2019. december 15. óta az ügyfeleknek az AEO-kérelemmel és engedéllyel kapcsolatos műveleteket az eAEO-STP (eAEO Specific Trader Portal) alkalmazáson keresztül kell indítványozniuk. Ide érkeznek a NAV-nak küldött megkeresések, közlések, és a beadványokra adott válaszok is. Az alkalmazás használatát megkönnyítendő, a gyakorlatban felmerült kérdések alapján készült el ez a tájékoztató, amit időről időre újabb kérdésekkel és válaszokkal bővítünk.
- Mi az az eAEO-STP alkalmazás és miért van rá szükség?
Ez egy EU Ügyfél Portál (EU General Trader Portal – GTP) alatt működő alkalmazás. Az ügyfél ezen keresztül tud kommunikálni a NAV-val a benyújtott AEO-engedély iránti kérelmével vagy meglévő AEO-engedélyével kapcsolatban.
Az eAEO-STP rendszer célja, hogy az engedélyezett gazdálkodók (AEO-k) és a NAV olyan informatikai alkalmazásokban és olyan módon végezzék az AEO-kérelmek és AEO-engedélyek feldolgozását, ami valós időn belül, korszerűen teljesíti a korábbi, papíralapú eljárás műveleteit.
- Ki használja az eAEO-STP-t?
Az, aki AEO-engedély iránti kérelmet nyújt vagy nyújtott be, és akinek érvényes AEO-engedélye van.
A NAV AEO ügyekben illetékes igazgatóságai nem az eAEO-STP-t használják, hanem egy Economic Operator System (EOS) nevű alkalmazást. A két alkalmazás interfészen keresztül kommunikál egymással, ami azt jelenti, hogy egy eAEO-STP-ről beküldött beadvány megjelenik az EOS-ban, és fordítva, az igazgatóság által küldött közlés az EOS-ból érkezik az eAEO-STP-re.
- Hol érem el az eAEO-STP-t?
Az EU Ügyfél Portálon (Generic Trader Portal – GTP): https://customs.ec.europa.eu/gtp/
- Bármelyik internetes böngészőt használhatom az eAEO-STP-hez?
Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint az általa központilag fejlesztett, felügyelt és üzemeltetett alkalmazás a következő böngészőkkel működik optimálisan:
- Google Chrome
- Mozilla Firefox
- Az eAEO-STP-t csak saját nevemben eljárva használhatom?
Nem. Lehetőség van képviselőn keresztül is igénybe venni az alkalmazást, így eljárhat a gazdálkodó felhasználóként a saját nevében, de delegálhatja hozzáférését, így az AEO-műveletek intézését is munkavállalója vagy vámjogi képviselője részére. Delegált hozzáférés esetén gondoskodni kell a képviseleti jogosultság bejelentéséről (EGYKE).
- Kell regisztrálni az eAEO-STP-n?
Az alkalmazás használatához regisztráció nem kell, viszont a felhasználó azonosítása nemzeti ügyfélkapus kapcsolattal működik. Segítségül a Hozzáférés-kezelés az UUM&DS rendszeren keresztül Gazdálkodói útmutatót ezen a linken érheti el:
https://nav.gov.hu/vam/aeo/az-eaeo--az-aeo-informatikai-tamogatasa/Az_eAEO_1__fazisa_20120191001
Minden, érvényes AEO-kérelemmel, illetve engedéllyel rendelkező gazdasági szereplőnek érdemes időben meggyőződnie, hogy megfelelően végezte-e el az eAEO-STP alkalmazásba való belépési műveleteket. Ha belépési akadály merül fel, akkor a 11. kérdéshez tartozó útmutató szerint kell eljárni.
- Van-e lehetőség e-mailértesítés beállítására az eAEO-STP alkalmazásban?
Van rá lehetőség, hogy az AEO-kérelemmel, engedéllyel kapcsolatban az eljáró igazgatóság által tett intézkedésekről a rendszerbe történő belépés nélkül is értesüljön az ügyfél. Ehhez meg kell adni az értesítések fogadására szánt e-mail címet. Előfordulhat azonban, hogy az e-mail üzenet nem jön létre egy adott hatósági válasz idején, például informatikai frissítés esetén, ezért fontos, hogy az AEO-kérelmekkel, engedélyekkel kapcsolatos folyamatokat a gazdálkodó nyomon kövesse az eAEO-STP-ben, ne hagyatkozzon csupán az e-mail üzenetre.
Fontos tudni, hogy az e-mail üzenet tartalma csak arról ad információt, hogy történt valamilyen intézkedés, annak konkrét tartalma csak a rendszerbe lépést követően, az Irányítópult oldalán tekinthető meg. Részletes, képernyőképekkel illusztrált leírást a 7. E-mail cím beállítás című letölthető dokumentum tartalmaz.
- Van elérhető felhasználói leírás az eAEO-STP működéséről?
Az EU Ügyfél Portálra (Generic Trader Portal - GTP https://customs.ec.europa.eu/gtp/) belépve az Irányítópultról elérhető a GTP, valamint az itt helyet kapott BTI és eAEO alkalmazások felhasználói útmutatója. A belépést követően a jobb felső sarokban, a nyelv beállítási lehetőség alatt látható figurára kattintva a megjelenő menüpontok között kiválasztható a Felhasználói kézikönyv, amit a következő kép illusztrál:
felhasználói kézikönyv
Az alkalmazás első használata előtt javasolt az eAEO útmutatót áttekinteni, mert sok, később felmerülő kérdésre választ ad.
- Elérhető eLearning anyag az eAEO-STP-ről?
Az Europa website-on a „UCC programme” alatt 18. modulként elérhető a vonatkozó eLearning modul, melynek időtartama 1 óra. Az ismeretanyag az alábbi elérési úton hozzáférhető, jelenleg még csak angol nyelven:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/eu-training/general-overview/ucc-elearning-programme_en
- Az eAEO-STP jelenlegi formája és funkciója végleges vagy várható még változás?
Az alkalmazás fejlesztése és üzembe állítása két lépésben történt meg:
- az új AEO-engedély iránti kérelmekkel kapcsolatos beadványokat 2019. október 1. óta,
- a már kiadott engedélyekkel is kapcsolatos beadványokat 2019. december 15. óta
kell az eAEO-STP-n keresztül kezelni. Az alkalmazás ezzel teljesíti az elérni kívánt célt. Az Európai Bizottság és fejlesztő partnere azonban, a tervek szerint további frissítéseket alkalmaz. Ilyen lehet az egyes funkciók bővítése, úgymint a csatolmányfeltöltés lehetősége olyan felületen, ahol jelenleg még nem lehet ezt használni (pl. változás-bejelentésnél); hibaüzenetek és egyéb szövegek fordításának pontosítása. Ha a jövőben nagyobb volumenű módosítás következne be, arról a NAV tájékoztatást ad.
10.1. Mik az eAEO v3 kapcsán bevezetett újítások?
A működési szabályok frissítése miatt és a felhasználói élmény javításáért az Európai Bizottság módosította mind az eAEO-STP, mind az EOS működését, amivel új, illetve megújított szabályok léptek életbe.
Az eAEO-STP-t érintő újítások:
- beérkező hibaüzenetek fordítása,
- benyújtott kérelem módosítása,
- értesítés benyújtott kérelem áthelyezéséről,
- benyújtott kérelem klónozása,
- AEO-engedély nyomtatása,
- AEO-engedély kiterjesztése AEOF-re,
- részleges felfüggesztés kérése a gazdálkodói intézkedések megtételekor,
- e-mail-feliratkozás megújítása,
- mellékletcsatolási lehetőségek bővítése.
Az EOS-t érintő, de az eAEO-STP-re is ható újítások:
- mellékletcsatolási lehetőségek bővítése,
- benyújtott kérelem be nem fogadási okainak közlése,
- AEO-kérelemhez tartozó EORI-szám frissítésének tiltása,
- nemzetközi információ (16. rovat) frissítése,
- állandó üzleti telephely (PBE) cím, adószám (VAT) mezőjének frissítése a 18. rovatban,
- illetékes vámhatóság rögzítése,
- ugyanarra az AEO-kérelemre egynél több AEO-engedély kiállításának megakadályozása.
Bővebb információt a 10.1 Az eAEO 3. verzió – újítások című melléklet tartalmaz.
10.2. Mik az eAEO v4 kapcsán 2022. 05. 28-án bevezetett újítások?
- A kérelem 9. rovatában („A kérelemért felelős kapcsolattartó személy”) megadott adatok közül csak a név megadása kötelező, a többi adat kitöltése opcionálissá válik.
- A kérelem 23. rovatában („Csatolt dokumentumok”) több PDF- és ZIP-fájl tölthető fel.
- A csatolmányok nevének hossza 100 karakterre bővül.
- A csatolmányok neve tartalmazhat speciális karaktereket.
- Nem lehet új kérelmet benyújtani, ha felfüggesztett AEO-engedély tartozik ugyanahhoz az EORI-számhoz.
- Egy benyújtott kérelem visszavonható akkor is, ha azzal kapcsolatban más tevékenység van folyamatban.
- Egy befogadott kérelem visszavonható akkor is, ha azzal kapcsolatban más tevékenység van folyamatban.
- Az ügyfél értesítést kap, ha befogadott kérelméhez beküldött kiegészítő információját a vámhatóság elfogadta vagy elutasította.
- Kiigazítási kérelemnél az ügyfél mellékletet tud feltölteni.
- A vámhatóság kiigazítási kérelemre küldött válasza tartalmazhat mellékletet is.
- Ha az ügyfél kéri a kritérium teljesítéséhez szükséges teendői határidejének hosszabbítását, kérelméhez mellékletet is feltölthet.
