• Közérdekű adatok
  • Sajtószoba
  • Ügyfélszolgálatok
  • Igazgatóságok
  • Kapcsolat
  • Magánszemélyek
    • Adószámmal nem rendelkező
    • Adószámmal rendelkező nem áfaalany
    • Adószámmal rendelkező, áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
  • Egyéni vállalkozók
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Áfaalany
    • Egyéni vállalkozók nyilvántartása
  • Társaságok
    • Áfafizetésre nem kötelezett
    • Áfafizetésre kötelezett
    • Kivaalany
    • Non-profit
  • Kiemelt adózók
X

Tisztelt Ügyfelünk!

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a NAV következő oldalain 2018. január 1-je után közzétett tájékoztatóknak megfelelően jár el, akkor az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 247. §-a alapján jogkövetkezmény az Ön részére nem állapítható meg. A fentiek alkalmazása az esetleges adóhiány megfizetése alól nem mentesít.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

X
  • Adó
    • Adószámla
    • Adózás rendje
    • Adózási kérdés
    • Általános forgalmi adó
    • Egyéb kötelezettség és költségvetési támogatás
    • Egyszerűsített vállalkozói adó
    • Energiaadó
    • Illetékek
    • Jövedéki adó
      • EMCS
      • Jogszabályok
      • Tájékoztatók, információk
        • Dohánygyártmányok kiskereskedelmi eladási ára
        • Brent napi jegyzési adatok alapján meghatározott átlagár
        • Jövedéki adó fajtakódok és Jöt. szerinti jogcímkódok
        • Engedélyes, illetve nyilvántartásba vett jövedéki alanyok
        • Dohánygyártmány nyomonkövetési azonosító kibocsátójának adatai
        • Tájékoztatók
      • Trafiktörvény
        • Közérdekű információk
        • Érdeklődőknek
    • Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata)
    • Kisvállalati adó (kiva)
    • Különadó
    • Megállapodások, egyezségek
    • Népegészségügyi termékadó
    • Regisztrációs adó
    • Személyi jövedelemadó
    • Szociális hozzájárulási adó
    • Társadalombiztosítás
    • Társasági adó
    • Távközlési adó
    • Egyéb
    • Hagyományos pénztárgépek, taxaméterek
    • Online pénztárgépek friss
    • Online pénztárgépek
      • Üzemeltetők
      • Szervizek, műszerészek
      • Gyártók, forgalmazók
  • Vám
    • Váminformációk
      • AEO (engedélyezett gazdálkodó)
      • ATA eljárások
      • Áruosztályozás
        • EBTI3
        • Áruosztályozáshoz szükséges adatbázisok
        • Kombinált Nómenklatúra
        • Tájékoztatók/ Hirdetmények
        • Tarifális vonatkozású Országos Parancsnoki tájékoztatók/NAV elnökének tájékoztatói
      • Behozatal
      • Beléptetés
      • Egységes vámokmány kitöltési útmutatója
      • EORI-szám
      • Gazdasági vámeljárások
      • Kiléptetés
        • Kiléptetés
      • Kivitel
      • Nem kereskedelmi forgalom
      • Származás
      • Szellemi tulajdonjogok védelme
      • Vámérték
      • Vámfizetés
      • Vámudvarok
      • Egyéb
    • E-kereskedelem
    • BREXIT információk
    • Határforgalom
    • Környezetvédelmi termékdíj
    • Felderítési eredmények
    • Fémkereskedelem
      • Hulladékgazdálkodás
      • Hírek
      • Jogszabályok
      • Segédletek
      • Engedélyesek frissített listája
      • Eltulajdonított tárgyak
      • Piaci érték
    • Külföldi gépjárművek gépjármű adója
    • Végrehajtás - Árverés
    • Egyéb
  • Bűnügy
    • Szervezet
    • Elérhetőségek
    • Bűncselekmények
    • Eredményeink
  • Pénzmosás
    • Nemzeti Kockázatelemzés
      • Ld - Nemzeti Kockázatelemzés
    • A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni intézményrendszer
    • Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda
    • Bejelentés
    • Elemző-értékelő tevékenység
    • Pmt. és Kit. szerinti elektronikus bejelentés
    • Pmt. és Kit. szerinti kijelölt személyre vonatkozó tájékoztatás
    • Éves jelentések, féléves tájékoztatók
    • A terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem
    • Pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések
    • Felügyeleti tevékenység
      • Tájékoztatók
      • Típusszabályzatok
      • Határozatok közzététele
    • Hasznos linkek, dokumentumok
    • Jogforrások
      • Nemzeti Jogforrások
      • Nemzetközi jogforrások
  • OLAF
    • Bemutatkozás
    • OLAF Koordinációs Iroda
    • Szakértői tevékenység
    • Szabályozási háttér
    • Dokumentumtár
    • Hasznos linkek
    • Elérhetőségek
    • Hírek
  • KEKI
    • Vezetők
    • Alaptevékenység, feladat
    • ÁBPE képzések
    • Pénzügyőr Zenekar
      • Bemutatkozás
      • Karmesterek
      • Zenekari formációk
      • Koncertkalendárium
      • Kiadványok
      • Elérhetőség
    • Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum
      • Múzeumtörténet
      • Schiffer-villa
      • Információ
      • Eseménynaptár
      • Publikációk
      • Felhívás
      • Rólunk írták
    • Hírek
  • Együttműködő szervek
Főlap▶Magánszemélyek▶GYIK▶Fémkereskedelem▶Fémtörvény (régi) ▶Nyilvántartás és adatszolgáltatás▶
Nyilvántartás és adatszolgáltatás
1. Fémkereskedőként a felvásárlás kapcsán a Fémtv. alapján vezetendő nyilvántartásban a fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok bruttó vagy a nettó súlyát kell rögzítenem?
2. Ha ugyanazon személytől, cégtől ugyanazon bevételi vagy kiadási bizonylaton rögzítésre került tételek VTSZ száma megegyezik, és a elvásárolt,vagy értékesített mennyiség is megegyezik, akkor azt visszautasítja mint duplikált tételt a VPOP rendszere. A kérdés folytatódik...
3. A Korm. rendelet 3. számú mellékletének I. h.) pontja szerinti bejelentő azonosító mit jelent és azt hogyan kapja az ügyfél.
4. Tartós áramszünet, Internet hozzáférési problémák, informatikai rendszer üzemzavar vagy egyéb cégen kívül álló okok miatt nem tudjuk határidőre leadni a jelentésünket, mi a teendő ebben az esetben? A törvény meghatározza a VPOP kötelezettségét, de a fémkereskedőkre vonatkozóan nincs semmilyen útmutatás. Sajnos az elmúlt évben nálunk többször volt fél napos áramszolgáltatás szüneteltetése az Elmű-nek hálózati karbantartási munkák miatt.
5. Amikor az eladó a végfelhasználótól a visszaigazolt súlyt megkapja, a feladott és visszaigazolt súly közötti különbözetet a vevőtől, miként kezelje?
6. Manuális (papír alapú) napi nyilvántartás használható-e?
7. Az akkumulátort milyen vtsz-on szükséges nyilvántartani?
8. A Korm.r. 16.§ egy telepen több tárolóhelyiség esetén a nyilvántartást helyiségenként kéri?


