I. Általános tudnivalók

1. Mire szolgál a VPOP_IE819 jelű nyomtatvány?

A VPOP_IE819 jelű nyomtatvány alkalmazásával küldhet a címzett az adófelfüggesztési eljárás keretében vagy szabadforgalomban kereskedelmi céllal végzett szállítás kapcsán figyelmeztetésről vagy e-TKO/e-EKO elutasításáról szóló értesítést a feladó és a felügyeletét ellátó hatóság részére.

Mielőtt a szállítmány megérkezne a rendeltetési helyre, a címzett értesítést küldhet a feladónak és a felügyeletét ellátó hatóságnak arról, hogy az e-TKO/e-EKO-ban szereplő adatok valamilyen oknál fogva nem egyeznek meg a megrendelésével, vagy nem várja a szállítmányt, mivel nem történt arra vonatkozóan megrendelés. Ebben az értesítésben a címzett küldhet figyelmeztetést, vagy elutasíthatja a szóban forgó szállítmányt.

Ha az illetékes hatóság tudomást szerez arról, hogy egy címzett részére általa nem kért, jövedékiadó-felfüggesztés alá eső vagy szabadforgalomba kereskedelmi céllal jövedéki termékek feladására került sor, vagy arról, hogy egy címzett részére feladott e-TKO/e-EKO tartalma nem helytálló, és a gyanú szerint ennek oka a 389/2012/EU a rendeletben1 említett esetek valamelyike, akkor a 2016/323 végrehajtási rendeletben2 meghatározottak szerint jár el.

[1 A TANÁCS 2012. május 2-i 389/2012/EU RENDELETE a jövedéki adók területén való közigazgatási együttműködésről és a 2073/2004/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről 15. cikk (1) bekezdés a)-c), e) pontja]

[2 A BIZOTTSÁG 2016. február 24-i (EU) 2016/323 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE a 389/2012/EU tanácsi rendelet szerinti, a jövedékiadó-felfüggesztés alá eső termékekkel kapcsolatos, tagállamok közötti együttműködés és információcsere részletes szabályainak megállapításáról 13. cikk]

A címzett az alábbiak gyanúja esetén alkalmazhatja a figyelmeztetést vagy a szállítmány elutasítását:

Figyelmeztetés esetén a szállítmány folytathatja útját a címzetthez.

Fontos, hogy elutasítás esetén a szállítmány nem szállítható a címzetthez, és a feladónak rendeltetési hely módosítással rendelkeznie kell a szállítmány további sorsáról.

2. Kire vonatkozik?

Figyelmeztetésről vagy e-TKO/e-EKO elutasításáról szóló értesítés küldésére jogosult a jövedéki termék címzettje (a továbbiakban: ügyfél).

3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?

A VPOP_IE819 jelű nyomtatványt kizárólag elektronikusan3 lehet benyújtani a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV).

[3 Jöt. 4. § (5) bekezdés, 84. § (1) bekezdés]

Az ÁNYK nyomtatványok elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) az

Az adatszolgáltatás a NAV-val létesített közvetlen kapcsolati rendszeren4 keresztül is beküldhető. Ezzel kapcsolatban bővebb információkat a NAV OPENKKK oldalán (https://openkkk.nav.gov.hu) talál a Dokumentumok menüpont alatt (ezen belül ld. főként EMCS rendszer mappa, Új jövedéki adó törvényhez kapcsolódó dokumentumok mappa).

[4 A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet 43. § (a) pont ad) alpont]

A nyomtatványt az ügyfél vagy az általa meghatalmazott személy nyújthatja be.

A képviseleti jogosultság bejelentése

A nyomtatványt az ügyfél meghatalmazottja is benyújthatja. Ehhez a képviseleti jogosultságot igazolni kell.

Elektronikus benyújtás esetén a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott nyomtatványt ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen regisztrálta.

A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) az

című tájékoztatóban található.

4. Hol található a nyomtatvány?

A nyomtatvány elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK).

A nyomtatvány ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a

útvonalon található meg.

5. Mi a nyomtatvány benyújtásának határideje?

Figyelmeztetésről vagy e-TKO/e-EKO elutasításáról szóló értesítés a szállítmány megérkezése előtt küldhető.

6. Mik a jogkövetkezmények?

A jogszabályban előírt kötelezettség megszegése esetén az adózóval szemben a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet.5

[5 Jöt. 100. § (1) bekezdés]

7. További információ, segítség

Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!

Interneten:

E-mailen:

Telefonon:

A NAV Infóvonal hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.

Egyedi tájékoztatáshoz és ügyintézéshez ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő alkalmazásban (ONYA). Ha nem a saját ügyében szeretne egyedi tájékoztatást kérni vagy ügyet intézni, akkor adjon be EGYKE-adatlapot is! Az egyedi tájékoztatás és ügyintézés az Infóvonal 2. menüpontján érhető el.

Személyesen:

++++++Ügyfélszolgálatok - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu)

8. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?

9. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?

Tartalomjegyzék