Kitöltési útmutató


az ITV nyomtatványhoz


Illeték törlési, visszatérítési kérelem

 

 

Miről olvashat ebben az útmutatóban?

 

I. Általános tudnivalók.. 2

1. Mire szolgál az ITV jelű kérelem?. 2

2. Kire vonatkozik?. 2

3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?. 2

A képviseleti jogosultság bejelentése. 3

4. Hol található a nyomtatvány?. 3

5. Meddig nyújtható be a kérelem?. 4

7. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?. 4

8. További információ, segítség. 4

9. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?. 5

II. Kitöltési útmutató.. 6

FŐLAP. 6

Vagyonszerzési illetékre vonatkozó adatok. 10

Eljárási illetékre vonatkozó adatok 12

Illetékbélyeg értékének visszatérítésére vonatkozó adatok 13

 


 

I. Általános tudnivalók

 

 

1. Mire szolgál az ITV jelű kérelem?

 

A kérelem az alábbi esetekben nyújtható be:

a)      a NAV Illetékek bevételi számlán lévő tartozásra vagy befizetésre (adónemkód: 521, számlaszám: 10032000-01070044),

b)      a NAV Eljárási illetékhez kapcsolódó befizetések bevételi számlán lévő tartozásra vagy befizetésre (adónemkód: 221, számlaszám: 10032000-01076064),

c)      a NAV Gépjármű vagyonszerzési illeték bevételi számlán lévő befizetésre (adónemkód: 222, számlaszám: 10032000-06057684).

 

Az a)-b) esetekben a befizetés előírás alapján befizetett illetéket jelent (amikor fizetési meghagyást vagy fizetési felhívást kapott a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV), és így fizette meg az illetéket).

A c) eset arra vonatkozik, ha csak gépjárművet szerzett, és az illetéket az okmányirodában (postán) fizette be.

 

Ha a kérelmet az a) esetre is, és a c) esetre is (vagy a b)-re is és a c)-re is) szeretné benyújtani, azt csak két különböző nyomtatványon teheti meg.

 

Ha tartozás miatt nyújtja be a nyomtatványt (az illetéket még nem fizette meg), az az illeték törlése.

Ha befizetés miatt nyújtja be a nyomtatványt (az illetéket már megfizette), az az illeték visszatérítése. Az ITV nyomtatványt lehet benyújtani illetékbélyeg értékének visszatérítéséhez is. Ha a bélyeg az Ön birtokában van, akkor kérelméhez csatolnia kell az illetékbélyeget vagy az azt tartalmazó iratot, ezért ebben az esetben a kérelem csak papíron nyújtható be.

Az illetékbélyeg 2024. január 1-jétől megszűnik, ekkortól nem róható le ilyen formában az eljárási illeték. A már felhasznált, vagy feleslegessé vált illetékbélyegek értékének visszatérítése pedig legkésőbb 2029. december 31-ig kérhető.

 

Ha az a)-b) pontokban írt számlákra tévesen fizetett illetéket (azon nem volt tartozása), akkor a nyomtatvány nem alkalmazható, hanem az átvezetési, kiutalási kérelmet[1] kell benyújtania, amit innen tölthet le.

2. Kire vonatkozik?

 

A nyomtatványt az illeték megfizetésére kötelezettnek kell benyújtani.

3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?

 

Az ITV nyomtatványt papíron és elektronikusan lehet benyújtani a NAV-hoz.[2]

 

Ha kérelmét papíron nyújtja be, az ITV nyomtatvány alkalmazása nem kötelező, csupán ajánlott.

 

A bevallások elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) az

 

Ø  Elektronikus űrlapok benyújtásának módja, képviselet bejelentése

Ø  Az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás általános szabályai adóügyekben, valamint

Ø  A cégkapunyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően című tájékoztatókban talál.

 

Ha papíron nyújtja be a nyomtatványt a NAV-hoz, ne felejtse el azt aláírni!

 

A nyomtatványt az adózó vagy az általa meghatalmazott személy nyújthatja be.

A képviseleti jogosultság bejelentése

 

A nyomtatványt az adózó meghatalmazottja is benyújthatja. Ehhez a képviseleti jogosultságot igazolni kell.