1. Fémkereskedőként a felvásárlás kapcsán a Fémtv. alapján vezetendő nyilvántartásban a fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok bruttó vagy a nettó súlyát kell rögzítenem?
2012.07.12.

A Fémtv. 2. § (1) bekezdés a) pontja alapján e törvény alkalmazásában fémkereskedelmi engedélyköteles anyag: a fémtermékek előállítását üzletszerűen folytató jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet által előállított elsődleges alapanyag, félgyártmány, továbbá – a gumiabroncs és a csomagolás kivételével – az e törvény mellékletében meghatározott fémet, annak törmelékét vagy ötvözetét tartalmazó tárgy.

A Fémtv. 5. § (1) bekezdése alapján a fémkereskedő a fémkereskedelmi engedélyköteles anyag értékesítéséről eladónként és vevőnként (címzettenként) az anyag jogszerű beszerzésének igazolása céljából külön nyilvántartást köteles vezetni, és a beszerzett és értékesített anyag értékét és mennyiségét naponta, a nap végén összesíteni. A fémkereskedő a nyilvántartásban szereplő adatokról külön jogszabályban meghatározott módon elektronikus úton adatot szolgáltat a fémkereskedelmi hatóságnak, amely azt a fémkereskedelmi engedélyköteles anyag jogszerű beszerzésének ellenőrzésére használhatja fel.

A Fémtv. 5. § (2) bekezdése alapján az (1) bekezdés szerinti nyilvántartás tartalmazza

a) eladónként és vevőnként a fémkereskedelmi engedélyköteles anyag megnevezését, a külön jogszabályban meghatározottak szerinti felismerésre alkalmas jellemzőjét, számla szerinti mennyiségi egységét, mennyiségét, és vámtarifaszámát, a számla számát, valamint az anyagkísérő okmány számát,

b) a jogi személy eladó és a vevő (címzett) nevét, székhelye (telephelye) címét és adóazonosító számát,

c) a természetes személy eladó és vevő (címzett) természetes személyazonosító adatait, valamint személyazonosságát igazoló hatósági okmánya számát,

d) a vásárlás és a teljesítés időpontját.

A Korm. rendelet 19. § (1) bekezdése alapján a fémkereskedőnek a Fémtv. 5. § (1) és (2) bekezdése szerinti nyilvántartást a fémkereskedelmi hatóság által elfogadott és hitelesített külön nyomtatványon folyamatosan kell vezetni.

A Korm. rendelet 19. § (2) bekezdése alapján a fémkereskedőnek a fémkereskedelmi engedélyköteles anyag tárgyhavi forgalmáról, a bevételi és kiadási jogcímeken szerepeltetett, valamint a tárgyhavi nyitó és záró készletéről a fémkereskedelmi hatóság honlapján közzétett nyomtatványkitöltő program segítségével kitöltött nyomtatványon havi zárást kell készítenie.

A korrekciós lehetőségeket a Korm. rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.

Fentiek alapján álláspontom szerint a fémkereskedőnek a fémkereskedelmi nyilvántartásában a fémkereskedelmi engedélyköteles anyag („meghatározott fémet, annak törmelékét vagy ötvözetét tartalmazó tárgy”) súlyát -tehát a „bruttó” súlyt - kell feltüntetnie (az anyag átvételekor csak ezt tudja mérlegelni), függetlenül attól, hogy ebben nagy arányban található pl. műanyag, fa, stb. A napi adatszolgáltatásában szintén ezen „bruttó” súlyt kell szerepeltetnie.

Amennyiben a későbbiek során a fémkereskedő a fenti fémkereskedelmi engedélyköteles anyagból kinyeri a fémtartalmat (pl. szétszereli, elválasztja a műanyag, fa, stb. részeket a fémtől), akkor az ebből következő súlybeli különbözetet a legközelebbi havi zárásban korrigálhatja

Vissza a tartalomjegyzékhez
2. Ha ugyanazon személytől, cégtől ugyanazon bevételi vagy kiadási bizonylaton rögzítésre került tételek VTSZ száma megegyezik, és a elvásárolt,vagy értékesített mennyiség is megegyezik, akkor azt visszautasítja mint duplikált tételt a VPOP rendszere. A kérdés folytatódik...
2012.06.19.

A kérdés folytatása: Ezért az ilyen feltételnek teljesülő valamennyi bevételi és kiadási bizonylaton szereplő azonos VTSZ-ű tételeket egy tételben kell beküldeni.
Pl. 2010.05.26-án XY nevű emberkétől a BöEHV1001205-ös bizonylaton 7602-es VTSZ-ű alumíniumból vásároltunk 3 kg festett alumínium cikkszámú és 3 kg 7602-es VTSZ-ű öntvény alumíniumot. Emiatt visszautasította a VPOP rendszere a bevallásunkat. A VPOP szerint úgy kellett volna beadnunk, hogy a XY 7602-es VTSZű alumínium 6kg szerepeljen, és ne két tételben 3-3 kg. Ami nem fedi a valóságot sem.

Véleményünk, hogy a fenti eset nem ritka a napi fémkereskedelmi tevékenység kapcsán, már első nap az 5 db napi adatszolgáltatásból 2 db a fenti hiba fennállása miatt került visszautasításra.

A kérdésünk, hogy ilyen esetben, ha:

  • " azonos VTSZ-el rendelkező fémkereskedelmi hulladékot,

  • azonos bevételi jegyen (mely megfelel az írásbeli nyilatkozat tartalmi elemeinek)

  • ugyanazon személytől

  • ugyanolyan súllyal vásárolunk meg, ilyen esetben melyik anyag felismerésre alkalmas jellemzőjét tekintsük mérvadónak?

A felvásárolt fémkereskedelmi engedélyköteles anyag jelen esetben a két féle alumínium teljesen eltérő árban, valamint felismerésre alkalmas jellemzőben, így összevonása szerintünk teljesen értelmetlen.

Például ha vásárolunk vörösrezet és sárgarezet VTSZ tartalmában (első 4 számjegy figyelembevételével) ugyanazon VTSZ alá tartoznak, holott minőségben, árban valamint felismerésre alkalmas jellemzőben teljesen eltérhetnek egymástól, ilyen esetben is összegezve kellene a napi adatszolgáltatásban szerepelnie, mely összevonása véleményünk szerint teljesen értelmetlen lenne, hiszen a saját nyilvántartásainkban is a fenti fémek külön-külön kerülnek raktározásra.

Úgy gondoljuk ez elsősorban programbeli hiba lehet, ezért kérjük, hogy tegyék lehetővé, hogy a fenti adatoknak megfelelő bevallási kötelezettségnek tételenként tudjuk eleget tenni (3-3 kg szerepeljen a napi adatszolgáltatásban).

A válasz: Kérdésével kapcsolatosan tájékoztatom, hogy a feldolgozó programban az alábbi ellenőrzéseket alkalmazzuk, (FENV55, FENE55), melynek során azt ellenőrizzük, hogy van-e egynél több tétel, ahol az alábbi adatok megegyeznek:

  • iktatószám;

  • vámtarifaszám;

  • felismerésre alkalmas jellemző;

  • alanykód (adószám/adóazonosító)

  • személyazonosító okmány száma

  • számla, kísérő okmány száma

  • mennyiség

A napi bejelentés adatszolgáltatás abban az esetben lesz hibás, amennyiben a fenti adatok mindegyike megegyezik.

Tekintettel arra, hogy a Korm. rendelet alapján a fémkereskedő a fémkereskedelmi engedélyköteles anyagokat a vámtarifaszám legalább első négy számjegyének feltüntetésével ellátva köteles tárolni, az adatszolgáltatási formanyomtatványok is úgy lettek kialakítva, hogy abban a vámtarifaszám első négy számjegye követelendő meg, vagyis kizárólag az engedélyköteles anyag fajtája. A további bontást ezen belül, vagyis a konkrét beazonosítást - a tarifaszám további bontása helyett - a felismerésre alkalmas jellemző szolgálja.

Esetlegesen a fémkereskedelmi engedélyköteles anyag értéke alapján történő megkülönböztetés is megjelenhetne, azonban figyelemmel a napi jelentés kötelező adattartalmára, ezen értéket a Korm. rendelet 3. számú melléklete nem követeli meg, így az az F02 formanyomtatványban adatmezőként nem szerepel.

Fentiekre tekintettel az Ön által említett példa esetén a felismerésre alkalmas jellemző megkülönböztetésével válik az adatszolgáltatás befogadhatóvá.

Vissza a tartalomjegyzékhez
3. A Korm. rendelet 3. számú mellékletének I. h.) pontja szerinti bejelentő azonosító mit jelent és azt hogyan kapja az ügyfél.
2012.06.19.

A bejelentő azonosítója alatt az adatszolgáltatás beküldésére jogosultsággal rendelkező személy adóazonosító jele értendő.

Vissza a tartalomjegyzékhez
4. Tartós áramszünet, Internet hozzáférési problémák, informatikai rendszer üzemzavar vagy egyéb cégen kívül álló okok miatt nem tudjuk határidőre leadni a jelentésünket, mi a teendő ebben az esetben? A törvény meghatározza a VPOP kötelezettségét, de a fémkereskedőkre vonatkozóan nincs semmilyen útmutatás. Sajnos az elmúlt évben nálunk többször volt fél napos áramszolgáltatás szüneteltetése az Elmű-nek hálózati karbantartási munkák miatt.
2012.06.19.

Amennyiben a fémkereskedő elektronikus úton történő adatszolgáltatása a napi bejelentés, illetve havi zárás kapcsán akadályba ütközik, úgy annak kapcsán a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) igazolási kérelem - Ket. 66. § - 67.§ - szabályai alkalmazandók.

Vissza a tartalomjegyzékhez
5. Amikor az eladó a végfelhasználótól a visszaigazolt súlyt megkapja, a feladott és visszaigazolt súly közötti különbözetet a vevőtől, miként kezelje?
2012.06.19.

Tekintettel arra, hogy az aktuális készletet a havi zárás tükrözi – ezzel szemben a napi jelentés gyakorlatilag vevőnyilvántartásként funkcionál - a fémkereskedőnek a havi zárás adatszolgáltatás által van lehetősége a jogcímek között az igazolt mennyiségi különbözet jelzésére és ezzel a nyilvántartás korrekciójára.

Vissza a tartalomjegyzékhez
6. Manuális (papír alapú) napi nyilvántartás használható-e?
2012.06.19.

A nyilvántartás vezetésére, annak kötelező elemeire vonatkozóan a Fémtörvény 5. § (1), illetve (2) bekezdése tartalmaz rendelkezéseket.
A nyilvántartás alapvetően manuális módon vezetett, a fémkereskedőnek mindössze csak lehetősége van annak számítógépes úton történő vezetésére. Azonban utóbbi esetben már kötelessége a Korm. rendelet 10. §, illetve 11. § -ban foglalt feltételeknek való megfelelés.

Vissza a tartalomjegyzékhez
7. Az akkumulátort milyen vtsz-on szükséges nyilvántartani?
2012.06.19.

A Korm. rendelet 2. §-a szerint e rendelet alkalmazásában vámtarifaszám: a vám- és statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendelet 2009. január 1-jén érvényes állapota szerint meghatározott vámtarifaszám, ami alá a fémkereskedelmi engedélyköteles anyag - a Fémtv. melléklete szerinti több fémet tartalmazó anyag esetén a legnagyobb tömegarányú fémalkotó szerint – besorolható.

Ezen szabály azonban csak a Fémtv. szerinti nyilvántartás vonatkozásában alkalmazandó, megalkotásának indoka az volt, hogy óriási terhet jelentene a fémkereskedőknek az összes fémkereskedelmi engedélyköteles anyagot a pontos vámtarifaszámon nyilvántartani. Ezért a Korm. rendelet lehetővé tette számukra azt a könnyítést, hogy pusztán a mellékletben szereplő 20 vámtarifaszám alá kell besorolni a fémkereskedelmi engedélyköteles anyagokat a nyilvántartásban.

Fentiek alapján a fémkereskedő - fémkereskedelmi tevékenységével kapcsolatosan - nyilvántartásában az ólomakkumulátort 7802 vámtarifaszámon köteles feltüntetni, mert az ólom van jelen a legnagyobb tömegarányban. Ennek következményeként az adatszolgáltatások során is a 7802 vámtarifaszámot kötelező használni.

Azonban minden más jogszabály vonatkozásában, így az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban Áfatv.) alkalmazása során is, az ólomakkumulátor esetében a 8548 vámtarifaszám irányadó.

Fentiek értelmében nem esik a fordított adózás hatálya alá az ólomakkumulátor, hiszen az Áfatv. 6. számú melléklete nem tartalmazza a 8548 vámtarifaszámot.

Vissza a tartalomjegyzékhez
8. A Korm.r. 16.§ egy telepen több tárolóhelyiség esetén a nyilvántartást helyiségenként kéri?
2012.06.18.

Nem, a nyilvántartást telephelyenként kell vezetni, de a nyilvántartáson belül meg kell különböztetni a tárolóegységeket, illetve a tároló helyiségeket is (pl.: konténerszám tároló helyiség azonosítója).

Vissza a tartalomjegyzékhez
KIEMELT TÉMÁK
  • EKÁER
  • Nyomtatványkitöltő programok
  • Letöltések - egyéb
  • E-bevallás, Java
  • Szabályzók
  • Kiadványok
  • Álláspályázatok
  • Üzemszünetek
  • GYIK
  • Gépjárműadó
  • ÁNYK-eBEV
  • Egyéb
  • Fémkereskedelem
  • Fémtörvény (régi)
  • 3 napos tárolás
  • Egyéb
  • Írásbeli megállapodás
  • Anyagkísérő okmány
  • Nyilvántartás és adatszolgáltatás
  • Regisztráció
  • Biztosíték
  • Informatikai jellegű kérdések
  • Engedélyköteles tevékenységek
  • Fémtv. hatálya, fogalmak
  • Jövedéki adó
  • Dohánytörvény
magyarorszag.hu
Határidők
előző2021. márciuskövetkező
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
  • Személyes adónaptár
  • Hírlevél-regisztráció
SZOLGÁLTATÁSOK
  • Adatbázisok
  • Szolgáltatások
  • Szja 1+1%
  • Közösségi adószámok megerősítése
  • Távolról is nyújtható szolgáltatások (MOSS)
A NAV weboldalai szerzői jogvédelem alatt állnak.
A honlapon szereplő információk változatlan tartalommal és formában szabadon terjeszthetők.

Kapcsolatfelvétel | Archív oldalak | További honlapok | Általános adatkezelési tájékoztató | Impresszum | Közadatkereső | Akadálymentesítés
1054 Budapest, Széchenyi u. 2. - Telefon: +36 (1) 428-5100 - Fax:+36 (1) 428-5509
Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak. Részletek
Süti tájékoztató letöltése (.pdf) Adatvédelmi tájékoztató Süti beállítások