2025. február 1-jétől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) előtti ügyekben a képviselő szervezetek (pl. a könyvelőirodák) a képviselt közreműködése nélkül jelölhetik ki azt a személyt, aki a képviselt helyett eljárhat – ha személyesen vagy KAÜ-azonosítással kíván elektronikusan adóügyet intézni.

A megújult képviseleti szabályrendszer támogatja az átállást a gépi interfészen keresztüli kommunikációra, biztosítja például a gép-gép (M2M) bizonylatbeküldési szolgáltatás igénybevételekor a szervezeti szintű azonosítást. A szervezet állandó meghatalmazásával ugyanis az űrlapot ténylegesen benyújtó személy jogosultságának vizsgálata nélkül is teljesíthetővé válnak egyes adókötelezettségek, ami jelentős adminisztrációcsökkentés az ügyfeleknek.

Az UJEGYKE-adatlap kitöltési elvei is módosulnak a számviteli, könyvviteli szolgáltatásra, adótanácsadásra jogosult gazdasági társaságoknál vagy egyéb szervezeteknél, ha új meghatalmazással járnak el.

A korábban, 2025. február 1. előtt nyilvántartásba vett képviseleti jogviszonyok 2027. december 31-ig érvényesek. Ezért azonnali teendő nincs.  Mindazonáltal a meglévő képviseleti jogviszonyokat célszerű felülvizsgálni.

A 2025. február 1. előtt papíralapon, személyesen, illetve az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) vagy az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) elektronikusan benyújtott (postára adott) – még a korábbi szabályok szerinti jogviszonyra vonatkozó – bejelentéseket még a február előtti szabályoknak megfelelően dolgozza fel a NAV. Az ONYA-ban február 1. előtt benyújtott bejelentések akkor érvényesek, ha a véglegesítés után az összes szükséges jóváhagyás is beérkezik 2025. január 31-ig.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal