KITÖLTÉSI ÚTMUTATÓ
A NAV_OKE JELŰ NYOMTATVÁNYHOZ
A KŐOLAJTERMÉK-ELŐÁLLÍTÓ, KŐOLAJTERMÉK-KERESKEDŐ JELENTÉSE AZ OROSZ KŐOLAJEMBARGÓ BETARTÁSÁRÓL
(ÁNYK)
TARTALOMJEGYZÉK
Miről
olvashat ebben az útmutatóban?
I. ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK
1. Mire szolgál a NAV_OKE jelű nyomtatvány?
2. Kire vonatkozik?
3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?
4. Hol található a nyomtatvány?
5. Mi a nyomtatvány benyújtásának határideje?
6. Hogyan módosítható a nyomtatvány?
7. Mik a jogkövetkezmények?
8. További információ, segítség
9. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?
10. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?
II. RÉSZLETES TÁJÉKOZTATÓ
1. Főlap (Adatszolgáltatás adatok)
2. 01 pótlap
I.
Általános tudnivalók
1. Mire szolgál a NAV_OKE jelű nyomtatvány?
Az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendeletnek az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról szóló (EU) 2022/879 tanácsi rendelet által módosított 3m. cikk (8) bekezdés harmadik albekezdése szerinti tilalomnak (a továbbiakban: tilalom) történő megfelelés érdekében a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a naptári évben kőolajterméket más tagállamba vagy harmadik országba nem adhat át, nem szállíthat és más tagállam vagy harmadik ország vásárlója számára nem értékesíthet azt meghaladó mennyiségben – ide nem értve az Ukrajnába szállított, átadott, értékesített mennyiséget – mint amilyen mennyiséget a naptári évben a tömegmérlegrendszerben nem az Oroszországi Föderációból 2022. június 3-át követően az Európai Unió területére szállított nyersolajból előállított kőolajtermékként tart nyilván.1
[1A veszélyhelyzet során az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet eltérő alkalmazásáról szóló 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: rendelet) 3. § (1) bekezdése]
A kőolajtermék-előállító, kőolajtermék-kereskedő – a tömegmérlegrendszer-alapú nyilvántartása alapján – ezen a nyomtatványon tesz jelentést a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV), hogy a jogszabályban előírt korlátozásokat betartja.2
[2rendelet 4. § (1)-(2) bekezdései]
Így a NAV_OKE jelű nyomtatványon kell jelenteni a NAV-nak:
a nyitókészletek, a naptári évben feldolgozni tervezett nyersolaj, kőolajtermék (származás szerinti bontásban), továbbá a feldolgozni vagy bekeverni tervezett biomassza és bioüzemanyag, az előállítani, beszerezni és értékesíteni tervezett kőolajtermék mennyiségét3 [3rendelet 4. § (1) bekezdés a) pontja],
a tervezett mennyiség módosítását4 [4rendelet 4. § (1) bekezdés b) pontja], valamint
a nyitókészletek, a tárgyévben ténylegesen feldolgozott nyersolaj, kőolajtermék (származás szerinti bontásban), továbbá a feldolgozott vagy bekevert biomassza és bioüzemanyag, az előállított, beszerzett és értékesített kőolajtermék és ezek készleteinek mennyiségét5 [5 rendelet 4. § (1) bekezdés c) pontja].
2. Kire vonatkozik?
A nyomtatványt a kőolajtermék-előállító6, és a kőolajtermék-kereskedő7 köteles benyújtani, ha kőolajterméket (2710 KN-kód alá tartozó terméket) más tagállamba vagy harmadik országba átad, szállít, vagy más tagállamban, harmadik országban lévő vásárlónak értékesít.8
[6 rendelet 2. § 1. pontja; 7 rendelet 2. § 2. pontja; 8 rendelet 3. § (2) bekezdés]
3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?
A NAV_OKE jelű nyomtatvány kizárólag elektronikusan9 nyújtható be a NAV-hoz, a kőolajtermék-előállító, illetve a kőolajtermék-kereskedő székhelye szerint illetékes megyei igazgatósághoz10.
[9 rendelet 4. § (2) bekezdés; Eüsztv. 9. §; 10 NAV Korm. rendelet 16. § (1) bekezdés c) pont]
A nyomtatványok elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (https://nav.gov.hu)
„Elektronikus űrlapok benyújtásnak módja, képviselet bejelentése” című tájékoztatóban,”,
„Az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás általános szabályai adóügyekben” című információs füzetben, valamint
„A cégkapunyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően” című tájékoztatóban
talál.
A nyomtatványt a kőolajtermék-előállító, illetve a kőolajtermék-kereskedő vagy az általa meghatalmazott személy nyújthatja be.
4. Hol található a nyomtatvány?
A nyomtatvány Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató, valamint az ÁNYK keretprogram a
https://nav.gov.hu → Nyomtatványok → Nyomtatványok ÁNYK-hoz
útvonalon található meg.
