A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítása Vám Főosztály főosztályvezetője által kiadott
7018/2019. felhívás
az eAEO 2. fázisának 2019. december 15-ét követő bevezetéséről
Az Uniós Vámkódexben előírt fejlesztések eredményeképpen 2019. december 15-étől az Engedélyezett Gazdálkodók1 (AEO) rendszerének összes művelete egy teljesen elektronizált bejelentési, egységes adatküldési, -fogadási és -nyilvántartási környezetre vált át, gazdálkodói és vámhatósági oldalról egyaránt.2
Az ügyfelek és a vámhatóság közötti teljes AEO-munkafolyamat (kérelmek és engedélyek kezelése) elérhetővé válik elektronikusan az uniós vámhatóságok által használt EOS rendszerben, és az ügyfelek által használt eAEO-STP rendszerben is.
A használt rendszerek és a hozzáférés módja
Az eAEO bevezetésével, 2019. október 1-től az ügyfelek és az AEO-engedélyt kibocsátó és kezelő vámszervek két különböző, egymáshoz interfészen keresztül kapcsolódó rendszert használnak a szükséges adatok és információk továbbítására az AEO-eljárásban, de egymás rendszeréhez nem rendelkeznek jogosultsággal.
Ügyfelek által használt rendszer – eAEO-STP
Az ügyfelek – a vámhatósági határozatokhoz hasonlóan – az EU Ügyfél Portálon (EU Trader Portal) keresztül kezelhetik az AEO-ügyeiket is. Ehhez kötelezően az eAEO-specifikus ügyfélportált, az eAEO-STP rendszert kell használni.
Regisztrálnia kell az eAEO-STP rendszerben
-
annak is, akinek már van AEO-engedélye,
-
és annak is, aki még csak most fogja kérelmezni, az AEO-kérelem benyújtásának ugyanis december 15-étől a sikeres eAEO-regisztráció a feltétele.
Az EU Ügyfél Portálon automatikus e-mailes értesítés kérhető az eAEO rendszer újdonságairól és a változásokról.
Az ügyfelek felhasználóként eljárhatnak saját nevükben, vagy delegálhatják a hozzáférésüket munkavállalójuknak, illetve vámjogi képviselőjüknek. A felhasználóazonosítás az Ügyfélkapura épül, a viszontazonosítást és az érvényes jogosultságok ellenőrzését a NAV az ANYK (Adóalany Nyilvántartó Keretrendszer) és az EKNYI (Egységes Képviseleti Nyilvántartás) rendszerek adatai alapján végzi.
Az eAEO-STP-n első lépésként ki kell tölteni és be kell nyújtani egy a tagállamok által online publikált Önértékelési kérdőívet. Az eAEO-STP portálon lehetőség van további dokumentumok feltöltésére is PDF vagy ZIP formátumban.
A portál használatához kapcsolódó felhasználói kézikönyv az eAEO-STP felületen elérhető.
Vámhatóság által használt rendszer - EOS
A vámhatóság az eAEO bevezetését követően is az általa jelenleg használt EOS továbbfejlesztett verzióját használja a kérelmekkel és az engedélyekkel kapcsolatos műveletek során.
Az AEO eljárásokat folytató vámszervek
Az eAEO bevezetésével elkülönül az AEO kérelmek befogadására és az AEO engedélyek kiadására jogosult tagállami vámszervek feladata.
A fogadó vámhatóság (Receiving Customs Authority – RCA) jogosult fogadni az ügyfelektől érkező kérelmeket, beadványokat. A döntéshozó vámhatóság (Decision Taking Customs Authority – DTCA) jogosult meghozni a döntést az AEO kérelem befogadásáról vagy elutasításáról, illetve az engedély kiadásáról. A szerepkörök a tagállamok döntése alapján elkülönülhetnek egymástól, de egybe is eshetnek.
Magyarországon a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál egybeesik az RCA és a DTCA szerepkörű adó- és vámigazgatóságok köre, amelyek az érvényes illetékességi szabályok szerint a következők:
-
NAV Baranya Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU211000)
-
NAV Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU411000)
-
NAV Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU511000)
-
NAV Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatósága (HU170000)
-
NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU821000)
-
NAV Győr-Moson-Sopron Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU611000)
-
NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága (HU711000)
-
NAV Kiemelt Adó- és Vámigazgatósága (HU102000).
Az eAEO bevezetésének 2. fázisa
A második fázis kezdő időpontjától, 2019. december 15-étől az alábbi munkafolyamatok tehát elérhetők az EOS-ban és az eAEO-STP-n is.
Kérelemstátuszban lévő ügyek: lekérdezés; módosítás; visszavonás; hiánypótlás; döntéshozatal határidejének hosszabbítása; kiigazítás/módosítás; tervezett döntés alapjai (előzetes elutasítás); elutasítás.
Kiadott engedélyek: kibocsátás; lekérdezés; módosítás; felfüggesztés; visszavonás; felfüggesztés időtartamának kiterjesztése; felfüggesztés visszavonása; felfüggesztés vége; visszavonás annulálása; visszavonás felfüggesztése; felfüggesztés visszavonásának visszavonása; helyettesítés; újraértékelés; tervezett döntés alapjai; intézkedés és annak hosszabbítása.
Budapest, 2019. december 14.
Torda Csaba
pénzügyőr dandártábornok
főosztályvezető
1 Az Engedélyezett Gazdálkodó (Authorised Economic Operator – AEO) egy olyan speciális, kérelmezhető gazdálkodói státusz, ami alapján a vámhatóság az engedélyezett gazdálkodót megbízható partnereként tartja nyilván, és ezért a vámügyei intézésekor számos kedvezményben, kedvezőbb elbánásban részesül (például kevesebb fizikai és okmányellenőrzés).
2 Az elektronikus rendszerek fejlesztésére és telepítésére vonatkozó uniós munkaprogram részeként az AEO rendszerének korszerűsítése és fejlesztése – második ütem.