Ha egy munkáltatónak alkalomszerűen több munkaerőre van szüksége, akkor az átmeneti létszámnövelésre megoldást jelenthet az egyszerűsített foglalkoztatás.
Ezt a foglalkoztatási formát kizárólag
- mezőgazdasági idénymunkára,
- turisztikai idénymunkára,
- alkalmi munkára vagy
- filmipari statisztakénti munkavégzésre
lehet alkalmazni.
Létszámkorlát:
Az alkalmi munkavállalók foglalkoztatásának létszámkorlátja a munkáltató átlagos statisztikai létszáma szerint a következő:
- ha főállású munkavállalót nem foglalkoztat, akkor 1 fő,
- 1-5 munkavállaló foglalkoztatásakor 2 fő,
- 6-20 munkavállaló foglalkoztatásakor 4 fő,
- 20-nál több munkavállaló foglalkoztatásakor a munkavállalói létszám 20 százaléka.
A napi alkalmi munkavállalói létszámkeretet a tárgyév napjaira egyenlőtlenül beosztva is felhasználhatja. A fel nem használt létszámkeret a következő naptári évre nem vihető át.
Időbeli korlát:
Alkalmi munkára a munkáltató és a munkavállaló között
- összesen legfeljebb 5 egymást követő naptári napig,
- egy naptári hónapban összesen legfeljebb 15 naptári napig,
- egy naptári éven belül összesen legfeljebb 90 naptári napig
létesíthető határozott időre szóló munkaviszony.
Mezőgazdasági, illetve turisztikai idénymunkánál azonos felek között a határozott időre szóló munkaviszony időtartama nem haladhatja meg egy naptári éven belül a 120 napot.
Ha a munkáltató és a munkavállaló idénymunkára vagy idénymunkára és alkalmi munkára létesít egymással több alkalommal munkaviszonyt, akkor ezen munkaviszonyok együttes időtartama a naptári évben legfeljebb 120 nap lehet.
Az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentése:
Az egyszerűsített foglalkoztatást be kell jelenteni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) a munkavégzés megkezdése előtt, legkésőbb a munkavégzés kezdőnapján délelőtt 9 óráig:
- az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) az EFO bejelentése menüpontban,
- az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) a ’T1042E jelű adatlapon, vagy
- a 185-ös országos telefonos ügyfélszolgálaton.
Az egyszerűsített foglalkoztatást papíralapon, postán vagy személyesen nem lehet bejelenteni.
Milyen adatokat kell bejelenteni?
- A munkavállaló neve,
- a munkáltató adószáma,
- a munkavállaló adóazonosító jele és társadalombiztosítási azonosító jele,
- nyilatkozat a más tagállamban fennálló biztosítási jogviszonyról,
- az egyszerűsített foglalkoztatás kezdete, jellege,
- a munkaviszony napjainak száma.
Ha a bejelentés hibás, a munkaviszony nem jön létre, és hibás bejelentéssel nem is törölhető a korábban bejelentett munkaviszony. A hibás bejelentésről a NAV értesítést küld.
A bejelentést 2 órán belül vissza lehet vonni és módosítani is lehet, ha például a foglalkoztatás jellege változik vagy a munkavégzés meghiúsul. Ha a bejelentést a foglalkoztatás előtti napon tették meg, vagy a bejelentés egy napnál hosszabb időtartamú munkaviszonyra vonatkozott, akkor módosításra a bejelentés napján délelőtt 9 óráig van lehetőség. Ezután a munkáltatónak a közterheket meg kell fizetnie.
Ha az egyszerűsített foglalkoztatást nem jelentik be határidőben, a munkavégzésre nem lehet az egyszerűsített foglalkoztatás szabályait alkalmazni. Ilyenkor az általános szabályok szerint kell adózni.
A fizetendő közteher:
A munkáltató a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként:
- mezőgazdasági idénymunkánál 1200 forint,
- turisztikai idénymunkánál 1200 forint,
- alkalmi munkánál 2 300 forint,
- filmipari statiszta alkalmi munkájánál 7 000 forint
közterhet fizet.
A munkáltatónak a közterhet a tárgyhónapot követő hónap 12-éig a NAV Egyszerűsített foglalkoztatásból eredő közteher befizetések elnevezésű, 10032000-06057763 számlaszámú beszedési számlára kell megfizetnie átutalással, csekken vagy az ügyfélszolgálatokon bankkártyával.
A munkavállaló csak akkor fizet szja-t, és bevallást is csak akkor kell benyújtania, ha az ebből származó bevétele meghaladja az úgynevezett mentesített keretösszeget, vagyis
- az egyszerűsített foglalkoztatásban töltött napok számának
- és az év első napján hatályos napi minimálbér vagy garantált bérminimum 130 százalékának
szorzatát. Az adót a keretösszeg feletti rész után kell megfizetni.
A közteher kiváltja
- a munkáltató oldalán a szociális hozzájárulási adót, a rehabilitációs hozzájárulást, valamint az adóelőleg-levonási kötelezettséget,
- a munkavállaló oldalán pedig a társadalombiztosítási járulékot és a szja-előleg fizetését.
Ellátási jogosultság:
Az egyszerűsített foglalkoztatásban a munkavállaló nem számít biztosítottnak, kizárólag nyugellátásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra, valamint álláskeresési ellátásra szerez jogosultságot. Ha más jogviszonya alapján sem biztosított, más jogcímen nem jogosult egészségügyi ellátásra, akkor 2023-ban havi 9 600 forint, törthónap esetén napi 320 forint egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie.