Az egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultság a törvény erejénél fogva megszűnik:
ha az egyéni vállalkozó tevékenysége megszüntetését a NAV részére bejelenti, a bejelentés napján,
ha az egyéni vállalkozó egyéni céget vagy az Evectv. 19/C. § szerinti korlátolt felelősségű társaságot alapított, az Evectv. 32. § (1) és (2) bekezdése szerint az egyéni cég tagjává vált, a cégbejegyző határozat jogerőre emelkedésének napját megelőző napon, vagy ha az egyéni vállalkozó átruházással megszerezte az egyéni cég vagyoni betétjét, az átruházás napján,
az egyéni vállalkozó halála napján,
az egyéni vállalkozó gondnokság alá helyezéséről szóló bírósági határozat jogerőre emelkedésének a napján,
ha az adóhatóság törölte az egyéni vállalkozó adószámát, a törlést kimondó határozat véglegessé válásának napján,
ha az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdését vagy folytatását kizáró ok áll fenn,
ha az egyéni vállalkozó 2 éven belül nem jelentette be az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelés utáni folytatását vagy megszüntetését, a szünetelés kezdőnapját követő két év elteltét követő napon.
Az egyéni vállalkozói tevékenység megszüntetésére vonatkozó elektronikus úton megtett bejelentés akkor tekinthető eredményesnek, ha az egyéni vállalkozói tevékenység megszüntetésének nyilvántartásban való rögzítése megtörtént. Az erről szóló értesítés a Webes Ügysegéd felületén elérhető, onnan letölthető.
Az illetékes hatóság megtiltja az egyéni vállalkozói tevékenység folytatását, ha
az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének feltételei nem állnak fenn vagy a tevékenység folytatását kizáró ok áll fenn, így különösen, ha az egyéni vállalkozó nem rendelkezik nyilvántartott székhellyel vagy főtevékenységgel,
ha az egyéni vállalkozó a főtevékenységét és egyéb tevékenységi körei egyikét sem folytatja jogszerűen
A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában.
Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése, a változás-bejelentés, az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésének, szünetelés utáni folytatásának, megszűnésének bejelentése, továbbá az egyéni vállalkozói igazolvány igénylése díj- és illetékmentes.
* Az EGT államok körébe tartozik az Európai Unió valamennyi tagállama, továbbá Izland, Lichtenstein, Norvégia, Svájc.
Nem lehet egyéni vállalkozó:
miatt jogerősen végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek, amíg az elítéléséhez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesül,
A törvény rendelkezéseit nem kell alkalmazni:
a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti mezőgazdasági őstermelői tevékenységre,
a szolgáltató állatorvosi tevékenységre,
az ügyvédi tevékenységre,
az egyéni szabadalmi ügyvivői tevékenységre,
a közjegyzői tevékenységre,
az önálló bírósági végrehajtói tevékenységre.
Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése elektronikus úton, a Webes Ügysegéd alkalmazáson keresztül, vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kezdeményezhető.
A Webes Ügysegéd a Központi Azonosítási Ügynök (röviden: KAÜ) szolgáltatáson keresztül vehető igénybe, tehát
szükséges rendelkeznie.
Ügyfélkapu-regisztrációt igényelhet személyesen bármely okmányirodai- és kormányablak ügyfélszolgálaton, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, egyes postahivatalokban, illetve elektronikus úton – amennyiben Ön rendelkezik 2016. január 1-jét követően kiállított, tároló elemmel ellátott személyazonosító igazolvánnyal – az ugyfelkapu.gov.hu webes felületen.
Telefonos Azonosítási szolgáltatásra vonatkozó regisztrációt igényelhet személyesen bármely okmányirodai- és kormányablak-ügyfélszolgálaton.
A KAÜ-szolgáltatással kapcsolatos kérdéseivel forduljon bizalommal a 1818-as hívószámon elérhető Kormányzati Ügyfélvonalhoz.
A bejelentést követő nyilvántartásba vételről a bejelentő értesítést kap.
Az elektronikus úton megtett bejelentés akkor tekinthető eredményesnek, vagyis az egyéni vállalkozói tevékenység akkor kezdhető meg, ha az egyéni vállalkozói nyilvántartásban való rögzítése megtörtént. Az erről szóló értesítés a Webes Ügysegéd felületén elérhető, onnan letölthető.
