Kitöltési útmutató a K55 számú nyomtatvány, a

megszűnő MRP szervezet adatszolgáltatása az adóévben a magánszemélynél a jövedelem megállapításakor a bevétel csökkentéseként elszámolt

értékpapírok együttes értékéről elnevezésű nyomtatványhoz

 

I.                               ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK

 

1. Mire szolgál a K55 jelű adatszolgáltatás?

 

Az adóévben megszűnő Munkavállalói Résztulajdonosi Program (továbbiakban MRP) megszűnése esetén a részt vevő magánszemély által a szervezet vagyonából megszerzett bevételnek az a része, amely meghaladja a magánszemély részére még járó, de a tulajdonába korábban nem került, a szervezet analitikájában a számvitelről szóló törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet szerint elkülönítetten, a megszerzett részvények, üzletrészek között kimutatott értékpapírok (ide nem értve a visszavásárolt vagyonrésznek minősülő értékpapírokat) együttes könyv szerinti értékét, a magánszemély jövedelmének minősül. A bevételt és az értékpapírok könyv szerinti értékét a szervezet utolsó üzleti évéről elkészített beszámolót alátámasztó nyilvántartások szerint kell megállapítani. Az MRP szervezet az adózás rendjéről szóló törvényben az adóbevallás benyújtására előírt határidőig résztvevőnként adatot szolgáltat az állami adó- és vámhatóság részére a jövedelem megállapításakor a bevétel csökkentéseként elszámolt értékpapírok együttes könyv szerinti értékéről.[1]

 

2. Kire vonatkozik?

 

Az adóévben megszűnő Munkavállalói Résztulajdonosi Program (továbbiakban MRP) szervezetnek kell adatot szolgáltatni a NAV részére.

 

3. Hogyan lehet benyújtani az adatszolgáltatást?

 

A nyomtatványt az elektronikus ügyintézésre kötelezett, valamint az elektronikus ügyintézési módot önként választó adózónak, ügyfélnek elektronikusan kell benyújtania.

A bevallások elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (www.nav.gov.hu).

Ø  az „Elektronikus űrlapok benyújtásának módja, képviselet bejelentése” című tájékoztatóban,

Ø  valamint „Az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás általános szabályai adóügyekben” című információs füzetben talál.

 

A képviseleti jogosultság bejelentése

Az adatszolgáltatást az adózó meghatalmazottja is benyújthatja. Az adatszolgáltatás elektronikus benyújtásához a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott adatszolgáltatást ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen bejelentette és a NAV nyilvántartásba vette.

A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu)

Ø  „Elektronikus űrlapok benyújtásának módja, képviselet bejelentése” című tájékoztatóban található.

 

4. Hol található a nyomtatvány?

 

A K55 jelű adatszolgáltatás elektronikusan érhető el a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK). A K55A résznyomtatványból adatszolgáltatónként egyet, a K55M résznyomtatványból az adatszolgáltatóhoz tartozó magánszemélyenként egyet-egyet kell kitölteni.

 

5. Mi az adatszolgáltatás határideje?

 

Az MRP szervezet az adózás rendjéről szóló törvényben az adóbevallás benyújtására előírt határidőig résztvevőnként adatot szolgáltat az állami adó- és vámhatóság részére a jövedelem megállapításakor a bevétel csökkentéseként elszámolt értékpapírok együttes könyv szerinti értékéről.

 

6. Hogy módosítható az adatszolgáltatás (javítás, helyesbítés)?

 

NAV általi javítás

 

A NAV az adatszolgáltatás helyességét megvizsgálja, és ha az adatszolgáltatás az adózó közreműködése nélkül nem javítható ki, 15 napon belül, megfelelő határidő tűzésével az adózót értesíti az adatszolgáltatás kijavítása (hiánypótlása) érdekében. Az adózónak a hibalistában felsorolt hibák kijavítását követően az adatszolgáltatás teljes állományát újból be kell nyújtania, és a lap tetején lévő mezőbe be kell írnia az eredeti (a hibásnak minősített) adatszolgáltatás 10 jegyű vonalkódját, amely a javításról szóló értesítő levélben található meg. Javító adatszolgáltatás beküldése esetén a K55A lap (B) blokkjában az „Adatszolgáltatás jellege” mezőt üresen kell hagyni, kivéve, ha helyesbítésként beküldött adatszolgáltatás kijavítására szólítja fel a NAV.

 

Adózói javítás (helyesbítés)

 

A NAV által elfogadott adatszolgáltatás után, ugyanarra az időszakra csak adózói javítás (helyesbítés) nyújtható be.

