I. Általános tudnivalók

1. Mire szolgál a NAV_J09 jelű nyomtatvány?

A NAV_J09 jelű nyomtatvány a jövedéki engedélyes kereskedő készletváltozásaival kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, illetve a hibásan benyújtott adatszolgáltatás javítására szolgál.1

[1 A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 29. § (4) bekezdés; A jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 45/2016. (XI. 29.) NGM rendelet 3. melléklet]

2. Kire vonatkozik?

A nyomtatványt a jövedéki engedélyes kereskedő köteles havonta benyújtani a beszerzéseiről és a készletében csökkenést eredményező eseményekről.

3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?

A NAV_J09 jelű nyomtatványt kizárólag elektronikusan2 lehet benyújtani a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV).

[2 Jöt. 4. § (5) bekezdés]

A NAV az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges műszaki követelményeket a NAV honlapján (https://nav.gov.hu) a Szabályzók menüpont alatt közzéteszi.

A nyomtatványok elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (https://nav.gov.hu)

A nyomtatványt az adózó vagy az általa meghatalmazott személy nyújthatja be.

A képviseleti jogosultság bejelentése

A nyomtatványt az adózó meghatalmazottja is benyújthatja. Ehhez a képviseleti jogosultságot igazolni kell.

Elektronikus benyújtás esetén a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott nyomtatványt ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen regisztrálta.

A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (https://nav.gov.hu)

című tájékoztatóban található.

4. Hol található a nyomtatvány?

A nyomtatvány elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK), valamint az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) egyaránt.

ÁNYK

A nyomtatvány ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a

útvonalon található meg.

ONYA

A nyomtatvány webes kitöltőprogramja (WebNYK) és a hozzá tartozó útmutató a

útvonalon az ONYA-ba belépve választható ki.

5. Mi a nyomtatvány benyújtásának határideje?

A jövedéki engedélyes kereskedő a tárgyhóra vonatkozó adatszolgáltatást a tárgyhót követő hónap 12. napjáig köteles megküldeni a NAV részére.3

[3 Jöt. 29. § (4) bekezdés]

Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.4

[4Air. 52. § (4) bekezdés]

6. Hogyan módosítható a nyomtatvány?

Javítás a NAV felhívása alapján

A NAV a nyomtatvány helyességét megvizsgálja, és szükség esetén az adózót nyilatkozattételre, iratbemutatásra szólítja fel. 5

[5 Air. 59. § (2) bekezdés, 61. § (1) bekezdés]

Ha a NAV a feltárt hibák miatt a nyomtatvány újraküldésére szólította fel, akkor javítást követően a nyomtatvány ismét benyújtható. Ilyenkor a nyomtatványon be kell jelölnie az „Újraküldés felhívás alapján” rovatot, és a „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írnia a felszólító NAV-levél fejlécében található 10 jegyű iktatószámot.

Újraküldés esetén a nyomtatványban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.

Adózói javítás

Az adózó is kezdeményezheti a nyomtatvány kijavítását, ha utóbb észlelte, hogy a NAV által elfogadott és feldolgozott nyomtatvány bármely adata téves, vagy a nyomtatványból kimaradt valamilyen adat, információ, azaz a nyomtatvány nem teljes körű. Az adózó az adatok módosítását egy újabb NAV_J09 jelű nyomtatványon kezdeményezheti. Ilyenkor a nyomtatványon be kell jelölnie a „Javítás” rovatot, és a „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írnia az eredeti (javítandó) nyomtatvány beküldésekor kapott 10 jegyű iktatószámot.

Javítás esetén a nyomtatványban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.

7. Mik a jogkövetkezmények?

A jogszabályban előírt kötelezettség megszegése esetén az adózóval szemben a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet.6

[6 Jöt. 100. § (1) és (6) bekezdés]

8. További információ, segítség

Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!

Interneten:

E-mailen: Telefonon:

ami hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.

Az egyedi tájékoztatás és ügyintézés a 1819 szám 2. menüpontján érhető el.

* A NAV Infovonalán elérhető általános tájékoztatás, illetve az adózó beazonosítását igénylő ügyintézési lehetőség is. A beazonosítást igénylő ügyintézési lehetőség használatához ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy elektronikusan lehet benyújtani. Felhívjuk figyelmét, hogy ha nem saját ügyében kívánja használni a beazonosítását igénylő ügyintézési lehetőséget, akkor EGYKE adatlap benyújtása is szükséges.

Személyesen:

9. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?

10. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?

Tartalomjegyzék