A kérdés folytatása: ... A két bejárat esetén egy bejárat a szabad ég alól, kültérről közelíthető meg (tehát a dohányüzlet nyitva tartása független a bevásárlóközpont nyitva tartásától) a második bejárat pedig az üzletközpont sétálóutcájáról érhető el.
Természetesen minkét bejárat esetén a jogszabályi előírásokat szem előtt tartanánk- tehát a dohánytermék csak az üzletbe belépve pillantható meg, illetve 18 éven aluli személy az üzletbe nem léphetne be.
Ebben az esetben - ha minden más előírásoknak megfelel az üzlet - vámhatósági engedély kiadható-e?
VÁLASZ:
A kérdésben foglaltak szerint kialakított dohánybolt a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény és a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás egyes szabályairól szóló 181/2013. (VI. 7.) Korm. rendelet 1. mellékletében foglalt előírásoknak megfelel, így az egyéb feltételeknek teljesülése esetén a vámhatósági engedély kiadásának nincs akadálya.
A kérdés folytatása: ... Az áruház műszaki osztályának azonban az az aggálya, hogy a tolóablakon a 18 éven aluli gyermek belát, ezért az Hatóság bezárathatja a Trafikot! Ha minden üveg felület le van sötétítve, akkor abba a felületbe egy toló – átadó ablak a fagylalt és jégkrém kiadására, illetve pénz átvétel céljára beépíthető-e vagy sem?
A gyermek a bejárati ajtón is beláthat, ha a vevők jönnek ki vagy mennek be.
Hogy szolgáljuk ki a 18-éven aluliakat átadó ablak nélkül?
Ha átadó ablak nem lehet és a 18 éven aluli a Trafikba nem léphet be, akkor az Ő joguk nem sérül?
Mi a teendőnk, ha az eladó a pult mögött áll, és egyes renitens személyek behozzák a gyermeküket, pl. egy karon ülő gyermeket, aki járni sem tud? Nem szolgálhatja ki, OK, de közben jönnek a vevők? hogy tegyen rendet egy kb. 48 kg-os eladó hölgy, ha van benn még 3 fő vevő, akik ruhásszekrény méretekkel rendelkező személyek?
Válasz:
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) 18 éven aluliakra vonatkozó előírásai (és azok ellenőrzése) fogyasztóvédelmi rendelkezések, nem tartoznak Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe. A kérdés megválaszolása céljából javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot megkeresni.
VÁLASZ:
A kérdésben foglaltaknak megfelelően kialakított üzlethelyiség a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) rendelkezéseinek nem felel meg. A dohányboltként üzemeltetni kívánt üzlethelyiségnek az Fdvtv. értelmében nem mozgó (és részekre bontás nélkül nem is mozgatható), más üzlettől elkülönült, önálló üzlethelyiségnek kell lennie. A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás egyes szabályairól szóló 181/2013. (VI. 7.) Korm. rendeletet kimondja, hogy az előző követelményeknek nem felel meg jellegénél fogva a lakóautó, az irodakonténer, a konténer (ezeknek bármilyen, akár több konténerből összeillesztett formája) akkor sem, ha azt egy adott helyhez rögzítik.
A kérdés folytatása: ... Fő célom – miután 20 évről beszélünk -, hogy az elnyert koncesszióhoz téglaépületet építsünk, de ennek időtartama az ingatlankezelő szerint ca 6-7 hónap).
„Dohánybolt: nem mozgó (és részekre bontás nélkül nem is mozgatható), más üzlettől elkülönült, önálló üzlethelyiség, amelyben kizárólag jogszabály által meghatározott termék forgalmazható, és amely üzlethelyiség külső felületére tekintve dohánytermék nem látható, csak az üzlethelyiségbe belépve.”
Úgy gondolom, hogy a fenti előírásnak megfelelnék. Dohányboltom kivitelezhető –e ebben a formában ?
VÁLASZ:
A kérdésben foglaltaknak megfelelően kialakított üzlethelyiség a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) rendelkezéseinek nem felel meg. A dohányboltként üzemeltetni kívánt üzlethelyiségnek az Fdvtv. értelmében nem mozgó (és részekre bontás nélkül nem is mozgatható), más üzlettől elkülönült, önálló üzlethelyiségnek kell lennie. A dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás egyes szabályairól szóló 181/2013. (VI. 7.) Korm. rendeletet kimondja, hogy az előző követelményeknek nem felel meg jellegénél fogva a lakóautó, az irodakonténer, a konténer (ezeknek bármilyen, akár több konténerből összeillesztett formája) akkor sem, ha azt egy adott helyhez rögzítik.
A kérdés folytatása: ... A kérdés az hogy hogy a cégér kötelező elem-e a külső homlokzaton illetve, hogy a NAV milyen dekorációs elemeket fog ellenőrizni aminek meg kell feleljenek a trafikok!
VÁLASZ:
A Nemzeti Dohánybolt külső felületén megjelenítendő elemeket a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) 12. §-a tételesen határozza meg. Az Fdvtv. ezen szakasza fogyasztóvédelmi rendelkezés, így az nem tartozik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe.
A kérdés folytatása: ... A folyamatos nyitva tartást és a közterületre nyitást oly módon lehet biztosítani, hogy az épületnek kettő bejárata lenne, egy a piac felől, egy a közterületről.
Az üzlet külön villanyórával rendelkezik, így más bolttól, üzlettől funkcionálisan teljesen különállóan működik.
Kérem állásfoglalásukat az adott ügyben a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély iránti kérelmem benyújthatósága és az engedélyezés egyéb feltételeit illetően.
VÁLASZ:
A 2013. június 7-én kihirdetett, a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás egyes szabályairól szóló 181/2013. (VI. 7.) Korm. rendelet (Korm. rendelet) előírásai alapján a leírt konstrukció (kettő bejárat, egy a piac felől, illetve külön villanyóra) megfelel a Korm. rendelet 1. mellékletének 1.1. pontjában foglaltakkal. Amennyiben az engedélyezés egyéb feltételeinek is megfelel, a dohánytermék-kiskereskedelmi engedély benyújtható.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az engedély iránti kérelem benyújthatóságára és az engedélyezés egyéb feltételeire vonatkozó jogszabályi előírásokat a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény és a Korm. rendelet 4. §-a és 7. §-a tartalmaz. Az imént említett jogszabályi hivatkozások az engedély iránti kérelemről, a csatolandó okmányokról és a lehetőségként adott gyorsított engedélyezési eljárásról rendelkeznek.
A mellékhelyiség kialakítására vonatkozóan a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) nem határoz meg szabályokat. Az engedélyezési eljárás során a vámhatóság kizárólag csak az Fdvtv. 3. § 8. pontja szerinti dohányboltra meghatározott feltételeket vizsgálja.
A kérdés folytatása: ...A problémámra megoldást keresnék, miszerint már meglévő üzletünk van, aminek bejárata egy panel lakóépület aljában helyezkedik el, utcai bejárattal egységes lépcsőház rendszerben. A feliratot fizikailag nem tudjuk olyan méretben biztosítani, amit előírtak. (bejárati ajtó fölött lépcsőházi betonfödém, bejárati ajtó ugyan olyan méretű, mint a lépcsőházé, amik egymás mellett vannak, megbonthatatlan panel!!!) Hosszméretét tudjuk, azonban a szélessége 20 cm-rel kisebb. Ha nem tudom a törvényben előírtakat betartani, mit tehetek?
VÁLASZ:
A Nemzeti Dohánybolt külső felületén megjelenítendő elemeket a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) határozza meg, amelyek kihelyezéséről a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően, az értékesítési tevékenység megkezdéséig kell gondoskodni. A megjelenítendő elemek méretbeli tulajdonságaira vonatkozó rendelkezéseket az Fdvtv. kizárólag a kör alakú „18”-as jelzés átmérőjére és annak külső kerületén látható gyűrűre tartalmaz. A dohányboltok homlokzati megjelenése kapcsán az egyéb jogszabályok (pl. építési törvény, önkormányzati rendelet) irányadók.
Az engedélyezési eljárás során a vámhatóság kizárólag csak az Fdvtv. 3. § 8. pontja szerinti dohányboltra meghatározott feltételeket vizsgálja, így azt, hogy a dohánybolt mozgó-e (részekre bontás nélkül mozgatható-e), illetve azt, hogy az más üzlettől elkülönült, önálló üzlethelyiségnek minősül-e. Amennyiben az itt meghatározott kritériumok teljesülnek, a vámhatósági engedély kiadható.
A kérdés folytatása: ...Erre nézve a Pláza Üzemeltetője írásban kiadott nyilatkozatával rendelkezünk. Az üzlet külön villanyórával rendelkezik, így más bolttól, üzlettől és magától a Plázától is funkcionálisan teljesen különállóan működik. Bejárata nem „szabad ég alól”, de sétáló utcáról közelíthető meg, bejárata felett elhelyezhető a Nemzeti Dohánybolt tábla, kirakatán a 18 év alattiak belépését tiltó jelzés.
VÁLASZ:
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) alapján lefolytatott engedélyezési eljárás során a vámhatóság kizárólag csak az Fdvtv. 3. § 8. pontja szerinti dohányboltra meghatározott feltételeket vizsgálja, így azt, hogy a dohánybolt mozgó-e (részekre bontás nélkül mozgatható-e), illetve azt, hogy az más üzlettől elkülönült, önálló üzlethelyiségnek minősül-e. Egyéb feltételek (például önálló áramfelvétel, másik bolt működésétől független nyitva tartás, „szabad ég alóli” bejárás) meglétét direkt módon nem vizsgálja, kizárólag a törvényi feltételek hiánya esetén utasítható el az engedély iránti kérelem. Tekintve, hogy a kérdésben megfogalmazott feltételt a pályázati kiírás tartalmazza (amely feltétel teljesítését a koncesszió nyertese egyébként vállalta), ezért kizárólag e feltétel hiányára hivatkozva a vámhatósági engedély iránti kérelem nem utasítható el, az engedélyt ki kell adni.
Ugyanakkor a pályázati kiírásban szereplő feltételek meg nem tartása a koncessziós szerződésbe foglalt megállapodás megszegésének minősülhet, mely a szerződés Polgári törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény szerinti érvénytelenséget vonhatja maga után. Érvénytelen koncessziós szerződés esetén vámhatósági engedély nem adható, illetve a már kiadott engedélyt a vámhatóság visszavonja.
A vámhatósági engedélyezési eljárás keretében, a telephely szemléje során a vámhatóság vizsgálja, hogy a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) szerinti dohánybolt kritérium teljesül-e. Amennyiben kétség merül fel a dohánybolt fizikai tulajdonságait illetően, úgy adott esetben szakértő bevonására is sor kerülhet. A részekre bontás nélkül egyértelműen mozgatható „építmények” (pl. konténer, lakókocsi) biztosan nem felelnek meg a törvényi előírásnak. Ennek konkrét esetbeli megítélése a helyszíni szemle során válhat bizonyossá.
Kapcsolódó utalás a módosított koncessziós pályázati kiírás VI. Kiegészítés pontjában foglaltakban található:
„A Kiíró álláspontja szerint az Fdvtv. 3. § 8. pontja, illetve a Pályázati kiírás III.4.1.1. pontja szerinti dohánybolt akkor minősül más üzlettől elkülönült önálló üzlethelyiségnek, ha
- az önállóan (más üzlettől függetlenül) funkcionálisan működtethető (például nem függ az elektromos áram ellátása egy másik bolt működésétől vagy nyitva tartásától) és
- annak bejárata csak más üzlethelyiségbe való belépéstől teljesen függetlenül, kültérről („szabad ég alól”) közelíthető meg, vagyis a dohánybolt területére közvetlenül és kizárólag kültérről való belépéssel juthatunk be. További követelmény, hogy a „Nemzeti Dohánybolt” feliratot ezen, önállóan működtetett üzlethelyiség bejárata fölött vagy annak kültéri felületén kell elhelyezni, illetve a dohánytermékek kiskereskedelmi értékesítése kizárólag a dohánybolt üzletterében történhet.”
Fentiek alapján tehát a kérdésben foglaltak szerinti (üvegfallal, szalagfüggönnyel történő) leválasztás megfelelő, amennyiben a törvényi feltételek egyébként teljesülnek.
A szociális helyiség kialakítására vonatkozóan a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) nem tartalmaz rendelkezéseket, az a kérdésben foglaltak szerint kialakítható.
A vámhatóság engedélyezéssel összefüggő hatásköre kizárólag az Fdvtv-ben foglalt feltételek vizsgálatára terjed ki, egyéb feltételek (például a pályázati kiírás szerinti más üzlettől való függetlenség) meglétét direkt módon nem vizsgálja, kizárólag a törvényi feltételek hiánya esetén utasítható el az engedély iránti kérelem. Tekintve, hogy a kérdésben megfogalmazott feltételt a pályázati kiírás tartalmazza (amely feltétel teljesítését a koncesszió nyertese egyébként vállalta), ezért kizárólag e feltétel hiányára hivatkozva a vámhatósági engedély iránti kérelem nem utasítható el, az engedélyt ki kell adni.
Természetesen a koncessziós pályázati kiírásban meghatározottaktól eltérő feltételek teljesülésének észlelése esetén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal arról a pályázat kiírója felé jelzést tehet, amely adott esetben a koncessziós jogosultság visszavonásával járhat, és amelynek következménye a már kiadott vámhatósági engedély megszűnése is.
A kérdés folytatása:... Kérdésünk, hogy a jelenleg üzemelő lottózó és a tervezett dohánybolt, trafik üzlethelyiségét összekötő ajtónyílás maradhat-e szabadon, vagy le kell-e zárni?
VÁLASZ:
Kapcsolódó utalás a módosított koncessziós pályázati kiírás VI. Kiegészítés pontjában foglaltakban található:
„A Kiíró álláspontja szerint az Fdvtv. 3. § 8. pontja, illetve a Pályázati kiírás III.4.1.1. pontja szerinti dohánybolt akkor minősül más üzlettől elkülönült önálló üzlethelyiségnek, ha
- az önállóan (más üzlettől függetlenül) funkcionálisan működtethető (például nem függ az elektromos áram ellátása egy másik bolt működésétől vagy nyitva tartásától) és
- annak bejárata csak más üzlethelyiségbe való belépéstől teljesen függetlenül, kültérről („szabad ég alól”) közelíthető meg, vagyis a dohánybolt területére közvetlenül és kizárólag kültérről való belépéssel juthatunk be. További követelmény, hogy a „Nemzeti Dohánybolt” feliratot ezen, önállóan működtetett üzlethelyiség bejárata fölött vagy annak kültéri felületén kell elhelyezni, illetve a dohánytermékek kiskereskedelmi értékesítése kizárólag a dohánybolt üzletterében történhet.”
Amennyiben az üzlethelyiség kialakítása a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvényben (Fdvtv.) foglaltaknak és a fenti előírásoknak megfelel, úgy az ajtónyílást nem kell lezárni.
A vámhatóság engedélyezéssel összefüggő hatásköre kizárólag az Fdvtv-ben foglalt feltételek vizsgálatára terjed ki, egyéb feltételek (például a pályázati kiírás szerinti más üzlettől való függetlenség) meglétét direkt módon nem vizsgálja, kizárólag a törvényi feltételek hiánya esetén utasítható el az engedély iránti kérelem. Tekintve, hogy a kérdésben megfogalmazott feltételt a pályázati kiírás tartalmazza (amely feltétel teljesítését a koncesszió nyertese egyébként vállalta), ezért kizárólag e feltétel hiányára hivatkozva a vámhatósági engedély iránti kérelem nem utasítható el, az engedélyt ki kell adni.
Természetesen a koncessziós pályázati kiírásban meghatározottaktól eltérő feltételek teljesülésének észlelése esetén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal arról a pályázat kiírója felé jelzést tehet, amely adott esetben a koncessziós jogosultság visszavonásával járhat, és amelynek következménye a már kiadott vámhatósági engedély megszűnése is.
A kérdés folytatása: ...Üdítők, házi készítésű vákumcsomagolt füstölt áruk, befőttek, savanyúságok, hungarikumok, borok, ajándéktárgyak mellett lenne a dohánytermék, pult mögött, ahol a 18 év alatti nem fér hozzá. Az autópálya melletti nyertes benzinkutak hogyan oldják meg?
Szélfogóból a bejárat megfelel-e, valamint a recepcióról lehet-e még egy bejárat a shopba?
VÁLASZ:
Dohánytermék-kiskereskedelem olyan településen, ahol az állandó lakosok száma a kétezer főt nem haladja meg, más üzletben is folytatható, feltéve, hogy az üzlet egyébként megfelel a dohánytermékek értékesítésére vonatkozó egyéb jogszabályi előírásoknak. A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) fenti szabálya alapján ki lehet úgy alakítani a dohánytermék-kiskereskedelemere szolgáló helyet, hogy az akár a vendéglátó egységből legyen megközelíthető. Annak azonban meg kell felelnie az „elkülönített hely” Fdvtv.-ben rögzített kritériumainak, azaz az üzleten belül térben le kell választani a dohánytermék értékesítésére szolgáló helyiségrészt úgy, hogy az üzletben kötött egyéb jogügyletektől elkülönített módon történő értékesítést tegyen lehetővé és a dohánytermék a fiatalkorú számára ne legyen látható. Ezen feltételeknek a kérdésben foglalt (pult mögötti elhelyezés az üzletben) kialakítás nem felel meg.
A Nemzeti Dohánybolt külső felületén megjelenítendő elemeket a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) határozza meg, amelyek kihelyezéséről az értékesítési tevékenység megkezdéséig kell gondoskodni.
Igen. A vámhatósági engedélyezési eljárás eredményes lefolytatása érdekében a kérelemhez kötelező csatolni a telephely használati jogcímének megállapítására alkalmas okiratot. Amennyiben a telephely bérelt, úgy a telephely használati jogcímének megállapítására az Ön és a magánszemély tulajdonos közötti bérleti szerződés szolgál, amelynek egy példányát (amely lehet másolat is) kell csatolni a vámhatósági engedély iránti kérelemhez.