X

Tisztelt Ügyfelünk!

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a NAV következő oldalain 2018. január 1-je után közzétett tájékoztatóknak megfelelően jár el, akkor az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 247. §-a alapján jogkövetkezmény az Ön részére nem állapítható meg. A fentiek alkalmazása az esetleges adóhiány megfizetése alól nem mentesít.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

X
  • Közérdekű adatok
  • Sajtószoba
  • Ügyfélszolgálatok
  • Igazgatóságok
  • Kapcsolat
  • Magánszemélyek
    • Adószámmal nem rendelkező
    • Adószámmal rendelkező nem áfaalany
    • Adószámmal rendelkező, áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
  • Egyéni vállalkozók
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Áfaalany
    • Egyéni vállalkozók nyilvántartása
  • Társaságok
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Kivaalany
    • Non-profit
  • Kiemelt adózók
  • Adó
    • Adószámla
    • Adózás rendje
    • Adózási kérdés
    • Általános forgalmi adó
    • Egyéb kötelezettség és költségvetési támogatás
    • Egyszerűsített vállalkozói adó
    • Energiaadó
    • Illetékek
    • Jövedéki adó
      • EMCS
      • Jogszabályok
      • Tájékoztatók, információk
        • Dohánygyártmányok kiskereskedelmi eladási ára
        • Brent napi jegyzési adatok alapján meghatározott átlagár
        • Jövedéki adó fajtakódok és Jöt. szerinti jogcímkódok
        • Engedélyes, illetve nyilvántartásba vett jövedéki alanyok
        • Dohánygyártmány nyomonkövetési azonosító kibocsátójának adatai
        • Tájékoztatók
      • Trafiktörvény
        • Közérdekű információk
        • Érdeklődőknek
    • Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata)
    • Kisvállalati adó (kiva)
    • Különadó
    • Megállapodások, egyezségek
    • Népegészségügyi termékadó
    • Regisztrációs adó
    • Személyi jövedelemadó
    • Szociális hozzájárulási adó
    • Társadalombiztosítás
    • Társasági adó
    • Távközlési adó
    • Egyéb
    • Hagyományos pénztárgépek, taxaméterek
    • Online pénztárgépek friss
    • Online pénztárgépek
      • Üzemeltetők
      • Szervizek, műszerészek
      • Gyártók, forgalmazók
  • Vám
    • Váminformációk
      • AEO (engedélyezett gazdálkodó)
      • ATA eljárások
      • Áruosztályozás
        • EBTI3
        • Áruosztályozáshoz szükséges adatbázisok
        • Kombinált Nómenklatúra
        • Tájékoztatók/ Hirdetmények
        • Tarifális vonatkozású Országos Parancsnoki tájékoztatók/NAV elnökének tájékoztatói
      • Behozatal
      • Beléptetés
      • Egységes vámokmány kitöltési útmutatója
      • EORI-szám
      • Gazdasági vámeljárások
      • Kiléptetés
        • Kiléptetés
      • Kivitel
      • Nem kereskedelmi forgalom
      • Származás
      • Szellemi tulajdonjogok védelme
      • Vámérték
      • Vámfizetés
      • Vámudvarok
      • Egyéb
    • E-kereskedelem
    • BREXIT információk
    • Határforgalom
    • Környezetvédelmi termékdíj
    • Felderítési eredmények
    • Fémkereskedelem
      • Hulladékgazdálkodás
      • Hírek
      • Jogszabályok
      • Segédletek
      • Engedélyesek frissített listája
      • Eltulajdonított tárgyak
      • Piaci érték
        • Ld - Piaci érték
    • Külföldi gépjárművek gépjármű adója
    • Végrehajtás - Árverés
    • Egyéb
  • Bűnügy
    • Szervezet
    • Elérhetőségek
    • Bűncselekmények
    • Eredményeink
  • Pénzmosás
    • Nemzeti Kockázatelemzés
      • Ld - Nemzeti Kockázatelemzés
    • A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni intézményrendszer
    • Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda
    • Bejelentés
    • Elemző-értékelő tevékenység
    • Pmt. és Kit. szerinti elektronikus bejelentés
    • Pmt. és Kit. szerinti kijelölt személyre vonatkozó tájékoztatás
    • Éves jelentések, féléves tájékoztatók
    • A terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem
    • Pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések
    • Felügyeleti tevékenység
      • Tájékoztatók
      • Típusszabályzatok
      • Határozatok közzététele
    • Hasznos linkek, dokumentumok
    • Jogforrások
      • Nemzeti Jogforrások
      • Nemzetközi jogforrások
  • OLAF
    • Bemutatkozás
    • OLAF Koordinációs Iroda
    • Szakértői tevékenység
    • Szabályozási háttér
    • Dokumentumtár
    • Hasznos linkek
    • Elérhetőségek
    • Hírek
  • KEKI
    • Vezetők
    • Alaptevékenység, feladat
    • ÁBPE képzések
    • Pénzügyőr Zenekar
      • Bemutatkozás
      • Karmesterek
      • Zenekari formációk
      • Koncertkalendárium
      • Kiadványok
      • Elérhetőség
    • Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum
      • Múzeumtörténet
      • Schiffer-villa
      • Információ
      • Eseménynaptár
      • Publikációk
      • Felhívás
      • Rólunk írták
    • Hírek
  • Együttműködő szervek
Főlap▶GYIK▶Cégkapu
1. A cégkapu-beállítások az adózó (meghatalmazó) vagy a NAV előtti eljárásokban meghatalmazott cégkapuján történnek?
2. Ha jelenleg együttes aláírás szükséges a bevallások beküldéséhez, akkor a Cégkapun hogyan kell ezt beállítani, mi a helyes eljárás?
3. E-papírt is Cégkapun keresztül küldheti be a NAV-hoz a Cégkapu használatára kötelezett?
4. Ha az adózó tárhelyére/cégkapujára érkezett – NAV által feladott – elektronikus iratot nem nyitják meg, akkor meghatároz a jogszabály bármilyen időtartamot, határidőt a második kézbesítés időpontjára vonatkozóan?
5. Amikor az adózó a Cégkapun keresztül szeretné a bevallását elküldeni az ÁNYK program kér egy „Azonosítót”, ami a Súgó szerint a „Cégkapu/Hivatali Kapu rövid név”. Ez pontosan mit takar? Egy számsor vagy felhasználónév? Hol található?
6. Hogyan tudják az ÁNYK-ból a cégkapura feltölteni a bevallást? Hogyan kell hozzáadni az ÁNYK-ban a „Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval” menüpontot?
7. Ügyfélkapus vagy cégkapus beküldéskor az ÁNYK kitöltőben külön kapcsolót kell állítani? Később lesz egyszerűbb megoldás arra, hogy ne kelljen bevallásonként ezt a kapcsolót állítani?
8. Hogyan tud idén egyszerre húsz áfabevallást beküldeni az, akinek mind a húsz ügyfélhez adóhivatali meghatalmazása van. Például az egyéni vállalkozói bevallásokat az Ügyfélkapun keresztül, a céges bevallásokat a Cégkapun keresztül küldi el az ÁNYK program menüjén belül?
9. Ha egy könyvelő több cégnek könyvel, és azt a megoldást választotta cégkapunyitásra kötelezett ügyfeleivel közösen, hogy az ügyfelek hozzárendelik saját cégkapujukhoz, akkor ennek megfelelően minden cégnek a cégkapu tárhelyére külön-külön kell majd belépnie. Lesz olyan technikai megoldás, hogy ezt elkerülendő egy listában tudja lekérni az összes általa képviselt cégről kapott dokumentumokat?
10. Változik-e 2019. január 1-jétől az EGYKE nyomtatvány beküldésének a rendje? Eddig a meghatalmazott nyújthatta be a saját ügyfélkapuján keresztül. Most annak kell beküldeni, akit a cégkapuban ügyintézőként megjelöl az ügyvezető, vagy a képviselőnek kell benyújtani?
11. Ha az EGYKE nyomtatványon bejelentett módon a munkavállaló rendelkezik meghatalmazással, akkor cégkapu hozzáférést is kell neki biztosítani ahhoz, hogy a bevallásokat továbbra is be tudja küldeni, vagy ilyenkor automatikusan lesz Cégkapu-jogosultsága is? Ha igen, hogyan kell ezt a Cégkapun megtenni?
12. Az ÁNYK-ból beküldött bevallások és bejelentések esetében – ha cég nevében történik a bevallás beküldése –, a meghatalmazottak csak akkor tudnak bevallást beküldeni, ha a cég cégkapujában legalább ügykezelőként vannak beállítva, illetve ki kell-e terjeszteni a korábbi meghatalmazotti jogosultságot?
13. Megmaradnak-e a korábbi állandó NAV-meghatalmazások illetve telefonos regisztrációk (amit EGYKE nyomtatványon nyújtottak be) a NAV rendszerében, vagy mindenkinek újat kell készíteni?
14. Mi a kézbesítési rend a NAV által Cégkapu használatára kötelezetteknek küldött iratok kapcsán? A cég vagy a képviselő cégkapujára, esetleg mindkét helyre egyszerre küldi a NAV az iratokat? Másként megfogalmazva: a beküldött bevallásokról, esetleges hiánypótlásokról érkezik-e értesítés a képviselő saját tárhelyre, vagy kizárólag akkor, ha ügykezelőként vagy cégkapu megbízottként van beállítva az adott céghez, ügyfélhez?
15. Ha 2019. január 1-jétől tévedésből még Ügyfélkapun keresztül küldi be a cég törvényes képviselője a bevallást és ezt később észleli, mit tegyen? Ismételje meg a beküldést Cégkapun keresztül?
16. Ha a könyvelőnek van saját cégkapuja – egyéni vállalkozó esetén ügyfélkapuja –, és az általa képviselt társaság cégkapuján őt jelölik meg akár cégkapumegbízottként, akár ügyintézőként, akkor honnan kell az iratokat küldenie, illetve a hivatal hova kézbesíti az iratot, a könyvelő tárhelyére vagy a képviselt társaságéra?
17. Meghatalmazott könyvelő, aki a könyvelést egyéni vállalkozóként végzi, az általa könyvelt társaságok bevallásait továbbra is beküldheti ügyfélkapun keresztül (hiszen ő egyéni vállalkozó), vagy azt más platformon kell megtennie?
18. Vonatkozik-e a cégkapu használata gazdálkodó szervezetek esetén a járulékbevallásokra?
19. Hogyan teljesítheti 2019. január 1-jétől bevallási kötelezettségét az adószámmal rendelkező, havi adó- és járulékbevallás benyújtására kötelezett társasház?
20. Egyéni vállalkozónak kell 2019. január 1-jétől Cégkaput használnia a NAV előtti eljárásokban
21. Egy külföldi ország budapesti nagykövetségére, mint diplomáciai testületre is vonatkozik a Cégkapura, illetve Hivatali Kapura történő kötelező regisztrálás? A követség jelenleg az Ügyfélkapun van regisztrálva.
22. Önkormányzat, illetve általa létrehozott költségvetési szerv köteles-e cégkaput használni a NAV előtti eljárásokban?
23. Áfaregisztrált külföldi adózónak kell cégkaput használnia a NAV előtti eljárásokban? Ha egy magyar, cégkapuval rendelkező könyvelőiroda nyújtja be ezen társaság áfabevallásait, akkor ezt 2019-től hogyan kell megtennie?


1. A cégkapu-beállítások az adózó (meghatalmazó) vagy a NAV előtti eljárásokban meghatalmazott cégkapuján történnek?
2019.02.21.

A NAV előtti meghatalmazói vagy meghatalmazotti státusz nem releváns a cégkaputárhelyhez tartozó jogosultságok beállításainál. A cégkaputárhelyen a jogosultság beállításait a cégkapumegbízott végzi el, aki nem feltétlenül azonos a NAV-nál nyilvántartott meghatalmazó (törvényes képviselő) vagy meghatalmazott személyével.

Ha az adózó és a meghatalmazott közösen döntenek arról, hogy a meghatalmazottnak is elérhetővé teszik az adózó cégkapuját, azaz hozzárendelik ahhoz, akkor a hozzárendelést az adózó cégkapumegbízottjának kell elvégeznie.

Ilyenkor az egyes ügyfelek cégkapujához hozzárendelés önmagában nem jelenti azt, hogy az adózó adóügyeiben eljárhat, ahhoz továbbra is szükséges a meghatalmazás és annak bejelentése a NAV-hoz (ha ezt korábban megtették, azt nem kell megismételni).

Vissza a tartalomjegyzékhez
2. Ha jelenleg együttes aláírás szükséges a bevallások beküldéséhez, akkor a Cégkapun hogyan kell ezt beállítani, mi a helyes eljárás?
2019.02.21.

A bevallás cégkapuról történő beküldésekor nincs szükség együttes jóváhagyásra. A cégkapuról érkezett bevallást a cégkapu tulajdonosa jognyilatkozatának kell tekinteni külön jóváhagyás nélkül.

Vissza a tartalomjegyzékhez
3. E-papírt is Cégkapun keresztül küldheti be a NAV-hoz a Cégkapu használatára kötelezett?
2019.02.21.

A gazdálkodó szervezetek Cégkapu használatára kötelezettek, így az e-papírt is Cégkapun keresztül küldhetik be.

Vissza a tartalomjegyzékhez
4. Ha az adózó tárhelyére/cégkapujára érkezett – NAV által feladott – elektronikus iratot nem nyitják meg, akkor meghatároz a jogszabály bármilyen időtartamot, határidőt a második kézbesítés időpontjára vonatkozóan?
2019.02.21.

Az Eüsztv. 14. § (4) bekezdése szerint a hivatalos elérhetőségre kézbesített küldemény kézbesítettnek minősül,

a) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató a küldemény ügyfél által történő átvételét igazolja vissza, az igazolásban feltüntetett időpontban,

b) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldemény átvételét a címzett megtagadta, a megtagadásra vonatkozó igazolásban feltüntetett időpontban, vagy

c) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldeményt a címzett kétszeri értesítése ellenére nem vette át, a második értesítés igazolásban feltüntetett időpontját követő ötödik munkanapon.

Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 76. §-a szerint a biztonságos kézbesítési szolgáltatás igénybevételével kézbesített iratnál az átvételre jogszabály eltérő rendelkezése hiányában 5 munkanapot kell biztosítani. Ha a címzett a küldeményt a határidőn belül nem veszi át, és az átvételt nem tagadja meg, akkor a kézbesítésről – az első kézbesítési kísérletre vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával – az 5. munkanap elteltét követő első munkanapon másodszor is értesítést kap.

Vissza a tartalomjegyzékhez
5. Amikor az adózó a Cégkapun keresztül szeretné a bevallását elküldeni az ÁNYK program kér egy „Azonosítót”, ami a Súgó szerint a „Cégkapu/Hivatali Kapu rövid név”. Ez pontosan mit takar? Egy számsor vagy felhasználónév? Hol található?
2019.02.21.

A Cégkapu-regisztrációkor kapott azonosítót jelenti, azaz a Cégkapu esetében egy számsort (az adószám első nyolc számjegye) /Hivatali Kapu esetében a rövid nevet. Ha többször szeretné az adózó használni ugyanazokat az azonosító adatokat a beküldésre, akkor jelölje be az „Azonosító adatok megjegyzése” jelölőnégyzetet. (A cégkapu felhasználói kézikönyvében olvasható róla információ).

Vissza a tartalomjegyzékhez
6. Hogyan tudják az ÁNYK-ból a cégkapura feltölteni a bevallást? Hogyan kell hozzáadni az ÁNYK-ban a „Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval” menüpontot?
2019.02.21.

Válassza az ÁNYK program „Szerviz-Beállítások” menüjét. A „Beállítások” menüben a „Működés” almenü alatt engedélyezhető a cégkapus beküldés. A beállítás után újra kell indítani az ÁNYK programot. Az ÁNYK-val elkészített elektronikus űrlap a „Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval” küldhető el beállítás és újraindítás után. A nyomtatványok beküldése az alábbi módon történik: „Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval” à „Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre”. Ha a „Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre” menüpontot választja, akkor megtörténik a betöltött nyomtatvány ellenőrzése, nyomtatványtól függően AVDH szolgáltatással aláírása, tömörítése, majd titkosítása. Az így elkészült állományt Ügyfélkapun a „Kapcsolat az Ügyfélkapuval/Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül” menüponttal vagy a Cég/Hivatali Kapun a „Kapcsolat a Cég/Hivatali Kapuval/Nyomtatvány közvetlen beküldése” menüponttal benyújtható. A témával kapcsolatos  tájékoztató videó elérhető a NAV honlapján a „Fontos” menüpontban.

Vissza a tartalomjegyzékhez
7. Ügyfélkapus vagy cégkapus beküldéskor az ÁNYK kitöltőben külön kapcsolót kell állítani? Később lesz egyszerűbb megoldás arra, hogy ne kelljen bevallásonként ezt a kapcsolót állítani?
2019.02.21.

Saját tárhely használata esetén nincs relevanciája annak, hogy a képviselt adózó Cégkapu, vagy KÜNY-tárhely használatára kötelezett, így nincs szükség a működési logika felülvizsgálatára sem. Ha a meghatalmazott az adózó tárhelyét használja, akkor ügyelnie kell arra, hogy az ÁNYK programban a megfelelő küldési módot válassza.

Vissza a tartalomjegyzékhez
8. Hogyan tud idén egyszerre húsz áfabevallást beküldeni az, akinek mind a húsz ügyfélhez adóhivatali meghatalmazása van. Például az egyéni vállalkozói bevallásokat az Ügyfélkapun keresztül, a céges bevallásokat a Cégkapun keresztül küldi el az ÁNYK program menüjén belül?
2019.02.21.

Saját tárhely használata esetén nincs relevanciája annak, hogy a képviselt adózó Cégkapu, vagy KÜNY-tárhely használatára kötelezett. Az említett példa esetében az egyéni vállalkozó meghatalmazott (könyvelő) a saját KÜNY-tárhelyén keresztül (ÁNYK-ban ügyfélkapus küldés opciót választva) nyújthatja be mind a Cégkapu használatra kötelezett gazdasági társaságok, mind a KÜNY-tárhely használatára kötelezett egyéni vállalkozók áfabevallásait. A könyvelő saját KÜNY-tárhelyéről nyújthatja be az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett természetes személyek egyéb beadványait is. Ha a meghatalmazott mégis az adózó tárhelyét használja, akkor természetesen ügyelnie kell arra, hogy az ÁNYK programban a megfelelő küldési módot válassza.

Vissza a tartalomjegyzékhez
9. Ha egy könyvelő több cégnek könyvel, és azt a megoldást választotta cégkapunyitásra kötelezett ügyfeleivel közösen, hogy az ügyfelek hozzárendelik saját cégkapujukhoz, akkor ennek megfelelően minden cégnek a cégkapu tárhelyére külön-külön kell majd belépnie. Lesz olyan technikai megoldás, hogy ezt elkerülendő egy listában tudja lekérni az összes általa képviselt cégről kapott dokumentumokat?
2019.02.21.

Az, hogy a kérdésben szereplő könyvelőt ügyfelei hozzárendelik-e saját cégkapujukhoz, vagy a kommunikáció továbbra is a könyvelő elérhetőségén1 keresztül történik, az az ügyfél saját döntése. Ha minden ügyfél cégkapujához hozzárendelik a könyvelőt, akkor a könyvelő, az elektronikus azonosítás után az ügyfelek cégkapuját külön-külön éri el. Tehát az egyes ügyfelek cégkapujához történő hozzárendelés önmagában nem jelenti azt, hogy az adózó adóügyeiben eljárhat, ahhoz továbbra is meghatalmazás kell, amit be kell jelenteni a NAV-hoz (ha ezt korábban megtették, azt nem kell megismételni).

Tapasztalatok szerint a meghatalmazáson alapuló képviselet esetén 2019. január 1. óta továbbra is az számít bevett gyakorlatnak, hogy a meghatalmazott a saját elektronikus tárhelyét használja a képviseltekre vonatkozó űrlapok benyújtásához. A kérdésben szereplő probléma ezért csak abban az esetben merülhet fel, ha a meghatalmazott és a képviselt együttes döntése alapján a meghatalmazott a képviselt cégkapuját használja, ebben az esetben külön-külön kell belépni.

    1. Ha egyéni vállalkozó a könyvelő, akkor a KÜNY-tárhelyén, ha könyvelő iroda alkalmazottja, akkor a könyvelőiroda cégkapuján keresztül.
    Vissza a tartalomjegyzékhez
    10. Változik-e 2019. január 1-jétől az EGYKE nyomtatvány beküldésének a rendje? Eddig a meghatalmazott nyújthatta be a saját ügyfélkapuján keresztül. Most annak kell beküldeni, akit a cégkapuban ügyintézőként megjelöl az ügyvezető, vagy a képviselőnek kell benyújtani?
    2019.02.21.

    Az EGYKE adatlap benyújtásának módja nem változik 2019-ben. Az EGYKE adatlap elektronikus benyújtásának módjáról a NAV honlapján található részletes információ „A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikus úton történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése 2019” című dokumentumban.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    11. Ha az EGYKE nyomtatványon bejelentett módon a munkavállaló rendelkezik meghatalmazással, akkor cégkapu hozzáférést is kell neki biztosítani ahhoz, hogy a bevallásokat továbbra is be tudja küldeni, vagy ilyenkor automatikusan lesz Cégkapu-jogosultsága is? Ha igen, hogyan kell ezt a Cégkapun megtenni?
    2019.02.21.

    Saját cégkapu használata esetén a dokumentum feltöltéshez és a bevallás beküldéshez szükséges az ügykezelőként való beállítás. A NAV-nál nyilvántartott állandó meghatalmazások, az EGYKE adatlapon megtett bejelentések a cégkapu-hozzáférést és a saját cégkapuról történő dokumentum beküldést nem befolyásolják. Az adózó saját döntése és belső ügye, hogy kinek biztosít hozzáférést a cégkapujához. Ha annak, akinek hozzáférést biztosít az adózó, de nem jogosult adóügyekben eljárni (például nem kapott meghatalmazást, vagy a képesítési követelményeknek nem felel meg), akkor kizárólag dokumentumokat küldhet és fogadhat.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    12. Az ÁNYK-ból beküldött bevallások és bejelentések esetében – ha cég nevében történik a bevallás beküldése –, a meghatalmazottak csak akkor tudnak bevallást beküldeni, ha a cég cégkapujában legalább ügykezelőként vannak beállítva, illetve ki kell-e terjeszteni a korábbi meghatalmazotti jogosultságot?
    2019.02.21.

    Saját cégkapu használatakor a dokumentum feltöltéshez és a bevallás beküldéshez szükséges az ügykezelőként való beállítás. A NAV-nál nyilvántartott állandó meghatalmazások a cégkapu-hozzáférést nem befolyásolják.

    Ha a kérdés szerinti meghatalmazott nem az adózó saját nagykorú foglalkoztatottja, és ha a meghatalmazott cégkapunyitásra kötelezett szervezethez köthető (a meghatalmazott számviteli, könyvviteli szolgáltatás nyújtására jogosult gazdasági társaság tagja/alkalmazottja), akkor a bevallások a meghatalmazotti cégkapuról is beküldhetőek. Ha a meghatalmazott egyéni vállalkozó, akkor a bevallások benyújthatóak a meghatalmazott KÜNY-tárhelyéről. Ezekben az esetekben nem kell az adózó cégkapujához őket hozzárendelni.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    13. Megmaradnak-e a korábbi állandó NAV-meghatalmazások illetve telefonos regisztrációk (amit EGYKE nyomtatványon nyújtottak be) a NAV rendszerében, vagy mindenkinek újat kell készíteni?
    2019.02.21.

    Az állandó képviseleti jogosultság NAV-hoz történő bejelentésével kapcsolatban nincs változás, a már bejelentett képviseleti jogosultságok nem szűnnek meg, azokat nem kell megújítani.  A NAV-hoz beküldendő elektronikus űrlap (például bevallás) elektronikus benyújtásának módjáról a NAV honlapján található részletes információ „A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikus úton történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése 2019” című dokumentumban. Szintén a NAV honlapján megtalálható a Cégkapu használatával kapcsolatos valamennyi információ „A cégkapu nyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően” című dokumentumban.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    14. Mi a kézbesítési rend a NAV által Cégkapu használatára kötelezetteknek küldött iratok kapcsán? A cég vagy a képviselő cégkapujára, esetleg mindkét helyre egyszerre küldi a NAV az iratokat? Másként megfogalmazva: a beküldött bevallásokról, esetleges hiánypótlásokról érkezik-e értesítés a képviselő saját tárhelyre, vagy kizárólag akkor, ha ügykezelőként vagy cégkapu megbízottként van beállítva az adott céghez, ügyfélhez?
    2019.02.21.

    Az elektronikus űrlapok befogadásával kapcsolatos eBEV nyugtát a benyújtón kívül valamennyi, az adott űrlap benyújtására jogosult képviselő is megkapja. Tehát arról, hogy a NAV befogadta vagy elutasította az űrlapot (bevallást), a cég is és a meghatalmazott is értesítést kap.

    Ezen kívül a NAV a küldeményeit a képviselőnek küldi meg, ha képviselő szervezettel vagy egyéni vállalkozó képviselővel rendelkezik, kivéve, ha az ügyet nem az adózó saját maga kezdeményezte. Azaz a kérdés szerinti bevallással összefüggő hiánypótlás esetén, ha a bevallást a gazdálkodó szervezet adta be, akkor a hiánypótlás a cég cégkapujára érkezik. Hivatalból indult ügyben pedig az iratot (határozat, megbízólevél) a NAV, az adózó adott ügyben eljárni jogosult meghatalmazottjának kézbesíti. Az „értesítések” rendje tehát nem függ attól, hogy az ügyfél cégkapujához hozzárendelték-e a képviselőt vagy sem.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    15. Ha 2019. január 1-jétől tévedésből még Ügyfélkapun keresztül küldi be a cég törvényes képviselője a bevallást és ezt később észleli, mit tegyen? Ismételje meg a beküldést Cégkapun keresztül?
    2019.02.21.

    2019. január 1. óta a törvényes képviselő az általa képviselt gazdasági társaság adóügyeiben nem használhatja a KÜNY-tárhelyét. Ha a bevallást mégis a KÜNY tárhelyről küldte be a képviselő és a NAV befogadónyugtával igazolta a befogadást, akkor a beküldést a NAV kifejezett kérése alapján kell csak megismételni.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    16. Ha a könyvelőnek van saját cégkapuja – egyéni vállalkozó esetén ügyfélkapuja –, és az általa képviselt társaság cégkapuján őt jelölik meg akár cégkapumegbízottként, akár ügyintézőként, akkor honnan kell az iratokat küldenie, illetve a hivatal hova kézbesíti az iratot, a könyvelő tárhelyére vagy a képviselt társaságéra?
    2019.02.21.

    Ha az adózó nevében a meghatalmazottja jár el, akkor a NAV az iratot a meghatalmazottnak kézbesíti. Ha az adózó a képviselőnek nem ad meghatalmazást, vagy azt nem jelenti be a NAV-hoz, és nincs más bejelentett meghatalmazottja sem, akkor a NAV a küldeményeket az adózónak kézbesíti (ahol a kérdés szerinti esetben ahhoz hozzáfér a könyvelő is).

    Ha a Cégkapu használatára kötelezett adózó az adott ügyben nem rendelkezik a NAV-hoz bejelentett képviselő szervezettel (számviteli, könyvviteli szolgáltatásra jogosult gazdasági társaság vagy egyéb szervezet tagjaként, alkalmazottjaként eljáró meghatalmazottal), de ugyanazon ügytípusban egyidejűleg egyéni vállalkozó meghatalmazottja és saját alkalmazottként bejelentett meghatalmazottja is van, akkor a NAV az adott ügyben elsődlegesen a meghatalmazó, azaz az adózó cégkapujára helyezi ki küldeményeit.

    Ha a kérdés szerinti esetekben a NAV-hoz bejelentették a könyvelőnek adott meghatalmazást, akkor a küldemények kézbesítése a meghatalmazott elérhetőségére történik (akár van az adózó cégkapujához a könyvelőnek hozzáférése, akár nincs).

    Az, hogy az űrlapokat (bevallások, kérelmek, bejelentőlapok) ki nyújtja be, az adózó döntése. Az adózó dönthet úgy, hogy akkor is maga nyújtja be azokat, ha meghatalmazottja van. Ekkor, ha az űrlappal kapcsolatos iratot a NAV az adózónak küldi meg, feltételezve, hogy az adózó, az ügy gazdájaként nem kívánta igénybe venni a meghatalmazottat. Ha az adózó úgy dönt, hogy a nevében meghatalmazottja járjon el, úgy a NAV a meghatalmazottól (a rá vonatkozó szabályok szerinti tárhelyről) befogadja azokat.

    A kézbesítési szabályokkal kapcsolatban a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) a főoldalon a „Fontos” menüpont alatt található részletes információ, „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal előtti elektronikus ügyintézés általános szabályai 2019” című dokumentumban.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    17. Meghatalmazott könyvelő, aki a könyvelést egyéni vállalkozóként végzi, az általa könyvelt társaságok bevallásait továbbra is beküldheti ügyfélkapun keresztül (hiszen ő egyéni vállalkozó), vagy azt más platformon kell megtennie?
    2019.02.21.

    Az egyéni vállalkozó könyvelő nem nyithat cégkaput, ő KÜNY-tárhelyen keresztüli kommunikációra kötelezett, mind a saját, mind az ügyfelei tekintetében.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    18. Vonatkozik-e a cégkapu használata gazdálkodó szervezetek esetén a járulékbevallásokra?
    2019.02.21.

    A gazdálkodó szervezet a '08-as jelű bevallást beküldheti saját cégkapuján keresztül vagy benyújthatja nevében meghatalmazottja. Ahhoz, hogy a gazdálkodó szervezet (saját nevében eljáró) meghatalmazottat vehessen igénybe a bevallás beküldéséhez, a meghatalmazást a bevallás benyújtása előtt be kell jelentenie a NAV-nál. A korábban bejelentett meghatalmazásokat nem kell megismételni. Ha a gazdálkodó szervezet nevében szintén cégkapu használatára kötelezett meghatalmazott szervezet jár el, akkor a meghatalmazott a saját cégkapuján keresztül benyújthatja a járulékbevallást. Ha a meghatalmazottnak KÜNY-tárhelyén keresztül kell kapcsolatot tartania a NAV-val (egyéni vállalkozó könyvelő), akkor a KÜNY-tárhelyét kell használnia.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    19. Hogyan teljesítheti 2019. január 1-jétől bevallási kötelezettségét az adószámmal rendelkező, havi adó- és járulékbevallás benyújtására kötelezett társasház?
    2019.02.21.

    A társasház cégkapu nyitására nem, de elektronikus kapcsolattartásra az Air. által meghatározott esetekben kötelezett. Elektronikusan a 2018-ban megszokott módon, azaz a képviselője KÜNY-tárhelyén keresztül tarthat kapcsolatot a NAV-val és a bevallásait így nyújthatja be.

    Vissza a tartalomjegyzékhez
    20. Egyéni vállalkozónak kell 2019. január 1-jétől Cégkaput használnia a NAV előtti eljárásokban
    2019.02.21.

    Az egyéni vállalkozók nem kötelezettek Cégkapu nyitására kötelezettek. Az egyéni vállalkozó hivatalos elektronikus elérhetősége a KÜNY-tárhelye.1

    Jogszabályi hivatkozás:

    Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Kormányrendelet 88/A. §-a alapján
    Vissza a tartalomjegyzékhez
    21. Egy külföldi ország budapesti nagykövetségére, mint diplomáciai testületre is vonatkozik a Cégkapura, illetve Hivatali Kapura történő kötelező regisztrálás? A követség jelenleg az Ügyfélkapun van regisztrálva.
    2019.02.21.

    A nagykövetség, mint diplomáciai szerv nem kötelezett cégkapu nyitására.1 Ha egy külföldi ország budapesti nagykövetsége a NAV előtt elektronikusan intézné ügyeit, illetve elektronikus kapcsolattartásra kötelezett2, akkor az ügyintézést, a bevallás beküldését a NAV-hoz bejelentett képviselője (állandó meghatalmazottja) útján, a képviselő saját KÜNY-tárhelyén keresztül teljesítheti. Ha a követség adóügyeinek intézéséhez meghatalmazottat vesz igénybe, úgy a meghatalmazott a rá irányadó szabályok szerint köteles a követség ügyeiben is kommunikálni a NAV-val.

    Jogszabályi hivatkozás:

      1. Az Eüsz tv. 1. § 23. pontja, valamint az Eüsztv. vhr. 89-91. §-ai.
      2. Air. 36. § (4) bekezdése alapján.
       
      Vissza a tartalomjegyzékhez
      22. Önkormányzat, illetve általa létrehozott költségvetési szerv köteles-e cégkaput használni a NAV előtti eljárásokban?
      2019.02.21.

      A helyi önkormányzatok és az önkormányzati költségvetési szervek elektronikus ügyintézés biztosítására kötelezett, úgynevezett együttműködő szervnek minősülnek.1 Mint együttműködő szervek, az elektronikus kapcsolattartás során hivatali tárhely használatára kötelezettek.2

      Jogszabályi hivatkozás:

        1. Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: Eüsztv.) 1. § 17. és 17a alpontjai, valamint az 51. § (1) bekezdése.
        2. Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Eüsztv. vhr.) 84. § (1), (8) bekezdései.
        Vissza a tartalomjegyzékhez
        23. Áfaregisztrált külföldi adózónak kell cégkaput használnia a NAV előtti eljárásokban? Ha egy magyar, cégkapuval rendelkező könyvelőiroda nyújtja be ezen társaság áfabevallásait, akkor ezt 2019-től hogyan kell megtennie?
        2019.02.21.

        A külföldi gazdasági társaságnak nem kell cégkaput használnia, így regisztrációra nem kötelezett, továbbra is a 2018-ban is érvényes módon elektronikusan tarthat kapcsolatot a NAV-val. Ha nem választ meghatalmazottat, akkor a képviselője KÜNY-tárhelyén keresztül továbbra is benyújthatja a bevallásokat. Ha az áfaregisztrált adózó adóügyeit meghatalmazottja útján intézi, aki egy könyvelőiroda foglalkoztatottja, akkor a könyvelőiroda cégkapuján keresztül is benyújthatja az áfabevallásait. A meghatalmazást a NAV-hoz be kell jelenteni.

        Vissza a tartalomjegyzékhez
        KIEMELT TÉMÁK
        • ÚJ TBJ
        • EKÁER
        • Online Számla
        NAV Online
        Hívja a 1819-et!
        Ügyfélszolgálati
        időpont foglalása
        SZJA
        ADÓPERCEK
        Országos példatár
        UTASTÁJÉKOZTATÓ
        2020
        INTERNETES
        VÁSÁRLÁS
        Tájékoztatók
        • Üzemszünetek
        • eBEV Portál
        • Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás
        • Nyomtatványkitöltő programok
        • Letöltések - egyéb
        • E-bevallás, Java
        TÁJÉKOZTATÓK
        • Információs füzetek
        • Szabályzók
        • Kiadványok
        • Álláspályázatok
        • GYIK
        • Gépjárműadó
        • Cégkapu
        • ÁNYK-eBEV
        • Egyéb
        • Fémkereskedelem
        • Jövedéki adó
        • Dohánytörvény
        KAPCSOLAT
        magyarorszag.hu
        Országos Adó Konzultáció

        Határidők
        előző2021. márciuskövetkező
        HKSzCsPSzV
        1234567
        891011121314
        15161718192021
        22232425262728
        293031
        ADÓtraffipax
        Tudjon róla!
        Segíthet!
        Mentorálás
        BREXIT
        információk
        SZOLGÁLTATÁSOK
        • Közérdekű bejelentés, panasz
        • Adóelőleg-nyilatkozat 2021
        • Személyes adónaptár
        • Hírlevél-regisztráció
        • Adatbázisok
        • Több adatbázis együttes lekérdezője
        • Hirdetmények
        • Elveszett okmányok bejelentése
        • Szolgáltatások
        • Szja 1+1%
        • Közösségi adószámok megerősítése
        • Távolról is nyújtható szolgáltatások (MOSS)
        Megyei
        rendezvények
        Alkalmazható üzemanyagárak

        március (Ft/l)

        ESZ-95 ólmozatlan
        motorbenzin

        398

        Gázolaj

        415

        Keverék

        434

        LPG autógáz

        241

        Bővebben

        EU támogatások
        A NAV weboldalai szerzői jogvédelem alatt állnak.
        A honlapon szereplő információk változatlan tartalommal és formában szabadon terjeszthetők.

        Kapcsolatfelvétel | Archív oldalak | További honlapok | Általános adatkezelési tájékoztató | Impresszum | Közadatkereső | Akadálymentesítés
        1054 Budapest, Széchenyi u. 2. - Telefon: +36 (1) 428-5100 - Fax:+36 (1) 428-5509
        Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak. Részletek
        Süti tájékoztató letöltése (.pdf) Adatvédelmi tájékoztató Süti beállítások