[az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII.
törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 85. § (1) bekezdés i) pontja és 85. § (2)
bekezdése]
Az
Áfa tv. 2020. január 1-jétől hatályos 85. § (1) bekezdés i) pontjának, valamint
az egyéb oktatás fogalmát részletező (2) bekezdésének módosítása az új
szakképzésről szóló törvény
[1]
képzési struktúrájához és
a felnőttképzésről szóló törvény
[2]
ugyanezen időponttól hatályos
módosításához igazodva határozza meg az általános forgalmi adó alól mentes
egyéb oktatások és képzések körét.
Az
Áfa tv. módosított rendelkezései szerint „mentes
az adó alól az a szolgáltatásnyújtás és az ahhoz szorosan kapcsolódó óvodai,
diákotthoni és kollégiumi ellátás – az étkeztetés kivételével, ha az ennek
fejében járó ellenérték külön térítendő meg –, valamint az azokhoz szorosan
kapcsolódó termékértékesítés, amelyet a köznevelés, a szakképzés, illetve a
felsőoktatás, továbbá a [85. §] (2) bekezdésben meghatározott egyéb oktatás vagy képzés keretében a
közszolgáltató, a köznevelési intézmény, a szakképző intézmény, a felsőoktatási
intézmény, a felnőttképző vagy –
nemzetközi szerződés alapján – belföldön működő külföldi kulturális intézet –
ilyen minőségében – teljesít. ”
A
felnőttképzési törvény 2020. január 1-jétől hatályos módosulására tekintettel
az
alábbiak minősülnek egyéb oktatás vagy képzés (a továbbiakban mint egyéb
oktatás) keretében nyújtott szolgáltatásnak:
a) a szakképzésről szóló törvény alapján
szervezett szakmai oktatás és szakmai képzés, továbbá az ehhez kapcsolódóan
szervezett szakmai vizsga és képesítő vizsga,
b) a felnőttképzési törvényben meghatározott
ba) bejelentés
birtokában és jogszabály alapján vagy
bb) engedély birtokában
szervezett oktatás vagy képzés , továbbá az ehhez kapcsolódóan szervezett vizsga,
c) a nyelvi képzés és az államilag,
illetve nemzetközileg elismert nyelvvizsga-bizonyítvány kiadásának alapjául
szolgáló vizsga, valamint
d) a tanulmányi és
tehetséggondozó verseny szervezése és lebonyolítása.
Felnőttképző által
nyújtott a felnőttképzési törvény hatálya alá tartozó képzés, oktatás
Az
Áfa tv. – 2020. január 1-jétől hatályos –
módosított előírásai szerint a felnőttképzési törvény hatálya alá tartozó képzés
vagy oktatás keretében nyújtott egyéb oktatás körébe tartozó szolgáltatás – a
nyelvi képzés kivételével – az alábbi feltételek együttes fennállása esetén
tekinthető adómentesnek:
a
szolgáltatást nyújtó adóalany
felnőttképzőnek minősül és szolgáltatását e minőségében nyújtja;
felnőttképzési
tevékenységét bejelentette vagy engedély alapján végzi;
a
nem engedély alapján végzett oktatás, képzés jogszabály alapján szervezett.
Ahogyan
az a fentiekből is látható az adómentesség feltétele egyrészt, hogy a
szolgáltatást nyújtó adóalany a felnőttképzési törvény személyi hatálya alá tartozó
ún. felnőttképzőnek minősüljön. A
módosított felnőttképzési törvény szerint
[3]
felnőttképző az a jogi
személy, (személyes joga szerint) jogképes szervezet, egyéni vállalkozó vagy
gazdasági tevékenységet folytató más természetes személy, aki/amely felnőttképzési tevékenységet folytat . A törvény a
módosítást követően a felnőttképzés tartalmát meglehetősen széles körűen
határozza meg, így felnőttképzés – a szakképzésről szóló törvény alapján
szervezett szakképzésen túl – valamennyi célirányosan kompetenciakialakításra
és kompetencia-fejlesztésre irányuló, szervezetten megvalósuló oktatás és
képzés.
[4]
A képzőhely szolgáltatását
csak akkor nyújtja felnőttképzői
minőségében , ha a működése mindenben megfelel a felnőttképzési törvénynek és
a vonatkozó ágazati előírásoknak (ha van ilyen), így a jogszabályok által
előírt kötelezettségek teljesítését az adómentesség alkalmazása során is
hangsúlyosan vizsgálni kell.
Mindez
azt jelenti, hogy az Áfa tv. alkalmazásában azt az adóalanyt lehet
felnőttképzőnek tekinteni, aki a felnőttképzési törvény (valamint az irányadó
ágazati jogszabályok) szerint jogosult
felnőttképzési tevékenység végzésére , és
a
felnőttképzési törvény 2020. január 1-jétől hatályos előírásai értelmében a
felnőttképzési tevékenység folytatását a felnőttképzési államigazgatási szerv
felé
[5]
bejelentette
[6]
, illetve
a
képzés megszervezéséhez a szükséges engedéllyel rendelkezik, ha a
felnőttképzési tevékenység engedélyköteles
[7]
.
Ezek
hiányában a képzőhely nem tud felnőttképzői minőségében eljárni, így az általa
egyéb oktatás keretében nyújtott oktatási, képzési szolgáltatásra az
adómentesség nem alkalmazható. A felnőttképzési törvényből fakadó követelmények
teljesülését minden esetben a felnőttképzési törvény szerint kell megítélni.
Amennyiben a felnőttképzési törvény a képzőhelyet a bejelentés és/vagy az
engedély alól mentesíti, az adómentesség megítélése során ezen kötelezettség
teljesülését értelemszerűen nem kell vizsgálni.
A
fentieken túl szükséges megjegyezni, hogy továbbra
is feltétele az adómentességnek, hogy a képzőhely eleget tegyen a jogszabály
által elvárt képesítési feltételeknek . Így amennyiben egy adott oktatási,
képzési tevékenység végzése képesítési feltételhez kötött, az adómentességet az
adóalany csak akkor alkalmazhatja, ha a javára tevékenykedők között legalább
egy olyan természetes személy van, aki a jogszabályokban foglalt képesítési
követelményeknek igazolt módon megfelel.
[8]
Bejelentés
birtokában és jogszabály alapján végzett oktatás
A
felnőttképzési törvény szerinti bejelentés alapján folytatott tevékenység
keretében végzett oktatás vagy képzés esetében az adómentesség Áfa tv-ben meghatározott taxatív feltétele
[9]
is, hogy a felnőttképző eleget tegyen
a jogszabály által egyébként megkövetelt bejelentési kötelezettségének.
A felnőttképző bejelentését
a felnőttképzési államigazgatási szerv ellenőrzi, és a bejelentés jogszabályi
megfelelőségéről igazolást állít ki a bejelentéstől számított nyolc napon belül.
[10]
A felnőttképző azokra az ügyletekre alkalmazhatja az adómentességet (tehát
akkor tekinthető úgy, hogy a bejelentés birtokában van), amelyeknél a fizetendő
adó megállapításának időpontjában már rendelkezik a felnőttképzési
államigazgatási szerv által kiállított igazolással.
Az
adómentesség feltétele továbbá, hogy a
bejelentés birtokában végzett oktatás, képzés jogszabály alapján történjen.
Az oktatás, képzés jogszabály alapján szervezett, ha magát az oktatást, képzést
jogszabály határozza meg. Ennek nem feltétele ugyanakkor, hogy a jogszabály az
oktatás, képzés szabályait teljes körűen meghatározza, csupán az, hogy az
oktatást, képzést magát definiálja. Természetesen, ha a jogszabály az
oktatásra, képzésre további feltételt is meghatároz (így pl. az annak
megszervezésére jogosultat), az áfamentesség ezen feltételek fennállása esetén
vehető igénybe jogszerűen. Így az adómentesség csak akkor alkalmazható, ha az
adóalany a bejelentés köteles és jogszabály alapján szervezett képzés során nem
csak a felnőttképzési törvény előírásait, hanem az adott képzésre irányadó
ágazati szabályokat
[11]
is maradéktalanul
betartja.
Mindezekre
tekintettel a felnőttképzés keretében egyéb oktatásnak minősülő oktatási,
képzési szolgáltatást nyújtó adóalanyoknak érdemes kiemelt figyelmet fordítani
a jogszabályoknak megfelelő működésre, különösen a felnőttképzési törvény által
előírt bejelentési kötelezettségre. Ugyanakkor felhívjuk a figyelmet arra is,
hogy azon egyéb jogszabály alapján szervezett képzések tekintetében, amelyek az
alábbiakban kifejtett szabályozási átmenet értelmében az Áfa tv. 2019.
augusztus 31-én hatályos szabályai szerint ítélendők meg, a „jogszabály alapján
szervezett” fordulat tartalmát szűkebben kell értelmezni, így ezek a képzések
akkor minősülnek jogszabály alapján szervezettnek, ha a vonatkozó jogszabály a
képzés kereteit (például kötelező óraszámot, képzési programot, oktatókra
irányadó előírásokat) is meghatározza.
[12]
Szabályozási
átmenet – a 2020. január 1-je és augusztus 31-e közötti időszak
A
felnőttképzési törvény 2020. január 1-jétől hatályos előírása szerinti
felnőttképzési tevékenység 2020. szeptember 1-jétől folytatható, bejelentés és
engedély megadása iránti kérelem pedig leghamarabb 2020. július 1-jétől
nyújtható be.
[13]
Ugyanakkor a hatályos törvényszöveg alapján az adómentesség alkalmazásához
támasztott feltételeket (így többek között a felnőttképzési tevékenység bejelentését)
az Áfa tv. átmeneti rendelkezései
[14]
a szabályozási átmenet
[15]
idejére feloldják.
Az
átmeneti rendelkezés értelmében a
felnőttképzési törvény 2020. január 1-jét megelőzően hatályos törvényszövege (a
továbbiakban röviden: régi felnőttképzési törvény) szerinti felnőttképzési
tevékenységhez kapcsolódó adómentességet az Áfa tv.85. § (2) bekezdés a) és b)
pontjának 2019. augusztus 31-én hatályos rendelkezései szerint kell megítélni.
Így
továbbra is adómentesek maradnak
a régi felnőttképzési törvény alapján engedélyezett
és szervezett (továbbfolytatott) képzések, melyek szervezésére a képzőhely
2022. december 31.-ig jogosult;
a
2020. január 1-jét megelőzően indult, egyéb jogszabály alapján szervezett
(továbbfolytatott) oktatások, képzések, továbbképzések, vizsgára való
felkészítések és vizsgáztatások, melyek 2020. január 1-jét követően is a 2019.
december 31-én hatályos rendelkezések alapján befejezhetőek,
valamint
a 2020. december 31-éig indítható OKJ-s képzések
feltéve,
hogy az adómentesség feltételei egyébként fennállnak.
Ha
az adózó az ún. felkészülési időszak alatt –
tehát 2020. január 1. és 2020. augusztus 31. között – kezd olyan képzési
tevékenységbe, amelynek a régi felnőttképzési törvény alapján nem kellett
engedélyezettnek lennie (egyéb jogszabály alapján szervezett oktatások,
képzések), akkor az ezen tevékenysége során nyújtott egyéb oktatás körébe
tartozó szolgáltatásának adómentességét a felkészülési időszak alatt – az Áfa tv. hivatkozott átmeneti
szabálya értelmében – szintén az Áfa tv. 2019. augusztus 31-én hatályos
rendelkezései szerint kell megítélni.
Fentiek
azt is jelentik, hogy a felnőttképzési törvény módosításaiból következő
követelményeket (hangsúlyosan a bejelentés, engedély meglétét) azon
szolgáltatások tekintetében kell vizsgálni, amelyek már a 2020. január 1-jével
hatályba lépett új felnőttképzési rendszer szerint folytatott felnőttképzési
tevékenységhez kapcsolódnak, a felkészülési időszakot követően ideértve azokat
a
2020. január 1-je után indult egyéb jogszabály alapján szervezett képzéseket is,
amelyek 2020. január 1-jétől tartoznak a felnőttképzési törvény hatálya alá. E
képzések a felkészülési időszakot követően a felnőttképzési törvény szerint
folytathatók, így 2020. szeptember 1-jétől adómentességük feltétele, hogy a
felnőttképző tevékenységét bejelentés, engedély birtokában végezze.
A
felnőttképzési szabályozás átszervezésének következtében az Áfa tv. módosítása
a
nyelvi képzést, mint egyéb oktatás körébe tartozó szolgáltatást, önálló
jogcímként nevesíti.
[16]
Bár a nyelvi képzések
esetében nem taxatív feltétele az adómentességnek a képzési tevékenység
bejelentése, azonban az adómentesség alkalmazásához a gyakorlatban mégis szükséges
a bejelentés, figyelemmel arra, hogy az Áfa tv. 85. § (1) bekezdés i) pontja
szerint az adómentesség feltétele az is, hogy az adóalany az egyéb oktatás körébe tartozó szolgáltatását
felnőttképzőként, ilyen minőségében nyújtsa , azaz az adóalanynak teljesítenie
kell mindazon feltételeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a felnőttképzési
törvény alkalmazásában felnőttképzőnek minősüljön (ide nem értve a nemzetközi
szerződés alapján belföldön működő külföldi kulturális intézetet). Ez többek
között magában foglalja a felnőttképzési tevékenység bejelentésére vonatkozó
kötelezettség teljesítését is, így végső soron az adómentesség feltételévé
válik, hogy a nyelvi képzést nyújtó képzőhely a szükséges bejelentést megtegye.
