KITÖLTÉSI ÚTMUTATÓ

A NAV_J08 JELŰ NYOMTATVÁNYHOZ

BEJELENTÉS ADÓJEGY- ÉS ZÁRJEGYFELHASZNÁLÁSRÓL ÉS A JÖT. 77. § (1A) SZERINTI TEVÉKENYSÉGRŐL

(ÁNYK)



Miről olvashat ebben az útmutatóban?

I. Általános tudnivalók

  1. Mire szolgál a NAV_J08 jelű nyomtatvány?

  2. Kire vonatkozik?

  3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?

  4. Hol található a nyomtatvány?

  5. Mi a nyomtatvány benyújtásának határideje?

  6. Hogyan módosítható a nyomtatvány?
    Javítás a NAV felhívása alapján
    Adózói javítás

  7. Mik a jogkövetkezmények?

  8. További információ, segítség

  9. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?

  10. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?

II. Részletes tájékoztató

  1. Főlap (Azonosító adatok)

  2. P01 lap (Alkoholtermék és dohánygyártmány zárjegy-készlet felhasználási adatok)

  3. P02 lap (Alkoholtermék és dohánygyártmány zárjegy-készlet növekedés)

  4. P03 lap (Alkoholtermék és dohánygyártmány zárjegy-készlet egyéb csökkenés)

  5. P04 lap (Adójegy felhasználási adatok)

  6. P05 lap (Jöt. 77. § (1a) szerinti eltávolítás és megsemmisítés vagy felülragasztással érvénytelenítés)



I. Általános tudnivalók

1. Mire szolgál a NAV_J08 jelű nyomtatvány?

A NAV_J08 jelű nyomtatvány az adójegyek és a zárjegyek felhasználásának, a Jöt. 77. § (1a) bekezdés szerinti tevékenység bejelentésére (napi adatszolgáltatás), illetve a hibás adatszolgáltatás helyesbítésére szolgál.

Az adatszolgáltatásban

vonatkozó adatokat kell megadni.1



2. Kire vonatkozik?

A bejelentési kötelezettség a zárjegyigénylőkre vonatkozik:



3. Hogyan lehet benyújtani a nyomtatványt?

A NAV_J08 jelű nyomtatványt kizárólag elektronikusan2 lehet benyújtani a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV).

A nyomtatványok elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (https://nav.gov.hu/)

című információs füzetben talál.

A képviseleti jogosultság bejelentése

A nyomtatványt az adózó meghatalmazottja is benyújthatja. Ehhez a képviseleti jogosultságot igazolni kell.

Elektronikus benyújtáskor a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott nyomtatványt a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen bejelentette és nyilvántartásba vette.

A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (https://nav.gov.hu/)

című információs füzetben talál.



4. Hol található a nyomtatvány?

A nyomtatvány elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK).

A nyomtatvány ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a

Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu) útvonalon található meg.



5. Mi a nyomtatvány benyújtásának határideje?

A zárjegyigénylő a bejelentést (Jöt. szerinti adatszolgáltatást)

követő munkanapon köteles megküldeni a NAV részére.3

Ha az adatszolgáltatásra üzemszünet vagy az adóraktár engedélyesének számítógépes rendszerében bekövetkezett üzemzavar miatt nincs lehetőség, akkor az üzemszünet, üzemzavar végét követően haladéktalanul meg kell küldeni az elmaradt adatszolgáltatásokat.4

Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.5

Felhívjuk figyelmét, hogy a zárjegyigénylő az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését megelőzően köteles a zárjegyköteles jövedéki termékre általa alkalmazott GTIN-számot bejelenteni, illetve ha nem alkalmaz GTIN-számot, akkor a zárjegyköteles jövedéki termékre hatósági termékazonosító-számot igényelni a NAV_J07 jelű nyomtatványon.



6. Hogyan módosítható a nyomtatvány?

Javítás a NAV felhívása alapján

A NAV a nyomtatvány helyességét vizsgálja, és ha szükséges az adózót nyilatkozattételre, iratbemutatásra szólítja fel.6

Ha a NAV a feltárt hibák miatt a nyomtatvány újraküldésére szólította fel, akkor javítást követően a nyomtatványt teljes adattartalommal újra be kell küldeni. A nyomtatványon jelölni kell az „Újraküldés felhívás alapján” rovatot, és a „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írni az eredeti nyomtatvány vagy a felszólító NAV-levélben található 10 jegyű iktatószámot.

Adózói javítás

Az adózó kezdeményezheti a nyomtatvány javítását, ha a NAV által elfogadott és feldolgozott nyomtatvány bármely adata téves, vagy a nyomtatványból kimaradt. A bejelentett adatok módosítását a NAV_J08 jelű nyomtatványon kezdeményezheti. A nyomtatványon be kell jelölni a „Javítás” rovatot, a „Hivatkozott ügyszám” rovatba be kell írni az eredeti nyomtatvány vagy a felszólító NAV-levélben található 10 jegyű iktatószámot.

Javításkor a nyomtatványban valamennyi adatot újra meg kell adni.



7. Mik a jogkövetkezmények?

A jogszabályban előírt kötelezettség megszegésekor az adózóval szemben a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet.7



8. További információ, segítség

Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!

Interneten:

E-mailen:

Telefonon:

A szolgáltatás hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.

Az egyedi tájékoztatás és ügyintézés a 1819 szám 2. menüpontján érhető el.

A NAV Infóvonalán elérhető általános tájékoztatás, illetve az adózó beazonosítását igénylő ügyintézési lehetőség is. A beazonosítást igénylő ügyintézési lehetőség használatához ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy elektronikusan lehet benyújtani. Felhívjuk figyelmét, hogy ha nem saját ügyében kívánja használni a beazonosítását igénylő ügyintézési lehetőséget, akkor UJEGYKE-adatlap benyújtása is szükséges.

Személyesen:

https://nav.gov.hu/igazgatosagok/ugyfelszolgalat-kereso



9. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?



10. Milyen részei vannak a nyomtatványnak?

II. Részletes tájékoztató

A nyomtatvány főlapból és öt pótlapból áll.

A nyomtatvány több helyen tartalmaz értéklistát, amely a cellák jobb felső sarkában található háromszögre kattintva érhető el.

Főlap


B) rész:

Adószáma rovat: A bejelentésre kötelezettnek a NAV által kiadott adóigazgatási azonosító, 11 karakter hosszan megadva. Hibás adószám beírásakor a program hibaüzenettel jelez.

Engedélyszáma rovat: A bejelentésre kötelezettnek a NAV által kiadott engedély betétlapján található szám 13 karakter hosszan megadva (pl.: HU10011801002).

Neve rovat: A bejelentésre kötelezett gazdálkodó cégbírósági bejegyzésben szereplő teljes neve vagy az egyéni vállalkozó neve.

Telephely címe rovat: A zárjegy,-adójegy-felhasználás, egyéb tevékenység helyének címe (irányítószám, település, postafiók/közterület megnevezése, házszám/helyrajzi szám, emelet, ajtó bontásban)

C) rész:

Újraküldés felhívás alapján rovat: Akkor kell jelölni, ha a NAV a nyomtatvány újraküldésére szólította fel a bejelentésre kötelezettet, és ő a felszólításnak tesz eleget ezen a nyomtatványon. Ha ezt a rovatot jelölte, akkor a „Hivatkozott ügyszám” rovatot is ki kell tölteni.

A nyomtatvány teljes adattartalmát kell beküldeni a szükséges módosításokkal.

Javítás rovat: Akkor kell jelölni, ha a bejelentésre kötelezett megállapítja, hogy egy korábban benyújtott NAV_J08-as nyomtatvány hibás adatokat tartalmazott, vagy hiányosan nyújtotta be. Ha ezt a rovatot jelölte, akkor a „Hivatkozott ügyszám” rovatot is ki kell tölteni.

A nyomtatvány teljes adattartalmát kell beküldeni a szükséges módosításokkal.

Hivatkozott ügyszám rovat: A rovatot akkor kell kitölteni, ha jelölte az Újraküldés felhívás alapján vagy Javításkor rovatot. A rovatban újraküldéskor az eredeti nyomtatvány vagy a NAV által küldött felhívás iktatószámát, saját indítású javításkor a javítandó nyomtatvány beküldésekor kapott iktatószámot kell feltüntetni 10 karakter hosszan.

Kitöltött lapok / Lapok darabszáma: A kitöltött pótlapok jelölése automatikus.

D) rész:

Zárjegy felhasználás/egyéb tevékenység rovat: Akkor kell jelölni, ha a bejelentés zárjegyre, egyéb tevékenységre vonatkozik.

Adójegy felhasználás rovat: Akkor kell jelölni, ha a bejelentés adójegyre vonatkozik.

Felhasználás/egyéb tevékenység napja rovat: Azt a dátumot kell beírni, amelyik napon a zárjegyfelhasználás/adójegyfelhasználás, vagy az egyéb tevékenység ténylegesen megtörtént. Beírható vagy a legördülő naptárból kiválasztható.

E) rész:

A nyomtatványon feltüntetett adatok hitelességét a benyújtási módnak megfelelő, a hitelesítésre vonatkozó szabályok szerint kell biztosítani.

Bejelentő azonosító rovat: A rovatban az adózó, illetőleg a képviseleti jogosultsággal rendelkező személy adóazonosító jelét kell megadni.

Felhívjuk figyelmét, hogy a https://magyarorszag.hu/ weblapon történő elektronikus adatfeltöltést is ugyanennek a személynek kell kezdeményeznie!

A nyomtatványkitöltő program kizárólag CDV-helyes adóazonosítót fogad el.


Következő lap
Tartalomjegyzék