A 2141 jelű nyomtatvány a társasházak
· 2021-ben megszerzett adóköteles jövedelmének bevallására,
· illetve annak helyesbítésére, önellenőrzésére
valamint a magánalapítványok, bizalmi vagyonkezelők
szolgál.
Ha a társasháznak 2021-ben nem volt sem bevétele, sem költsége, a 2141 jelű bevallást nem kell benyújtania.
Be kell nyújtani azonban a 2141-es bevallást, ha a 2021. évben bevétel, illetve költség keletkezett, még akkor is, ha azok különbözete nulla.
Ha a magánalapítványnak, bizalmi vagyonkezelőnek az általa kötött tartós befektetési szerződésből 2021-ben nem keletkezett jövedelme, a 2141 jelű bevallást nem kell benyújtania.
A 2141 jelű bevallást benyújthatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (a továbbiakban: NAV) a társasház[1], a társasüdülő[2] (együtt: társasház) tulajdonközössége a közös név alatt 2021-ben megszerzett adóköteles jövedelmeiről, valamint a magánalapítvány[3], bizalmi vagyonkezelő a 2021-ben, tartós befektetési szerződésből keletkezett adóköteles jövedelméről.
A Társasházi tv. hatálya alá tartozó társasházak kizárólag az Szja tv. alanyaiként adókötelesek a közös név alatt megszerzett jövedelmük után.
A társasháznak azokról az adóévben megszerzett (a tulajdonosközösség javára befizetett vagy átutalt) jövedelmekről kell bevallást adnia, amelyekkel kapcsolatban adómegállapítási kötelezettsége van.[4]
Adómegállapítási kötelezettség akkor keletkezik,
· ha az adóköteles jövedelem juttatója nem kifizető (például magánszemély bérli a közös helyiséget), illetve,
· ha a jövedelem a közös tulajdonú ingatlan vagy ingó vagyontárgy értékesítéséből származik.
A magánalapítvány, bizalmi vagyonkezelő az általa kötött tartós befektetési szerződésből származó hozam adókötelezettségét és a bevallási kötelezettséget az Szja tv. 67/B. § rendelkezései szerint teljesíti.
A 2141 jelű bevallás papíron, illetve elektronikusan (ÁNYK vagy az online WEBNYK felületen) nyújtható be. (A 2108 jelű bevallás benyújtására kötelezett adózó ezt a bevallást is kizárólag elektronikusan teljesítheti, ahogyan az elektronikus ügyintézésre kötelezett, valamint az elektronikus ügyintézési módot önként választó adózónak is 2022-ben elektronikusan kell benyújtania.)
A bevallások elektronikus benyújtásáról és az elektronikus kapcsolattartás szabályairól bővebb információt a NAV honlapján (www.nav.gov.hu)
· az „Elektronikus űrlapok benyújtásának módja, képviselet bejelentése”, valamint
· „Az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás általános szabályai adóügyekben” című 32. információs füzetben talál.
Ha a benyújtó nem köteles elektronikus kapcsolattartásra, a nyomtatványt papíron – postán vagy személyesen – is benyújthatja. Ilyenkor a nyomtatványt egy példányban kell az adózó lakóhelye, illetve székhelye szerint illetékes NAV igazgatóságához eljuttatni. A papíron benyújtott bevallást az adózónak vagy a képviseletére jogosult személynek alá kell írnia.
A bevallás elektronikus benyújtásához a képviseleti jogosultságot előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz. Az elektronikusan benyújtott bevallást ugyanis a NAV csak akkor tudja befogadni, ha a benyújtó képviseleti jogosultságát előzetesen bejelentette és a NAV nyilvántartásba vette.
A képviselet bejelentéséről bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu)
· az „Elektronikus űrlapok benyújtásának módja, képviselet bejelentése.” című tájékoztatóban található.
A 2141-es bevallás elektronikusan elérhető a NAV honlapján az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramban (ÁNYK) és az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA).
A bevallás ÁNYK-ban futó kitöltőprogramja és a hozzá tartozó útmutató a
útvonalon található meg.
A bevallás webes kitöltőprogramja (WebNYK) és a hozzá tartozó útmutató a
Ø www.nav.gov.hu → Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA)
útvonalon az ONYA-ba belépve választható ki.
