Adatok a csekély összegű (de minimis), a mezőgazdasági és általános csoportmentességi támogatásokról
[2071-02-01, 2071-02-02, 2071-02-03]
Itt kérjük feltüntetni az állami támogatásokra vonatkozó rendelkezések alkalmazásában csekély összegű (de minimis)[145] támogatásnak, a mezőgazdasági csoportmentességi[146] támogatásnak, illetve az általános csoportmentességi támogatásnak[147] minősülő kedvezmények összegét.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a de minimis támogatások köre bővebb, mint az 1407/2013/EU rendelet alapján kapható de minimis támogatások. Léteznek a halászati-, mezőgazdasági-, és közszolgálati de minimis támogatások is, bár a társasági adó rendszerén belül ilyen támogatások nem vehetők igénybe, de az összeszámításnál ezekre is tekintettel kell lenni az 1407/2013/EU rendelet 5. cikk (1) bekezdés alapján.
A továbbiakban a társasági adó rendszerében – az 1407/2013/EU rendelet alapján – figyelembe vehető de minimis támogatások alkalmazásának lehetőségeit ismertetjük.
Figyelem! A csoportos társaságiadó-alany az adatszolgáltatást nem csoportszinten összesített adatként, hanem a csoporttagokra lebontva egyedileg kell feltüntetnie a csoportazonosító szám feltüntetése mellett az egyedi adószám beírásával egyidejűleg.
1) Csekély összegű (de minimis) támogatás
Ilyen támogatásnak minősülnek az 1407/2013/EU rendelet szerinti egy és ugyanazon vállalkozásnak juttatott adórendszer keretében (közvetett) és az adórendszeren kívüli (közvetlen) támogatások, amelyek együttes összege bármely 3 egymást követő, a vállalkozó által alkalmazott pénzügyi év (adóév) időszakában nem haladhatja meg a 200 ezer eurót, illetve a közúti áruszállítási tevékenységet végző vállalkozás (ide nem értve azt a vállalkozót, aki saját magának szállítja a terméket, illetve vevőjének a saját áruját) részére odaítélt támogatás összege a 100 ezer eurót.
A de minimis rendeletet valamennyi ágazat vállalkozásai részére odaítélt csekély összegű támogatásra alkalmazni kell, figyelemmel az 1407/2013/EU de minimis rendelet 1. cikk 1. pont a)-e) alpontjai szerinti kivételekre. A korábbi rendelkezésektől eltérően a nehéz helyzetben lévő vállalkozásoknak nyújtott támogatások már nem tartoznak a kizárt esetek közé.
Az 1407/2013/EU rendelet 3. cikk (2) bekezdése szerint az igénybe vehető de minimis támogatás mértékét nem az egyes vállalkozásokra önállóan, hanem az egy és ugyanazon vállalkozásokra összesítve kell megállapítani. Az egy és ugyanazon vállalkozás fogalmát az 1407/2013/EU rendelet 2. cikk (2) bekezdése határozza meg. Ha egy de minimis támogatás érvényesítésével az egy és ugyanazon vállalkozások által 3 adóévben igénybe vett de minimis támogatások együttes értéke túllépné a megengedett összeghatárt, ez esetben ez a támogatás részben sem érvényesíthető.
A keretösszeg vizsgálatakor figyelemmel kell lenni bizonyos szervezeti változásokra (egyesülés, szétválás). Egyesülés és felvásárlás esetén a beolvadó vagy összeolvadó vállalkozásoknak nyújtott valamennyi korábbi csekély összegű (de minimis) támogatást figyelembe kell venni annak meghatározásához, hogy bármely újabb csekély összegű (de minimis) támogatás meghaladja-e a megengedett összeghatárt. Az egyesülést vagy felvásárlást megelőzően jogszerűen odaítélt csekély összegű támogatás az ügyletet követően is jogszerű marad (függetlenül attól, hogy a megengedett összeghatárt túllépi vagy sem a jogutód adózó).
