Aki egyéni vállalkozói tevékenységet folytat, tehát már működő egyéni vállalkozó.
Ki jelenthet be adatváltozást?
Hol intézhető
Az egyéni vállalkozói tevékenység adataiban történő változást be lehet jelenteni:
- elektronikus úton, a Webes Ügysegéddel,
- telefonon, a NAV Infóvonalán.
Szükséges iratok
A Webes Ügysegéden keresztüli elektronikus ügyintézéshez nem szükségesek iratok.
További információ
További információ telefonon a NAV Infóvonalán, a 1819-es számon vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatain kérhető.
Ügyintézési idő
Ha a bejelentő a Webes Ügysegéden elérhető változásbejelentő űrlapot megfelelően töltötte ki, a NAV a megváltozott adatokat haladéktalanul nyilvántartásba veszi, és a megváltozott adatokról a bejelentőt a Webes Ügysegéden keresztül tájékoztatja. Sürgősségi eljárásra nincs mód.
Érdemes tudni
Adatok változása
Az egyéni vállalkozó köteles 15 napon belül bejelenteni, ha az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában szereplő adatai megváltoznak.
Nem kell azonban bejelentenie
- a természetes személyazonosító adatok: név, születési hely, születési idő, anyja neve, valamint
- a lakcím-
- és állampolgársági adatokat,
mivel ezeket a NAV automatikusan frissíti.
A Webes Ügysegéden keresztül megtett adatváltozás-bejelentés akkor eredményes, ha a megváltozott adatok nyilvántartásban is szerepelnek. Az erről szóló értesítés a Webes Ügysegéden elérhető, onnan letölthető. A bejelentett adatok ellenőrizhetők az egyéni vállalkozók nyilvántartásának nyilvános lekérdezőfelületén.
Új tevékenység bejelentése előtt érdemes ellenőrizni, hogy a választott tevékenység engedély-, illetve bejelentésköteles-e, valamint tájékozódni a tevékenységi körök képesítési követelményeiről a hatályos jogszabályokban, és a gazdasági kamaráknál.
Az egyéni vállalkozó a nyilvántartásba olyan tevékenységet jelenthet be, amely szerepel az Önálló Vállalkozók Tevékenységi Jegyzékében (ÖVTJ-kódok), és amelynek jogszabályi feltételeit teljesíti. Ha nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, tevékenységét törölnie kell.
A gazdasági kamarák tájékoztatást adnak a képesítéshez, hatósági engedélyhez, valamint bejelentéshez kötött gazdasági tevékenységekről. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara honlapján elérhető a Kamarai Vállalkozói Információs Rendszer (KAVIR, https://kavir.mkik.hu/), amely az egyes tevékenységek képesítési, engedélyeztetési, bejelentési követelményeiről nyújt tájékoztatást.
A KSH honlapján további segítség található a választható tevékenységek ÖVTJ-kód szerinti besorolásáról.
Adózási nyilatkozatok változása
Az adózási nyilatkozatok, például az áfanyilatkozatok változását továbbra is a
- ’T101E jelű űrlapon az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) vagy
- az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) az „Egyéni vállalkozó bejelentése” menüpontjában
kell bejelenteni.
Az ÁNYK-s nyomtatványt az Ügyfélkapun keresztül kell benyújtani, az ONYA-n a bejelentés – KAÜ-azonosítás után – közvetlenül, online megtehető a NAV-hoz, az alkalmazás a bejelentés eredményéről és esetleges hibáiról, hiányosságairól azonnali visszajelzést ad.
Elektronikus ügyintézés
Webes Ügysegéd
Az adatváltozást elektronikusan a Webes Ügysegéden lehet bejelenteni.
Elektronikusan intézhető:
- a tevékenység megkezdésének bejelentése,
- az adatváltozás bejelentése,
- a tevékenység szüneteltetésének bejelentése,
- a tevékenység szünetelés utáni folytatásának bejelentése,
- a tevékenység megszüntetésének bejelentése.
Kizárólag elektronikusan intézhető:
- az adatváltozás bejelentése,
- a tevékenység szüneteltetésének bejelentése,
- a tevékenység szünetelés utáni folytatásának bejelentése.
A Webes Ügysegéd használatának általános feltételei
Azonosítás
A Webes Ügysegéd KAÜ-azonosítással vehető igénybe.
A KAÜ-szolgáltatással kapcsolatos kérdéseivel forduljon bizalommal a 1818-as hívószámon elérhető Kormányzati Ügyfélvonalhoz.
Bejelentkezés
A Webes Ügysegédbe KAÜ-azonosítással lehet bejelentkezni. Az azonosítási mód kiválasztása és az azonosító adatok megadása után néhány másodpercen belül megjelenik a Webes Ügysegéd főoldala.
A Webes Ügysegéd legtöbb szolgáltatásának használatához, például új kérelem, bejelentés, nyilatkozat benyújtásához be kell jelentkezni.
Személyes adatok megadása az első belépéskor
Sikeres azonosítás után, a Webes Ügysegéd első használatakor meg kell adni a hiányzó azonosító adatokat és az elektronikus levélcímet (e-mail-címet) is.
Kérelem, bejelentés, nyilatkozat összeállítása
A sikeres azonosítás után a kiválasztott ügytípushoz tartozó űrlap jelenik meg, amelynek mezőit értelemszerűen kell kitölteni. A Webes Ügysegéd a kitöltés közben megjeleníti az esetleges hibákat.
Kérelem, bejelentés, nyilatkozat benyújtása
A kérelem, bejelentés, nyilatkozat benyújtásával az ügy intézése megkezdődik, ezt a Webes Ügysegéd visszaigazolja.
Kérelem, bejelentés, nyilatkozat státusza
Ismételt bejelentkezéssel akár utólag is megtekinthetők a Webes Ügysegédről indított ügyek és azok státusza.
A bejelentett adatok ellenőrizhetők az egyéni vállalkozók nyilvántartásának nyilvános lekérdezőfelületén.