A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) élen jár az adózással összefüggő folyamatok digitalizációjában, szolgáltatásaival hatékonyabbá teszi az adózók üzleti és ügyviteli folyamatait. A NAV rövidesen új, online szolgáltatást indít: gép–gép kapcsolaton keresztül teszi elérhetővé az online pénztárgépekből érkező adatokat.
Az online pénztárgépek a rendszer indulása óta egységes szerkezetben, gépileg feldolgozhatóan küldik el a NAV-nak értékesítési és technikai adataikat. A gépek az adatokat bármikor lekérdezhetően tárolják is, de a lekérdezést és a feldolgozást a vállalkozások jelentős része nem tudja megoldani. Ezért, a tapasztalatok szerint saját üzleti folyamataikban nem használják a gépi feldolgozást.
A NAV az új szolgáltatással online, gép–gép kapcsolattal elérhetővé teszi a pénztárgépről érkezett naplóállományokat az adózói szoftverek számára is. Az adózó könyvelőprogramja vagy más ügyviteli alkalmazása is hozzáférhet a naplóállományokhoz, ha a programban a szoftver gyártója kialakítja a megfelelő funkciót. Az adatbevitel könnyítésével lehetővé válik a pénztárgépi bevételek gépi vagy gépileg támogatott könyvelése, a pénztárgéppel kiállított nyugták és más bizonylatok részletes elemzése, értékesítési statisztikák és más kimutatások készítése is.
A NAV a GitHub-on tette közzé a webszolgáltatás specifikációját, és várja a fejlesztői véleményeket, észrevételeket, javaslatokat. A specifikáció aktuális verziója az alábbi linken érhető el:
https://github.com/nav-gov-hu/Online-Cash-Register-Logfile
A szolgáltatás felhasználó- és jogosultságkezelése a NAV Online Számla Teszt rendszerébe integrálva valósult meg. A naplóállományokat lekérdező interfész használatához a pénztárgépet üzemeltető adózónak regisztrálnia kell az Online Számla Teszt rendszerben, és technikai felhasználót kell létrehoznia a megfelelő jogosultsággal. Amennyiben a regisztráció már megtörtént, egy már létező technikai felhasználónak is kiosztható a jogosultság.
A szolgáltatás tesztkörnyezetben 2022. október 11-től tesztelhető. A tesztelés részleteiről a GitHub-on érhető el további információ. Éles környezetben a tesztelési időszak után, várhatóan 2022. IV. negyedévének végétől használható.
A készülő szolgáltatás használata nem kötelező, de segítségével csökkenthető az adminisztrációra fordított idő, ami hosszútávon versenyképesebbé teheti a vállalkozásokat.