 

Adózói javításról (helyesbítésről) akkor van szó, ha az adózó utóbb észlelte, hogy a NAV által elfogadott adatszolgáltatás bármely adat tekintetében téves, vagy valamely adat az elfogadott adatszolgáltatásból kimaradt, azaz az adatszolgáltatás nem teljes körű.

Akkor is adózói javításról (helyesbítésről) van szó, ha valamely magánszeméllyel kapcsolatos adatközlést az adatszolgáltatás által érintett időszakra pótlólag teljesíti az arra kötelezett.

 

Ha az adatszolgáltatás benyújtása adózói javítás (helyesbítés) miatt történik, akkor a K55A lap (B) blokkjában az „Adatszolgáltatás jellege” mezőbe „H” betűt kell választani.

 

Ebben az esetben „A hibásnak minősített adatszolgáltatás vonalkódja” mezőt üresen kell hagyni, kivéve azt az esetet, amikor a helyesbítő adatszolgáltatásra érkezik javítás.

 

Ha a helyesbítés benyújtására azért van szükség, mert a magánszemélyre vonatkozóan közölt adatok valamelyikét kell módosítani, abban az esetben a K55M lap (B) blokkjában is fel kell tüntetni „H” betűvel a helyesbítés tényét.

 

Ha olyan magánszemély adatait közölte a benyújtott adatszolgáltatásban, akivel kapcsolatosan adatszolgáltatási kötelezettsége nem volt, azt a K55M lapon „T” betűvel jelölje.

 

Adózói javítás (helyesbítés) esetén – ha a magánszemélyre vonatkozóan közölt adatok valamelyikét kell módosítani –, csak a helyesbítéssel érintett magánszemély(ek)re vonatkozó lapokat kell ismételten benyújtani.

Ekkor nemcsak a helyesbítendő adatokat kell az egyes magánszemélyes lapokon módosítani, hanem valamennyi, az adott magánszemélyre vonatkozó adatot újból kell közölni, hiszen a helyesbítés lényege a magánszemélyre vonatkozó teljes adatcsere.

 

 

7. Mik a jogkövetkezmények?

 

Ha az adózó a bevallási, adatszolgáltatási kötelezettségét hibásan, hiányos adattartalommal, késve teljesíti, vagy azt elmulasztja, a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet.[2]

 

8. Milyen részei vannak az adatszolgáltatásnak?

 

1) K55A

2) K55M

 

9. További információ, segítség

 

Ha további kérdése van az adatszolgáltatással, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!

 

Interneten:

 

E-mailen:

https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/keressen_minket/levelkuldes/e-ugyfsz

 

Telefonon:

 

A NAV Infóvonal hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.

 

*Egyedi tájékoztatáshoz és ügyintézéshez ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy a KÜNY-tárhelyen keresztül lehet benyújtani. Felhívjuk figyelmét, hogy ha nem saját ügyében kívánja használni a NAV Infóvonalat, akkor EGYKE-adatlap benyújtása is szükséges.

Az egyedi tájékoztatás és ügyintézés a 1819 telefonszám 2. menüpontján érhető el.

 

Személyesen:

 

10. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?

 

-          A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban Szja tv.)

-          Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban Art.)

-          A számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm. rendelet)

-          Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban Air.)

 

II.                            RÉSZLETES TÁJÉKOZTATÓ

 

1)  K55A

 

Az (A) blokk tartalmazza az adatszolgáltatás benyújtására kötelezett adatait.

 

Kérjük, töltse ki az adatszolgáltató adószámát!

 

Jogutódlással történő megszűnés esetén a jogutód kötelezettsége teljesíteni a jogelőd által nem teljesített kötelezettségeket (adatszolgáltatást).[3] Ha az adatszolgáltató a jogelőd kötelezettségét is teljesíti, akkor az adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell a jogelőd adószámát is.

 

Ha az adatszolgáltatás hibásnak minősül, akkor a hibásnak minősített adatszolgáltatás vonalkódját is az (A) blokkban kell szerepeltetni.

 

Kérjük, tüntesse fel az adatszolgáltató nevére, ügyintéző nevére és telefonszámára vonatkozó adatokat!

Ügyintézőként annak a személynek a nevét kell feltüntetni, aki az adatszolgáltatást összeállította, és aki az adatszolgáltatás esetleges javításába bevonható.

 

A (B) blokkban ki kell tölteni az adatszolgáltatás éve jelölőnégyzetet. Az adatszolgáltatás jellege mezőt akkor kell kitölteni, ha az adatszolgáltatás adózói javításnak (helyesbítésnek) minősül. Alapbevallásnál a négyzet üresen marad!

Adózói javítás (helyesbítés) esetén kérjük, tűntesse fel a helyesbítéssel érintett, eredeti adatszolgáltatás vonalkódját.


Tartalomjegyzék