A pénzügyőri mustrán először egy török kamionos akadt fenn az M5-ös autópályán. A kiterelést követő kontroll a fülkevizsgálattal kezdődött, majd néhány perc múlva a műszerfal tároló rekeszében egy kisméretű kerek távirányítót találtak. A járőrök sejtették, hogy a kapcsoló a menetírókészülék adatainak manipulálására szolgál, és az eszköz kipróbálásakor a gyanú beigazolódott. Az egyik gomb lenyomásával a készülék pihenőidőt rögzített vezetés helyett, a másik gombbal pedig újra üzembe lehetett helyezni a tachográfot.

Egy nappal később az M4-es autóúton bukott le egy ukrán férfi, aki szintén egy távirányítót rejtett a jármű fülkéjébe. A távirányító nemcsak az adatok meghamisítása miatt jogsértő, használata veszélyes a közlekedés résztvevőire, mert a sebességmérő-, a szervo- és a fékberendezést szintén befolyásolja.

Az ellenőrzés idején ugyan egyikük sem használta a manipulációs készülékeket, de a csalásra alkalmas eszköz miatt a pénzügyőrök közigazgatási eljárást indítottak és az elkövetőknek több mint félmillió forint bírságot kellett fizetniük.

A tényleges vezetési idő meghamisítása vagy eltitkolása veszélyes minden közlekedésben résztvevőre. A manipulációs eszközökkel a gépkocsivezetők időt akarnak nyerni, amely rendkívül kockázatos, hiszen nem a gépjárművezetőknek kell pihenniük, hanem a járművet vezető sofőröknek.

Felhívjuk a fuvarozók figyelmét, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben foglalt (egyes) szabályok betartását a NAV is jogosult ellenőrizni, melynek értelmében a jogszabályhoz tartozó bírságrendelet alapján pénzbírságot szabhat ki.