- Az AEO-engedély-kérelem elutasításakor a vámhatóság mellékletet tölthet fel.
- Az AEO-engedély-kérelemmel kapcsolatos döntés határidő-hosszabbításakor a vámhatóság mellékletet tölthet fel.
- Kihez forduljak, ha informatikai jellegű problémát észlelek az eAEO-STP használata közben?
Az alkalmazás működésében tapasztalt hibákról a NAV Helpdesk-nél kell bejelentést tenni a hiba részletes leírásával és képernyőkép csatolásával, és annak megadásával, hogy melyik NAV igazgatósághoz akarta beküldeni beadványát.
E-mail cím: IT.Helpdesk@nav.gov.hu
- Ha informatikai hiba miatt nem tudom a kérelmemet, bejelentésemet beküldeni az eAEO-STP-n keresztül, hogyan továbbítsam azt az illetékes igazgatóságnak?
Ha valamilyen informatikai akadály merül fel a bejelentés beküldésekor, lehetőség van a NAV_V04 formanyomtatvány alkalmazására ÁNYK-n keresztül. Ezzel egyidejűleg értesíteni kell a NAV Helpdesk-et a felmerült hibáról (IT.Helpdesk@nav.gov.hu).
A hiba elhárítását követően az így beküldött kérelmet, bejelentést az eAEO-STP-n keresztül pótolni kell.
- Milyen bejelentéseket indítványozhatok eAEO-STP-n keresztül?
AEO-engedély iránti új kérelem; befogadott AEO-engedély iránti kérelem módosítása; AEO-engedély iránti kérelem visszavonása; AEO-engedély módosítása; az AEO-engedély érvényben maradását befolyásoló információ megadása (változás-bejelentés); AEO-engedély felfüggesztése vagy visszavonása.
- Ha még nincs benyújtott AEO-engedély iránti kérelmem, AEO ügyekben akkor is az eAEO-STP-n kell felvennem a kapcsolatot az illetékes NAV igazgatósággal?
Nem. Az eAEO-STP alkalmazást először az AEO-engedély iránti kérelem benyújtásakor kell használni. A benyújtást megelőzően ún. előzetes egyeztetés kezdeményezhető és javasolt annál az igazgatóságnál, amelyik illetékes az adott AEO ügyben:
- NAV Baranya Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU21000)
- NAV Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóság (HU411000)
- NAV Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU511000)
- NAV Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatósága (HU170000)
- NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU821000)
- NAV Győr-Moson-Sopron Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU611000)
- NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU711000)
- NAV Kiemelt Adó- és Vámigazgatósága (KAVIG) (HU102000)
Az igazgatóságok elérhetőségei itt találhatók: https://nav.gov.hu/nav/igazgatosagok
- Milyen dokumentumot kell benyújtanom az AEO-engedély iránti kérelemmel és hol tudom azt megtenni?
Az eAEO-STP-n kitöltött kérelem felületén fel kell tölteni a kötelezően benyújtandó Önértékelési kérdőívet.
Ha az AEO-engedély iránti kérelmet nem közvetlenül a gazdálkodó vagy a cégjegyzésre jogosult személy küldi be, hanem delegálja a beküldést alkalmazottjára vagy vámjogi képviselőjére, abban az esetben a kitöltött Önértékelési kérdőívet ki kell nyomtatni, cégszerűen aláírni, és annak beszkennelt példányát kell feltölteni az eAEO-STP-be.
A feltölthető dokumentum formátuma PDF vagy ZIP fájl lehet.
Az Önértékelési kérdőívvel ZIP fájlba csomagolva benyújtható egyéb dokumentum is, ha az szükséges (pl. belső szabályzat).
- Mit jelent az „Érvényesítési hibák az oldalon belül” hibaüzenet?
Akár kérelem rögzítésekor vagy kérelem adatainak módosításáról van szó, a lenti hiba üzenet mindig ugyanazt jelenti: a kérelem űrlap 12. rovatában történt hibás rögzítést.
Részletes, képernyőképekkel illusztrált leírást az 16. Érvényesítési hibák az oldalon belül című letölthető dokumentum tartalmaz.
- Hol tudok meglévő AEO-engedélyemmel kapcsolatban változást bejelenteni eAEO-STP-n keresztül?
Az eAEO-STP felületén az AEO engedélyeim menüpontra kattintva megjelenik az AEO-engedélyes engedélye.
A „Műveletek” funkciónál a szem ikon jelre kattintva megjelenik az engedély adatainak oldala, ahol két lehetőség van az engedéllyel kapcsolatos változás megadására:
- „Módosítás kérelmezése”, pl. Állandó üzleti telephely (PBE) adatok megadása
- „Információ megadása”, vagyis a tipikus változás bejelentés, ami kihatással lehet az engedély fenntartására
A képernyőképekkel alátámasztott részleteket a 17. Változás-bejelentés című, letölthető dokumentum tartalmazza.