Miről olvashat ebben az útmutatóban?
1. Mire szolgál az AFESZOLG jelű adatlap?
3. Hogyan lehet benyújtani az adatlapot?
Személyes eljárás és képviselet
A képviseleti jogosultság bejelentése
4. Hol található a nyomtatvány?
5. Mi az adatlap benyújtási határideje?
6. Hogyan módosítható az adatlap (javítás, helyesbítés, törlés)?
NAV általi javítás (helyesbítés)
8. Milyen részei vannak az adatlapnak?
9. További információ, segítség
10. Mely jogszabályokat kell figyelembe venni?
II. Részletes tájékoztató AFESZOLG adatlap főlap
1. Éves felülvizsgálat során észlelt rendellenességek
Az adatlap az automatákkal kapcsolatban az alábbi bejelentésekre szolgál:
Az adatlapot az automata felügyeleti szolgáltatója köteles benyújtani.
Az AFESZOLG adatlapot kizárólag elektronikusan lehet benyújtani a NAV-hoz.[1]
A bevallások/adatlapok elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (www.nav.gov.hu)
Ha törvény nem írja elő az adózó személyes eljárását, a bevallást/adatlapot helyette törvényes képviselője, vagy az általa, esetleg törvényes képviselője által meghatalmazott személy is benyújthatja. Jogi személy törvényes képviselőjének eljárása személyes eljárásnak minősül.
A képviselet, meghatalmazás alanyait, fajtáit, a jogosultság létrehozásának, bejelentésének módját és szabályait jogszabály tartalmazza.[2]
A bevallás/adatlap elektronikus benyújtásához a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott bevallást/adatlapot ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen regisztrálta.
A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu)
Az AFESZOLG adatlap kereskedelmi forgalomban nem kapható.
Elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK).
A bevallás ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a
útvonalon található meg.
Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a legközelebbi munkanapon jár le.[3]
Ha az adatlap
a NAV az adózót 15 napon belül, határidő kitűzésével javításra (hiánypótlásra) szólítja fel.[4]
Az adatlapot elektronikusan benyújtó adózó – azon túlmenően, hogy az adatlap javítását a NAV illetékes igazgatóságánál személyesen vagy írásban kezdeményezheti, és a hibák kijavítását követően az adatlapot újból benyújthatja.
Ekkor a főlap (B) blokkjában a „Hibásnak minősített adatlap vonalkódja” mezőbe be kell írnia az eredeti (hibásnak minősített) adatlap 10 jegyű vonalkódját, ami megtalálható a javításra felszólító NAV-levélben.
Ha a korábbi adatszolgáltatásban téves AP számú automatára (AFE-re) nyújtotta be az adatszolgáltatást, és/vagy az eseménydátumot rontotta el, akkor lehetősége van törlésre.
Ha az adatszolgáltatás törlő adatszolgáltatás [„ESEMENY” lap (A) blokkjában az adatszolgáltatás jellege: T], akkor az „ESEMENY” lapon csak az AP számot és/vagy az automata regisztrációs számát, valamint az eseménydátumot adhatja meg, nem kell a teljes eredeti adatszolgáltatást megismételnie. Az ÁNYK használatánál a törlés választása esetén az „ESEMENY” lapon a nem kitölthető mezők adatai automatikusan törlődnek. Ezzel a korábbi – téves – adatszolgáltatás minden adata törlődik. Ezt követően új adatlapon – az „Adatszolgáltatás jellege” mezőt üresen hagyva – kell a helyes AP számra és/vagy regisztrációs számra, valamint eseménydátumra vonatkozó adatokat, és a már korábban is helyesen beküldött – de az előzőek szerint törlődött – adatokat beküldeni.
Ha az adózó a bevallási, adatszolgáltatási kötelezettségét hibásan, hiányos adattartalommal, késve teljesíti, vagy azt elmulasztja, a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet[5].
AFESZOLG | Főlap |
AFESZOLG-ESEMENY | Esemény leírás automatánként |
Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!
A NAV Infóvonala és az ÜCC hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.
*A rendszer használatához ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy a KÜNY tárhelyen keresztül lehet benyújtani. Felhívjuk figyelmét, hogy ha nem saját ügyében kívánja használni az ÜCC-t, akkor EGYKE adatlap benyújtása is szükséges.