 

Elektronikus benyújtáskor a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott nyomtatványt ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen regisztrálta.

 

Papíralapú benyújtáskor is igazolni kell a képviseleti jogosultságot a nyomtatvány benyújtásakor vagy annak feldolgozása során, e nélkül a nyomtatvány nem dolgozható fel.

 

A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) az

 

Ø  Elektronikus űrlapok benyújtásának módja, képviselet bejelentésecímű tájékoztatóban található.

 

4. Hol található a nyomtatvány?

 

A nyomtatvány elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK).

 

A bevallás ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a

 

Ø  www.nav.gov.hu → Nyomtatványok → Nyomtatványkereső ÁNYK) útvonalon található meg.

 

5. Meddig nyújtható be a kérelem?

 

A kérelem benyújtásának határideje attól függ, hogy az illeték törlését vagy visszatérítését kéri, illetve attól is, hogy a NAV szabta-e ki az illetéket vagy sem.

 

Ha tartozás miatt nyújtja be a nyomtatványt (az illetéket még nem fizette meg), akkor az azt jelenti, hogy az illeték törlését kéri.

 

Ha befizetés miatt nyújtja be a nyomtatványt (az illetéket már megfizette), az azt jelenti, hogy az illeték visszatérítését kéri.

 

Az illeték törlésére és visszatérítésére a túlfizetés visszaigényléséhez való jog elévülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azaz az illeték visszatéríthetővé válásától számított öt éven belül kérheti a visszatérítést.[3]

 

Erről további részleteket az illeték törléséről és visszatérítéséről szóló 70. számú információs füzetben találhat a NAV honlapján.

 

Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.[4]

 

6. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?

 

Főlap

Illeték törlési vagy visszatérítési kérelem

 

Vagyonszerzési illetékre vonatkozó adatok

 

Eljárási illetékre vonatkozó adatok

 

Illetékbélyeg értékének visszatérítésére vonatkozó adatok

7. További információ, segítség

 

Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!

Interneten:

 

Ø  a NAV honlapján a www.nav.gov.hu-n.

 

E-mailen:

 

Ø  a következő címen található: Keressen minket! - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu).

 

Telefonon:

 

a NAV Infovonalon keresztül:

 

Ø  belföldről a 1819,

Ø  külföldről a +36 (1) 461-1819hívószámon,

 

 

ami hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.

Az egyedi tájékoztatás és ügyintézés a 1819 szám 2. menüpontján érhető el.

 

A NAV Infovonalon elérhető általános tájékoztatás, illetve az adózó beazonosítását igénylő ügyintézési lehetőség is. A beazonosítást igénylő ügyintézési lehetőség használatához ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy a KÜNY tárhelyen keresztül lehet benyújtani. Felhívjuk figyelmét, hogy ha nem saját ügyében kívánja használni az ÜCC-t, akkor EGYKE adatlap benyújtása is szükséges.

 

Személyesen:

 

Ø  országszerte a NAV ügyfélszolgálatain. Ügyfélszolgálat-kereső:
Ügyfélszolgálatok - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu)

 

8. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?

 

ü  Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.), 

ü  az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.),

ü  az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air),

ü  a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerveinek hatásköréről és illetékességéről 485/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet.


 

II. Kitöltési útmutató

FŐLAP

 

A főlapon az azonosításához szükséges adatokat kell kitölteni, valamint minden illetéktípus esetén a közös adatokat.

 

 

(A) blokk – Természetes személy adózó adatai

 

Ezt a részt akkor kell kitölteni, ha természetes személy vagy képviselője nyújtja be a nyomtatványt.

 

5. pont:

Itt kell megadni az adóazonosító jelet. Az adóazonosító jel 10 számból áll, és 8-assal kezdődik. Ha van adószáma is, akkor is elég az adóazonosító jel kitöltése.

Ha Ön külföldi állampolgár, az útlevelének számát nem használhatja a NAV előtti azonosításra.

Ha nincs adóazonosító jele, akkor a többi azonosító adatát kell kitöltenie.

 

6-9. pontok:

Adja meg a személyes adatait!

A telefonszám megadása nem kötelező, de az ügyintézést megkönnyítheti.

 

 

(B) blokk – Nem természetes személy adózó adatai

 

Ezt a részt akkor kell kitölteni, ha nem természetes személy adózó (cég vagy szervezet) vagy annak a képviselője nyújtja be a nyomtatványt.

 

11-14. pontok:

Itt kérjük megadni a cég (vagy szervezet) nevét, adószámát, valamint székhelyét, ennek hiányában belföldi értesítési címét, ha van.

 

 

(C) blokk – Illetékes igazgatóság

 

15. pont:

A legördülő mezőben található lehetőségek közül válassza ki az eljárásban illetékes igazgatóságot!

 

Ingatlannal kapcsolatos ügyben az illetékességet az ingatlan helye határozza meg, egyéb esetekben az adózó lakóhelye (székhelye).

 

Az ingatlan helye, a lakcím vagy székhely megyéje szerint könnyen azonosítható az illetékes igazgatóság.

 

Fővárosi ingatlan, ottani lakosok (székhelyű adózók) esetében az alábbi táblázatban kereshető ki az illetékes igazgatóság:

 

Az ingatlan helye, a lakóhely (székhely) szerinti fővárosi kerület

Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóság

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatóság

Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóság

I.

X

 

 

II.

X

 

 

III.

X

 

 

IV.

X

 

 

V.

X

 

 

VI.

 

X

 

VII.

 

X

 

VIII.

 

X

 

IX.

 

 

X

X.

 

X

 

XI.

 

 

X

XII.

 

 

X

XIII.

X

 

 

XIV.

 

X

 

XV.

 

X

 

XVI.

 

X

 

XVII.

 

X

 

XVIII.

 

 

X

XIX.

 

 

X

XX.

 

 

X

XXI.

 

 

X

XXII.

 

 

X

XXIII.

 

 

X

 

Akkor is a táblázatban szereplő igazgatóságok valamelyike jár el az illeték törlése vagy visszatérítése iránti kérelem esetén, ha más adózási ügyeiben a Kiemelt Adó- és Vámigazgatóság járna el.

 

Ha nem állapítható meg a felsorolás alapján az eljáró igazgatóság, akkor a lakóhelye (székhelye) szerinti igazgatósághoz küldje kérelmét, belföldön nem letelepedett adózó esetén pedig az Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatósághoz.

 

Az egyes esetekben az illetékesség az alábbiak szerint alakul:

 

1. A „Vagyonszerzési illetékre vonatkozó adatok” kitöltésekor:

a) Ha Ön kapott fizetési meghagyást a fizetendő illetékről korábban, és a kérelme ezzel kapcsolatos, akkor a fizetési meghagyást kiadó igazgatóság az illetékes.

b) Ha az okmányirodánál kapott csekken fizette meg a gépjármű vagyonszerzési illetéket, akkor a lakóhelye (székhelye) szerinti igazgatóság az illetékes.

 

2. Az „Eljárási illetékre vonatkozó adatok” kitöltésekor:

a) Ha Ön kapott a NAV-tól fizetési meghagyást vagy fizetési felhívást a fizetendő illetékről korábban, és a kérelme ezzel kapcsolatos, akkor az iratot kiadó igazgatóság az illetékes.

b) Ha más módon fizette meg az eljárási illetéket, akkor a lakóhely (székhely) szerinti igazgatósághoz kell benyújtani a kérelmét. (A fel nem használt illetékbélyegre az Illetékbélyeg értékének visszatérítésére vonatkozó adatok”-nál írtak irányadóak.).

A 70. számú információs füzetben a 6. oldalon található további tudnivaló a lakóhely (cég esetén székhely) szerinti kérelem benyújtás alóli kivételekről.

 

3. Az „Illetékbélyeg értékének visszatérítésére vonatkozó adatok” kitöltésekor a kérelmét a lakóhelye (székhelye) szerinti igazgatósághoz nyújtsa be! Az illetékbélyeg megszűnik 2024. január 1-től, így értékének visszatérítése iránti kérelem legkésőbb 2029. december 31-ig nyújtható be.

 

A 15. pontban „A kérelem tárgya” mezőben kell megjelölni, hogy mivel kapcsolatos a kérelme:

„V – Vagyonszerzési illeték”,

„E – Eljárási illeték”, vagy

„B – Illetékbélyeg”. (Csak 2029. december 31-ig!)

Ez a mező vezérli, hogy melyik lapot kell (illetve lehet) még kitölteni a főlapon kívül. Az itt megadott betűknek megfelelő lap tölthető / töltendő ki.

 

 

(D) blokk – Utalási adatok

 

Akkor kell kitölteni, ha Ön az illeték visszatérítését és kiutalását is kéri.

A kiutalást jelölni kell az illeték fajtájának megfelelő „Vagyonszerzési illetékre vonatkozó adatok” (a 28. pontban), az „Eljárási illetékre vonatkozó adatok” (38. pontban), vagy az „Illetékbélyeg értékének visszatérítésére vonatkozó adatok” (44. pontban) között is.

 

16-17. pontok:

Akkor kell kitölteni, ha a bankszámlájára kéri az illeték átutalását, és van belföldi bankszámlája. Cég (vagy szervezet esetén) annak a számlaszámát kell megadni.

Ha az illetéket pénzforgalmiszámla-nyitásra kötelezett adózó igényli vissza, azt a NAV csak pénzforgalmi számlára utalhatja vissza. Ekkor tehát lakossági folyószámlára vagy postai címre (székhely, telephely, lakhely, levelezési cím) nem lehet utalni.

A NAV csak akkor utal vissza illetéket, ha nincs más tartozása a NAV-nál. Ha van ilyen tartozása, akkor a NAV az utalás helyett a tartozásra számolja el az illeték összegét.

 

18. pont:

Akkor kell kitölteni, ha belföldi postacímére kéri az illeték kézbesítését.

A NAV csak akkor utal vissza illetéket, ha nincs más tartozása a NAV-nál. Ha van ilyen tartozása, akkor a NAV az utalás helyett a tartozásra számolja el az illeték összegét.

Postai címre kért utalásnál nem jelölhető meg külföldi cím. Ha a kérelem benyújtása után rövid időn belül változik a lakcíme, javasoljuk a folyószámlájára történő átutalás választását.

Kérjük, hogy a postacím mezőbe a posta által egyértelműen beazonosítható címet írjon!

Ha az illetéket pénzforgalmiszámla-nyitásra kötelezett adózó igényli vissza, azt a NAV csak pénzforgalmi számlára utalhatja vissza. Ekkor tehát lakossági folyószámlára vagy postai címre (székhely, telephely, lakhely, levelezési cím) nem utal a NAV.

 

19-23. pontok:

Akkor kell kitölteni, ha az adózó nem magyar állampolgár, vagy belföldön nem letelepedett. Ekkor a postai utalást nem választhatja. Ezt a részt kell kitölteni akkor is, ha az adózó magyar állampolgár, de nincs magyarországi lakóhelye (például véglegesen külföldön telepedett le), és az illeték visszatérítését és kiutalását is kéri.

A NAV csak akkor utal vissza illetéket, ha nincs más tartozása a NAV-nál. Ha van ilyen tartozása, akkor a NAV az utalás helyett a tartozásra számolja el az illeték összegét.

 

Ha a külföldi számláját vezető bank székhelye az Európai Unióban van, ki kell tölteni a nemzetközi pénzforgalomban alkalmazandó bankszámlaszám, az úgynevezett IBAN rovatot. Ha külföldi számlaszámként az IBAN számlaszámot tüntette fel, akkor ezt az „X” beírásával jelezze! Az erre szolgáló helyre feltétlenül írja be a SWIFT kódot is (22. pont)!

 

Az adózó az általa megadott devizanemben is kérheti a kiutalást külföldi bankszámlájára, ha

-          nem magyar állampolgár vagy

-          belföldön nem letelepedett adózó vagy

-          magyar állampolgár, de nincs magyarországi lakóhelye (például véglegesen külföldön telepedett le).

Ilyenkor fel kell tüntetni a 23. pontban a deviza pontos megnevezése mellett a választott devizanem 3 betűből álló, nemzetközileg használt kódját (EUR az eurónál, USD az USA dollárnál, GBP az angol fontnál, PLN a lengyel zlotynál, stb.) . Az adózót terheli a külföldi devizanemre történő átváltás költsége.

 

Az ország kódját fel kell tüntetni akkor is, ha nem az IBAN számlaszámot, hanem egyéb külföldi pénzintézeti számlaszámot jelölt meg. Érvényes országkódok például: AT – Ausztria, GB – Nagy-Britannia, CH – Svájc, CZ – Csehország, DE – Németország, FR – Franciaország stb. (23. pont).

 

Ha a számlavezető bankjának nincs SWIFT kódja (például: az USA-ban ABA szám használatos), az alábbiak szerint kell kitölteni a külföldi pénzintézetre vonatkozó rovatot.

A 20. pontba kell beírni a számlavezető bank megnevezése mellett az ABA kódot. Ekkor üresen kell hagyni az „IBAN számlaszám jelölése” és a „SWIFT kód” mezőt (22. pont).

A 19-21. pontokat ekkor is ki kell tölteni.

A visszajáró összeg nem utalható külföldi bankszámlára, ha az adózó belföldi illetőségű vagy külföldi illetőségű ugyan, de bármely ok miatt Magyarországon pénzforgalmi számla nyitására kötelezett.

Ha ennek ellenére külföldi bankszámlaszámot ad meg, a belföldi utaláshoz szükséges adatok megadásáig nem utalható ki az illeték. Erről a NAV hiánypótlási felhívást ad ki.

 

Pénzforgalmi számlára utalásnál a belföldi és a külföldi számlaszám együtt nem tüntethető fel.

 

(E) blokk – Képviselet

 

24-27. pontok:

Akkor kell kitölteni, ha az adózó kiskorú vagy egyéb ok miatt az adózó helyett törvényes képviselője, vagy meghatalmazottja jár el.

 

Kérjük, jelölje X-szel:

·          ha a kérelmet Ön törvényes képviselőként, szervezeti képviselőként (cégvezetőként), vagy meghatalmazottként tölti ki és írja alá,

·          azt is, ha eseti meghatalmazás alapján jár el. A meghatalmazást csatolni kell.

 

A kérelmet főszabály szerint az adózónak kell aláírnia, azonban lehetőség van arra is, hogy a kérelmet az adózó helyett a törvényben meghatározott vagy az (E) blokkban megnevezett képviselője, meghatalmazottja írja alá.

Elektronikus benyújtáskor aláírás nem szükséges, ekkor a benyújtással kapcsolatban a tájékoztató elején leírtak szerint azonosítja magát a nyomtatvány kitöltője.

 

Vagyonszerzési illetékre vonatkozó adatok

 

Ezt a lapot akkor kell kitölteni, ha vagyonszerzési illetékkel kapcsolatosan nyújtja be az adatlapot. (a Főlap 15. pontjában „A kérelem tárgya” mezőben a „V – Vagyonszerzési illeték” lehetőséget választotta).

Vagyonszerzési illetéket jellemzően ingatlan, illetve gépjármű vásárlása, ajándékozása, öröklése esetén kell fizetni.

A „Vagyonszerzési illetékre vonatkozó adatatok” papíralapú benyújtáskor a Főlapot is ki kell tölteni és csatolni kell.

 

 

(A) blokk – Kérelem

 

28. pont:

Itt kell jelölni, ha az illeték törlését vagy visszatérítését kéri.

 

 

(B) blokk – Az illetékkiszabás adatai

 

Itt kell megadni az illetékkiszabásra vonatkozó adatokat.

 

29-31. pontok:

Jelölje X-szel, hogy milyen illetékkel kapcsolatban nyújtja be az adatlapot (örökölt,, ajándékba kapott vagy visszterhesen szerzett (vásárolt) vagyontárgy)!

 

32. pont:

Jelölje meg az illetékkiszabás alapjául szolgáló vagyontárgyat!

A 34. pontot is ki kell tölteni, ha gépjármű szerzés esetén a NAV fizetési meghagyása alapján fizetett illetéket!

Ha a gépjármű illetéket az okmányirodánál kapott csekken a gépjármű vagyonszerzési illeték bevételi számlára (adónemkód: 222) fizette meg, akkor a 34. pontot üresen kell hagyni. Ekkor más vagyontárgy nem jelölhető.

Csatolnia kell a megfizetett gépjármű illeték megfizetését igazoló csekk eredeti feladóvevényét, illetve a visszatérítés okát alátámasztó iratot/iratokat, illetve azok elektronikusan hitelesített példányát.

Ha a fizetési meghagyásban gépjármű, és egyéb vagyontárgyak is szerepeltek, akkor mindegyik vagyontárgyat meg kell jelölni. Ez csak fizetési meghagyás esetén lehetséges.

A gépjármű forgalmi rendszámát a 36. pontban kell megadni az „egyéb” mező szöveges részében.

 

33. pont:

Ha a gépjármű illetéket az okmányirodánál kapott csekken fizette meg, akkor ezt a pontot üresen kell hagyni. Ha az illeték kiszabásáról a NAV-tól értesítést kapott, akkor az értesítésen szereplő ügyszámot itt kell feltüntetnie.

34. pont:

Ha a gépjármű illetéket az okmányirodánál kapott csekken fizette meg, akkor a megfizetett illeték összegét itt kell megadni. Ezt a pontot minden esetben ki kell tölteni.

 

 

(C) blokk – A kérelem adatai

 

35. pont:

Itt adja meg, hogy az előírt illetékből mekkora összeget kér törölni / visszatéríteni. Az összeg legfeljebb az előírt illeték összege lehet. Az összeg kitöltését követően a szöveges rész automatikusan kitöltődik.

 

36. pont:

A kérelem jogszabályi alapjánál csak a leggyakoribb esetek szerepelnek. Kérjük, írja le röviden kérelme indokát! Ha további közlendője van, azt is itt jelezze!

Ha az előző pontokban nem tudott minden vagyontárgyat felsorolni, itt tudja folytatni.

 

37. pont:

Kérjük, itt csak ezen a lapon megadott információkkal összefüggésben csatolt mellékletek darabszámát adja meg! (Tehát ha a főlapon a Képviselet mezőben (a 24-25. pontok mellett) bejelölte eseti meghatalmazás csatolását, azt ebben a mezőben nem kell szerepeltetnie.)

A szöveges részben írja le röviden, hogy milyen melléklet(ek)et csatol. 

Például: „1 adásvételi szerződés a budapesti 123456/A/7. hrsz-ú ingatlanról, amelyet 1 éven belül értékesítettem”.

Egyes esetekben kell a melléklet az illetéktörlés vagy -visszatérítés jogalapjának igazolásához.

Például a szerződés felbontásáról szóló megállapodás földhivatal által érkeztetett példánya, vagy az egy éven belül eladott másik lakástulajdon adásvételi szerződése.

 

 

Eljárási illetékre vonatkozó adatok

 

Ezt a lapot akkor kell kitölteni, ha a 15. pontban „A kérelem tárgya” mezőben „E = Eljárási illeték” értéket választott.

 

Akkor is ezt a lapot kell kitölteni, ha felragasztotta az illetékbélyeget, de az eljárás végén tájékoztatták, hogy annak – vagy egy részének – az értékét visszakérheti, vagy nem bélyegben kellett volna leróni az eljárási illetéket, ezért a bélyeg értéke visszajár. Ekkor írja le röviden kérelmét, illetve a kapcsolódó eljárásra vonatkozó adatokat (mely hatóság, bíróság előtt volt folyamatban, mi volt az ügyszám) a 43. pontban. Az illetékbélyeg megszűnik 2024. január 1-től, értékének visszatérítése iránti kérelem legkésőbb 2029. december 31-ig nyújtható be.

 

Kérjük, ne használja ezt a nyomtatványt, ha olyan illeték visszatérítését kéri, amit a közjegyző által fizetési meghagyásos eljárásban (és annak végrehajtása iránti eljárásban) hozott határozat ellen elektronikus fellebbezésre fizetett, de a fellebbezést végül nem nyújtotta be. Ekkor az illeték visszatérítésére irányuló kérelmet a bíróságnál kell benyújtani, a NAV-nak címezve.

