22HIPAK_M-KÖT Az adókötelezettség meghatározása

A)   Önkormányzat adatai

Önkormányzat neve: annak az adott önkormányzatnak a nevét kell kiválasztani a legördülő listából, amelyre vonatkozóan ezt a lap kitöltésre kerül, a különleges gazdasági övezetek (KGÖ) esetében a listában szerepelnek a mindenkor kijelölt KGÖ-k, így ezeket szükséges kiválasztani.

Önkormányzat adószáma: az önkormányzat adószáma automatikusan töltődő mező.

B)    Bevallással érintett időszak és bevallás jellege az adott önkormányzatra vonatkozóan

A bevallott időszakot az adott önkormányzatra vonatkozóan kell megjelölni, melyre vonatkozóan ezt a lapot kitölti.

Figyelem: amennyiben több önkormányzatra vonatkozóan adja be a bevallást, akkor ez esetben ez az időszak eltérhet a vállalkozási szintű bevallási időszaktól. (Bizonyos esetekben akkor is meg lehet adni ezen a lapon a Főlapon szereplőtől eltérő időszakot, ha csak egy önkormányzatra vonatkozóan kerül kitöltésre az M lap, pl. székhely áthelyezése történik egy olyan önkormányzat területére, ahol nincs bevezetve az iparűzési adó- ez esetben arra nem kerül kitöltésre külön M lap.) Ezen eltérés okát a C) blokkban szükséges megjelölni.

Továbbá ebben a blokkban van lehetőség jelölni az "Önellenőrzés /Ismételt önellenőrzés/Előző bevallásban kimaradt telephely jelölése" lehetőségeket a legördülő menüpontokból. Az "Önellenőrzés" bejelölése azt jelenti, hogy az ezen a lapon szereplő önkormányzat esetében kíván önellenőrzést végezni. Amennyiben teljes bevallás önellenőrzését végzi, vagyis olyat, ami vállalati szintű ("A" típusú lapokon szereplő) adatokat is érint, akkor több telephely esetén minden egyes M-KÖT lapon be kell jelölni az "Önellenőrzés" jelölőt.

Figyelem: amennyiben az „M” lapok közül bármelyiken jelölte az önellenőrzést, akkor az adóhatóság csak ezen önkormányzati adóhatóságoknak küldi tovább a lapokat.

Valamely egynél több önkormányzat felé iparűzési adókötelezettséggel rendelkező adózó esetén (pl. ha az adózó a székhelyén kívül más önkormányzat illetékességi területén is rendelkezik a Htv. szerinti telephellyel vagy több önkormányzat illetékességi területén is lelhetők fel a Htv. szerinti telephelyei) előfordulhat, hogy az adózó valamely önkormányzat felé elmulasztja a fennálló iparűzési adókötelezettségéről szóló bevallás benyújtását (ezen önkormányzatot illetően korábban nem töltött „M” lapot). A kötelezettség teljesítése érdekében az ezen önkormányzat részére továbbíttatni kívánt „M” lapon nem az „Önellenőrzés/Ismételt önellenőrzés” mezőt, hanem az „Előző bevallásban kimaradt telephely jelölése” mezőt kell jelölnie. Ha pedig az újonnan (előzmény nélkül) benyújtott pótlap léte miatt a többi önkormányzatra jutó adóalap/bevallandó adó összege is megváltozik, ez utóbbi önkormányzatok „M” lapján ezt a tényt az „Önellenőrzés/Ismételt önellenőrzés” mező kitöltése jelöli.

C)   Önkormányzatra vonatkozó és vállalkozási szintű bevallási időszak eltérésének oka, települési adókötelezettség megszűnése

Amennyiben az önkormányzatra vonatkozó és a vállalkozási szintű bevallási időszak eltér egymástól, akkor annak okát itt jelölni szükséges.

Fontos: abban az esetben is kitöltendő a mező, amennyiben az önkormányzatra vonatkozó bevallási időszak nem tér el a vállalkozási szintű bevallási időszaktól, azonban az adózó az adott telephelyen lévő székhelyét az adott önkormányzat területéről áthelyezi vagy telephelyét megszűnteti bevallási időszak utolsó napján

A legördülő listából az alábbiak közül lehet választani.

1.

Adott önkormányzat területén telephelyet év közben létesítő vállalkozó

2.

Adott önkormányzat területén telephelyet év közben megszüntető vállalkozó

3.