Ha egy vállalkozás két vagy több külön vállalkozásra válik szét, a szétválást megelőzően nyújtott csekély összegű támogatást annál a jogutód adózónál kell figyelembe venni, amely a csekély összegű támogatással támogatott tevékenységet átvállalta. Ha erre nincs lehetőség, a csekély összegű (de minimis) támogatást saját tőkéjük – szétválás időpontjában érvényes – könyv szerinti értéke alapján arányosan el kell osztani a jogutód vállalkozások között.
Minden egyes új, de minimis támogatásra való jogosultságnál vizsgálni kell az érintett pénzügyi évben (adóévben), valamint az ezt megelőző két pénzügyi évben (adóévben) igénybe vett, igénybe venni kívánt de minimis támogatások együttes összegét.
Az igénybevétel napjaként a Tao. tv. szerinti kedvezményeknél, valamint más adórendszeren belüli támogatásoknál az adóbevallás benyújtásának a napját, míg a közvetlen, adórendszeren kívüli támogatások esetében a támogatásról szóló döntést tartalmazó okirat keltét (a támogatás odaítélését) kell figyelembe venni.
A számításnál figyelembe veendő adatok
Az adóévet követően benyújtandó (2071 számú) adóbevallásban érvényesíteni kívánt de minimis támogatásnak minősülő kedvezmények szempontjából a korábbi;
- az adórendszeren belüli (közvetett), bármely adónemben igénybevett de minimis támogatások összegét tekintve az ún. gördülő módszer alkalmazásából következően a bevallás benyújtásával érintett adóév mellett a megelőző két egymást követő adóévre is figyelemmel, ahol az összeszámítás kiindulásánál a 3. adóév mindig az aktuális adóév, valamint
- az adórendszeren kívüli (közvetlen) támogatások összegét tekintve a bevallás benyújtását – beleértve a bevallás benyújtásának napját is – megelőző 3 évben
kell összeszámítani figyelemmel a 100 ezer/200 ezer eurós összeg korlátra.
Továbbá a 100 ezer /200 ezer euró összegű korlát meghatározása során az egy és ugyanazon vállalkozás részére odaítélt támogatásokat kell figyelembe venni, vagyis az adózónak a
bevallásában szereplő adatokat összesítenie kell az 1407/2013/EU rendelet 2. cikk (2) bekezdésében meghatározott kapcsolatban álló adózók adataival.
Figyelem! Az összeszámításnál az egyéb (halászati, mezőgazdasági, közszolgálati) de minimis rendeletek szerinti támogatásokat is figyelembe kell venni. Például: ha az adózó igénybevett 10 ezer euró összegű halászati de minimis támogatást, akkor már csak 190 ezer euró általános de minimis támogatásra jogosult.
Támogatás-tartalom, támogatáshalmozás
Az adórendszer keretében érvényesített támogatások támogatás-tartalmának megállapítására vonatkozó tudnivalókat az egyes soroknál részletesen ismertetjük.
Figyelem, ha egy vállalkozás de minimis támogatást kíván igénybe venni egy olyan beruházáshoz, amelyhez egyébként más állami támogatásban is részesült (támogatáshalmozás), ekkor a más állami támogatás és a de minimis támogatás együttes összege nem haladhatja meg a csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban rögzített maximális támogatási intenzitást vagy összeget (nem kumulálható).
Magyarország esetében 2014. július 1-jétől a következő regionális támogatás intenzitások érvényesek[148]: Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld és Dél-Dunántúl esetében 50 %; Közép-Dunántúl esetében 35 %; Nyugat-Dunántúl esetében 25 %; Közép-Magyarországi régió a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 25. § (1) bekezdés da) alpontjában felsorolt helységek esetén 35%, a db) alpontjában felsorolt helységek esetén 20%.
A fenti maximális regionális támogatási intenzitás kisvállalkozások beruházásai esetében – kivéve a szállítási ágazatot és nagyberuházást – 20 százalékponttal, középvállalkozások esetében 10 százalékponttal növekszik[149].
Példa: Egy kisvállalkozás, amelynek székhelye Zala megyében (Nyugat-Dunántúl) található a bevallás időszakában egy 30 millió forint értékű gép beruházást valósított meg, és ehhez kapott 10 millió forint közvetlen támogatást is. A Tao. tv. 7. § (1) bekezdés zs) pontja szerinti adóalap csökkentés támogatástartalma (30 millió forint x 9%) 2,7 millió forint.
Az adott régióban a beruházás regionális támogatási intenzitása 25%, amely kisvállalkozásnál 20 %-kal növelhető, azaz a lehetséges támogatás 45 % (25%+20%).
A maximálisan igénybe vehető támogatás tartalom 30 millió forint x 45% = 13,5 millió forint, amelyből a közvetlen támogatás 10 millió forintot tesz ki.
A kisvállalkozás által igénybe vett közvetlen, illetve közvetett de minimis támogatás együttes értéke 12,7 millió forint, amely nem haladja meg a maximális támogatás-tartalmat, ezért a kisvállalkozás beállíthatja a 2071. számú bevallásába a 30 millió forint adóalap csökkentő tételt, amelynek támogatás-tartalma 2,7 millió forint, valamint a 10 millió forint közvetlen támogatást.
A bevallásban szerepeltetendő támogatások
A bevallás 02-01, 02-02 és 02-03 lapján kérjük feltüntetni valamennyi tárgyidőszaki, adóévi társasági adóban igénybe vett kedvezmény összegét, illetve a 02-AKTAM lapon, időrendi sorrendben az adórendszeren kívüli de minimis támogatás összegét.
2) A 651/2014/EU rendelet szerinti általános csoportmentességi rendelet (GBER) szerinti támogatás
Ezt a rendeletet a következő támogatási kategóriákra kell alkalmazni:
a) regionális támogatás;
b) kkv-knak nyújtott beruházási támogatás, működési támogatás és a kkv-k finanszírozási eszközökhöz való hozzáférését elősegítő támogatás;
c) környezetvédelmi támogatás;
d) kutatás-fejlesztési és innovációs támogatás;
e) képzési támogatás;
f) hátrányos helyzetű és megváltozott munkaképességű munkavállalók felvételéhez és foglalkoztatásához nyújtott támogatás;
g) természeti katasztrófa okozta károk helyreállítására nyújtott támogatás;
h) távoli területek lakosainak közlekedésére irányuló szociális támogatás;
i) széles sávú infrastruktúrára irányuló támogatás;
j) a kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás;
k) sportlétesítményekre és multifunkcionális szabadidős létesítményekre nyújtott támogatás; valamint
l) helyi infrastruktúrára irányuló támogatás.
Adórendszeren belüli támogatás a 651/2014/EU általános csoportmentességi rendelet 13-14. vagy 17. , 38., 53., 56.cikkei alapján vehető igénybe.
3) A 702/2014/EU rendelet szerinti mezőgazdasági csoportmentességi rendelet (ABER)[150] szerinti támogatás
E támogatás igénybevételére az alábbi esetekben van lehetőség:
- az elsődleges mezőgazdasági termeléssel, mezőgazdasági termékek feldolgozásával, forgalmazásával foglalkozó mikro-, kis- és középvállalkozásoknak beruházásaikhoz (kkv-k),
- a mezőgazdasági üzem területén található kulturális vagy természeti örökség megőrzésére irányuló beruházásoknál,
- a természeti katasztrófák által a mezőgazdasági ágazatban okozott károk orvoslásánál,
- mezőgazdasági és erdészeti ágazatban nyújtott kutatásnál fejlesztésnél,
- erdészeti ágazatnál.
Elszámolható költségnek minősül a beruházás célját szolgáló tárgyi eszköznek a bekerülési értéke, illetve az immateriális javak közül a vagyoni értékű jogok, a szellemi termékek bekerülési értéke azzal, hogy az elszámolható költséget szokásos piaci áron kell figyelembe venni, ha az az adózó és a vele kapcsolt vállalkozási viszonyban lévő személy között a szokásos piaci ártól eltérő áron kötött szerződés alapján merült fel.
Elszámolható költségnek minősülnek az előbbiekhez kapcsolódó általános költségek, például az építészek, mérnökök díjai, tanácsadási díjak, a környezeti és a gazdasági fenntarthatóságra vonatkozó tanácsadással kapcsolatos díjak, ideértve a megvalósíthatósági tanulmányok költségeit is; a megvalósíthatósági tanulmányok költségei akkor is elszámolható kiadásnak minősülnek, ha a tanulmányok eredményei alapján nem merülnek fel elszámolható költségnek minősülő kiadások. Elszámolható költségnek minősül továbbá a számítógépes szoftver beszerzése vagy kifejlesztése, valamint szabadalmak, licenciák, szerzői jogok és védjegyek megszerzése.
A támogatási intenzitás mértékének megállapítása során a következőkre kell figyelemmel lenni. A támogatási intenzitás nem haladhatja meg a kedvezményezett települési önkormányzat területén az elszámolható költségek 50%-át; nem kedvezményezett települési önkormányzat területén az elszámolható költségek összegének 40%-át. Kedvezményezett települési önkormányzat az Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld és Dél-Dunántúl régióban lévő települési önkormányzat. E támogatási intenzitások az ABER 14. cikk (13)-(14) bekezdése és 17. cikk (9)-(10) bekezdése szerinti esetekben növelhetők.
A) blokk Adatok a csekély összegű (de minimis), a mezőgazdasági és általános csoportmentességi támogatásokról
Ebben a táblában a csekély összegű (de minimis), a mezőgazdasági és az általános csoportmentességi támogatások összegét kérjük ezer Ft-ban szerepeltetni.
A Tao. tv. alapján az alábbi jogcímeken igénybe vett támogatásokat kell kötelezően de minimis támogatásként figyelembe venni:
- kutató intézetekkel közösen végzett K+F tevékenység adóalap-kedvezménye[151],
- mikrovállalkozások létszám-növelésének adóalap-kedvezménye[152],
- szövetkezeteknél a közösségi alap képzéshez kapcsolódó adókedvezmény[153],
- a pályavasúti vagy a közszolgáltatási tevékenységhez nem kapcsolódó eszközök kivezetése vonatkozásában elszámolt adóalap-kedvezmény[154],
- a korai fázisú vállalkozásban szerzett részesedés adóalap kedvezménye[155] ,
- élőzenei szolgáltatás adókedvezménye[156].
A Tao. tv. vonatkozó jogszabályhelyei alapján az adózónak lehetősége nyílik az alábbiakban felsorolt támogatások esetén választani, hogy az adott kedvezményt de minimis támogatásként, általános csoportmentességi rendelet szerinti kedvezményként, vagy mezőgazdasági csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként kívánja érvényesíteni:
- a kis- és középvállalkozások beruházási adóalap-kedvezménye[157],
- a szabad vállalkozási zónában üzembe helyezett beruházások egyösszegű értékcsökkentési leírásának kedvezménye[158],
- kis- és középvállalkozások adókedvezménye[159].
A Tao. tv. alapján az alábbi jogcímeken igénybe vett támogatásokat általános csoportmentességi támogatásként kell figyelembe venni:
- a műemlék, illetve helyi egyedi védelem alatt álló épület karbantartására vonatkozó adóalap kedvezmény[160],
- a műemlék, illetve helyi egyedi védelem alatt álló épület értéknövelő felújításának kétszeres összegére vonatkozó adóalap kedvezmény[161],
- a műemléki ingatlan, helyi egyedi védelem alatt álló ingatlan kulturális örökségvédelmi célú beruházására, felújítására, karbantartására tekintettel járó, az eredeti jogosulttól átvett kedvezmény[162],
- kedvezményezett beruházási érték adótartalma a növekedési adóhitel kedvezménynél[163],
- az elektromos töltőállomás létesítésére vonatkozó adóalap kedvezmény[164].
Támogatás tartalom megállapítása
Az adórendszeren belüli támogatások támogatástartalmát – a Tao. tv-ben foglaltak alapján – külön-külön támogatásonként kell meghatározni. Ez azt jelenti, hogy ha a támogatás (adóalap-csökkentő tétel) összegének számbavételekor 2017. évtől a 9%-os adókulcs figyelembevételével kell meghatározni a támogatástartalmat, kivételt képez ez alól a szabad vállalkozási zónában üzemeltetett tárgyi eszközök értékcsökkenése. Ez utóbbi esetben a törvény tételesen meghatározza a támogatás tartalom mértékét, amely járműhöz kapcsolódóan 3%, nem járműhöz kapcsolódóan 1%.
Ha a támogatást adókedvezmény formájában veheti igénybe az adózó, a támogatás tartalom megegyezik magával a támogatás összegével.
A csekély összegű támogatások esetén kérjük a táblázat szerinti megbontást elvégezni a közúti árufuvarozói és általános de minimis támogatások között az a), illetve b) rovatokban.
1. sor: Ebben a sorban kérjük feltüntetni a mikrovállalkozás foglalkoztatási adóalap-kedvezmény összegét a létszámnövekményre tekintettel.[165]
02. sor: Itt kérjük feltüntetni a 01. sorban szerepeltetett összeg(ek)nek a Tao. tv. 19. § szerinti adókulccsal számított támogatástartalmát.
03. sor: Ebbe a sorba kérjük beírni a Tao. tv. 7. § (17) bekezdése alapján az alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés kedvezményeként igénybe vett összeget. Figyelem az alapkutatás, az alkalmazott kutatás és a kísérleti fejlesztés költségeinek a Tao. tv. 7. § (1) bekezdés t) pontjában meghatározott összeg háromszorosát, legfeljebb 50 millió forintot vehet figyelembe a Tao. tv. 7. § (17) bekezdése szerinti adóalap csökkentésként. Ezen háromszoros K+F költség alapján igénybe vett kedvezmény támogatástartalma minősül de minimis támogatásnak.
04. sor: Itt kérjük feltüntetni a 03. sorba beállított összeg(ek)nek a Tao. tv. 19. §-a szerinti adókulccsal számított támogatástartalmát.
05. sor: Ebben a sorban kérjük feltüntetni a kis- és középvállalkozás beruházási adóalap[166] kedvezmény összegét az adózó választása szerint vagy de minimis támogatásként (a), b) rovatok), és/vagy mezőgazdasági csoportmentességi támogatásként (c) rovat), és/vagy általános csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként (d) rovat).
06. sor: Itt kérjük megadni a 05. sorban feltüntetett összeg(ek)nek a Tao. tv. 19. § szerinti adókulccsal számított támogatástartalmát.
07. sor: Ebben a sorban kell szerepeltetni a szabad vállalkozási zónában, településeken üzembe helyezett járműhöz kapcsolódó értékcsökkenési leírásként figyelembe vett összeget[167], az adózó választása szerint vagy de minimis támogatásként (a), b) rovatok), és/vagy mezőgazdasági csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként (c) rovat), és/vagy általános csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként (d) rovat).
08. sor: Itt kérjük a megfelelő rovatban feltüntetni a 07. sorban megadott összeg(ek)nek a 3 %-os támogatástartalmát.
09. sor: Ebbe a sorba kell beállítani a szabad vállalkozási zónában üzembe helyezett járműnek nem minősülő tárgyi eszközhöz kapcsolódó értékcsökkenési leírásként figyelembe vett összeget[168], az adózó választása szerint vagy de minimis támogatásként (a), b) rovatok), és/vagy mezőgazdasági csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként (c) rovat), és/vagy általános csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként (d) rovat).
10. sor: Itt kérjük a megfelelő rovatban feltüntetni a 09. sorban megadott összegnek az 1 %-os támogatástartalmát.
11. sor: Ebben a sorban kell feltüntetni a társasági adó csökkentéseként figyelembe vett kis- és középvállalkozás adókedvezményét[169] az adózó választása szerint vagy de minimis támogatásként (a), b) rovatok), és/vagy mezőgazdasági csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként (c) rovat), és/vagy általános csoportmentességi rendelet szerinti támogatásként. A kedvezmény összeg egyben a támogatástartalom.