A magánszemélynek adóelőleg-nyilatkozatot kell tenni ahhoz, hogy a munkáltató, kifizető a kedvezmények, költségek figyelembevételével állapítsa meg és vonja le az adóelőleget.

Az adóelőlegről a legegyszerűbben és leggyorsabban online lehet nyilatkozni. 

A webes nyomtatványok az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) érhetők el elektronikus azonosítással (Ügyfélkapu+ vagy DÁP mobilalkalmazás). Belépés után az „Új nyomtatvány” csempe megnyitásával jelennek meg a nyomtatványtípusok. A „Nyilatkozatok” fül kinyitása után nyithatók ki az „Adóelőleg-nyilatkozatok”, és onnan választhatók ki a nyilatkozatok.

A NAV plusz segítséget nyújt a kitöltéshez, az adóelőleg-nyilatkozatokat a nyilvántartásaiban szereplő adatokkal feltölti, amiket az adóazonosító jel kivételével szerkeszteni is lehet. A kedvezményekre vonatkozó nyilatkozatok esetében a NAV a kedvezmény adatait is kiajánlja, ha arról a nyilvántartásaiban van rendelkezésre álló információ. Újdonság, hogy aki 2024-ben, vagy az után munkaviszonyból származó bérjövedelmet szerez, azoknak a NAV a bérjövedelmet juttató munkáltatók adatait is kiajánlja.

2024. január 1-től egyes adóalap-csökkentő kedvezmények akár folytatólagosan is igénybe vehetőek, nem kell minden évben új adóelőleg-nyilatkozatot leadni a munkáltatónak, rendszeres bevételt juttató kifizetőnek. Az, aki a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményére, személyi kedvezményre, vagy első házasok kedvezményére jogosult, kérheti a kifizetőtől, hogy az adóelőleg-nyilatkozatát mindaddig változatlan tartalommal vegye figyelembe, amíg nem tesz új nyilatkozatot vagy nem kéri a korábban tett adóelőleg-nyilatkozatának mellőzését.

Az elektronikusan beküldött nyilatkozatokat a NAV automatikusan továbbítja a magánszemély foglalkoztatójának. Az adózók a folyamatot az ONYA-ban az „Értesítések” között követhetik nyomon.