Az átállással érintett
vállalkozói kör eddig több mint 120 ezer új típusú pénztárgépet rendelt meg a
forgalmazók adatszolgáltatása alapján. A megrendelések száma elmarad az
adóhatóság által kiadott regisztrációs kódok számától, ezért a NAV célirányos
ellenőrzést indít azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél hiányosságot tapasztal.
Azok az adózók, akik nem teljesítették az átállás érdekében előírt
kötelezettségeiket mulasztási bírságra, súlyosabb esetben üzletbezárásra is
számíthatnak.
A pénztárgép-forgalmazóknak a 2013. november 16. előtt felvett, online
pénztárgépre szóló megrendelésekről 2013. december 2-ig adatot kellett
szolgáltatniuk a NAV-nak a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének,
szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre
való átállást elősegítő szabályokról szóló NGM rendelet (50/2013., XI. 15., 4.
§ (1) bekezdés) alapján.
A NAV-hoz több mint 120 ezer
leadott megrendelésről érkezett adat, ugyanakkor a beérkezett adatok egy
része további tisztázást igényel az adózó vagy a forgalmazó bevonásával. A
beérkezett adatok alapján a NAV kapcsolatba lép minden adóalannyal, aki
regisztrációs kódot igényelt.
Első körben értesíti azokat, akik
kértek regisztrációs kódot, de online pénztárgépre leadott megrendeléssel nem
rendelkeznek. Ennek több oka is lehet. Például az, aki pénztárgéphasználatra
nem kötelezett, vagy jelenleg elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet
használ, annak az értesítést követően egyelőre további teendője nincs.
A NAV – az értesítések megküldésével párhuzamosan – megkezdi az
ellenőrzéseket, kifejezetten azokra koncentrálva, akik egyáltalán nem
rendelkeznek megrendeléssel.
Felhívjuk a figyelmet, hogy azzal az adóalannyal szemben, aki megszegi
a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségeket, mulasztási bírság
kiszabásának van helye, amelynek mértéke magánszemély esetén 500 ezer forintig,
nem magánszemély esetén 1 millió forintig terjedhet. Sőt, 2014. január 1-jétől
az adóhivatal 12 nyitvatartási napra be is zárhatja a pénztárgép üzemelésére
vonatkozó szabályokat súlyosan megsértő adózó üzlethelységét.
Ugyancsak ellenőrzésre és szankcióra számíthatnak azok, akik
akadályozzák az online pénztárgép beüzemelését, például azt nem veszik át,
illetve azok, akik még regisztrációs kódot sem igényeltek a NAV-tól.
Felívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a forgalmazó az adózó részére megkísérelte
az online pénztárgép leszállítását, de ennek ellenére az adózó nem online pénztárgépet
üzemeltet – ennek okától függetlenül – mulasztási bírság kiszabására kerül sor.
2013. november 16. óta a NAV már csak a megrendelési felületen leadott
megrendelést fogadja el, közvetlenül a forgalmazónál, illetve esetleg a szerviznél
leadott megrendelést nem. Az ilyen megrendeléssel rendelkezők mielőbb pótolják
mulasztásukat, és megrendelésüket adják le NAV honlapján keresztül, mert az
adóhivatal ezt is ellenőrzi, és a mulasztást szankcionálja.
Éppen ezért a NAV lépéseket tesz az olyan hirdetések feladójával
szemben, amelyek a központi megrendelési felületen kívüli, közvetlen
megrendelésre adnak lehetőséget, amely megrendeléseket a NAV az ellenőrzéskor
nem fogadja el.
Több adózó jelezte, hogy annak ellenére kapott a NAV-tól értesítést,
hogy rendelkezik a forgalmazó által visszaigazolt, 2013. november 16. előtt
kötött szerződéssel (megrendeléssel). Ezekben az esetekben az adóhatóság a
forgalmazó bevonásával tisztázza a tényállást, és szükség szerint a forgalmazót
pótlólagos adatszolgáltatás teljesítésére hívja fel.
Második körben azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiktől megérkezett az adat, de az nem egyértelmű. Több alkalommal
előfordult ugyanis, hogy az adózó által megkért regisztrációs kódhoz más adózó
nevet jelentettek be, vagy, hogy ugyanarra a regisztrációs kódra két
forgalmazótól is érkezett adat. A félreértések tisztázására, a NAV értesítése
alapján ezeknek az adóalanyoknak meg kell erősíteniük megrendelésüket az
interneten keresztül, az erre kialakított felületen. Ezzel elkerülhető a
regisztrációs kódok hibás felhasználása, az esetleges visszaélés.
Harmadik körben azok kapnak visszajelzést, akikről nem forgalmazótól,
illetve nem forgalmazható pénztárgépre vonatkozó
megrendelési adat érkezett, ezek a megrendelések ugyanis nem érvényesek, az
adózónak intézkednie kell új megrendelés leadásáról, immár kizárólag az erre a
célra rendszeresített felületen.
Negyedik körben kapnak értesítést azok az adózók, akikről hibátlan megrendelésről szóló adat érkezett.
A NAV ellenőrizni és szigorúan
szankcionálni fogja azokat az adózókat, akik nem teljesítik az új típusú
pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal