megkötésére, azaz rendelkezik-e érvényes AEOC, vagy AEOF engedéllyel. Amennyiben
igen, úgy felhívja a gazdálkodót a megállapodás beküldésére. A gazdálkodó által
aláírtan eredetben beküldött, a 7002/2019. felhívás melléklete szerinti megállapodás
a NAV részéről aláírásra, majd annak egy példánya visszaküldésre kerül a gazdálkodó
részére.
3. Milyen úton küldjem meg a megállapodást?
Az aláírt megállapodás kettő darab eredeti példányát a NAV KI Vám Főosztályának
kell eljuttatni:
• postai úton a 1373 Budapest, PF. 561. címre, vagy
• személyes átadással a NAV KI Vám Főosztály Titkárságán a 1095 Budapest Mester
utca 7. IV. emelet címen.
4. Milyen adatokat kell a gazdálkodóra vonatkozó résznél megadnom?
A gazdálkodó nevét, székhelyét és EORI számát.
5. Ki írhatja alá részemről a megállapodást?
A képviseletre jogosult személy, akinek a nevét és tisztségét az aláírása alatt
fel kell tüntetni
6. Köthetek-e egyedi megállapodást?
Nem, a NAV minden gazdálkodó esetén ugyanazt a kétoldalú keret-megállapodást
köti meg, az átadható kockázati információk köre mindazonáltal eltérő lehet.
7. A megállapodás megkötése azt jelenti, hogy a vámhatóság sosem fog áruátengedést
követő ellenőrzést lefolytatni nálam a jövőben?
Nem, a megállapodás megkötése nem jelenti azt, hogy bizonyos kockázatok felmerülése
esetén vámhatósági ellenőrzés ne kerülne lefolytatásra.
8. Milyen adatok átadása várható? A NAV minden rám vonatkozó, rendelkezésére
álló kockázati információt átad?
A NAV-nak nincs kötelezettsége valamennyi kockázati információ átadására.
Egyedi jelleggel átadhatók különösen a származó helyzettel, a tarifális besorolással
vagy esetlegesen bizonyos vámértéknövelő tényezőkkel kapcsolatos kockázatot magában
foglaló információk azon vám-árunyilatkozat vagy újrakiviteli árunyilatkozat esetében,
amely tekintetében az érintett gazdálkodó a saját nevében és a saját érdekében
járt el.
9. A kockázati jelzésben átadott információ arra utal, hogy a hatóság jogszabály-sértést
észlelt?
Nem, az átadott információ természeténél fogva csak egy felmerült kockázatot
jelez és valamilyen lehetséges problémára hívja fel a figyelmet. A hatóság álláspontja
a döntéseiben (határozat, végzés) jelenik meg.
10. Átadásra kerül-e a velem üzleti kapcsolatban állókra vonatkozó kockázati
információ?
Nem, minden esetben csak a megállapodást megkötő gazdálkodó tekintetében adható
át bármely információ olyan vám-árunyilatkozat vagy újrakiviteli árunyilatkozat
esetében, amely tekintetében az érintett gazdálkodó a saját nevében és a saját
érdekében járt el.
11. Milyen csatornán keresztül történik az adatátadás?
Az adatátadás és egyéb kapcsolattartás a kapcsolattartók között elsődlegesen
a Cégkapu útján történik.
12. Az adatátadáshoz szükséges-e számítógépes hozzáférést adni a NAV részére?
Nem, az adatátadás és egyéb kapcsolattartás a kapcsolattartók között elsődlegesen
a Cégkapu útján történik.
13. Milyen gyakorisággal várható a kockázati információk átadása a vámhatóság
részéről?
A kockázati információ átadása egy lehetőség (nem kötelezettség) a vámhatóság
részére. Az adatátadások gyakorisága függ a konkrétan felmerült kockázattól, így
az minden gazdálkodónál eltérő.
14. Mi a teendő, ha úgy ítélem meg, hogy nem értek egyet a kockázati információban
foglaltakkal, vagy ezzel kapcsolatban intézkedés bevezetése nem indokolt?
A gazdálkodó köteles indokolással tájékoztatni a NAV kapcsolattartóját – legkésőbb
az Adatátadást követő 30 napon belül – ha nem ért egyet a kockázati információban
foglaltakkal, vagy ha ezzel kapcsolatban intézkedést nem kíván bevezetni.
15. Mit tegyek, ha a kockázati jelzés alapján azt látom, hogy valóban helytelen
volt egy vámeljárás?
Az Uniós Vámkódex 173. cikkének (3) bekezdésében foglaltak alapján nyilatkozattevőként
módosíthatja a vám-árunyilatkozot annak elfogadása napjától számított három éven
belül, hogy megfeleljen az áruknak az adott vámeljárás alá vonásával kapcsolatos
kötelezettségeinek.
16. Amennyiben nem értek egyet a kockázattal, és nem kezdeményezek módosítást,
felmondja a NAV a megállapodást?
Nem, ilyen automatizmus nincs, de a gazdálkodó köteles indokolással tájékoztatni
a NAV kapcsolattartóját – legkésőbb az adatátadást követő 30 napon belül – ha
nem ért egyet a kockázati információban foglaltakkal, vagy ha ezzel kapcsolatban
intézkedést nem kíván bevezetni. Ezen kötelezettség súlyos megszegése esetén rendkívüli
felmondásnak van helye.
Egyébiránt a hatóság megvizsgálja a gazdálkodói álláspontot, majd dönt az esetlegesen
szükséges további intézkedésekről. Amennyiben a gazdálkodó intézkedését a hatóság
megfelelőnek ítéli, úgy további intézkedés nem szükséges. Amennyiben azonban egy
későbbi ellenőrzés azt állapítja meg, hogy az átadott kockázat mégis fennállt,
úgy lehetőség van a megállapodás megszüntetésére.