A 2141 jelű bevallás benyújtásának és az adó megfizetésének határideje 2022. május 20.
Ha a határidő munkaszüneti napra esik, a határidő a következő munkanapon jár le.[5]
A bevallás pótlólagos benyújtása is ezen a nyomtatványon történik a 2021. évre vonatkozóan.
A társasház, valamint a magánalapítvány vagy bizalmi vagyonkezelő által megállapított személyi jövedelemadót a következő számlaszámra kell befizetni.
Költségvetési számla száma |
Költségvetési számla megnevezése |
Adónemkód |
10032000-06056353 |
NAV Személyi jövedelemadó magánszemélyt, őstermelőt, egyéni vállalkozót, kifizetőt terhelő kötelezettség beszedési számla |
103 |
A pénzforgalmiszámla-nyitási kötelezettségtől függetlenül az adózó az adóját
· belföldi pénzforgalmi számlájáról átutalással
· vagy az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül, az EFER-hez csatlakozott pénzforgalmi szolgáltató házibank felületén átutalással
fizetheti be.
A befizetési módokról[6] a „Ki hogyan fizethet a NAV-nak?” című tájékoztatóban (https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/szamlaszamok) olvashat.
A bankkártyás fizetési lehetőségekről a 35. számú, Bankkártyás adófizetés című információs füzetben talál tájékoztatást a NAV honlapján.
Az adót, pótlékot ezer forintra kerekítve kell megfizetni.[7]
Ha a befizetendő részlet, kötelezettség fizetési határideje munkaszüneti napra esik, a határidő a következő munkanap.
A bevallásban az adatokat forintban kell feltüntetni. Az összegek meghatározásánál a kerekítés általános szabályait kell alkalmazni (499 forintig lefelé, 500 forinttól felfelé, például 641 500 forint esetén a beírandó összeg 642 ezer forint). A több részletre osztott összegeknél adódó kerekítési különbséget az utolsó résztételben kell érvényesíteni.
Azokban a mezőkben, ahol a megnevezésben nincs rögzítve a „±” előjel, az összegadatok értéke csak pozitív (vagy nulla) lehet. A nyomtatványon a pozitív összegeket előjel nélkül kell feltüntetni.
A NAV az adóbevallás helyességét megvizsgálja, a számítási hibát, elírásokat kijavítja, és ha a kijavítás az adófizetési kötelezettség vagy az adó-visszatérítés összegét érinti, az adózót a kijavítástól számított 30 napon belül értesíti.[8]
Ha az adóbevallás
a NAV az adózót 15 napon belül, határidő kitűzésével javításra (hiánypótlásra) szólítja fel.[9]
A bevallását elektronikusan benyújtó adózó – azon túlmenően, hogy a bevallás javítását a NAV illetékes igazgatóságánál személyesen vagy írásban kezdeményezheti – a hibák kijavítását követően a bevallást újból benyújthatja.
Az adózó is kezdeményezheti az adóbevallás kijavítását, ha utóbb észlelte, hogy a NAV által elfogadott és feldolgozott bevallás – adó, adóalap, költségvetési támogatás összegét nem érintő – bármely adata téves, vagy a bevallásból kimaradt, azaz a bevallás nem teljes körű.[10] Helyesbítésre az adó megállapításához való jog elévülési idején belül, tehát a bevallás évét követően öt évig van lehetőség.[11]
Adózói javításban (helyesbítésben) az adóalap és az adó (költségvetési támogatás) összege nem változhat. Az adózói javítás (helyesbítés) lényege a teljes adatcsere, azaz a bevallásban nemcsak az „új” adatokat, hanem valamennyi adatot újra meg kell adni.
Ha a bevallás benyújtása helyesbítés miatt történik, akkor a Főlap (C) blokkjában a bevallás jellege mezőben „H” betűt kell kiválasztani.
Ha az értékadatok helyesbítésével változik az adóalap vagy az adó (költségvetési támogatás), akkor önellenőrzést kell benyújtani, a Főlap (C) blokkjában a bevallás jellege mezőbe „O” betűt kell bejegyezni.
Ha az adózó észleli, hogy korábbi bevallásában az adóalapot, az adót, a költségvetési támogatást nem a jogszabálynak megfelelően állapította meg, vagy számítási hiba, elírás miatt az adó, költségvetési támogatás alapja, összege hibás, bevallását önellenőrzéssel módosíthatja.
Önellenőrzéssel az adóalapot, az adót, a költségvetési támogatást
Ø a bevallás eredeti időpontjában hatályos szabályok szerint,
Ø a helyesbítendő adóra előírt, egy bevallási időszakra,
Ø az adómegállapításhoz való jog elévülési idején belül lehet módosítani.
Önellenőrzést kizárólag az adó vagy költségvetési támogatás ezer forintot meghaladó módosítására lehet benyújtani.
Nem lehet önellenőrzést benyújtani olyan adatokra és időszakokra vonatkozóan, amiket a NAV ellenőrzéssel lezárt időszakot eredményező adóellenőrzés keretében vizsgál vagy vizsgált. Önellenőrzést legkésőbb a NAV-ellenőrzéshez kapcsolódó előzetes értesítés mellőzése esetén a megbízólevél kézbesítése – kézbesítés hiányában átadása – előtti napon lehet a NAV-hoz benyújtani. Az ellenőrzés megkezdésétől a vizsgált adó és költségvetési támogatás a vizsgált időszakra önellenőrzéssel nem módosítható.
Az adózó az adómegállapítási időszak és az adónem megjelölésével bejelentheti a NAV-hoz önellenőrzési szándékát (ONELLB nyomtatvány). Ugyanazon időszakra és adónemre csak egyszer tehető bejelentés. A NAV a bejelentéstől számított tizenöt napig az adott időszakot és adónemet nem ellenőrizheti.
Az önellenőrzés – ha az adókülönbözet az adózó javára mutatkozik – az adó megállapításához való jog elévülését megszakítja, és az adózó az önellenőrzés benyújtásától további 5 évig élhet önellenőrzéssel.
· Nem minősül önellenőrzésnek, ha az adózó késve nyújtja be a bevallását, és késedelmét nem igazolja, vagy igazolási kérelmét a NAV elutasítja.
· Nincs helye önellenőrzésnek, ha az adózó valamely, a törvény által megengedett választásán utólag szeretne változtatni.
· Önellenőrzéssel ugyanakkor utólag érvényesíthető, illetve igénybe vehető az adómentesség vagy adókedvezmény.
Az önellenőrzéssel helyesbített adó, költségvetési támogatás és a megállapított önellenőrzési pótlék a helyesbített összeg és a pótlék bevallásával egyidejűleg esedékes, tehát az önellenőrzés benyújtásával egyidejűleg kell befizetni. Ha azonban az adózó a bevallás eredeti határidejét megelőzően nyújt be önellenőrzést, a helyesbített adó, költségvetési támogatás az általános szabályok szerint, az eredeti határidővel válik esedékessé.
· Az önellenőrzést ugyanazon a nyomtatványon kell benyújtani, amin az eredeti bevallást benyújtották.
· Önellenőrzéskor az eredeti bevallásban szerepeltetett valamennyi mezőt ki kell tölteni, vagy a módosított új adattal, vagy, ha az nem változott, az eredeti bevallásban szereplő adattal.
Ha az önellenőrzés az adózó terhére állapít meg eltérést, önellenőrzési pótlékot kell fizetni.
Az önellenőrzési pótlékot az adózónak kell megállapítani adónként, illetve költségvetési támogatásonként a korábban bevallott helytelen és az önellenőrzéssel helyesbített adó, költségvetési támogatás összegének különbözete után.
Az önellenőrzési pótlék mértéke minden naptári nap után a késedelem, illetve az esedékesség előtti igénybevétel (felszámítás) időpontjában érvényes jegybanki alapkamat háromszázhatvanötöd része. Ugyanazon bevallás ismételt önellenőrzésekor az önellenőrzési pótlék mértéke ennek másfélszerese.
Az önellenőrzési pótlékot az eredeti bevallási határidőt követő naptól az önellenőrzés benyújtásáig minden naptári napra fel kell számítani. Az önellenőrzési pótlékot a jegybanki alapkamat változásaihoz igazodva kell kiszámítani, azaz az önellenőrzéssel érintett időszakot ez alapján időintervallumokra kell bontani. Az önellenőrzési pótlék napi mértékét három tizedesjegy pontossággal kell meghatározni – kerekítés nélkül – és a harmadik tizedesjegy utáni számokat el kell hagyni.
Ha az önellenőrzés nem tár fel pótlólag fizetendő adót, mert azt az adózó az eredeti határidőig vagy korábbi önellenőrzésekor már rendezte, az önellenőrzési pótlék összegét az általános szabályok szerinti mértékkel kell meghatározni, de az ötezer forint feletti önellenőrzési pótlékot nem kell bevallani és megfizetni.
Az önellenőrzési pótlék kérelemre mérsékelhető, illetve elengedhető, ha az adózó olyan körülményeket tud bizonyítani, amelyek egyébként megalapoznák az adóbírság mérséklését, kiszabásának mellőzését is.
Nem kell önellenőrzési pótlékot felszámítani
Az adózó az önellenőrzés benyújtásával mentesül
Az önellenőrzési pótlék összegének kiszámítását a www.nav.gov.hu oldalon az „Ügyféliránytű/Kalkulátorok/Pótlékszámítás” útvonalon elérhető kalkulátor segíti.
A megállapított önellenőrzési pótlék megfizetése annak bevallásával egyidejűleg esedékes.
Az önellenőrzési pótlékot az önellenőrzés benyújtásának napjáig a következő számlaszámra kell befizetni:
Költségvetési számla száma |
Költségvetési számla megnevezése |
Adónemkód |
10032000-01076301 |
NAV Bírság, mulasztási bírság és önellenőrzéssel kapcsolatos befizetések bevételi számla |
215 |
Ha a korábbi önellenőrzésben megállapított önellenőrzési pótlék összegének módosítására nyújt be újabb önellenőrzést, akkor a fő adónemeket már nem módosíthatja, ezeket az adatokat az előző önellenőrzésben szereplő adatokkal megegyezően kell feltüntetni.
Ha az önellenőrzéssel visszaigényelhető adó keletkezik, akkor a visszaigényléshez vagy más adónemre történő átvezetéshez az ATVUT17-es „Átvezetési és kiutalási kérelem az adószámlán mutatkozó túlfizetéshez” elnevezésű nyomtatványt kell kitölteni és beküldeni a NAV-hoz.
Az önellenőrzés szabályairól bővebben a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) az Ügyféliránytű ® Információs füzetek ® Eljárási szabályok útvonalon található 23. számú információs füzetből tájékozódhat
Ha az adózó a bevallási, adatszolgáltatási kötelezettségét hibásan, hiányos adattartalommal, késve teljesíti, vagy azt elmulasztja, a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet[15].
2141 |
Főlap |
2141-01 |
Adókötelezettség levezetése
|
2141-01-01 |
Adóévi ellenőrzött tőkepiaci-, illetve csereügyletből származó jövedelmek és adójuk részletezése |
2141-02 |
Önellenőrzés
|
2141-EUNY |
Nyilatkozat az önellenőrzés indokáról, ha az adókötelezettséget megállapító jogszabály alaptörvény-ellenes vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusába ütközik |
Ha további kérdése van az adatlappal, illetve az egyes adózási szabályokkal kapcsolatban, keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken!
Interneten:
E-mailen:
https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/keressen_minket/levelkuldes
Telefonon:
A NAV Infóvonala és az ÜCC hétfőtől csütörtökig 8 óra 30 perctől 16 óráig, valamint péntekenként 8 óra 30 perctől 13 óra 30 percig hívható.
*A rendszer használatához ügyfél-azonosító számmal vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (RKTA) kell rendelkeznie. Ha nincs ügyfél-azonosító száma, akkor azt a TEL jelű nyomtatványon igényelhet, amit a NAV-hoz személyesen vagy a KÜNY tárhelyen keresztül lehet benyújtani. Ha nem a saját ügyében használja az ÜCC-t, akkor adjon be EGYKE adatlapot is!
Személyesen:
Ügyfélszolgálat-kereső: https://nav.gov.hu/nav/ugyfelszolg.
· A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (Társasházi tv.),
· a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.),
· az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.),
· a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.),
· a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Sztv.),
· a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény,
· a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao tv.),
· az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet Adóig. vhr.),
· az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air),
· az egyes adótörvények módosításáról szóló 2021. évi LXIX. törvény.
(B) blokk - Azonosító adatok
Az adózó adószáma mező kitöltése mindig kötelező.
Az elektronikusan benyújtott bevallás javítása esetén a „hibásnak minősített bevallás vonalkódja” rovatban a hibás 2141 jelű bevallásról szóló kiértesítő levélben szereplő bevallás vonalkódját mindig meg kell adni. A nem elektronikus bevallást benyújtók ebben a rovatban nem szerepeltethetnek adatot.
Ha a társasház közösségének az alapító okiratában, szervezeti működési szabályzatában nincs más megjelölt neve, az „Adózó neve” rovatba a „Társasház” elnevezést írja be.
Ügyintézőként annak a személynek a nevét, telefonszámát kell beírni, aki a bevallást kitöltötte, és aki annak esetleges javításába bevonható.
A (C) blokkban kell jelölni a bevallás jellegét az alábbiak szerint:
- „H” - helyesbítés
- „O” - önellenőrzés
Alapbevallás benyújtása esetén a mező üresen marad.
Ha ismételt önellenőrzés miatt nyújtja be a bevallását, a bevallás jellege mezőben az ,,O’’ betűt (önellenőrzés) kell választani és az ismétlést a 2141-02 lapon az (O) blokkban „X” betűvel jelölni.
A (C) blokkban a megfelelő mezőbe tett „X” betűvel kell jelölnie, hogy a bevallást társasházként, vagy magánalapítványként, bizalmi vagyonkezelőként nyújtja be.
Ugyancsak a (C) blokkban adja meg, hogy a Főlapon túlmenően mely részletező lapon tüntetett fel adatot. Kérjük, hogy a kitöltött lapok számát írja be a megfelelő mezőbe! (A bevallás kitöltő program ezt automatikusan megteszi Ön helyett.)
Ha a bevallást papíron nyújtják be, az (F) blokkban az arra jogosult személynek (például közös képviselőnek, az intézőbizottság elnökének) kell aláírnia, függetlenül a kitöltésben közreműködő ügyintéző személyétől.
Figyelem! A papíron benyújtott bevallás aláírás nélkül nem érvényes!
A társasházat meghatalmazott is képviselheti a NAV előtt.
Ha az adózó nem kötelezett az adóbevallás elektronikus benyújtására és a bevallást meghatalmazott írja alá, a meghatalmazást csatolni kell az adóbevalláshoz és ezt a Főlap (F) blokkjában az erre vonatkozó mezőben „X” betűvel kell jelölni.
Meghatalmazás csatolása nélkül az adóbevallás érvénytelen.
A meghatalmazásnak tartalmaznia kell a kiállítás időpontját, a meghatalmazott és a meghatalmazó mindazon adatait, amelyekből a meghatalmazó és a meghatalmazott személye egyértelműen megállapítható, a meghatalmazó aláírását, valamint, hogy a meghatalmazott milyen ügyben járhat el és milyen eljárási cselekményeket végezhet. A NAV által rendszeresített, eseti meghatalmazásra ajánlott nyomtatvány minta a NAV honlapjáról letölthető (https://nav.gov.hu/nyomtatvanyok/letoltesek_egyeb/adatlap).
Az adózó képviseletét állandó meghatalmazott is elláthatja. Ha a bevallást az Art. szerinti, a NAV-nál erre a célra rendszeresített nyomtatványon bejelentett és a vonatkozó bevallás aláírására jogosult állandó meghatalmazott írja alá, a meghatalmazást ugyan nem kell csatolni, de ezt a Főlap (F) blokkjában a megfelelő mezőben „X” betűvel kell jelölni.
Az adóbevallást, illetve az adóbevallással egyenértékű nyilatkozatot a nyilvántartásba vett adótanácsadó, adószakértő vagy okleveles adószakértő ellenjegyezheti. Az ellenjegyzett hibás adóbevallás, illetve adóbevallással egyenértékű nyilatkozat esetén a mulasztási bírságot az adóhatóság a nyilvántartásba vett adótanácsadó, adószakértő vagy okleveles adószakértő terhére állapítja meg.[16]