5. Mi a nyomtatvány benyújtásának határideje?
A nyomtatványt a következő határidőkben kell megküldeni a NAV-nak.
A tervezett mennyiségről szóló jelentést a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig11, 2023-ban ez: 2023. január 24.12
[11 rendelet 4. § (1) bekezdés a) pontja; 12 rendelet 7. § (3) bekezdés]
A tervezett mennyiség módosításáról szóló jelentést – olyan eltérés azonosításakor, amely a tilalomnak való nem megfelelést idézheti elő – haladéktalanul13
[13 rendelet 4. § (1) bekezdés b) pontja].
A teljesülésről szóló jelentést a tárgyévet követő hónap 25. napjáig14
[14 rendelet 4. § (1) bekezdés c) pontja].
Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő15 a következő munkanapon jár le.
[15 Akr. 52. § (4) bekezdés]
6. Hogyan módosítható a nyomtatvány?
Javítás a NAV felhívása alapján
A NAV a nyomtatvány helyességét megvizsgálja, és ha szükséges a kőolajtermék-előállítót, illetve a kőolajtermék-kereskedőt a rendelet szerinti adatszolgáltatásnál nyilatkozattételre szólítja fel16.
[16 Akr. 63. §, 65. § (1) bekezdés]
Ha a NAV a feltárt hibák miatt a nyomtatvány újraküldésére szólította fel, akkor a javítást követően a nyomtatvány ismét benyújtható. A „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írnia az eredeti nyomtatvány vagy a felszólító NAV-levél 10 jegyű vonalkódját, amelyek megtalálhatóak a felszólító NAV-levélben. A nyomtatvány újraküldésekor nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.
A kőolajtermék-előállító, illetve a kőolajtermék-kereskedő általi javítás
A kőolajtermék-előállító, illetve a kőolajtermék-kereskedő is kezdeményezheti a nyomtatvány kijavítását, ha utóbb észlelte, hogy a NAV által elfogadott és feldolgozott nyomtatvány bármely adata téves, vagy a nyomtatványból kimaradt, azaz a nyomtatvány nem teljes körű. Ha olyan eltérést azonosít, amely a tilalomnak való nem megfelelést idézheti elő, haladéktalanul javítania kell a tervezett adatokat.
Az adatok módosítását egy újabb NAV_OKE jelű nyomtatványon kezdeményezheti. Ilyenkor a nyomtatványon a „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írnia az eredeti (javítandó) nyomtatvány beküldésekor kapott iktatószám 10 jegyű vonalkódját.
Javításkor a nyomtatványban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni: A nyomtatvány Főlapján a Javítás/Törlés jelölését kell alkalmazni, ha helyesbítést, vagy a jelentés visszavonását kéri, és ekkor a hivatkozott ügyszámot is meg kell adni.
7. Mik a jogkövetkezmények?
Ha a kőolajtermék-előállító, illetve a kőolajtermék-kereskedő a jogszabályban előírt kötelezettségét megszegi, a NAV a törvényben, rendeletben meghatározott szankcióval élhet.17
[17 rendelet 5. § (2)-(4) bekezdése]
A kötelezettség megfelelő teljesítésének, a nyomtatványban szereplő adatok valódiságtartalmának alátámasztására a kőolajtermék-előállítónak, illetve a kőolajtermék-kereskedőnek rendelkeznie kell megfelelő nyilvántartással, dokumentációval (például már megtörtént ügyletekre vonatkozó szerződések, számlák, tervezett ügyletek esetén előszerződések, megállapodások, egyéb tervezést alátámasztó dokumentumok, elemzések), amelyet a NAV erre vonatkozó esetleges kérésére szükséges bemutatnia.18
[18 rendelet 4. § (3) bekezdése]
8. További információ, segítség
Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!
Interneten:
a NAV honlapján a https://nav.gov.hu-n.
E-mailen:
a következő címen található űrlapon: https://nav.gov.hu → ügyféliránytű → Lépjünk kapcsolatba → E-mail küldése → Levélküldés
Telefonon:
a NAV Infóvonalán
belföldről a 1819,
külföldről a +36 (1) 461-1819 hívószámon,
ami hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.
Általános tájékoztatáshoz az (1) menüpontot, egyedi tájékoztatáshoz és ügyintézéshez a (2) menüpontot kell választani. Egyedi tájékoztatáshoz és ügyintézéshez ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA). Ha nem a saját ügyében szeretne egyedi tájékoztatást kérni vagy ügyet intézni, akkor adjon be EGYKE-adatlapot is!
Személyesen:
országszerte a NAV ügyfélszolgálatain.
Ügyfélszolgálat-kereső: https://nav.gov.hu → Ügyfélszolgálatok.
9. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?
A veszélyhelyzet során az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet eltérő alkalmazásáról szóló 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelet (rendelet).
az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Akr.).
a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerveinek hatásköréről és illetékességéről szóló 485/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet (NAV Korm. rendelet).
az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.).
10. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?
Főlap: Adatszolgáltatás adatok
Pótlap: NAV_OKE-01
II. Részletes tájékoztató
A nyomtatvány 2
lapból áll.
A nyomtatvány tartalmaz értéklistát is, amely a cella jobb felső sarkából nyitható.
NAV_OKE-Főlap
B)
rész: Azonosítás
Az
adatszolgáltatásra kötelezett (kőolajtermék-előállító, illetve a
kőolajtermék-kereskedő) adatai:
Adószáma: Az adatszolgáltatásra kötelezett részére a NAV által kiadott adószám 11 karakter hosszan megadva.
Közösségi adószáma: kitöltése kötelező, HU és 8 karakter.
Neve: A kőolajtermék-előállító, illetve a kőolajtermék-kereskedő teljes neve.
Székhely címe: irányítószám, település, közterület, házszám/helyrajzi szám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó részletezésben. Az irányítószám vagy a város/község neve beírható, illetve a legördülő listából kiválasztható; a két adat valamelyikének megadása esetén a másik rovatot a program automatikusan feltölti. Az irányítószám, település, közterület, házszám/helyrajzi szám rovatok kitöltése kötelező, a többi opcionális.
C)
rész: Adatszolgáltatás
időszaka, típusa
Adatszolgáltatás időszaka: Azt az időszakot kell az
évszám, valamint a hónap és nap feltüntetésével, arab számmal
megjelölni, amelyre az adatszolgáltatás vonatkozik. A tárgyidőszak
egy év vagy ennél rövidebb időszak is lehet, napi pontossággal
meghatározva. Kitöltése kötelező.
A jelentést 2023. év vonatkozásában 2023.02.05. és 2023.12.31. közötti időszakra kell benyújtani, kivéve, ha tevékenységét év közben kezdi meg, vagy fejezi be, mert ebben az esetben a tevékenység kezdő-záró napja az előírt időszaktól eltérhet.
Amennyiben a jelentést 2023. évet követő időszakra nyújtja be, a jelentést a naptári év vonatkozásában január 1. és december 31. napja közötti időszakra kell benyújtani, kivéve, ha tevékenységét év közben kezdi meg, vagy fejezi be, mert ebben az esetben a tevékenység kezdő-záró napja az előírt időszaktól eltérhet.
Adatszolgáltatás típusa: A rendelet 4. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti jelentéshez a „Tervezet”, míg a rendelet 4. § (1) bekezdés c) pontja szerinti jelentéshez a „Teljesülés” szöveg előtti kódkockát válassza! A jelölőnégyzetekből egyszerre csak az egyik jelölhető, megadása kötelező.
□ Tervezet - 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti jelentés
□ Teljesülés - 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdés c) pontja szerinti jelentés
D)
rész: Hivatkozás
Javítás – a korábbi jelentés módosítása: Kérjük, hogy a beküldött nyomtatvány javítása esetén jelölje ezt a négyzetet! (A hivatkozott ügyszámot is meg kell adni!)
Törlés – a korábbi jelentés törlése: Kérjük, hogy a beküldött nyomtatvány visszavonása esetén jelölje ezt a négyzetet! (A hivatkozott ügyszámot is meg kell adni!)
Hivatkozott ügyszám: Akkor kell megadni, ha a NAV a nyomtatvány
újraküldésére szólította fel a jelentésre kötelezettet, és a
felszólításnak tesz eleget a nyomtatványon. Vagy egy korábban
beküldött NAV_OKE nyomtatvány javításakor is ki kell tölteni, ha a
jelentésre kötelezett megállapítja, hogy az adott időszakra korábban
benyújtott jelentése hibás adatokat tartalmazott, illetve a tervezete
módosult. Ilyenkor a nyomtatvány teljes adattartalmát kell beküldeni
a módosításokkal. A korábban beküldött NAV_OKE jelentés
visszavonásakor a „Törlés” négyzetet kell bejelölni,
amely esetben a nyomtatványon készletadat nem szerepelhet. A rovatban
az eredeti nyomtatvány vagy a NAV által küldött felhívás
iktatószámát, saját indítású javításnál az eredeti (javítandó)
nyomtatvány beküldésekor kapott iktatószámot kell feltüntetni (10
karakter).
A nyomtatványon
feltüntetett adatok hitelességét a benyújtási módnak megfelelő, a
hitelesítésre vonatkozó szabályok szerint kell biztosítani.
Bejelentő azonosító: A rovatban az adatszolgáltatásra kötelezett kőolajtermék-előállítónál, illetve kőolajtermék-kereskedőnél képviseleti jogosultsággal rendelkező személy adóazonosító jelét kell megadni.