A lap papíralapú benyújtáskor a Főlapot is ki kell tölteni és csatolni kell.

 

38. pont:

Itt kell jelölni, hogy az illeték törlését vagy visszatérítését kéri.

 

39. pont:

Kérjük, jelölje, hogy az illetéket a NAV fizetési meghagyása vagy fizetési felhívása alapján fizette meg vagy más módon. A NAV fizetési meghagyása vagy fizetési felhívása alapján fizetett illeték esetében kérjük megadni az ügyszámot és az előírt illeték összegét.

Ha más módon fizette meg az illetéket, akkor írja le az erre vonatkozó adatokat a 43. pontban.

 

40-41. pontok:

Itt jelölje meg, hogy mekkora összegű illetéket kér törölni vagy visszatéríteni, illetve milyen típusú ügyben! Ha nem a NAV fizetési meghagyása vagy fizetési felhívása alapján fizette meg a közigazgatási eljárási illetéket, akkor csatolni kell az illeték megfizetését igazoló csekk eredeti feladóvevényét.

Ha bírósági eljárási illeték a kérelem tárgya, akkor minden esetben csatolni kell a visszaigénylés alapjául szolgáló eredeti, jogerős bírósági iratot.

Elektronikus benyújtáskor ezek elektronikusan hitelesített példányát kell csatolni.

 

42. pont:

Itt csak ezen a lapon megadott információkkal összefüggésben csatolt mellékletek darabszámát adja meg! (Tehát ha a főlapon a Képviselet mezőben (a 24-25. pontok mellett) bejelölte eseti meghatalmazás csatolását, azt itt nem kell beleszámolni a csatolt mellékletek számába.)

Írja le röviden a melléklete(ke)t! (Például: A Fővárosi Bíróság 1 db, P.12. 34.567/2015/8. iktatószámú végzése.)

 

43. pont:

Itt írhatja le az egyéb közlendőjét.

Ha felragasztott illetékbélyeg értékének visszatérítését kéri, mert az eljárás végén tájékoztatták, hogy annak – vagy egy részének – az értékét visszakérheti, vagy nem bélyegben kellett volna leróni az eljárási illetéket, akkor itt írja le röviden kérelmét, illetve a kapcsolódó eljárásra vonatkozó adatokat (mely hatóság, bíróság előtt volt folyamatban, mi volt az ügyszám). Ekkor csatolja a visszatérítéssel kapcsolatos hatósági iratot is, és jelölje ezt a tényt a 42. pontban! Az illetékbélyeg megszűnik 2024. január 1-től, értékének visszatérítése iránti kérelem legkésőbb 2029. december 31-ig nyújtható be.

 

Illetékbélyeg értékének visszatérítésére vonatkozó adatok

 

Ezt a lapot csak 2029. december 31-ig lehet kitölteni, ha a 15. pontban „A kérelem tárgya” mezőben „B = Illetékbélyeg” értéket választott és fel nem használt illetékbélyeg értékének visszatérítését kéri.

 

A lap csak papíron nyújtható be, ahhoz a Főlapot is ki kell tölteni és csatolni kell.

 

44. pont:

Itt jelölje, ha kéri az illetékbélyeg értékének kiutalását. Ekkor ne felejtse el kitölteni a Főlapon az utalási adatokat (Főlap D blokk).

 

45. pont:

Ha csak néhány darab illetékbélyeg visszatérítését kéri, akkor elegendő a 47. pontban közölnie annak címleteit vagy értékét. Ekkor a kérelemre ragassza fel a bélyegeket. Egyébként a táblázatot ki kell tölteni.

 

Blokk: a perforálásnál szét nem választott illetékbélyegek összessége.

 

Ha az Ön által visszatéríteni kért blokkok száma több, mint a táblázat sorainak száma, kérjük, töltsön ki másik nyomtatványt a fennmaradó blokkok értékének visszatérítéséhez.

 

46-47. pontok:

Kérjük, adja meg az illetékbélyeg vásárlásának célját, feleslegessé válásának okát, valamint egyéb közlendőjét is leírhatja!

 

 




Tartalomjegyzék