Székhely áthelyezése az adott önkormányzat területére

4.

Székhely áthelyezése az adott önkormányzat területéről

5.

Helyi iparűzési adó év közbeni bevezetése az önkormányzat illetékességi területén

6.

Helyi iparűzési adó év közbeni megszüntetése/adórendelet hatályon kívül helyezése az önkormányzat illetékességi területén

7.

Egyéb ok

Az "Egyéb ok" megnevezés kiválasztása esetén kérjük az okot szövegesen is megadni az alatta lévő mezőben.

D)   Az önkormányzatra jutó adóalap meghatározása

Figyelem: a helyes adóalap számításhoz kérem, ellenőrizze, hogy az Ön számára releváns „A” lapok megfelelően vannak kitöltve, különös figyelemmel az NY-01 lap nyilatkozataira.

1.      sor: Ebben a sorban kerül meghatározásra az önkormányzatra jutó adóalap aránya. Amennyiben az adózó egy önkormányzatnak nyújtja be a bevallást, ez az érték 1. Több önkormányzat esetén az M-OSZT lap kitöltése után automatikusan töltődik a mező.

Figyelem: amennyiben a nyomtatványt több önkormányzatra vonatkozóan tölti ki (több telephelyre), akkor a sor csak az M-OSZT lap teljes kitöltése után töltődik helyesen. Az M-OSZT lap kitöltését követően lépjen vissza erre a lapra, és kérjük, hogy innen folytassa a kitöltést!

Figyelem: a bevallási időszakban több önkormányzat illetékességi területén székhellyel vagy telephellyel rendelkező KATA tételes adóalap megállapítást választó adóalanyok számára ezen mező kitöltése nem kötelező. Amennyiben azonban a levonható belföldi útdíj, külföldi útdíj,  úthasználati díj vagy az alapkutatás, alkalmazott kutatás  után érvényesíthető kedvezményt kíván igénybe venni, akkor kézzel kell kitöltenie.. A megosztási arányszám számításánál minden telephelyre jutó adóalapot figyelembe kell venni (azokat is, ahol a HIPA nincs bevezetve) és csak KATA tételes adóalapmegállapítást választó adóalanyok esetében 6 tizedesjegy pontossággal kell a megosztási arányt szerepeltetni. Ez a megosztási arányszámítás vonatkozik azon adóalanyokra is, akik KATA tételes egyéni vállalkozói tevékenységük mellett az őstermelői tevékenységük révén is adóalanynak minősülnek, ekkor a 04-01, 04-02 és az OSZT lapok helyes kitöltése után kell 8 tizedesjegy pontossággal kiszámítani az egyes önkormányzatokra jutó adóalapok arányát, már a KATA-s adóalap figyelembevételével (ez az összesített adóalap a 2. sorba számítódik)

Figyelem: a bevallási időszakban egy önkormányzat illetékességi területén székhellyel vagy telephellyel rendelkező adóalanyok számára ez a mező automatikusan 1 értékkel töltődik, illetve a nem KATA tételes adóalanyok számára automatikusan töltődik. Amennyiben a mező értéke nem egyezik az Ön által számítottal, kérem ellenőrizze, hogy a megosztási módszert megfelelően választotta-e ki, illetve a megosztásban figyelembe vette-e a külföldi, illetve a HIPA-t be nem vezető önkormányzatok területére eső megosztási alapok helyes kitöltését a 04-01, 04-02 és OSZT lapokon.

2.      sor: Ebben a sorban automatikusan számolódik az önkormányzat illetékességi területére jutó adóalap összege. Normál adózók esetében: az önkormányzatra jutó adóalap aránya és a korrigált Htv. szerinti adóalap szorzata. Tételes KATA alanyok esetében: teljes év esetében 2,5 millió Ft, nem teljes naptári év esetében pedig az ezen lapon jelzett bevallási időszak alapján arányosított része. Amennyiben a KATA tételes adóalapot választó adóalanyok adóalapja eltér a bevallási időszak napjaiból arányosított mértéktől (például szüneteltetés miatt, vagy egyéb okból), akkor azt a 2. sor belső cellájában kell feltüntetni. Továbbá a 2. sor belső cellájában lehet feltüntetni azt is, amennyiben az adózó a számolt adóalaptól eltérő adóalapösszeget állapít meg a Htv. mellékletének 3. pontja alapján.

3.      sor: Az önkormányzat rendeletében a 2,5 millió Ft-ot meg nem haladó vállalkozási szintű adóalapú vállalkozások számára adóalap-mentességet állapíthat meg (az önkormányzat döntésétől függően előfordulhat, hogy az adómentesség csak kisebb vállalkozási szintű adóalapösszegig, például 1 millió Ft-ig jár). Itt kell feltüntetni azon – az adóévben igénybe vehető – adóalap-mentesség összegét, amely a települési adóalap összegét csökkenti.

4.      sor: Ha az önkormányzat iparűzési adót szabályozó rendelete a háziorvos (ide értendő a házi gyermekorvos, fogorvos is) és a védőnő számára adóalap-mentességet állapít meg, akkor annak – legfeljebb 20 millió Ft – összegét kell ebben a sorban feltüntetni. Az adóelőny akkor jár, ha a háziorvos, védőnő vállalkozó adóalapja nem több, mint 20 millió forint és árbevételének legalább 80%-a a tevékenység-végzésre kötött finanszírozási szerződés alapján a Egészségbiztosítási Alaptól származik.

5.      sor: Ha az önkormányzat rendelete adómentességet állapított meg a vállalkozó azon beruházásának értéke vagy annak egy része után, melyet a vállalkozó az adóévben helyezett üzembe, akkor az adóalap mentesség összegét ebben a sorban kell feltüntetni.

6.      sor: Ebben a sorban kérjük feltüntetni a tárgyévben fel nem használt, következő évekre átvihető, beruházáshoz köthető adóalap mentesség összegét. Ezt a sort akkor is kérjük kitölteni, amennyiben ebben az évben nem vesz igénybe ilyen típusú adóalap-kedvezményt (vagyis az 5. sorban nem tüntet fel összeget), azonban a korábbi években keletkezett adóalap-kedvezmény, melyet még nem tudott teljes mértékig érvényesíteni, és ezt az összeget még viszi tovább a következő évekre.

7.      sor: Ebben a sorban számítódik az önkormányzati döntés szerinti adóköteles adóalap (2. sor - 3. sor - 4. sor – 5. sor).

E)    Az adó összegének kiszámítása

11.  sor: Ebben a sorban szükséges feltüntetni az önkormányzati rendelet szerinti adómértéket. Az állami adóhatóság – az önkormányzati adóhatóság adatszolgáltatása szerint – beépíti a nyomtatványba a települési önkormányzat rendeletében rögzített adómértéket (%-ot). 

12.  sor: Az iparűzési adó önkormányzati adórendelet szerint számított értéke (D) blokk 7. sora * E) blokk 1. sora)

13.  sor: e sorban számítódik az iparűzési adó összege, amennyiben az NY-01 lap A) blokkjában bejelölte a "mikro-, kis és középvállalkozás által benyújtott bevallás" jelölőt (vagyis hogy az adózó megfelel a Htv. 51./L. §-a által meghatározott szűkített KKV fogalomnak). Ez alapján a helyi iparűzési adó mértéke 1 százalék, amennyiben a 2022. évben végződő adóévben alkalmazandó önkormányzati rendeletben megállapított adómérték meghaladja az 1 százalékot.  Ebben az esetben az ebben a sorban megjelenő összeg az önkormányzati rendelet szerinti adómérték (11. sor) és a 4 milliárd forint nettó árbevétel vagy mérlegfőösszeg alatti kis-és középvállalkozásra vonatkozó 1%-os adómérték közül az alacsonyabb, és az önkormányzati döntés szerinti adóköteles adóalap (D. blokk 7. sor) szorzata.

13.  sor belső keretes rovat („A Htv. 51/N. § és 51/O. § alapján fizetendő adó összege”): abban az esetben, kell kitölteni, ha a csökkentett adómérték jelentette támogatástartalom [adóalap* (önkormányzati adómérték %-os mértéke – 1%)] teljes összegének igénybevétele esetén a vállalkozó kimerítené az uniós átmeneti támogatási keretet (1,8 M euro). Ilyen esetben a támogatástartalom csak részben vehető igénybe (vagy ha átmeneti támogatási keretét kimerítette, akkor az önkormányzat rendeleti szerinti mértékkel kell az adót megállapítania). Ez esetben a 13. sor belső keretes rovatában kézzel kell kitölteni a tényleges adóösszeget. A mező kitöltése esetén ez a sor kerül átemelésre a 14. sorba.

Példa: az önkormányzati adórendeleti adómérték 2%, a 2021. évi adóalap 1000 egység, akkor az önkormányzati adómértékkel (2%) számított adó 20, a csökkentett (1%-os) mértékkel számított adó 10, a támogatástartalom pedig: 1000*(2%-1%)=10. Amennyiben a vállalkozó támogatási keretéből csak 8 egység maradt, akkor a 10-8=2 egység értékkel növelni kell az 1%-kal számított adóösszeget. Ez azt jelenti, hogy az adó összege 10+2=12 lesz. Ekkor ezt az összeget kell itt beírni.

14.  sor: Az adóalapra jutó iparűzési adó összegét az alábbi módon tölti ki a program: amennyiben az  NY-01 lap A) blokkjában a "mikro-, kis és középvállalkozás által benyújtott bevallás" sort nem jelölte be, akkor a 12. sorából veszi át az értéket. A "mikro-, kis és középvállalkozás által benyújtott bevallás" sor bejelölése esetén a 13. sort vizsgálja. Amennyiben a belső keretes rovata kézzel kitöltött, akkor azt emeli át ebbe a sorba, ha pedig ez a cella üresen van hagyva, akkor a 13. sorból emelődik át az összeg.

15.  sor: Ebben a sorban számítódik ki a belföldi e-útdíj 7,5%-ának a településre jutó összege (az „ALAP” B) blokkjában feltüntetett összegek szétosztásával).

A Htv. 40/A. § (1) bekezdés b) pontja alapján a székhely, illetőleg a telephely szerinti önkormányzathoz az adóévre fizetendő adóból - legfeljebb annak összegéig terjedően - levonható az adóalany által a ráfordításként, költségként az adóévben elszámolt, az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjnak (a továbbiakban: belföldi e-útdíj) a 7,5%-a. Ha a vállalkozás adóalapmegosztásra kötelezett, akkor a költségként, ráfordításként elszámolt belföldi e-útdíj 7,5%-át a székhely, illetve telephely(ek) szerinti önkormányzatokhoz fizetendő iparűzési adóból a vállalkozás szintjén képződő teljes törvényi adóalap és a megosztással érintett önkormányzatokhoz kimutatott települési adóalapok arányában vonhatja le. Azaz, a belföldi e-útdíj 7,5%-a az adóalap-megosztás arányában vonható le. Ha a belföldi e-útdíj 7,5%-a 100 000 forint, a településre pedig a megosztás során a vállalkozási szintű adóalap 10%-a jut, akkor itt 10 000 forint jelenik meg.

16.  sor: Ebben a sorban számítódik ki a külföldi e-útdíj 7,5%-ának a településre jutó összege (az „ALAP” B) blokkjában feltüntetett összegek szétosztásával).

A Htv. 40/A. § (1) bekezdés b) pontja alapján a székhely, telephely szerinti önkormányzathoz az adóévre fizetendő adóból – legfeljebb annak összegéig – levonható az adóalany által a ráfordításként, költségként az adóévben elszámolt, külföldön autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjnak (a továbbiakban: külföldi e-útdíj) a 7,5%-a. Ha a vállalkozás adóalap-megosztásra kötelezett, akkor a költségként, ráfordításként elszámolt külföldi e-útdíj 7,5%-át az adóalap-megosztás arányában vonhatja le a megosztással érintett önkormányzatokhoz fizetendő adójából. Ebben a sorban tehát a külföldi e-útdíj 7,5%-ának a településre jutó összegét kell szerepeltetni

17.  sor: Ebben a sorban számítódik ki az úthasználati díj 7,5%-ának a településre jutó összege (az „ALAP” B) blokkjában feltüntetett összegek szétosztásával).

A Htv. 40/A. § (1) bekezdés b) pontja alapján a székhely, telephely szerinti önkormányzathoz az adóévre fizetendő adóból – legfeljebb annak összegéig – levonható az adóalany által a ráfordításként, költségként az adóévben elszámolt az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő használati díjnak (a továbbiakban: belföldi úthasználati díj) a 7,5%-a. A belföldi úthasználati díj (10 napos/30 napos/éves „matrica" vagy megyei „matrica") a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó tehergépjárművel, illetőleg autóbusszal vagy személygépkocsival való díjköteles közúthálózaton való közlekedés kapcsán fizetendő díjátalány. Ha a vállalkozás adóalap-megosztásra kötelezett, akkor a költségként, ráfordításként elszámolt belföldi úthasználati díj 7,5%-át az adóalap-megosztás arányában vonhatja le a megosztással érintett önkormányzatokhoz fizetendő adójából. Ebben a sorban tehát a belföldi úthasználati díj 7,5%-ának a településre jutó összegét kell beírni.

18.  sor: Amennyiben az önkormányzat helyi adó rendeletében adókedvezményben (adócsökkentésben) részesíti a 2,5 millió Ft vállalkozási szintű adóalapot meg nem haladó vállalkozókat [az adókedvezmény az adó %-ában (0-100% között)], akkor ebben a sorban kell feltüntetni az adót csökkentő kedvezmény összegét. Ha az önkormányzat ilyen kedvezményt nem iktatott rendeletébe, akkor itt összeget nem lehet feltüntetni.

19.  sor: Amennyiben az önkormányzat iparűzési adót szabályozó rendelete a háziorvos (ide értendő a házi gyermekorvos, fogorvos is) és védőnő vállalkozó számára adókedvezményt tartalmaz (melynek mértéke akár 100% is lehet), akkor a kedvezmény összegét ebben a sorban kell feltüntetni. A kedvezmény akkor jár, ha a háziorvos, védőnő vállalkozó adóalapja nem több, mint 20 millió forint és árbevételének legalább 80%-a a tevékenység-végzésre kötött finanszírozási szerződés alapján a Egészségbiztosítási Alaptól származik. Ha az önkormányzat rendelete – a Htv. 39/C. § (4) bekezdésének felhatalmazása alapján – adókedvezményi rendelkezést nem tartalmaz, akkor itt összeget nem lehet szerepeltetni. (A települési önkormányzatok adórendeletei a honlappal rendelkező települések hivatalos oldalán, illetve a nemzeti jogszabálytár önkormányzati rendelettárában is megtalálhatóak.)

20.  sor: A Htv. 40/A. § (3) bekezdése alapján az önkormányzat rendeletében lehetővé teheti az alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen költsége 10%-ának iparűzési adóból való levonását. Amennyiben a vállalkozás csak székhellyel rendelkezik, és az önkormányzat rendelete említett jogcímen adóelőnyt tartalmaz, akkor az adózó a településre fizetendő adóját 10%-kal csökkentheti. Ha a vállalkozót több önkormányzat illetékességi területén terheli állandó jellegű adókötelezettség, akkor a K+F címén adókedvezményt a települési adóalapnak a vállalkozási szintű adóalap arányában veheti figyelembe [Htv. 40/A. § (2), (4) bekezdés]. Ebben a sorban a K+F adóévi közvetlen költsége 10%-ának településre jutó összegét kell feltüntetni.

21.  sor: Amennyiben az önkormányzat rendelete adókedvezményt állapított a vállalkozó azon beruházásának értéke vagy annak egy része után, melyet a vállalkozó az adóévben helyezett üzembe, akkor az adókedvezmény összegét ebben a sorban kell feltüntetni. Figyelem! Ebbe a sorba akkora összeget tüntessen fel a teljes igénybe vehető adókedvezmény összegből, melyet az adott évben ténylegesen érvényesíteni is tud, a fennmaradó részt pedig a 22. sorban tüntesse fel.

22.  sor: Ebben a sorban kérjük feltüntetni a tárgyévben fel nem használt, következő évekre átvihető, beruházáshoz köthető adókedvezmény összegét. Ezt a sort akkor is kérjük kitölteni, amennyiben ebben az évben nem vesz igénybe ilyen típusú adókedvezményt (vagyis a 21. sorban nem tüntet fel összeget), azonban a korábbi években keletkezett adókedvezmény, melyet még nem tudott teljes mértékig érvényesíteni, és ezt az összeget még viszi tovább a következő évekre.

23.  sor: Ebben a sorban kerül kiszámításra az adóévi iparűzési adófizetési kötelezettség. Az adóköteles települési adóalapra vetített adó összegéből (14. sor) le kell vonni az adó összegét különféle jogcímeken csökkentő tételeket (a 15-21. sorok együttes összegét). Abban az esetben, ha az adót csökkentő tételek együttes összege eléri vagy meghaladja a 14. sor összegét, akkor itt nulla érték fog szerepelni.


 

Következő lap
Tartalomjegyzék