A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában.
Igen, az egyéni vállalkozói tevékenység a nyilvántartásba vétel napján kezdhető meg. Az egyéni vállalkozók nyilvántartását a NAV vezeti. A nyilvántartásban szereplő adatok – a gazdasági forgalom biztonsága, a vállalkozói tevékenység gyakorlásával összefüggő jog vagy tény igazolása céljából – az egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultság megszűnésétől számított tíz évig szerepelnek a nyilvántartásban.
az egyéni vállalkozó természetes személyazonosító adatait, lakcímét, állampolgárságát,
az egyéni vállalkozók nyilvántartásába történő felvétel napját,
az egyéni vállalkozó főtevékenységét és tevékenységi köreit,
a székhely, a telephely (telephelyek) és a fióktelep (fióktelepek) címét,
szükség szerint az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésének tényét, kezdő- és zárónapját,
az egyéni vállalkozó adószámát, annak hatályos állapotát, az adószám törlését, valamint e határozat megsemmisítését, hatályon kívül helyezését, módosítását, kiegészítését vagy visszavonását, továbbá a határozat véglegessé válásának napját,
az egyéni vállalkozó statisztikai számjelét és nyilvántartási számát,
a törlés időpontját és okát,
ha az egyéni vállalkozó halála esetén az Evectv. 17. § (1) bekezdése szerint a tevékenység folytatására kerül sor, az egyéni vállalkozói tevékenység özvegy, illetve örökös általi folytatásának tényét,
ha az egyéni vállalkozó gondnokság alá helyezése esetén az egyéni vállalkozói tevékenységet az Evectv. 17. § (2) bekezdése szerint a törvényes képviselő folytatja, a tevékenység folytatásának tényét, a törvényes képviselő természetes személyazonosító adatait, lakcímét, valamint,
elektronikus dokumentumtárként a megtett bejelentéseket és az azokkal összefüggésben kiállított értesítéseket,
az egyéni vállalkozónak az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény szerinti hivatalos elérhetőségét.
Az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában naprakészen bárki számára díjmentesen megtekinthető, és folyamatosan hozzáférhetők az egyéni vállalkozók jogszabályban meghatározott adatai.
Az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában szereplő nyilvános adatok nyilvántartási szám és adószám alapján történő lekérdezése biztosított, elérhetősége:
https://www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/
Saját adatairól az egyéni vállalkozó a Webes Ügysegéden, az Egyéni vállalkozó adatainak lekérdezése felületen is tájékozódhat.
Az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában, tehát a nyilvános nyilvántartásban nem szereplő valamennyi adatot megismerheti adatszolgáltatás formájában:
a bíróság a büntetőeljárás lefolytatása, büntetés és intézkedés végrehajtása, továbbá polgári perben a tényállás megállapítása céljából
a rendőrség a bűncselekmények és szabálysértések felderítése céljából
a nyomozó hatóság és az ügyészség büntetőeljárás lefolytatása vagy büntetés és intézkedés végrehajtása céljából,
a nemzetbiztonsági szolgálatok jogszabályban meghatározott feladataik ellátásához.
Az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában, tehát a nyilvános nyilvántartásban nem szereplő adatok közül az egyéni vállalkozó anyja nevét, születési helyét és idejét és elektronikus elérhetőségét, valamint lakcímét megismerheti:
a bíróság,
az ügyészség,
a közjegyző,
a bírósági végrehajtó,
a gazdasági vagy szakmai kamara,
közigazgatási szerv közfeladatai ellátása érdekében
jogi képviselő jogi képviselettel kapcsolatos feladatai ellátása érdekében.
Igen, az erről szóló hatósági bizonyítványt kérelemre a NAV állítja ki.
A hatósági bizonyítvány igényelhető
elektronikus azonosítást követően a Webes Ügysegéd felületén,
személyesen a NAV ügyfélszolgálatain,
postai úton a NAV illetékes adó- és vámigazgatóságánál.
Elektronikus úton a hatósági bizonyítvány igénylését a központi azonosítási ügynökön keresztül történő belépést követően a Webes Ügysegéd használatával lehet megtenni.
Amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik, a hatósági bizonyítványt a kérelem előterjesztésétől számított nyolc napon belül kell kiadni. Az elkészült hatósági bizonyítványt a NAV elektronikus vagy postai úton továbbítja a kérelmező tárhelyére vagy az általa megadott címre.
Az egyéni vállalkozó az egyéni vállalkozói tevékenységéből eredő kötelezettségeiért teljes vagyonával felel.
Az egyéni vállalkozó több tevékenységet folytathat, tevékenységét több telephelyen, fióktelepen végezheti. Ha az egyéni vállalkozónak több telephelye (fióktelepe) van, a képesítési követelményekre vonatkozó előírásokat valamennyi telephelyen (fióktelepen) érvényesíteni kell.
Az egyéni vállalkozó székhelye, telephelye és fióktelepe olyan ingatlan lehet, amely az egyéni vállalkozó tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára az egyéni vállalkozó egyébként jogosult.
Az egyéni vállalkozó köteles személyesen közreműködni a tevékenység folytatásában azzal, hogy közreműködőként alkalmazottat foglalkoztathat.
Az egyéni vállalkozó gazdasági tevékenysége során ”az egyéni vállalkozó„-megjelölést (vagy annak „e.v.”-rövidítését) és nyilvántartási számát aláírása mellett minden esetben köteles feltüntetni.
Ha valamely gazdasági tevékenység gyakorlását jogszabály – ide nem értve az önkormányzati rendeletet – hatósági engedélyhez köti, az egyéni vállalkozó e tevékenységét csak az engedély birtokában kezdheti meg, illetve végezheti.
Képesítéshez kötött tevékenységet az egyéni vállalkozó csak akkor folytathat, ha a jogszabályokban meghatározott képesítési követelményeknek megfelel. Jogszabály – ide nem értve az önkormányzati rendeletet – eltérő rendelkezése hiányában képesítéshez kötött tevékenységet az egyéni vállalkozó akkor is folytathat, ha a képesítési követelményeknek maga nem felel meg, de az adott tevékenység folytatásában személyesen közreműködő, általa határozatlan időre foglalkoztatott személyek között van olyan, aki az előírt képesítéssel rendelkezik. A képesítési követelményeknek a tevékenység folytatása során folyamatosan meg kell felelni.
Az egyéni vállalkozó a nyilvántartásba olyan tevékenységet jelenthet be, melynek gyakorlására vonatkozó jogszabályi előírásokat teljesítette. Az egyéni vállalkozó köteles haladéktalanul bejelenteni, ha a tevékenység gyakorlására vonatkozó jogszabályi előírásoknak nem felel meg. A bejelentés alapján a NAV törli a tevékenységét.
A bejelentés illetve engedélyköteles tevékenységekről tájékozódhat az Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke-ben (ÖVTJ). A tevékenységi körök képesítési követelményeiről a gazdasági kamaráktól részletes tájékoztatást kaphat.
Az egyéni vállalkozó halála esetén az egyéni vállalkozó özvegye, özvegy hiányában vagy annak egyetértésével örököse az egyéni vállalkozói tevékenységet folytathatja, ha az egyéni vállalkozói tevékenység folytatását az ok bekövetkeztétől számított 90 napon belül a NAV részérebejelenti.
Az egyéni vállalkozó gondnokság alá helyezése esetén az egyéni vállalkozó nevében és javára törvényes képviselője az egyéni vállalkozói tevékenységet folytathatja, ha az egyéni vállalkozói tevékenység folytatását az e törvényben meghatározottak szerint – az egyéni vállalkozó gondnokság alá helyezéséről szóló bírósági határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül – a NAV részére személyesen bejelenti.
Fontos tudnivaló, hogy a tevékenység folytatásának kezdete az egyéni vállalkozó halálát, illetve a gondnokság alá helyező bírósági határozat jogerőre emelkedését követő nap!
Az egyéni vállalkozó – természetes személyazonosító adatai (név, születési helye, születési ideje, anyja neve), lakcíme és állampolgársági adatai kivételével – az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő adatainak megváltozását a változástól számított tizenöt napon belül köteles az e célra rendszeresített elektronikus űrlapon (változás-bejelentési űrlap) a Webes Ügysegéden keresztül bejelenteni.
A Webes Ügysegéden keresztül megtett adatváltozás-bejelentés akkor tekinthető eredményesnek, ha a megváltozott adatok nyilvántartásban való rögzítése megtörtént. Az erről szóló értesítés a Webes Ügysegéd felületén elérhető, onnan letölthető. A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában.
A kizárólag az állami adóhatóság által nyilvántartott adatok változását, a 20T101E jelű űrlapon keresztül vagy az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) is kitölthető „Egyéni vállalkozó bejelentése” elnevezésű szolgáltatással kell bejelenteni. Célszerű az ONYA használata bármely adat- és változásbejelentés esetén, mert az ONYA szolgáltatásai azonnali visszajelzést adnak a bejelentések eredményéről, és esetleges hibáiról, hiányosságairól.
Az egyéni vállalkozó szüneteltetheti egyéni vállalkozói tevékenységét, a szüneteltetés legfeljebb két évig tarthat. A tevékenység szüneteltetésére előírt 30 napos minimális időtartamot 2020. december 31-ig nem kell alkalmazni, a tevékenység szüneteltetésének időtartama 2020. december 31-éig egy hónapnál rövidebb is lehet.
Ha az egyéni vállalkozó tevékenységét szüneteltetni kívánja, köteles azt az e célra rendszeresített elektronikus űrlapon (változás-bejelentési űrlap) a Webes Ügysegéden keresztül bejelenteni.
A szünetelés bejelentését követően, annak tartama alatt az egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói tevékenységet nem végezhet, egyéni vállalkozói tevékenységhez kötődő új jogosultságot nem szerezhet, új kötelezettséget nem vállalhat.
Az egyéni vállalkozó tevékenységének folytatása során a szünetelésig keletkezett és azt követően esedékessé váló fizetési kötelezettségeit a szünetelés ideje alatt is köteles teljesíteni.
Az elektronikus úton megtett bejelentés akkor tekinthető eredményesnek, ha az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésének nyilvántartásban való rögzítése megtörtént. Az erről szóló értesítés a Webes Ügysegéd felületén elérhető, onnan letölthető.
A szünetelés kezdő napja a bejelentést követő nap. Példa: ha valaki április 1-től kívánja szüneteltetni a tevékenységét, akkor azt az előző napon kell bejelentenie, azaz március 31-én.
A szünetelés után a vállalkozói tevékenység, a bejelentést követő nappal gyakorolható. Példa: ha az egyéni vállalkozó április 1-től folytatni kívánja a tevékenységét, akkor azt március 31-én kell bejelentenie.
A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában.
Az egyéni vállalkozói tevékenység legfeljebb két évig szüneteltethető. A tevékenység szüneteltetésére előírt 30 napos minimális időtartamot 2020. december 31-ig nem kell alkalmazni, a tevékenység szüneteltetésének időtartama 2020. december 31-éig egy hónapnál rövidebb is lehet.
Az egyéni vállalkozó szüneteltetett vállalkozói tevékenységét bármikor folytathatja a tevékenység folytatására vonatkozó bejelentésével, melyet megtehet az ügyfélkapun történő bejelentkezést követően a Webes Ügysegéden keresztül. A bejelentésben nyilatkozni kell arról, hogy az egyéni vállalkozói tevékenység folytatására előírt feltételeknek továbbra is megfelel.
A szünetelés után a vállalkozói tevékenység, a bejelentést követő nappal gyakorolható! Példa: ha az egyéni vállalkozó április 1-től folytatni kívánja a tevékenységét, akkor azt március 31-én kell bejelentenie!
Amennyiben a szünetelés kezdő napját követő két éven belül az egyéni vállalkozó az egyéni vállalkozói tevékenység folytatását vagy megszüntetését nem jelentette be, a NAV a szünetelés kezdőnapját követő két év elteltét követő nappal törli az egyéni vállalkozók nyilvántartásából.
Az elektronikus úton megtett bejelentés akkor tekinthető eredményesnek, ha az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelés utáni folytatásának nyilvántartásban való rögzítése megtörtént. Az erről szóló értesítés a Webes Ügysegéd felületén elérhető, onnan letölthető.
A bejelentett adatok ellenőrizhetőek az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában.