A NAV_J28 jelű nyomtatvány az adóraktár elektronikus nyilvántartásában vezetett (meghatározott) adataiban bekövetkezett változások bejelentésére szolgál.1
[1 A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 24. § (1)-(2) bekezdés]
Az állami adó- és vámhatóság részére megküldendő adatok köre kiterjed a biztosítékköteles jövedéki termékkészletben, a biztosítékmentes jövedéki termékkészletben, az adózott jövedéki termékkészletben bekövetkezett változásokra, valamint az előállított nem jövedéki termékekre és az adófizetési kötelezettség alól mentesült jövedéki termékekre. Az adatokat telephelyenkénti bontásban kell megküldeni.2
[2 A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet 22. §]
Az adatszolgáltatást az adóraktár engedélyese köteles megküldeni az állami adó- és vámhatóság részére.
A NAV_J28 jelű nyomtatványt kizárólag elektronikusan3 lehet benyújtani a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV).
[3 Jöt. 4. § (5) bekezdés]
A nyomtatványok elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (https://nav.gov.hu)
talál.
A nyomtatványt az adózó vagy az általa meghatalmazott személy nyújthatja be.
A nyomtatványt az adózó meghatalmazottja is benyújthatja. Ehhez a képviseleti jogosultságot igazolni kell.
Elektronikus benyújtás esetén a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott nyomtatványt ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen regisztrálta.
A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (https://nav.gov.hu)
•az „Elektronikus űrlapok benyújtásnak módja, képviselet bejelentése”
című tájékoztatóban található.
A nyomtatvány elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK).
A nyomtatvány ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a
• https://nav.gov.hu → Nyomtatványok → Nyomtatványok ÁNYK-hoz → ÁNYK keretprogram
útvonalon található meg.
A nyomtatványt
kell megküldeni a NAV-nak.4
Ha az adatszolgáltatásra üzemszünet vagy az adóraktár engedélyesének számítógépes rendszerében bekövetkezett üzemzavar miatt nincs lehetőség, akkor az üzemszünet, üzemzavar végét követően haladéktalanul meg kell küldeni az elmaradt adatszolgáltatásokat.4
[4 Jöt. 24. § (1), (7) bekezdés]
Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.5
[5 Air. 52. § (4) bekezdés]
A NAV a nyomtatvány helyességét megvizsgálja, és szükség esetén az adózót nyilatkozattételre, iratbemutatásra szólítja fel.6
[6 Air. 59. § (2) bekezdés, 61. § (1) bekezdés]
Ha a NAV a feltárt hibák miatt a nyomtatvány újraküldésére szólította fel, akkor javítást követően a nyomtatvány ismét benyújtható. Ilyenkor a nyomtatványon be kell jelölnie az „Újraküldés felhívás alapján” rovatot, és a „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írnia az eredeti nyomtatvány vagy a felszólító NAV-levél fejlécében található 10 jegyű iktatószámot.
Újraküldés esetén a nyomtatványban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.
Az adózó is kezdeményezheti a nyomtatvány kijavítását, ha utóbb észlelte, hogy a NAV által elfogadott és feldolgozott nyomtatvány bármely adata téves, vagy a nyomtatványból kimaradt, valamilyen adat, információ, azaz a nyomtatvány nem teljes körű. Az adózó az adatok módosítását egy újabb NAV_J28 jelű nyomtatványon kezdeményezheti. Ilyenkor a nyomtatványon be kell jelölnie a „Javítás” rovatot, és a „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írnia az eredeti (javítandó) nyomtatvány beküldésekor kapott 10 jegyű iktatószámot.
Javítás esetén a nyomtatványban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.
A jogszabályban előírt kötelezettség megszegése esetén az adózóval szemben a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet.7
[7 Jöt. 100. § (1) és (6) bekezdés]
Ha további kérdése van a nyomtatvánnyal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!
Interneten:
E-mailen:
Telefonon:
ami hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.
Az egyedi tájékoztatás és ügyintézés a 1819 szám 2. menüpontján érhető el.
* A NAV Infovonalán elérhető általános tájékoztatás, illetve az adózó beazonosítását igénylő ügyintézési lehetőség is. A beazonosítást igénylő ügyintézési lehetőség használatához ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy elektronikusan lehet benyújtani. Felhívjuk figyelmét, hogy ha nem saját ügyében kívánja használni a beazonosítását igénylő ügyintézési lehetőséget, akkor EGYKE adatlap benyújtása is szükséges.
Személyesen: