A magánszemélynek adóelőleg-nyilatkozatot kell tenni ahhoz, hogy a munkáltató, kifizető a kedvezmények, költségek figyelembevételével állapítsa meg és vonja le az adóelőleget.
2020-tól KAÜ-azonosítóval, telefonos azonosítással vagy e-személyi igazolvánnyal rendelkező magánszemélyeknek a NAV új alternatívát kínál, az adóelőleg-nyilatkozatot elektronikus formában is megtehetik.
A webes nyomtatványok a NAV honlap bal oldalán található Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásra kattintva, vagy a https://onya.nav.gov.hu linken érhetők el. Belépés után az „Új nyomtatvány/bejelentés” csempe megnyitásával jelenik meg – többek között – az „Adóelőleg-nyilatkozatok” csempe, ami után kiválaszthatók a nyilatkozatok.
A NAV plusz segítséget nyújt a kitöltéshez, az adóelőleg-nyilatkozatokat a nyilvántartásaiban szereplő adatokkal feltölti, amiket az adóazonosító jel kivételével szerkeszteni is lehet. A kedvezményekre vonatkozó nyilatkozatok esetében a NAV a kedvezmény adatait is kiajánlja.
Az elektronikusan beküldött bizonylatokat a NAV automatikusan továbbítja a magánszemély által a nyilatkozaton feltüntetett foglalkoztatónak. Az adózók a folyamatról a webes felületen az „Értesítések” között tájékozódhatnak.
Az adóelőleg-nyilatkozatok hagyományos formái megmaradnak, továbbra is lehetőség van a NAV honlapján elérhető Adóelőleg-nyilatkozat Alkalmazással (ANYA) elkészített, kinyomtatott vagy a kézzel kitöltött nyilatkozatokat a kifizetőknek személyesen átadni.