A
nyelvi képzés pontos tartalmát a törvény nem definiálja, nyelvi képzésnek tekintendő (és ezáltal adómentes körbe tartozik)
valamennyi nyelvi kompetenciát fejlesztő oktatás, képzés. Így ide tartozik – a
teljesség igénye nélkül – a különböző
idegennyelvi képzéseken túl a jelnyelv oktatás, a logopédiai készségfejlesztés,
vagy akár a magyar, mint idegen nyelv oktatása is.
A
nyelvi képzés az Áfa tv. 2019. augusztus 31-én hatályos rendelkezései alapján
akkor lehetett adómentes, ha a régi
felnőttképzési törvény alapján engedélyezett és szervezett képzés volt. Az
ilyen nyelvi képzés az Áfa tv. 335. §-a alapján továbbra is adómentességet élvez
mindaddig, amíg a felnőttképzési törvény alapján annak – a régi felnőttképzési
törvény szerinti engedély alapján való – végzése jogszerűnek minősül.
A
régi felnőttképzési törvény alapján
engedélyezettnek és szervezettnek nem minősülő nyelvi képzés akkor lehet
adómentes, ha a képzőhely a nyelvi képzést a felnőttképzésről szóló törvény
2020. január 1-jétől hatályos előírásai szerinti felnőttképzőként, felnőttképzői
minőségében nyújtja. A szabályozási átmenet miatt erre leghamarabb a
felnőttképzési törvény szerinti tevékenység bejelentési kötelezettség
teljesítése esetén, a 2020. augusztus 31-ét követően teljesített nyelvi képzés
vonatkozásában van lehetőség. Ez egyben azt is jelenti, hogy azon nyelvi
képzések, amelyek nem tartoztak a régi felnőttképzési törvény alá, vagyis 2020.
január 1-jét megelőzően is adókötelesek voltak, 2020. augusztus 31-éig is
adókötelesek maradnak.
A
jelenleg adóköteles nyelvoktatást végző adóalanyoknak tehát érdemes kiemelt
figyelmet fordítani arra, hogy a felnőttképzési törvény szerinti bejelentési
kötelezettségüket időben teljesítsék, ugyanis a nyelvi képzésekre vonatkozó
adómentesség csak a tevékenység bejelentése esetén alkalmazható.
Bizonylatolás
Fontos változás,
hogy 2020. július 1-jétől az adómentesnek minősülő egyéb oktatási
tevékenységekre is kiterjesztésre került a nyugta- és a számlaadási
kötelezettség, a továbbiakban tehát nem lesz elegendő ezen ügyletekről az egyéb
számviteli bizonylat kibocsátása.
[17]
[Pénzügyminisztérium
Fogyasztási és Forgalmi Adók Főosztály PM/12644-1/2020 – Nemzeti Adó- és
Vámhivatal Központi Irányítás 6117127402/2020.]
[1] A szakképzésről
szóló 2019. évi LXXX. törvény.
[2] A felnőttképzésről
szóló 2013. évi LXXVII. törvény (a továbbiakban: felnőttképzési törvény).
[3] A felnőttképzési
törvény 1. § (1) bekezdés a) pontja.
[4] A felnőttképzési
törvény. 1.§ (1) bekezdés ab) alpontja.
[5]
A felnőttképzési
törvény. 1.§ (2) bekezdése: „Jogszabály
alapján szervezett oktatás és képzés felnőttképző által történő megszervezésére
e törvényt a jogszabályban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
Jogszabály a 2/A. § (1) bekezdése szerinti bejelentési kötelezettséget nem
zárhatja ki és a 15. § (1) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatási kötelezettség
tartalmát nem szűkítheti.”
[6] A felnőttképzési
törvény 2/A.§ (1) bekezdés és (4) bekezdése.
[7] A felnőttképzési
törvény. 2/A. § (2) bekezdése: "Ha a
felnőttképző
[8] Áfa tv. 85. § (3)
bekezdés b) pontja.
[9] Áfa tv. 85. § (2)
bekezdés b) pont bb) alpontja.
[10]
A
szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól
2009. évi LXXVI. törvény 23. § (1) bekezdése.
[11] A képzés részletes
szabályait tipikusan valamilyen alsóbb rendű jogszabály (kormányrendelet,
miniszteri rendelet) állapítja meg.
[12] E tekintetben lásd.
2013/27. adózási kérdés.
[13]
Felnőttképzési
törvény. 30. § (1) bekezdése.
[14]
Áfa
tv.335. §-a.
[15] Felnőttképzési
törvény. 30. § (1)-(3) bekezdései.
[16] Áfa tv. 85. § (2)
bekezdés c) pontja.
[17] Áfa tv. 165. § (1)
bekezdés a) pontja, (5) bekezdése és a 166. § (1) bekezdése alapján.